אוכל
מכל הטעמים שבעולם
בעיר הרב-לאומית והקוסמופוליטית יש מגוון מהמם של מסעדות מכל קצות תבל, וגם מטבח מקומי איכותי 

שליש מתושבי המפרץ הם אסייתים, וגם בני הקבוצות האתניות האחרות מיוצגים בה מבחינה קולינרית | צילום: שחר עזרן

כתב: דוני ענבר

מאות מסעדות סיניות – החל בדוכני מזון מהיר, דרך סיטונאי דים סם, וכלה בהיכלי פיוז'ן מתוחכמים; מאות בתי סושי ומסעדות יפניות; מאות רבות של מסעדות מקסיקאיות, שבמרביתן עובד צוות מיומן במהירות שלא תיאמן על מילוי בוריטו בבשר, בשעועית, בסלסה חריפה, באורז ובשמנת חמוצה; שכונה שלמה של מסעדות קוריאניות; רובע של מסעדות איטלקיות; לפחות מסעדה תאילנדית אחת בכל שכונה, ובדרך כלל הרבה יותר; וגם נציגות נאה של מסעדות אתיופיות, אפגניות, סן-סלוודוריות, ברזילאיות, הודיות, פרסיות, גרמניות, מרוקאיות, אפריקאיות אחרות, פיליפיניות, וייטנאמיות, צרפתיות מסורתיות וצרפתיות חדשניות… למה לפרט? פִתחו את האטלס, עִצמו עיניים והניחו את האצבע באקראי על מפת העולם. המטבח המקומי של כל מדינה שתבחרו מיוצג במסעדות סן פרנסיסקו, העיר שהפכה את האוכל לדת.

