לינה

מתי והיכן המחירים נוסקים * למה מוטלים * איפה ישנים כמו בבית 

שעת כושר בקלאב מד סמוך לעיר נייפלס שבדרום פלורידה. | צילום: משה גלעד

כתבה: סיגלית בר

ארצות הברית מציעה למטייל אפשרויות לינה מגוונות למדי: החל במלונות יוקרה ענקיים של הרשתות המפורסמות, דרך דירות נופש ווילות להשכרה, וכלה במלונות קטנים ומוטלים מרווחים, נקיים וזולים.
באורלנדו (Orlando) מגוון אפשרויות המגורים הוא הרחב ביותר בפלורידה ומתאים לכל טעם ותקציב. אף על פי כן, מומלץ מאוד להזמין מקום מראש, משום שבעונת התיירות הבוערת קשה להשיג חדר פנוי ברגע האחרון, וגם המחיר עולה בהתאם. שני האזורים המומלצים למגורים סמוך לאורלנדו הם שכונת קיסימי (Kissimmee) הנמצאת מדרום לעיר, קרוב מאוד לדיסני וורלד, ורחוב אינטרנשיונל דרייב (International Drive) המחבר את דיסני וורלד עם עולם הים ועם אולפני יוניברסל. ברחוב זה מרוכזות רוב האטרקציות של אורלנדו ומרכזי קניות רבים. בשני האזורים יש בתי מלון ומוטלים רבים של כל הרשתות הידועות, מגוון מסעדות וחנויות ושפע אתרי שעשועים. רבים מבתי המלון מארגנים הסעות חינם לדיסני וורלד, לאולפני יוניברסל ולעולם הים, ולרובם יש בריכות שחייה.
קי-ווסט (Key West) ומיאמי (Miami) נמנות עם היעדים היקרים בפלורידה. במיאמי כדאי להתגורר באזור מיאמי ביץ' (Miami Beach), שבו יש מבחר גדול של אפשרויות מגורים, נופים יפים ואווירה תוססת ומיוחדת. מטעמי בטיחות לא רצוי להתגורר במרכז העיר (downtown) או סמוך לשדה התעופה, שם רמת הפשיעה גבוהה מבשאר חלקי העיר.
פלורידה מציעה גם אפשרויות לינה זולות כמו קמפינג והוסטלים.

מחירים
מחירי הלינה מגיעים לשיאם בחופשת החורף שבין חג המולד (25 בדצמבר) לראש השנה האזרחית (1 בינואר) וכן בחופשת הפסחא. תקופה אחרת שבה המחירים נוסקים היא חופשת הקיץ (אמצע יוני עד סוף אוגוסט), שבה מגיעות לפלורידה המוני משפחות לבילוי החופשה הארוכה. מחירי הלינה הנמוכים ביותר הם בסתיו (ספטמבר-אוקטובר), לפני חג המולד (מחג ההודיה שחל בנובמבר ועד אמצע דצמבר) ובחודש מאי.

