תפריט עמוד

מוזיאונים לזכר השואה

הנצחת השואה באה לידי ביטוי בדרכים שונות, בין השאר בבניית אנדרטאות, בשחזור ושימור של אתרי השמדה ומחנות ריכוז וגם בהקמה של מוזיאונים לזכר השואה. לפניכם סקירה קצרה של כמה מוזיאונים חשובים בעולם ובישראל, שכולם מתמקדים בחשיבות הזיכרון:

המוזיאון היהודי בברלין

המוזיאון היהודי בברלין הפך בשנים האחרונות לאחד מאתרי התיירות המרכזיים של העיר. בניין המוזיאון תוכנן על ידי האדריכל היהודי דניאל ליבסקינד בגישת הדה-קונסטרוקטיביזם. ייחודו בכך שגם המבנה עצמו מהווה מוצג אמנותי, שמטרתו לסמל את ההיסטוריה והתרבות של יהדות גרמניה. תכנון המבנה מתייחס פחות לפונקציונאליות ויותר לסמליות, ולכן המבקר במוזיאון נאלץ להתמודד מצד אחד עם התצוגה במוזיאון ומצד שני עם המסרים הסמליים של הבניין.

לבניין אין יציאה ישירה לרחוב והכניסה אליו היא דרך מעבר תת קרקעי מהמבנה הסמוך (ששייך למוזיאון הגרמני להיסטוריה). המעבר מוביל לשלושה מסדרונות, שכל אחד מהם מהווה ציר תצוגה נפרד: ציר המוות ומגדל השואה, ציר הגלות וגן הגלות וציר ההמשכיות. לתצוגה במוזיאון אין מסלול עיקרי או סדר מסוים, דבר שנעשה במכוון במטרה להביא את המבקרים במוזיאון לתחושה של בלבול. התצוגות הקבועות עוסקות בתולדות העם היהודי, בדמויות בולטות בהיסטוריה של יהודי גרמניה ובאירועים שהתרחשו במהלך מלחמת העולם השנייה. התערוכות המתחלפות מוקדשות בכל פעם לקהילה אחרת או להיבט שונה באמנויות ובתחומי העיסוק של יהודים בקהילות גרמניה.

גן הגלות במוזיאון היהודי בברלין

גן הגלות במוזיאון היהודי בברלין | צילום: philipN, cc-by 3.0

מלבד התצוגות הקבועות והתערוכות המתחלפות, יש במוזיאון גם גן גדול שנקרא "גן הגלות וההגירה". בגן ישנם 49 עמודי בטון, כל אחד בגובה שישה מטר. הם מסודרים בריבוע שבכל צלע שלו שבעה עמודים, מראש כל עמוד צומח עץ זית.

כתובת: Lindenstrasse 9-14
טלפון: 49-30-25993300
מידע נוסף: אתר המוזיאון

מוזיאון השואה בוושינגטון די.סי

המוזיאון לזכר השואה של ארצות הברית ממוקם במול של וושינגטון די.סי, לצד האנדרטאות המפורסמות של העיר. המוזיאון נבנה בעקבות חוק שעבר פה אחד בקונגרס, ונפתח לקהל באפריל 1993. מטרתו של המוזיאון ללמד את המבקרים בו על שברירות החופש ועל הצורך בשמירה על ערכי הדמוקרטיה, על הסכנה שבשנאה והצורך למנוע הישנות של רצח עם.

במוזיאון מספר תערוכות, קבועות ומשתנות, יצירות אמנות, פרסומים וחפצים הקשורים בשואה. המוזיאון אוסף ומשמר עדויות, מפיץ חומר חינוכי ומקיים תכניות עבור הציבור. הוא מכיל גם את משרדי ועדת המצפון, צוות חשיבה הממומן על ידי הממשלה האמריקאית וגורמים פרטיים. מטרתו של גוף זה לחקור רצח עם במקומות שונים בעולם.

