אוכל
בשל מיקומם הגיאוגרפי של הפירנאים המטבח של האזור מורכב ממאכלים קטלאנים, בסקים, צרפתים וספרדים. המאכלים האופייניים לאזור הן מנות של בשר ציד, תבשילי קדירה בשריים, דגים (בעיקר פורל) וגבינות מחלב יעלים. 


אכסניה באתר המחנאות בוחרלו הסמוך לשמורת אורדסה הספרדית | צילום: מנחם מרקוס

לינה – ביישובים ובדרכים
מתי חייבים להזמין מקומות * איפה לנים בטרקים בהרים * היכן הלינה היא חלק מהחוויה
לינה בספרד
דרך טובה למצוא מקום לינה היא לחפש שלטים בכיכר הראשית או ליד הכנסייה במקום שבו מבקשים ללון. דרך אחרת היא לפנות ללשכת התיירות (turismo) המקומית (רוב הלשכות סגורות בשעות הצהריים ובימי ראשון).
חשוב מאוד: בשיא עונת התיירות ובתקופות של חגים נוצריים מוטב להזמין מקום מראש (גם בבקתות ההרים), ואילו ביתר השנה אפשר להזמין במקום ובאותה ההזדמנות גם להתמקח על המחיר.

בקתות הרים
בפירנאים הגבוהים פזורות בקתות (refugios) המיועדות למטפסים ולמטיילים ברגל. הן פשוטות, זולות, וישנים בהן בחדרים משותפים על דרגשי עץ ארוכים. לעתים השירותים נמצאים מחוץ לבקתה, ובדרך כלל יש מקלחות חמות. יש להקפיד למלא אחר הוראות המקום, ומומלץ להיעזר בידע הרב של בעלי הבקתות. אם הגעתם לבקתה שאין בה מקום – יש בקתות שיאפשרו להקים לידן אוהל וליהנות משירותיהן (יין ספרדי טוב, ארוחת ערב חמה וחברת מטיילים נעימה). בין ספטמבר ליוני כדאי לוודא מראש שהבקתה המבוקשת פעילה. מחיר: בסביבות 15 אירו לאדם; האוכל יקר בגלל קשיי האספקה.

אתרי מחנאות
אתרי המחנאות ברכס הפירנאים (גם בצרפת וגם בספרד) ממוקמים בדרך כלל ליד כבישים, במקומות שהכביש מצטלב עם מסלול טרנס-פירנאי. האתרים בנויים בסטנדרט גבוה ביותר. יש שירותים ומקלחות רבים, נקיים למדי ומתוחזקים להפליא. גם משטחי הלינה מכוסחים היטב ונוחים.

בפירנאים הספרדיים יש אתרי מחנאות רבים מאוד (מסומנים באוהל שחור על רקע לבן בתוך ריבוע כחול), אלא שרבים מהם אינם רואים בעין יפה הקמת אוהלים. הם מיועדים בעיקר לחניה של כלי רכב או של קרוונים, ובדרך כלל מציעים גם חיבור לחשמל, שירותים, מקלחות קרות וספסלים לפיקניק. ברבים מהאתרים יש חדר כביסה בשירות עצמי ובתשלום סמלי (אין מכונות ייבוש). בכולם יש ברים לשתייה חריפה וחמה, וברבים יש מסעדה המגישה אוכל לא יקר. רוב האתרים פתוחים רק ממאי עד ספטמבר, ובשיא עונת התיירות הם מלאים עד אפס מקום. מהמחירים נעים מכמה אירו לאוהל ועד כ-15 אירו לבקתה (cabin).

שימו לב: בספרד מותר להקים אוהל גם לא במחנה מסודר, ובלבד שיהיו באוהל פחות מעשרה אנשים, שהוא לא יעמוד באזורים עירוניים ושלא יהיה קרוב לאתר מחנאות (ברדיוס של קילומטר לפחות). כדאי לשאול את המקומיים לפני הקמת האוהל. בפארקים הלאומיים אורדסה והר פרדידו, אייגואסטורטס ופוסטס-מלדטה מותר להקים אוהלים רק באזורים המיועדים לכך.

