תפריט עמוד

בריסל משקיעה בעיצוב

אחרי שנים של שקט תעשייתי, שלא לומר שיממון נורא, סצנת האופנה והעיצוב של בריסל מורידה את הכפפות. חובבי העיצוב והאופנה ישמחו בוודאי לדעת כי בריסל עושה הכול כדי להיות היעד הבא שלהם. יש לה, מתברר, נתונים לא רעים לעשות את זה.

כנראה שלקראת יום ההולדת ה-175 של בלגיה התעורר משהו בראשיהם של פרנסי בירתה, בריסל. הרי רק ביישנות או צניעות, כך הם טוענים, מנעו מהם במשך כל השנים האלה להעמיד את עירם בשורה אחת עם שאר בירותיה המתוירות של אירופה. אבל עכשיו הם מורידים את הכפפות. המטרה כפולה: לבלוט מול שאר ערי אירופה, ולהתבדל משאר ערי בלגיה, ובראשן אנטוורפן.

וכך החליטה בריסל שלא די בכיכר מפורסמת – שאומנם נחשבת לאחת מהכיכרות היפות באירופה – ובילד אחד קטן שמשתין, והחליטה להכריז על עצמה כעיר העיצוב והאופנה – מכה מתחת לחגורה לאנטוורפן, שביססה לעצמה מעמד יציב למדי בתחום זה.

על פניו, סיור בבריסל יגלה אהבה עצומה לעיצוב מכל סוג שהוא, המאפיינת, כך נראה, את הבלגים כולם: בעיר יש אינספור חנויות רהיטים ועיצוב וחנויות אופנה מכל סוג: מבוטיקים יוקרתיים ועד לסניפי ענק של רשתות בינלאומיות. המעניין הוא שבבריסל חולקים כבוד לישן ולחדש כאחד: אל מול חנויות העיצוב המודרניות עם פותחני הבקבוקים המתוחכמים ורהיטי הפלסטיק הצבעוניים, פורחים להם חנויות העתיקות, בעיקר באיזור סבלון (Sablon), ושוקי הפשפשים. גם בתחום האופנה זה כך. לא רק שחנויות יד שנייה ניצבות בגאווה לצד הבוטיקים המעוצבים, אלא שגם חלק מהמעצבים הצעירים והידועים נוהגים לשלב בקולקציות שלהם פריטי וינטג' שנבררו בקפידה. חלקם נמכרים כמו שהם, וחלקם נתפרים מחדש. כמובן שברגע זה הפכו הבגדים משאריות נוסטלגיות ליצירות אופנה חד פעמיות, והמחיר בהתאם.

למרות זאת, עד השנים האחרונות על העיצוב והאופנה שהציעה בריסל בשפע היו חתומים אחרים: צרפתים, גרמנים, איטלקים – אבל לא בלגים, ובוודאי שלא בריסלאים. על שינוי המצב הזה שוקדים כמה ארגונים ומעצבים בעיר.

הבלגים עובדים בצל
"אני בטוח ב-500 אחוזים בבריסל", אומר מקס בורקה, המנהל האמנותי של ביתן העיצוב
"designbrussels" שיוצג בנובמבר בעיר במסגרת ה-Brussels Expo. "לבריסל יש פוטנציאל עצום כשמדובר בעיצוב: יש כאן אינספור השראות ומוטיבים. יש מעט ערים שהן קוסמופוליטיות כמו בריסל, שיש בה נציגים של 246 אזרחויות שונות. בשונה ממקומות אחרים – זרים שמגיעים לכאן הופכים חלק מהקהילה של הארץ המקורית שלהם, ולכן יש כאן התנגשות של תרבויות". הוא לא מתקשה להסביר מדוע למרות זאת, עד היום לא נוצרה סצנת עיצוב בריסלאית גאה: "יש בבריסל שוק טוב לעיצוב. כולם יודעים את זה וכולם מציגים כאן. כשמדובר בצריכה – יש כאן שוק ענק. אבל בלגיה חלשה בנושא של בניית תשתית, של קידום דברים. הבלגים לא טובים בפרסום. הם עובדים בצל. תמיד היו מעצבים, אבל הם יצרו פרויקטים באנונימיות".הוא ממשיך ומתאר: "מה שהיה חסר תמיד בבריסל זה ארגון, וזה מה שאנחנו מנסים עכשיו לעשות: לעודד מעצבים צעירים לייצר אבטיפוסים וללכת איתם ליצרנים. אומנם אין עדיין מוזיאון עיצוב, אבל אנחנו עובדים על זה. גם יריד הוא חיוני". כאמור, יריד כזה מתוכנן לחודש נובמבר, עם סיורים בנושא עיצוב במרכז העיר, אירועים ותערוכות במקומות שונים בעיר. "יש הרבה יוזמות בו זמנית וכל כך הרבה כישרון", אומר בורקה, "שאני בטוח שתוך כמה שנים המצב בבריסל יהיה שונה לחלוטין".