הנשיא האמריקאי לשעבר, ברק אובמה, מבקר במוזיאון השואה בוושינגטון | צילום: הבית הלבן, Pete Souza

הנשיא האמריקאי לשעבר, ברק אובמה, מבקר במוזיאון השואה בוושינגטון | צילום: הבית הלבן, Pete Souza

התערוכה הקבועה במוזיאון מציגה את ההיסטוריה הכרונולוגית של השואה. היא מתחילה בשנת 1933 ומסתיימת בשחרור מחנות הריכוז והקמת מדינת ישראל. התערוכה מתפרשת על שלוש קומות, כל אחת מהן מוקדשת לתקופה אחרת. הסדר הכרונולוגי של התערוכה מתחיל דווקא בקומה העליונה (הרביעית) שעוסקת בשנים 1940-1933, ומתמקדת בתהליך הרחקת היהודים מהחברה וברצף האירועים שהוביל למלחמת העולם השנייה עד לפלישת גרמניה לפולין. הקומה השלישית מתמקדת בשנים 1945-1940 – במחנות הריכוז, במרכזי ההשמדה ובגטאות. הקומה השנייה עוסקת בהתנגדות לנאצים, בהצלה ובשחרור ובשנים שאחרי המלחמה. בסוף התערוכה מוצג סרט המציג עדויות של ניצולים.

כתובת: 100 Raoul Wallenberg Place, SW
טלפון: 1-202-4880400
הכניסה בחינם
מידע נוסף: אתר המוזיאון

בית אנה פרנק באמסטרדם

בית אנה פרנק הוא אחד האתרים היהודיים המרכזיים באמסטרדם ואחד ממוקדי התיירות בעיר. המוזיאון משמר בנאמנות, למרות כל השיפוצים שעבר מאז נפתח לקהל ב-1960, את המחבוא הסודי בו הסתתרו בני משפחת פרנק בזמן מלחמת העולם השנייה ובו כתבה אנה את יומנה. הביקור בבית המקורי שבו הסתתרה משפחת פרנק מאפשר לחוות מעט ממה שהתרחש כאן בימים ההם. חדרי המחבוא שמורים בדיוק כפי שהיו – הם ריקים מכיוון שכל הרהיטים נלקחו מהם אחרי המעצר של המשפחה, ומוצגים בהם מסמכים וחפצים. הבניין הצמוד לבית המקורי שופץ והפך לחלק מהמוזיאון, עם תצוגה המוקדשת ליומן של אנה פרנק. במוזיאון מבקרים כמיליון אנשים בשנה.

כתובת: Prinsengracht 267
טלפון: 31-20-5567105
מידע נוסף: אתר המקום

פסל של אנה פרנק באמסטרדם

פסל של אנה פרנק באמסטרדם | צילום: EQRoy Shutterstock.com

בית לוחמי הגטאות

קיבוץ לוחמי הגטאות שבגליל המערבי הוקם ב-1949 על-ידי יוצאי המחתרות בגטאות, פרטיזנים, אסירי מחנות ריכוז ולוחמים בצבאות בעלות הברית. כולם התאחדו לקראת עלייה לארץ והקמת יישוב לזכר לוחמי הגטאות ובני משפחותיהם שנספו בשואה. מיד עם הקמת הקיבוץ החלו חבריו להקים את בית לוחמי הגטאות. המוזיאון קרוי ע"ש יצחק קצנלסון, איש חינוך ומשורר שפעל בגטו ורשה ונספה במחנה ההשמדה אושוויץ. בית לוחמי הגטאות הוא אחד המוזיאונים הראשונים שקמו להנצחת השואה והגבורה היהודית. במרכזו עומד סיפורו של העם היהודי במאה העשרים, בדגש על מלחמת העולם השנייה, השואה וביטויי ההתנגדות היהודית בגטאות, ביערות ובצבאות.

מוזיאון יד לילד בלוחמי הגטאות

מוזיאון יד לילד בלוחמי הגטאות

במוזיאון מוענקת חשיבות גבוהה לעשייה חינוכית והוא כולל מרכזים להדרכת קבוצות, ללימודי סמינרים ולחינוך הומניסטי. כמו כן, כולל המוזיאון ארכיון מסמכים, תערוכת צילומים, אוסף אמנות עשיר, עדויות מוקלטות, ספריה, חדר עיון, מחלקה לחקר שואת ברית המועצות, ומחלקת הוצאה לאור של ספרים בנושאי השואה. ליד בית לוחמי הגטאות ישנו מוזיאון נוסף, הנקרא יד לילד, ומותאם לביקור ילדים. הוא בנוי בצורה עגולה, חלקו בנוי מתחת לאדמה וחלקו שמעל האדמה מעוצב בצורה של גזע עץ כרות – סמל לחיי הילדים שנקטעו. במוזיאון יש, בין השאר, מופע אורקולי העוסק בסיפורם של ילדי השואה, מנקודת מבט ניצול שהיה ילד בזמן השואה.