את אתרי המחנאות אפשר למצוא במפה "Mapa de Camping" הניתנת חינם בלשכות התיירות הגדולות, או בספר "Guía de Campings" שנמכר בחנויות ספרים תמורת כ-6 אירו. מידע נוסף ורשימת אתרי קמפינג לפי אזורים מצויים באתר: www.vayacamping.net

לינה כפרית
מקומות הלינה בכפרים מכונים בכלליות Turismos Rurales. יש בתים פרטיים המשכירים חדרים, יש דירות או קוטג'ים שלמים להשכרה שאינם מציעים שירותים נוספים, ויש בתי חווה המציעים לינה וארוחת בוקר (Casas Rurales). טווח המחירים שלהם רחב, וכדאי להזמין מקומות מראש. אפשר להשיג ספרים ורשימות של כל אפשרויות הלינה הכפרית במשרדי נסיעות באזור המבוקש.

מלונות
בתי המלון הם אפשרות הלינה היקרה מכולן. המלונות מסומנים ב-H, מדורגים בכוכבים (5-1) ומסווגים לפי מחיריהם: AL – מעל 90 אירו ללילה בחדר זוגי, A – 90-70 אירו, B – 70-60 אירו, C – 60-50 אירו, D – 50-25 אירו, ו-E – 25 אירו ומטה.
באתר www.hotelsspain.com אפשר למצוא רשימה של מלונות ולהזמין מקום. לעתים אפשר לקבל דרכו הנחה. באתר www.pyreneesaccommodation.com מופיעים מלונות באנדורה ובפירנאים הקטלאניים לפי אזורים וערים.

פרדורים
בספרד פרושה רשת ממשלתית של בתי מלון השוכנים בבתים היסטוריים, בטירות או במנזרים ששוקמו והוסבו למקומות לינה, ונקראים פרדורים (paradores, מסומנים באות P). הם מדורגים בכוכבים (5-3), והאווירה והאוכל בהם נפלאים. רשימה מלאה של הפרדורים, כולל מחירים, אפשר למצוא באתרי האינטרנט האלה:
www.parador.es  
www.paradores-spain.com
 

חדרים להשכרה ופנסיונים
fondas הם חדרים זולים הנמצאים בדרך כלל מעל ברים או מסעדות (מסומנים ב-F לבן על ריבוע כחול). גם מקומות המסומנים camas (מיטות) אוhabitaciones (חדרים) או dormer i esmorzar/menjar (בקטלוניה) מציעים חדרים בבתים פרטיים או מעל ברים, ומחוץ לעונה יפנו אליכם נציגיהם בתחנות רכבת ואוטובוסים. אין לזלזל באפשרויות אלה, הן בדרך כלל זולות.
חדרים לא יקרים תמצאו גם בבתי אירוח (casa de huespedo, מסומנים CH) ובפנסיונים 
(pensiones או hospedaje). מחיר: 25-20 אירו.

הוסטָלים
מלונות קטנים, יקרים במעט ונפוצים, הם Hs) hostal) ו-HsR) hostal residencia) .הוסטלים אלה מדורגים בין כוכב אחד לשלושה, ומחיריהם משתנים מאוד לפי המיקום והשירותים המוצעים בהם.

אכסניות נוער
רמתן של אכסניות הנוער (albergues juveniles) אינה גבוהה במיוחד. לעתים הגישה אליהן אינה נוחה, ובכמה מהן יש שעת סגירה בלילה. באחדות אפשר לשכור חדרים זוגיים (חדר לשניים יעלה כמו בהוסטל של כוכב אחד). לפעמים יבקשו מכם כרטיס חבר, ואפשר להנפיקו בארץ או באכסניות עצמן. מחיר: 20-10 אירו לאדם בחדר משותף, כולל ארוחת בוקר.

לינה בצרפת

בקתות הרים
רוב בקתות ההרים פתוחות רק מיוני עד ספטמבר. איכותן אינה אחידה: יש בסיסיות ויש נוחות יותר המציעות אפילו מקלחת חמה. רובן מגישות ארוחות חמות (ויקרות ביחס לתמורה). מחיר: 15-12 אירו. מדריך לבקתות ולבתי הארחה מצוי באתר www.gites-refuges.com.

מחנאות
בצרפת יש אלפי אתרים לאוהלים או לקרוואנים, רבים מהם פתוחים רק ממאי עד ספטמבר. הלינה באתרים אלה היא כמובן הזולה ביותר, והתשלום עבור ילדים מתחת לגיל 12 נמוך במידה ניכרת. ארגון הגג של האירוח הכפרי בצרפת נקרא ז'יט דה פראנס (Gîtes de France), והוא אחראי גם ל-1,100 אתרי מחנאות בחוות (קמפינג א-לה פֶרם), כך שלמידע ולהזמנות אפשר להיעזר באתר האינטרנט של הארגון, או בלשכות התיירות המקומיות בצרפת או באתר www.campingfrance.com.