מוטלים
מגורים במוטלים הם הפתרון המושלם למי שמבקש לינה זולה יחסית מצד אחד ופרטיות מצד שני (בניגוד לאכסניות למשל, שהן זולות מאוד אך אין בהן טיפת פרטיות). רוב המוטלים הם בעצם מבנים ארוכים בני שתיים או שלוש קומות, והאורחים מגיעים במכוניתם כמעט עד לפתח החדר. בדרך כלל יש מבנה אחד מרכזי ובו קבלה, מסעדה ושירותים אחרים. החדרים ברוב המוטלים עולים מישים עד שישים ללילה, והם דומים מאוד זה לזה: הם גדולים ומרווחים בהרבה מהסטנדרט האירופי והישראלי, ומכילים שתי מיטות זוגיות או מיטה אחת ענקית (king size). בנוסף יש בחדר שירותים צמודים ואמבטיה (לעתים רחוקות מסתפקים במקלחת), טלוויזיה, שולחן קטן, כסאות ושידות. בכמה מהמוטלים יש מקרר, מכונת קפה או מיקרוגל, וברובם הילדים שוהים חינם בחדר ההורים (אם כי הגיל המגדיר ילדים אינו אחיד). אפשר להזמין חדרים דרך האינטרנט או בטלפון. ככל שמזמינים מוקדם יותר, כך המחיר בדרך כלל נמוך יותר. לרוב אפשר לבטל את ההזמנה בלא חיוב עד יום לפני ההגעה. חשוב לברר את מדיניות הביטול ואת מועד החיוב לפני ביצוע ההזמנה.
רשתות המוטלים הגדולות והפופולריות ביותר הפרושות בכל רחבי פלורידה הן:
Best Western – אחת הרשתות המוצלחות ביותר.
Days Inn – רשת גדולה, נעימה ובמחירים סבירים.
Motel 6 – הרשת הזולה ביותר בארצות הברית. החדרים קטנים מבמוטלים אחרים, ויש בהם מקלחת ולא אמבטיה.
Howard Johnson
Holiday Inn – רשת של מלונות שיש ברשותה גם מוטלים רבים (מוצלחים במיוחד הם Holiday Inn Express). 
Super 8 Motel .

בתי מלון
לכל הרשתות המפורסמות של בתי המלון יש סניפים בכל רחבי פלורידה, ולצדם פזורים אלפי בתי מלון קטנים שאינם שייכים לרשת כלשהי. טווח המחירים רחב מאוד ותלוי במיקום, בפאר וברמה. מובן שהמחירים במלונות גבוהים מאלה שבמוטלים, אך יש גם חדרי מלון במחירים סבירים.
Radisson
Sheraton 
Hilton 
Hyatt
Marriott
מומלצות מאוד גם רשתות של מלונות מסוג extended stay, שבהן מקבלים דירות קטנות עם מטבחון וסלון, ואפשר להכין לבד ארוחות קלות. באתר www.extendedstaynetwork.com/ יש קישורים לכל הרשתות הגדולות לפי מדינות.
מומלצות מכולן הן הרשתות Residence Inn ו-Town Place (שתיהן של רשת Marriott), המציעות מטבחים ענקיים ומאובזרים וארוחת בוקר.
רשת איכותית של מלונות סוויטות היא Embassy Suits.

דירות נופש
בתי דירות (condominium) הם צורת מגורים נפוצה באזורי נופש. בכל דירה יש אחד עד ארבעה חדרי שינה, סלון, מטבח מאובזר, פינת אוכל, מכונת כביסה ומייבש כביסה, וכמובן לפחות חדר אמבטיה אחד ושירותים. ליד בתי הדירות יש לעתים בריכה, ג'קוזי, מגרשי טניס, מדשאות ושאר מתקני פנאי. בדרך כלל אפשר לשכור דירה כזו למינימום שלושה או ארבעה לילות, במחיר שאינו גבוה בהרבה מזה של חדר במלון. צורת מגורים זו מומלצת בייחוד בטיולי משפחות, מכיוון שהיא פותרת את בעיית הצפיפות ונותנת מעט פרטיות, מצרך נדיר וחשוב בטיולים.
היעדים הפופולריים ביותר להשכיר בהם דירה או וילה (ובהם מצוי גם המבחר הגדול ביותר) הם: אורלנדו ופרבריה והחוף המערבי של פלורידה, בין טמפה (Tampa) לפורט מאיירס (Fort Myers).
באתר www.bartravel.com/newus/tourist2.html#general מופיעים קישורים לרשתות רבות המתמחות בהשכרת דירות נופש ווילות.

