פארקים ושמורות: מורה דרך
מדריך מהיר לשמורות טבע ופארקים בדרום אפריקה

בפארק הלאומי אדו אלפנט חיים כ-200 פילים | צילום: אייל ברטוב

בסוף המאה ה-19 החליט מושל מדינת טרנסוואל, פול קרוגר, להקצות שטחי ארץ נרחבים למקומות שבהם יוכלו בעלי החיים לחיות ללא הפרעה. ב-1894 הוכרזה שמורת הטבע פונגולה (Pongola) כשמורה הראשונה בדרום אפריקה. כמה שנים לאחר מכן הוקמה שמורת סאבי  (Sabi). השתיים היו הבסיס להקמת הפארק הלאומי קרוגר, שנקרא על שמו של המושל.
מאז שהקימה במחצית המאה ה-17 חברת הודו המזרחית ההולנדית מושבה בקצה היבשת השחורה, היו בעלי החיים של אפריקה יעד לציידים. חמשת בעלי החיים הגדולים
(Big Five) – אריות, פילים, נמרים, תאואים וקרנפים – כמעט שנכחדו, וכיום אפשר לראותם בעיקר בפארק הלאומי קרוגר ובשמורות הסמוכות לו.
בדרום אפריקה יש כעשרים פארקים לאומיים ועוד עשרות רבות של שמורות טבע, חלקן בבעלות פרטית. הפארקים הלאומיים גדולים יותר מהשמורות (שטחו של קרוגר פארק, הגדול ביותר במדינה, הוא 19,485 קילומטר רבוע). בפארקים הלאומיים צופים בבעלי החיים בדרך כלל מרחוק, בשמורות הפרטיות אפשר לרוב להתקרב יותר אל בעלי החיים.
עשרות הפארקים והשמורות מציעים מגוון רחב מאוד של נופים, בעלי חיים וצמחייה. אי אפשר לבקר בכולם (וגם לא להזכיר את כולם), לכן להלן כמה מאפיינים ודוגמאות לפארקים ושמורות:

בעלי חיים בסכנה:
Addo Elephant National Park – כשהוקם הפארק ב-1931, היו בו 11 פילים
(Loxodonta africana), כיום חיים בו כ-200. בפארק, הנמצא כשבעים קילומטר מפורט אליזבת שבמחוז איסטרן קייפ, יש שירותי לינה. אפשר לצפות בחיות מהרכב הפרטי, לצאת לסיורי לילה ולמסלולי הליכה. 

Mountain Zebra National Park – הקמת הפארק באזור הקארו הצילה את האוכלוסייה המקומית של זברת ההרים (Cape Mountain zebra) מהכחדה. כיום, יותר משישים שנה לאחר שהוקם, חיים בפארק כ-130 פרטים של בעל חיים זה. הפארק נמצא במרחק 25 קילומטר מהעיר קראדוק (Cradock) ו-280 קילומטר מפורט אליזבת (שהיא בסיס טוב ליציאה לסיור בפארק זה ובאחרים הקרובים לדרך הגנים). יש בו מקומות לינה מסוגים שונים, מסלולי הליכה קצרים ואפשר לצפות בבעלי החיים מהרכב הפרטי.

פארקים חופיים וימיים:
Tsitsikama Coastal National Park – הפארק החופי הראשון בדרום אפריקה. האתר, שהוא חלק מדרך הגנים המפורסמת, נפרש לאורך אחד החופים היפים במדינה ויש בו גם יער טבעי של עצים מוגנים. "מסלול הלוטרות" (Otter Trail) – אחד המסלולים המוכרים והיפים בדרום אפריקה כולל חמישה ימי הליכה של 15 קילומטר ביום בממוצע. שימו לב – יש להירשם למסלול זה כשנה מראש. 

West Coast National Park – הפארק הנמצא כ-120 קילומטר מצפון לקייפטאון, לחוף האוקיינוס האטלנטי, מחולק לכמה אזורים ברמות שונות של הקפדה על שמירת הטבע. אפשר לראות בו מינים רבים של עופות ים ופינגווינים אפריקאיים, ובחודשים אוגוסט-אוקטובר הפריחה כאן מרהיבה.

קוואזולו-נטאל:
למחוז קוואזולו-נטאל יש מועצת פארקים ושמורות עצמאית – KwaZulu-Natal Nature Conservation (KNNC). המועצה מתחזקת את הפארקים ואפשר להזמין באמצעותה מקומות לינה (טלפון: 27-331-471981).
בסוף 1999 הוכר הפארק הלאומי Greater St. Lucia Wetland כאתר מורשת עולמי. הפארק מציע חופים, ביצות, אגם, שוניות אלמוגים ויערות, אך הוא שורץ יתושים. הבילוי בפארק וסביבתו מאופיין כנופש פעיל: הפלגות, צלילות וכדומה.
Hluhluwe Game Reserve ו-Umfolozi Game Reserve – שתי שמורות צמודות בצפון המחוז, שבהן חיים אריות, ג'ירפות, קרנפים ועוד. 

רכס הדרקנסברג (Drakensberg) עובר ברובו בין קוואזולו-נטאל ולסותו (חלקו עובר גם במחוז פרי סטייט). Royal Natal National Park – נמצא בדרקנסברג, ויש בו מסלולי הליכה. 

אתר האינטרנט של KwaZulu-Natal Nature Conservation הוא מאגר בלתי נדלה למידע על שמורות, פארקים, אזורי טבע, פעילויות, וכדומה.

לינה בפארקים:
רוב הפארקים בדרום אפריקה מציעים אתרי לינה ברמות שונות: Luxury, Economy, Budget ו-Camping. באתר האינטרנט של רשות הפארקים (שאינו מוצלח במיוחד) יש מידע על מחירי הלינה. אפשר גם להזמין מקום.
המעוניינים להזמין מקומות לינה בפארקים של קוואזולו-נטאל יעשו זאת ברשות הפארקים של קוואזולו-נטאל (ראו למעלה).

עונות:
כמעט לכל פארק עונות ביקור מומלצות משלו. כדאי לבדוק בפארקים עצמם.