היסטוריה על קצה המזלג
סן פרנסיסקו נולדה לפני כ-150 שנה. האמריקאים מציינים את 1849 כשנת ייסודה. עד אז היו כאן, בלב המפרץ, שני מרכזים ספרדים-מקסיקאים: מיסיון (מיסיון דולורס שברובע מישן) וקסרקטין בפרסידיו. קליפורניה, יש לדעת, היתה הזנב הצפוני של מקסיקו, הגדולה במדינות אמריקה התיכונה שנכללו באימפריה הספרדית. קליפורניה לא ממש עניינה את הספרדים, ששיגרו אליה בעיקר משלחות של מיסיונרים. אחת לכמה מאות קילומטר היו הללו עוצרים, מקימים מיסיון ומקדישים אנרגיה רוחנית ואכזריות כוחנית להצלת נשמותיהם של האינדיאנים המקומיים, על ידי ניצורם.
ב-1848 החלה הבהלה לזהב, ואת האזור כבשו החולמים על התעשרות מהירה. בעיקר אמריקאים, אבל גם המוני סינים, רוכלים יהודים מאירופה, שחורים שברחו מעבדותם וכאלה שהשתחררו מעוּלה בתום מלחמת האזרחים, דרום אמריקאים מכל ארץ ומחוז, אירים ואיטלקים, פיליפינים, יפנים ומי לא. כל קבוצה אתנית הקימה בהתחלה מחנה, אחר כך מתחם, ובמקרים מסוימים זה נגמר ברובע שלם. והכל מוצא את מקומו בצלחת המקומית.
שליש מתושבי אזור המפרץ (Bay Area) שסן פרנסיסקו היא בירתו הם אסייתים: סינים, פיליפינים, יפנים, וייטנאמים ותאילנדים, וכולם מיוצגים בה גם מבחינה קולינרית. בתוך העיר הם מרוכזים בכמה שכונות: צ'יינה טאון הטוריסטית בצפון-מזרח סן פרנסיסקו; ריצ'מונד שמצפון לפארק גשר הזהב, במערב העיר; סאנסֶט שמדרום לו; וג'פאן טאון של היפנים שבשדרות גירי (Geary Blvd).
הקבוצה האתנית הבאה בתור היא הלטינים. קודם כל מקסיקאים, שהם למעשה תושביה המקוריים של קליפורניה, ואחרים שהגיעו בעקבותיהם מהשכנה הדרומית הענייה. בצידם יש נציגים של כמעט כל מדינה דוברת ספרדית. מרכזם של הלטינים הוא שכונת מישֶן שבלב ליבה של סן פרנסיסקו.
הקבוצה האתנית השלישית היא האיטלקית. נורת' ביץ' (North Beach) שבצפון-מזרח העיר נחשב לרובע האיטלקי של סן פרנסיסקו. מוזר, אך בדיוק כמו בניו יורק, גם כאן הרובע האיטלקי נושק לרובע הסיני. לאמיתו של דבר, האיטלקים לא מתגוררים דווקא שם, אבל מסעדותיהם מרוכזות בעיקר בנורת' ביץ', ומייצגות אותם בכבוד, דלת על יד דלת.
ויש גם שכונה שהאפרו-אמריקאים מטביעים עליה את חותמם, אם כי לא בהכרח מבחינה קולינרית: שכונת ווסטרן אדישן (Western Addition).
שלא יהיו אי הבנות: ראשֶן היל (Russian Hill) איננה הרובע הרוסי. המהגרים מרוסיה גרים דווקא בעיקר בריצ'מונד (Richmond), ומי שחשקה נפשו בבליני או במוצרים מיובאים מרוסיה, ייטיב לעשות אם יחפשם ברחוב קלמנט (Clement St) או בשדרות גירי.
החזרה אל הטבע
אבל סן פרנסיסקו ובנותיה לא מסתפקות בנציגי מטבחיהן של מדינות אחרות. כאן המציאו גם מטבח מקומי, שמצד אחד מתבסס על מקורות השאובים מכל רחבי הגלובוס, ומצד שני הצליח זה כבר לשלוח שלוחות לכל המחוזות העשירים בעולמנו.
בשנות השבעים של המאה הקודמת חזרה אליס ווטרס (בעלת מסעדת Chez Panisse) משהות בצרפת, והביאה לחוף המערבי את בשורת הירקות האורגניים ובני הבקר והצאן הגדלים בתנאים טבעיים. כך נוצר המטבח הקליפורני הטומן בחובו המון קסם ולא פחות פלצנות.
הוא נולד לתוך אמריקה שבמשך דורות ארוכים חיה על מזון תעשייתי : שימורים, ארוחות קפואות, צבעי מאכל מלאכותיים ורעילים, הררי ג'לי בטעמים בלתי טבעיים בעליל, לחם שלא מתייבש לעולם, חלב עמיד בכל מצב, ועוד ועוד פגעים המנוגדים לדרך הטבע. קליפורניה, יש לדעת, בורכה באדמה פורייה, באקלים ים תיכוני ובשפע מים, וגם באוכלוסיה רוחנית שתרמה לעולם את "קיץ של אהבה" ב-1968, וכך גם העניקה ליושבי ארצות הברית את בשורת החזרה לטבע – לפחות בכל הקשור לאוכל.
המטבח הקליפורני מתחבר למטבח הים תיכוני הפשוט-טבעי-טרי-צבעוני. הוא מתבסס על ירקות ופירות אורגניים (אם אפשר, האדמה והשמש של קליפורניה מצמיחות כמעט כל חלום שהוא – מעגבניות אורגניות צהובות ועד לאגוזים, זיתים ותמרים) ועל בשר בעלי חיים שגדלו בסביבה טבעית, ולא בכלובים צפופים וחשוכים, ושלגופם לא הוזרקו הורמונים ואנטיביוטיקה. הוא בנוי על בישול מהיר, שמצליח לשמר את הטריות, העסיסיות, הפריכות והצבעים הרעננים של מרכיביו. הוא עשיר בשמן זית, בעשבי תיבול טריים ובשימוש בחומרי גלם עונתיים – בקיצור, הוא נצמד לְמה שטבעי והגיוני.
אבל מרוב היגיון נהיה המטבח הקליפורני יומרני להחריד, ואם יספרו לכם שבאזור סן פרנסיסקו יש אנשים מהשורה שיודעים לדקלם שמותיהם של זני עגבניות (למשל עגבניות שרי צהובות בצורת בקבוק) או פטריות ושמשקיעים הון באותם מצרכים – אם יספרו לכם על כך, פשוט תאמינו.
בצד מאות המסעדות ובתי האוכל של סן פרנסיסקו, יש בה שוקי איכרים. ומעט צפונה ממנה, במרחק של פחות משעת נסיעה, נמצאים עמקי נאפה וסונומה, שבהם מטפחים גפנים ומתסיסים יינות, שזה כבר הפכו למתחריהם של היינות הצרפתיים.
את מוצרי המזון המעטים שלא ניתן לגדל בקליפורניה מייבאים באופן סדיר מצ'ילה שבחצי הכדור הדרומי ומיפן, שממנה מגיעים פירות ים ודגים אקזוטיים. הללו נמכרים במרכולים ייחודיים ובחנויות למצרכי מזון טריים ואקזוטיים. מגוון סוחף של מצרכים, חומרי גלם וטעמים. לעבודה.

