תפריט עמוד

דלהי – שישה אתרים חשובים

שישה אתרים שכדאי מאוד לבקר בהם בדלהי. אלה המקומות בבירה ההודית הענקית שנותנים חלק סביר מן התמונה הענקית והמגוונת כל כך של העיר המרתקת הזו. שמעון לב מסביר - כך אפשר ללמוד לאהוב את דלהי

קבר הומיון
מיקום: שכונת ניזמודין
סביר להניח שאם השליט המוגולי שאה ג'האן לא היה בונה את הטאג' מאהל באגרה, קבר הומיון בדלהי היה נחשב לבניין היפה בעולם. הומיון, השליט המוגולי השני, בנו של באבור מייסד השושלת, ביסס את השליטה המוגולית בהודו. את הקבר בנתה אשתו, האג'י בגום, שהתגוררה באתר הבנייה. בניית הקבר נמשכה כמה שנים וכיום מהווה דוגמא נהדרת לארכיטקטורה מוגולית המשלבת מבנים מאבן אדומה, כיפה לבנה וערבסקות. כל אלה ממוקמים בלב גנים סימטריים ויפהפיים. רבים רואים במבנה את אב הטיפוס, על פיו נבנה לאחר מכן בהרמוניה ובהצלחה מרובים יותר הטאג' מאהל. כדאי לבוא לקראת השקיעה בשעה שאבן החול האדומה מקבלת גוון נהדר.

קוטאב מינאר
מיקום: דרום דלהי – 15 קילומטר מהמרכז.
מתחם גדול ובו אתרים היסטוריים חשובים בדרום דלהי.

קוטאב א-דין אייבק הוא עבד כי ימלוך. עבד שעלה לדרגת גנרל תחת שלטון מוחמד גהורי, הכובש המוסלמי הראשון של הודו. לאחר שזה נרצח הפך קוטאב לסולטן הראשון של דלהי וייסד את "שושלת העבדים", ששלטה בדלהי בשלושת המאות הבאות. קוטאב החל לבנות את עמוד הניצחון של "האיסלאם על עובדי האלילים" ב-1193, אך מת לאחר ארבע שנים. הוא הספיק לבנות רק את הקומה הראשונה ויורשיו השלימו את הקומות הנוספות.

הצריח מתנשא לגובה 73 מטר ומורכב מחמש קומות. בסמוך לעמוד הניצחון ניצב המסגד הראשון בהודו – מסגד "עוצמת האיסלאם". המסגד הוקם בחופזה ו-27 מקדשים הינדים סמוכים נהרסו כדי לספק לו את חומר הבנייה.

בחצר המסגד ניצב עמוד ברזל שגובהו שבעה מטר, עליו ניצב בעבר פסלו של גרודה – רכבו של האל וישנו. הכתובת על העמוד מספרת שהעמוד מוקדש למלך צאנדרה גופטה
(413-375). העמוד בן המאה הרביעית לספירה נוצק מ-98 אחוז סגסוגת ברזל והמדהים הוא שהוא לא מחליד כבר יותר מ 1,600 שנה.

כאתר תיירות חשוב מלא המתחם בתיירים הודיים ובתלמידי בתי ספר. מחוץ למתחם מחכים עשרות מוכרי מזכרות, שמנסים להתפרנס בכל מחיר ועטים על המבקרים.

המבצר האדום, מסגד יום השישי, צ'אנדי צ'וק ושיטוט בסמטאות ובשווקים נבחרים
מיקום: דלהי הישנה.
ההבדל בין דלהי החדשה לדלהי העתיקה גדול הרבה יותר מהפערים בין ירושלים העתיקה לחדשה.
הקיסר המוגולי שאה ג'האן בנה את המבצר האדום המפורסם, את מסגד יום השישי המרהיב ואת רחוב צ'אנדי צוק רחב הידיים. גם הוא לא חזה את קצב ריבוי האוכלוסייה וכיום הצ'אנדי צוק והסמטאות הסמוכות נראים כשוק צפוף ועמוס. ביקור בדלהי ללא שיטוט בשוקיה של דלהי הישנה לוקה בחסר. בין השווקים השונים כדאי לציין את מינה בזאר (צרכי קודש מוסלמים), צווארי בזאר (פסלים), נאי סאראק (ספרים), דריבה קאלאן (תכשיטים), קינארי בזאר (צרכי חתונה), קהרי בהולי – שוק התבלינים (לא להחמיץ), פהול מנדי (שוק הירקות).