טלפון: 04-9958080
מידע נוסף: בית לוחמי הגטאות

יד ושם

יד ושם, המוסד המרכזי בישראל להנצחת הנספים בשואה, מארח מדי שנה אלפי מבקרים מהארץ והעולם, בהם את מנהיגי כל המדינות המגיעים לביקור בירושלים. הוא הוקם על הר הרצל ב-1953 מכוח "חוק זיכרון השואה והגבורה – יד ושם", שחוקקה הכנסת. אתר יד ושם מורכב מכמה מרכזים העוסקים בתיעוד השואה, בהצגתה ובמחקר אודותיה. שבילים מובילים למוזיאונים, תערוכות, אנדרטאות, פסלים ומצבות זיכרון.

המוזיאון ההיסטורי לתולדות השואה מתפרש על פני 4,200 מ"ר, ובו מסופר בצורה כרונולוגית על התפתחות השואה, מרדיפה ועד לרצח ההמוני, באמצעות תצלומים, חפצים, מסמכים היסטוריים ואמצעים אורקוליים. אוהל יזכור הוא מבנה בטון הבנוי בצורה מופשטת וצורתו מבפנים מזכיר אוהל, במרכזו דולקת אש התמיד ועל רצפתו מוטבעים שמותיהם של מחנות ההשמדה.

אנדרטת הקרון ביד ושם | הצילום באדיבות יד ושם

אנדרטת הקרון ביד ושם | הצילום באדיבות יד ושם

מבנה אחר באתר הוא יד לילד, אתר ההנצחה לזכר הילדים שנספו בשואה. בחלל חשוך דולקים מאות נרות וברקע מוקראים שמות הילדים. היכל השמות בנוי משני קונוסים, האחד פונה למעלה ועליו מפוזרים מאות תמונות של תצלומי פנים. השני שקוע כעשרה מטרים בקרקע, ובין שניהם ישנו משטח במרכזו רציף מוגבה שעליו המבקרים עומדים. אתר זיכרון לקהילות יהודיות באירופה שחרבו לאחר השואה, הוא בקעת הקהילות – מבוך שמשתרע על כעשרה דונם, עשוי אבן ירושלמית שמעליו נטועים ברושים. על כמאה קירות אבן המפוזרים בחצרות חרוטים שמותיהם של אלפי קהילות מכל אירופה. החצרות מסודרות בהתאם למיקומן הגיאוגרפי באירופה ובצפון אפריקה.

נקודות ציון נוספות ברחבי האתר הן: שדרת חסידי העולם וגן חסידי העולם – שדרת עצים שניטעה לכבוד חסידי העולם, אזרחים לא יהודים ממדינות באירופה שפעלו למען יהודים בשואה; מוזיאון לאמנות המציג יצירות של אומנים יהודים מתקופת השואה ולאחריה; מרכז לצפייה בסרטים הקשורים לשואה; אנדרטאות; וכן רחבת הטקסים- שנחתמת בקיר אדום ובה נערכים טקסי יום הזיכרון לשואה והגבורה. מוסדות הלימוד והמחקר באתר כוללים את הארכיון והספרייה לתיעוד וחקר התקופה, בית הספר המרכזי להוראת השואה והמכון הבינלאומי לחקר השואה.

כתובת: הר הזכרון, ירושלים
טלפון: 02-6443749, 02-6443686

מידע נוסף: אתר יד ושם

בתמונה הפותחת: גשר זכוכית מעל אולם העדים במוזיאון השואה בוושינגטון די.סי
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. שלום
    בסלובקיה, בעיירה סרד (SERED) מרחק של 40 דקות נסיעה מברטיסלבה ישנו מוזיאון שואה סלובקי רשמי. המוזיאון מוקם במה שהיה מחנה ריכוז בעמי הנאצים ובאותם הביתנים שבהם רוכזו היהודים. המוזיאון לא גדול במיוחד אולם מעניין ושווה ביקור של כשעה עד שעתיים

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.