דוני ענבר- בוגר האקדמיה הקולינרית של קליפורניה, הוא עיתונאי ואיש תיאטרון, המכהן כנספח התרבות בקונסוליה הישראלית בסן פרנסיסקו


אירועים ופסטיבלים
פברואר/מרץ > Tulipmania.
בתערוכת הצבעונים הזאת מוצגים עשרות אלפי פרחים, בשלל גוונים, מכל רחבי העולם. טלפון:
1-415-7055500.

יום ראשון האחרון לפני 17 במרץ > St Patrick's Day Parade.
בסן פרנסיסקו מתגוררים תושבים רבים ממוצא אירי, ואלה עורכים בכל שנה תהלוכה לכבוד פטריק הקדוש, שניצר את האירים.

אחד באפריל > St Stupid's Day Parade.
מצעד הטיפשים של סן פרנסיסקו מאפשר לכולם להיפטר מהעכבות ולהשתתף בחגיגה היתולית, המגיעה לשיאה כאשר כל אחד מהצועדים מתבקש לתרום גרב ל"בורסת הגרביים".

אפריל-מאי > San Francisco International Film Festival.
הפנינג קולנועי של כמה שבועות, שבמהלכם מוקרנים סרטים שצולמו בארצות הברית ובעשרות מדינות אחרות.

החצי השני של יוני > San Francisco Pride Celebration Parade.
מצעד הגאווה של סן פרנסיסקו הוא אחד הגדולים והססגוניים בעולם.

יולי > San Francisco Marathon.
המירוץ השנתי, שהתקיים לראשונה ב-1999, עובר לאורך מסלול של 26.2 מייל (כ-42 קילומטר). נקודת הזינוק היא בפארק גשר הזהב, וגם אם אינכם מתכוונים לצאת למסע הארוך, תוכלו לצפות באלפי המתחרים. טלפון: 1-415-2849653.

אוקטובר > Comedy Celebration Day.
מופעי סטנד-אפ של קומדיאנים מסן פרנסיסקו וממקומות אחרים בארצות הברית, תחת כיפת השמים, ב-Sharon Meadwo שבפארק גשר הזהב. טלפון: 1-415-8201570.

ספטמבר > San Francisco Fringe Festival.
מאות מופעי פרינג', בביצוע קבוצות תיאטרון מסן פרנסיסקו, מארצות הברית וממדינות אחרות. הפסטיבל מתקיים במקומות שונים ברחבי העיר. טלפון: 1-415-9312699.

ספטמבר > San Francisco Shakespeare Festival.
עוד פסטיבל תיאטרון בפארק גשר הזהב, וכפי ששמו מעיד, הוא מוקדש אך ורק למחזותיו של שייקספיר. במהלך הפסטיבל, המתקיים בסופי שבוע בלבד, תוכלו לצפות חינם במחזות המוצגים תחת כיפת השמים, בפארק גשר הזהב. טלפון: 1-415-4222222.

אוקטובר-נובמבר > San Francisco Jazz Festival.
אחד הפסטיבלים המוזיקליים הגדולים של סן פרנסיסקו, בהשתתפות כוכבי ג'ז מכל רחבי העולם. טלפון: 1-415-7887353.

אוקטובר-נובמבר > San Francisco Bay Area Book Festival.
אם חשבתם ששבוע הספר הישראלי מרשים, תגלו שהאמריקאים יודעים לעשות הכל גדול יותר. ביריד הספרים של סן פרנסיסקו יש קילומטרים רבים של ספרים, והוא מושך אליו גם סופרים רבים. טלפון: 1-415-4874550.

גייז 

העיר בוורוד 
בילוי באחד המקומות הידידותיים בעולם להומואים ולסביות 

כתב: יאיר קדר 

מאז מלחמת העולם השנייה, סן פרנסיסקו היא המֶכָּה של ההומואים והלסביות בחוף המערבי של ארצות הברית, ובה נמצא המבחר הגדול ביותר של מוסדות קהילתיים וחיי לילה לגייז באמריקה. לפי הערכות, כרבע מתושבי העיר הם גייז. נהוג לחשוב שחלק ניכר מבני הקהילה מתגוררים ברובע קסטרו (Castro), אך לאמיתו של דבר, הומואים ולסביות גרים בכל רחבי העיר. 
הדרך הטובה ביותר להתעדכן במה שקורה בחיי ההומו-לסבים בעיר – מועדונים חדשים, סרטים, אירועים וכדומה – היא באמצעות אחד מעיתוני הקהילה, המחולקים חינם בכל הברים ובתי הקפה הרלוונטיים. שני העיתונים הגדולים והמעודכנים הם Bay Times ו-Bay Area Reporter (BAR). 
מידע על הקהילה ניתן לקבל גם ב"פרויקט השמות" (Names Project), המנציח את קורבנות האיידס. גם "בית הנשים" (Women’s Building) שבשכונת מישֶן מציע מידע רלוונטי. 