ביקור מודרך מאחורי הקלעים של סצינת העיצוב בבריסל אכן מעורר את התחושה שמאחורי כל דלת שלישית יושב לו בוגר טרי של אחד מארבעת בתי הספר לעיצוב הקיימים בעיר, ומשרטט לו בזה הרגע גוף תאורה, מעצור לדלת או שולחן קפה מתקפל. זו בדיוק התחושה שמנסים להעביר אנשי Designed in Brussels – ארגון שנולד לפני כשנה וששם לו למטרה לתווך בין מעצבים טריים בשוק לבין חברות מסחריות. כיום רשומים בו 350 מעצבים צעירים, כולם מתגוררים או עובדים בבריסל. ארגון זה גם מארגן את תחרות "המעצב הבלגי הצעיר" המתקיימת אחת לשנה.

פגשנו לא מעט צעירים כאלה, שלרוב יצאו זה עתה משעריו של בית הספר לעיצוב: יושבים באולמות העבודה המבולגנים, המשמשים לעתים גם כבית, נרגשים לרגל בואם של העיתונאים. ביד רועדת הם מסבירים כיצד עובד השעון או מה מיוחד בנורה שחצייה צבוע כסף. חלקם אפילו מצליחים לא רע בכלל, כמו ז'אן-פרנסואה ד'אור, מעצב תעשייתי, שאחדות מעבודותיו – החל ממעצור לדלת ומתקן למטריות ועד מערכות ישיבה דקורטיביות – נרכשו על ידי חברות גדולות.

אוליבייה גילסון, המנהל האמנותי של Designed in Brussels לא חוסך שבחים מהמעצבים הצעירים: "לפני חמש התחלנו להרגיש שינוי", הוא מספר. "הדור הצעיר החליט לקחת את עצמו בידיים. אנחנו מטפחים אותם – ובתוך עשור אני מצפה שהדור הזה יהיה דומיננטי". ועדיין, אי אפשר להתעלם מכך שהצניעות הבלגית המדוברת מאפיינת את כל המעצבים הצעירים שפגשנו.

אנשי האופנה והעיצוב מדגישים כאחד כי העובדה שבבריסל שני תחומים אלה חדשים יחסית, מהווה יתרון עבור הצעירים: ללא מסורת מגבילה, הם חופשיים לחפש את מקורות ההשראה שלהם, ולשלב מסורות שונות. כך, הם טוענים, נוצרת בבריסל סצנה עיצובית שלא תראו בצרפת, בגרמניה או באיטליה. אין "עיצוב בלגי", אלא אינסוף זרמים וגישות.

השמות הגדולים והקטנים
את אותו מאפיין אפשר לזהות גם בסצנת העיצוב של העיר, מספרת לנו ורוניק הין מארגון Modo Bruxellae, ארגון שקם ב-1994 במטרה לקדם את עיצוב האופנה הבריסלאי. כדוגמה לכך היא מציגה את רובע dansaert, שעד לפני 20 שנה היה עוד רובע בדאון טאון של בריסל, וכיום הוא אחד הרחובות המפורסמים והרוחשים ביותר בעיר, השינקין של בריסל אם תרצו. השינוי באופיו של הרובע נגרם, כמו במקומות רבים בעולם, מזרימה של צעירים ויוצרים לאזור ששילב בתוכו כמה תכונות חשובות: הוא היה קרוב למרכז העיר ההיסטורי, הדירות בו היו מרווחות ומחיריהן סבירים יחסית. לא עבר זמן רב עד שבדנסארט התפתחה אווירה שכונתית מיוחדת. התושבים החדשים לא רק התגוררו במקום, אלא גם הקימו בו את אולמות העבודה שלהם – ובהמשך, את חנויותיהם. החלוצה היתה סוניה נואל, שכבר ב-1984 פתחה כאן חנות בגדים שבה נמכרו דגמים של מעצבי אופנה מאנטוורפן. בעקבותיה באו רבים, וכיום זה ה-מקום לאלה המחפשים עיצוב צעיר: בזו אחר זו ניצבות לאורך הרחוב הארוך חנויות שונות, שלכל אחת מהן אופי אחר, אך לכולן משותפת חדוות יצירה המפעפעת. בין היתר תמצאו כאן את Annemie Verbeke, Jean-Paul Knott, Azniv Afsar, Nicolas Woit, Marina Yee ו-Christophe Coppens, שבית המלאכה בו מייצרים את בגדיו נמצא גם הוא ברובע, ומומלץ להיכנס ולהעיף בו מבט.אתר נוסף שהוא בגדר תחנת חובה עבור אנשים שעבורם קניית בגדים היא בילוי לכל דבר, הוא אזור הרחובות Boulevard de Waterloo ו-Avenue Louise. חנויות אופנה רבות פזורות לאורך שתי השדרות, אך מדובר בסגנון שונה לחלוטין מאשר האוונגרד של דנסארט. מאחורי חלונות הראווה המאופקים מתרכזים כאן השמות הגדולים של העיצוב האירופאי והבינלאומי, לעשירים בלבד: Gucci, Giorgio Armani, Chanel, Christian Dior, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Versace ורבים אחרים.