אירוח כפרי: ז'יט ד'אטפ ושמבר ד'אוט
אירוח באווירה כפרית ושלווה תמצאו בז'יט ד'אטפ (gîte d'étape). אלה הם בתי הארחה בכפר או בחווה המיועדים בעיקר למטיילים ולרוכבים. ברוב הבתים הללו יש מטבח קטן לשירות עצמי, 15 מיטות לפחות, שירותי כביסה, מקלחת ושירותים. בדרך כלל מוגשת גם ארוחת ערב חמה. לא כולם פתוחים בכל השנה. מחיר: בסביבות 15 אירו לאדם, לא כולל ארוחה.
שמבר ד'אוט (chambre d’hote) הם חדרי אירוח בבתים פרטיים המציעים גם ארוחת בוקר ולעתים אוכל מסורתי טוב. מחיר: כ-20 אירו לאדם ללילה. אפשר לקבל מידע ולהזמין מקומות דרך ארגון ז'יט דה פראנס (באתר האינטרנט הנזכר למעלה).

מלונות
בכל עיירה כמעט יש מלון זול אחד והרבה יקרים. בתי המלון בצרפת מדורגים בכוכבים (4-1), וליוקרתיים ביותר מתוספת האות L. עם זאת, פעמים רבות הקשר בין מספר הכוכבים לרמתו של המלון מקרי בהחלט (רבים מהם פשוט איומים). מלונות רבים נסגרים למשך חודש אחד בין מאי לנובמבר. למשפחות מומלץ לוודא שאכן מקבלים חדר משפחתי ולא חדר זוגי שהוסיפו בו מיטות. 3,000 מלונות בצרפת (מקצתם כפריים) שייכים לארגון לוז' דה פראנס (Logis de France) ועומדים לפיכך בתנאי שירות ובתקנים נאותים. טלפון: 33-1-45848384.

מלונות דירות
באתרי סקי בחורף בלבד אפשר למצוא מלונות דירות להשכרה לתקופות ממושכות (שבוע לכל הפחות). זוהי אפשרות לינה משתלמת ומומלצת למשפחות ולקבוצות. רשת אירופית עם נציגות מכובדת בצרפת היא Citadines Apparthotels.

אכסניות נוער
יש אכסניות נוער (auberges de jeunesse) בביאריץ, בַּיון, פאו וטרבס, אבל הלינה בהן משתלמת רק ליחידים (לקבוצות של שניים ומעלה הן יעלו כמו מלון בסיסי). כדי ללון באכסניות נוער יש להיות חבר בהתאחדות אכסניות הנוער העולמית (אפשר להצטרף במקום), והשהייה מוגבלת לשלושה לילות מקסימום.

לינה באנדורה
מערך הלינה באנדורה דומה מאוד לזה שבשכנותיה, הן מבחינת מגוון האפשרויות והשירותים והן מבחינת המחיר. מלונות ומלונות דירות אפשר למצוא בערים ובעיירות המרכזיות. באתרי סקי אפשר למצוא דירות נופש מאובזרות להשכרה וגם אפשרויות לינה אחרות כמו מלונות.
בקתות ההרים ואתרי המחנאות שלאורך מסלולי הטיול דומים לצרפתיים ולספרדיים, ובכפרים, בעיקר באלה הסמוכים לאתרי סקי, אפשר למצוא בתי הארחה בבעלות משפחתית.


קניות
מדינת דיוטי-פרי
אחת האטרקציות התיירותיות באנדורה היא שופינג. במדינה הזעירה אין מכס, ופירושו של דבר שאלכוהול, מוצרי אלקטרוניקה, ציוד סקי ומוצרי צריכה רבים אחרים נמכרים בה במחירים נמוכים יחסית. אבל אליה וקוץ בה. אם חשבתם לקנות באנדורה את כל הוויסקי שתצליחו לסחוב, באיחוד האירופי דאגו לסכל את מזימתכם. עם הצטרפותה של ספרד לאיחוד ואחרי משא ומתן השכימה אנדורה להקצות מכסות לטובין היוצאים ממנה, וכך הוגבלו כמויות האלכוהול, הטבק, החלב ומוצרים אחרים שתייר יכול להוציא מן המדינה בלי להכריז עליהם.