פרויקט השמות 
כתובת: 2362A Market St 

בית הנשים 
כתובת: 3543 18th St 

האירוע המרכזי של קהילת הגייז הוא יום הגאווה, החל ביוני ונחגג במשך שבוע שלם בכל מקומות הבילוי ההומו-לסביים וברחובות. שיאו של האירוע הוא מצעד הגאווה, שמתחיל בקצה הצפוני של רחוב מרקט ונמשך, לעיניהם של כרבע מיליון צופים, בואכה בית העירייה. שם, על במות מרכזיות, נערכים מופעי אמנים, המסתיימים במסיבה המונית. 
רובע קסטרו הוא השכונה הכי הומואית בעיר. בשכונה מגוון ברים, בתי קפה, חנויות ספרים, חנויות למוצרי גאווה ולפריטי תרבות קאמפית, כמו גם חנויות בגדים, מוזיקה ומין. 
ברחוב קסטרו שוכן תיאטרון קסטרו (Castro Theater), שבמהלך השנה מתפקד כבית קולנוע לסרטי גייז, וביוני נערך בו פסטיבל הקולנוע השנתי לסרטים הומו-לסביים. מרחק כמה צעדים משם פועלת חנות הספרים Different Light, סניף ברשת כלל אמריקאית לספרות הומו-לסבית, ובה מבחר עצום של ספרות יפה, שירה, מחקר ותיאוריה, כתבי עת, ספרים משומשים ולוחות שנה. במקום נערכים מפגשים ללא תשלום עם סופרים ויוצרים. 

תיאטרון קסטרו 
כתובת: 429 Castro St 
טלפון: 1-415-6216120 

Different Light 
כתובת: 489 Castro St 
טלפון: 1-415-4310891 

Josie’s Cabaret and Juice Bar, הנמצא גם הוא בשכונת קסטרו, מציע מופעי סטנד אפ ודראג משובחים. יש להזמין כרטיסים מראש, כיוון שמספר המקומות מוגבל. בסופי שבוע נערך ברנץ' בגינה שמאחור. 
כתובת: 3583 16th St 
טלפון: 1-415-8617933 

בקצה שכונת קסטרו, ברחוב דולורס, לא הרחק ממיסיון דולורס, המבנה העתיק ביותר בעיר, שוכן בית הכנסת ההומו-לסבי"קהילת שער זהב" (Congregation Sha’ar Zahav). במהלך השבוע נערכים בבית הכנסת שיעורי תורה, תפילות פתוחות לקהל ואירועים מיוחדים, כמו מדיטציות ובר מצוות. בערבי שישי מתקיימת במקום קבלת שבת בנוסח רפורמי, והיא מלווה בשירי שבת, בנגינה ובהרבה סימפטיה. אחרי קבלת השבת מוזמנים האורחים לכיבוד ולשתייה – הזדמנות מצוינת להיכרות עם מקומיים. 
כתובת: Congregation Sha'ar, 290 Dolores Street 
טלפון: 1-415-8616932 

רובע סומה, האזור התעשייתי שמדרום לרחוב מרקט (Soma – קיצור של South of Market), מספק חוויה מחוספסת יותר. מדי שנה, ביום ראשון האחרון של ספטמבר, נערך כאן ה-Folsom Street Fair, יומם הגדול של כל החריגים, ובהם אדונים וכלבי אדם, חובבי ביזאר וצופים רבים. בסומה יש ברים לחובבי אלטרנטיבות כ-Hole in The Wall, מקום מפגש לכל מי שנפלטו מהברים הממוסחרים של קסטרו. הקהל של המקום כולל אופנוענים, נהגי משאיות, חובבי קעקועים ואוהבי S&M. 
כתובת: 289 Eight St 
San Francisco Eagle הוא הבר הוותיק והגדול ביותר בסצינת ה-S&M. בימי ראשון אחר הצהריים מאכלסת החצר הפתוחה של הבר מספר גדול של בליינים. 
כתובת: 398 12th St 
ברובע מישן, הרובע הלטיני של העיר, פועל בר ידידותי (Esta Noche), שמשמיע מוזיקת דיסקו ומארח תחרויות יופי לטרנסקסואלים לטיניים. בימי שישי נערך במקום סטריפטיז לטיני. 
כתובת: 3079 16th St. 
דרומה משם פועל מועדון לקסינגטון (Lexington Club), הבר היחיד בעיר ללסביות בלבד. הוא מציע תאורה חמה, פינות עישון וסגנון עדכני.