וילות
אורלנדו היא המתאימה ביותר למגורים בווילה. תמורת מחיר שמתחיל ב-950 דולר לשבוע אפשר לשכור וילה חלומית בת שלושה עד חמישה חדרי שינה, הכוללת גם סלון, חדר משפחה, מטבח רחב ומאובזר, פינת אוכל, חניה מקורה, מערכת מיזוג אוויר, טלוויזיות בכבלים, קו טלפון עם שיחות מקומיות חינם, מכונת כביסה ומייבש כביסה. הצ'ופר העיקרי הוא בריכת שחייה פרטית נקייה ומטופחת שעל גדותיה פַטְיו עם ריהוט גינה, גריל גז ושלל אביזרי גן אחרים (החצר מכוסה בדרך כלל ברשת דקה המונעת כניסת יתושים וחרקים למיניהם). כל שנותר לכם הוא לערוך קניות בסופרמרקט הקרוב, כך שתוכלו לאכול ארוחות בוקר בבית לפני שתצאו לבלות באורלנדו, וכך לחסוך זמן וכסף.
בכל וילה יכולים ללון לפחות שישה אנשים ברווחה רבה, ולעתים קרובות גם שמונה או תריסר, כך שאם שתי משפחות נוסעות לטיול בצוותא, הן יכולות לשכור וילה אחת ולשלם עליה מחיר מצחיק.
הווילות המושכרות שוכנות בדרך כלל בתוככי שכונות שקטות, בין וילות דומות, בפרברים הקרובים לפארקים של דיסני וורלד. משך הנסיעה משכונות הווילות אל הפארקים הוא 15-5 דקות, ומשך הנסיעה לאינטרנשיונל דרייב הוא 25-15 דקות.
באתר www.orlandovillas.com יש מפה מצוינת, ובה מיקום מדויק ותיאור של כל שכונות הווילות באורלנדו. באתר bartravel.com/newus/katavot/villao.html מצוי מידע על כמה וילות מומלצות.
 

אוכל 
המסעדות הפופולריות והזולות מכולן הן האתניות והמשפחתיות, כגון Perkins ו-Friendly, וכן מזנונים, כגון Ponderosa Steakhouse. בכל פינה תמצאו גם מסעדות מהירות (בסגנון מקדונלד'ס וטאקו בל). 

מחירי המזון והמשקאות בפארקי השעשועים ובאתרי התיירות מרקיעי שחקים, וכדאי להצטייד מראש במשקה, בחטיפים ובכריכים. מחירי ארוחות הצהריים (lunch) במסעדות, ובעיקר מחירי התפריטים העסקיים, נמוכים במידה ניכרת ממחירי ארוחות הערב (dinner). למסעדות רבות יש מבצעים בשעות השוממות שבין ארבע לשש אחרי הצהריים, הנקראים "Early Bird Specials". בנוסף חפשו בעיתונים ובחוברות התיירות שוברים של שתי ארוחות במחיר אחת או קופוני הנחה. חסכוני מאוד לרכוש מוצרי מזון בסופרמרקטים, לערוך פיקניקים או לאכול ארוחה קלה בחדר. 

קניות

קניות בזול: קניתי Gap וקיבלתי עודף

מה לעשות, Gap יש רק בחו"ל, וגם שם תשלמו ביוקר על החולצה שתביאו לאחות המחכה בארץ. אבל כאן נכנסת פלורידה בתפקיד האור שבקצה היוקרה.
אמנם האטרקציות באורלנדו יקרות להחריד, ומחירי הנדל"ן במיאמי הם מהגבוהים בארצות הברית, אבל בין הווילות לפארקים, על כל צעד ושעל, נחה לה חנות מפעל או חנות עודפים של מיטב יצרני הבגדים לגברים, נשים וילדים, ושל מגוון מוצרים, ממזכרות דרך תכשיטים ועד רהיטים. חנויות אלה, המכונות factory outlets או off price stores, מוכרות את המוצרים בהנחה של 75-20 אחוז מהמחיר הרגיל בשוק האמריקאי.
הרשתות המוזלות הגדולות המנהלות סניפים בכל רחבי פלורידה הן Ross Dress for Less, TJ maxx ו-Marshalls.

Sawgrass Mills Mall 
הוא מרכז קניות ענקי השוכן בסנרייז שממערב לפורט לודרדייל, ובו שלושה קילומטרים רבועים של חנויות מפעל ועודפים וכשלושים מסעדות.
כתובת: 12801 West Sunrise Blvd, סנרייז

מרכזים קטנים יותר של חנויות מפעל ועודפים

כתבה: סיגלית בר