ועצה ידידותית לאלה מביניכם ששיטוט בבוטיקים מעורר בהם את המיצים הנכונים אך חוששים מכך שחשבון הבנק שלהם לא יקבל זאת בהבנה – בריסל באה לקראתכם גם כאן. ברחוב Rue Neuve תמצאו זו לצד זו את רשתות האופנה הבינלאומיות הגדולות: בנטון, נאף-נאף, H&M, WE ורבות אחרות.

תחנות אלה הן רק חלק מהיעדים הכלולים במסלול טיול מומלץ בעקבות אופנה בבריסל המופץ על ידי לשכות התיירות בעיר. ארגון Brussels International, האחראי על קידום התיירות בעיר, הפיק כמה מדריכים כאלה, הכוללים מפות בהן מסומנים המסלולים ומידע קצר על הנושא הכללי ועל האתרים השונים. רעיון מוצלח המאפשר למבקרים בעיר לבחור את הנושא המעניין אותם (מלבד אופנה ועיצוב יש גם מסלולים בעקבות קומיקס, בעקבות ארט דקו, באיזור הדאון טאון של בריסל ועוד) ולגלות תוך שיטוט ברחובות, וביקור במוזיאונים ובחנויות את הטובין שיש לעיר הזו להציע.

כתובות שכדאי לראות
חנויות עיצוב 

Kartell
עיצוב איטלקי ופיליפ סטארק.
כתובת: 2 rue A. Dansaert.Top Mouton
עבודות של מעצבים בריסלאים נבחרים.
כתובת: b rue de l'Ecuyer 71.

Creneau International Gallery
עיצוב לא שגרתי, מעצבים בלגים.
כתובת: b rue Blaes 96.

Ligne
עיצוב בינלאומי וריהוט של מעצבים בלגים.
כתובת: 12-16 Galerie de la Reine.

IdeB
קומפלקס ייחודי הממוקם בבניין שלם ובו נמכרים זה לצד זה בגדים, נעליים, אביזרי עיצוב ופריטי קוסמטיקה שנבחרו בקפידה. ויש כאן אפילו מסעדה.
כתובת: 49, Blvd de Waterloo

חנויות אופנה

Stijl של סוניה נואל
כתובת: 74 rue Antoine Dansaert.

Atelier Coppens
הסטודיו של כריסטוף קופנס.
כתובת: 23 Nouveau Marche aux Grains.
חנות הבגדים שלו נמצאת ב-2 rue Leon Lepage.

אוליביה סטרלי
כתובת: 44 rue Antoine Dansaert.

Delvaux
יצרני התיקים הוותיקים.
כתובת: 27 bld de Waterloo

מידע נוסף
בין התאריכים 27-19 בנובמבר 2005 תיערך בבריסל תערוכת Brussels Expo.ארגון Designed in Brussels

ארגון Modo Bruxellae

לחצו למידע על מסלולי הטיול בבריסל בעקבות הנושאים השונים.

תודה ל-SN Brussels Airlines, המפעילה בקיץ שש טיסות בשבוע בקו תל אביב-בריסל; ל-Brussels International Tourism & Congress ולג'ינו נלה משגרירות בלגיה בישראל.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבריסל

טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן
טיול קולינרי בבריסל – משוקולד ועד מסעדות מישלן

בריסל מציעה מגוון קולינרי עצום, מדוכני רחוב ועד מסעדות מעוטרות בכוכבי מישלן, וכל מה שביניהם. עם יותר מ-2,000 מסעדות, לא תתקשו למצוא אוכל מצוין, בהתאם לטעם ולכיס שלכם. ובין ארוחה לארוחה, אפשר לשוטט בשוק איכרים או להתענג על ...

אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים
אמנות בבריסל: מוזיאונים, גלריות וקירות מצוירים

מאירועים מיוחדים, כמו סוף שבוע שמוקדש לפעילויות בגלריות, דרך מוזיאונים ועד לאמנות רחוב, בריסל מציעה שפע של אפשרויות למתעניינים באמנות. הצצה לדברים נהדרים שחובבי אמנות יכולים לראות במהלך ביקור בבריסל

חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה
חופשה בבריסל או למה התאהבתי בבירת בלגיה

היא רב תרבותית, מגוונת, נעימה מאוד ולא מתנשאת, יש בה בניינים נהדרים, מלונות מוצלחים ואוכל מעולה. רותם בר כהן מספרת איך התאהבה בבריסל ולמה גם לכם כדאי לתת צ'אנס לבירת בלגיה