תפריט עמוד

פטרה (מקור השם ביוונית – "פטרוס" פרושו אבן) נחשבת לאחד האתרים הידועים ביותר בירדן ובמזרח התיכון כולו. פטרה היא עיר נבטית קדומה המפורסמת בארמונות הקבורה שלה, החצובים בסלע של הרי אדום. היא נמצאת בדרום ממלכת ירדן, כ-100 ק"מ צפונית לאילת. בפי הישראלים היא נקראת "הסלע האדום" בשל צבע הסלעים בהם חצובה. המקומיים קוראים לה "העיר הורודה" בגלל אותה סיבה. פטרה אמנם מוזכרת בכתביו של יוסף בן מתתיהו, אך היא נשכחה על ידי העולם למשך 1,000 שנים והתגלתה מחדש על ידי החוקר השוויצרי, יוהן לודוויג בורקוהרדט, בשנת 1812. מאז הפכה לאגדה.

קניון הסיק, הדרך היחידה להגיע לפטרה

פטרה נמצאת בקניון "סיק" והיא סגורה מכל צידיה על ידי הרים. הגישה היחידה אליה היא דרך הקניון הצר מכיוון מזרח. לפי המסורת הבדווית המקומית זה המקום בו היכה משה בסלע, כאן קבורה אחותו מרים, וכאן גם מת אהרון על הור ההר (ג'בל הרון בערבית). הנחל העובר בפטרה נקרא ואדי מוסא, על שמו של משה רבנו, וכך גם שם העיר הסמוכה.

המבנים שניתן לראות כיום נבנו במאה השלישית לפני הספירה על ידי הנבטים והעיר שמשה כצומת דרכים אזורי חשוב, אליה הגיעו אורחות גמלים של סוחרי קטורת ולבונה. בשנת 106 נכבשה העיר על ידי הרומאים. ההשפעה ההלניסטית והרומית ניכרת בשרידי מבניה המפוארים. בזמן הכיבוש הצלבני היה במקום מבצר ובזמן השלטון המוסלמי נעזבה ונשכחה.


פטרה מפורסמת בארמונות הקבורה החצובים בסלע

המבנה המפורסם ביותר בפטרה הוא קבר מלכותי מפואר שנקרא "אוצר פרעה", שלצורך פיסולו הוזמנו אומנים מאלכסנדריה. אחת מן האגדות שנרקמו סביב פטרה גורסת כי אוצר פרעה הוא חלק מן הזהב הרב וכלי הכסף שהביאו בני ישראל ביציאת מצרים. הבדווים שמרו על האוצר האגדי בקנאות והרגו כל מי שקרב למבנה. מסורת זו שימשה אולי בסיס ליוצרי הסרט "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון". חלקו האחרון של הסרט צולם בפטרה.

בראשית שנות ה־50, בשנים בהן פטרה היתה רק אגדה רחוקה ושיר, צעירים ישראלים נועזים והרפתקנים שחיפשו את האתגר והריגוש שבחציית הגבול, טיפוס ההרים, התחמקות מהלגיון הירדני וחזרה בחיים החלו לחצות את הגבול לשטח ירדן כדי לראות במו עיניהם את סוד פלאה של פטרה. מרביתם לא שבו בחיים. בעקבות אירועים אלה אסרו בארץ על השמעת השיר "הסלע האדום" ששר אריק לביא (חיים חפר כתב/ יוחנן זראי הלחין). עכשיו, בעת שלום, כל אחד יכול להגיע לפטרה.


אוצר פרעה. הקבר המלכותי המפואר הוא המבנה המפורסם ביותר בפטרה

בשנת 1985 הכריזו באונסק"ו על פטרה כאתר מורשת עולמית. בשנת 2007 נבחרה פטרה כאחד משבעת פלאי העולם החדשים (ששת האחרים הם פירמידת אל קסטילו בצ'יצן איצה שבמקסיקו, פסל ישו הגואל בריו דה ז'יינרו, החומה הסינית, מאצ'ו פיצ'ו בפרו, הקלוסאום ברומא והטאג' מהאל באגרה שבהודו).

מידע מעשי

איך מגיעים? הדרך הנוחה ביותר להגיע לפטרה היא בטיולים מאורגנים היוצאים מאילת. אפשר גם לטייל בפטרה באופן עצמאי, אוטובוסים לפטרה יוצאים כמה פעמים ביום מעמאן ומעקבה.

מתי להגיע? פטרה מרשימה כל השנה, אבל העונות המומלצות לטיול הן הסתיו והאביב, כשמזג האוויר נוח.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.