שוקי הירקות והפירות, בהם יושבים סוחרים תחת הרי התוצרת החקלאית ומאות סבלים מתרוצצים הלוך וחזור, פועלים בשעות הבוקר המוקדמות בלבד. שוקי הקניות האחרים פועלים אחר הצהריים ומתמלאים בהמוני קונים מכל רחבי דלהי. זהו אזור מצוין לקניית מזכרות, פסלים ומתנות במחירים מצוינים. ניתן לשלב ביקור באזור השוק עם ביקור במבצר האדום הסמוך, בית חולים לציפורים של דת הג'יין ומסגד יום השישי – ג'אמה מג'דיד – כדאי לטפס לראש צריח המסגד, לתצפית מדהימה על אולד דלהי. לחובבי השווקים מומלץ להיעזר בספר קטן אך בעל ערך "דלהי הישנה 10 מסלולי הליכה קלים" (Old Delhi – Barton and Malone-10 Easy Walk).

מקדש הלוטוס – המקדש הבאהי
מיקום: שכונת קאלקאג'י – דרום דלהי.
מקדש הלוטוס מושך אליו כארבעה מיליוני מבקרים בשנה. זהו מבנה מפתיע ומרשים. המבנה הוקם ב-1980-81 והוא החדש מבין שבעה מקדשים הפזורים ברחבי העולם. המרכז העולמי נמצא בחיפה. הבניין הבנוי משיש לבן ומעוצב בצורת צמח הלוטוס ובעל תשעה חזיתות. מסביב למבנה יש תשע בריכות מים בלב מדשאות רחבות ידים וגנים מטופחים.

אי אפשר להתחמק מהדמיון לבניין בית האופרה המפורסם של סידני באוסטרליה. בניגוד לבלגאן ההודי הצפוי המקום מתנהל ביעילות ואפילו הורדת הנעליים וקבלתם חזרה מתבצעת במהירות ובשקט. בחלל המרכזי אסור לדבר ואווירת "מקום המדיטציה, התפילה ועבודת האל – לכל הדתות, לכל האנשים ללא הבדלי קסטה" מורגשת למדי. סגור בימי שני.

לודי גרדן
מיקום: במרכז ניו דלהי – ליד שכונות היוקרה של ניו דלהי.
למרבה ההפתעה דווקא בדלהי המפויחת והפקוקה יש עשרות גנים ציבוריים ופארקים, יותר מערים רבות בעולם. גן לודי (lodi garden) הוא גן ציבורי מטופח ורחב ידים בו ממוקמים קברים מרשימים רבים משושלת לודי. לכאן באים בני המשפחות העשירות של דלהי לפיקניקים, זוגות פנסיונרים מטיילים עם כלבם, הנציגות הדיפלומטית הזרה וחובבי הליכה וריצה עוסקים בספורט, זוגות צעירים מחזיקים ידיים בהיחבא. זו הזדמנות למנוחה מהרעש ומהצפיפות של אולד דלהי, מהפיח של ניו דלהי, ומנהגי האוטו-ריקשות הקשוחים. אפילו לרוכלים ולשאר הנודניקים אסור להיכנס לגן. במרחק נסיעה קצר נמצא קבר ספדארג'אנג
(Safdarjang) היפה שמעט תיירים מבקרים בו.

ראג' גאט
ביקור באתר הזיכרון ומקום שרפתו של מהטמה גנדי, או – ביקור בקברו של הקדוש הסופי ניזמודין
ראג' גאט הוא מקום ממלכתי ומטופח במיטב מורשת הזיכרון של מהטמה גנדי. המבקרים ההודים מקיפים בחרדת קודש את מצבת השיש השחור הפשוטה המציינת את מקום שרפתו וחולקים כבוד לדמות החשובה ביותר בהיסטוריה ההודית המודרנית. לא רחוק משם, בין המדשאות, ממוקמות חלקות גדולי האומה – מקום שרפתם של נהרו, אינדירה, רג'יב גנדי ואחרים.

בניגוד קיצוני לראג' גאט, לא רחוק משכונת היוקרה ניזמודין, נמצא המתחם בו קבור אחד מחשובי הקדושים הסופיים בהודו, שייח' ניזמודין אוליה (1325-1236). הקבר הוא אתר מוסלמי לעלייה לרגל, מהחשובים בהודו. המתחם מורכב משווקים מוסלמיים תוססים, מסגדים, וקברי צדיקים סופים. עולי רגל, קדושים סופיים שזקנם צבוע בחינה, פושטי יד ונכים קשים גודשים את המקום בכל שעות היום. בימי חמישי בערב מתקיימות במקום תפילות ועיתים אפשר לראות כאן מאמינים באקסטזה דתית.

עוד על טיולים להודו כאן

דלהי - הודו בזעיר אנפין

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.