אוכל

אוכל סלובני. יש דבר כזה? ובכן, התשובה מורכבת. הסלובנים הושפעו מהמטבחים המגובשים שמסביבם ומבשלים גרסאות למאכלי השכנים: ריז'וטה היא הגרסה המקומית לריזוטו האיטלקי, הגולש הגיע מהונגריה והשניצל של וינה זכה כאן לשם דונייסקי זרזק. אבל מתברר שיש גם מאכלים מקומיים יותר. הנה כמה מהם: יוטה הוא מאכל העשוי בין היתר מפרושוטו, שוקרוט, שעועית, תפוחי אדמה וכרוב; שטרוקלי הן כופתאות רב שימושיות – הן יכולות להופיע כתוספת לבשר בליווי רוטב סמיך, כמנה קלה במילויים שונים או כקינוח מתקתק שבזיקת אבקת סוכר מעטרת אותו. תלוי איך מכינים ובמה ממלאים. קינוח מקומי אהוב הוא הפוטיצה – מאפה שמרים במילוי שוקולד, אגוזים או צימוקים; ואחרון חביב הוא הגיבניצה – מאפה של בצק עלים חם עם תפוחי עץ, גבינה, אגוזים ופרג, מסודרים בשכבות דקות. מביני עניין וסלובנים אמיתיים אומרים שהוא מתוק ומופלא.


לינה: בתים ומלונות
איך ישנים בהרים * מה זה קוצ'ה * למה לא לישון בליובליאנה
כתב: דורון הרי

סלובניה מציעה מגוון רחב של מקומות לינה. לא משנה היכן תבחרו ללון, על פי רוב תמצאו מקום נקי, מסודר ונעים ויחס חם. בכל המקומות המחירים כוללים ארוחת בוקר, לא תמיד דשנה אך בהחלט טובה.
בבירה ליובליאנה ובמרכזי תיירות כמו בלד ובוהין, הלינה יקרה יותר. ליובליאנה היא עיר יפהפייה ומומלץ לבקר בה יום אחד לפחות, אך עדיף להימנע מללון בה – הדבר יעשה טוב לכיס. גם בבלד מומלץ לנהוג כך: אם תלונו בעיירות שמסביב לבלד, החיסכון עשוי להגיע ל-20 אחוז.
עונות והזמנת מקומות: מומלץ להימנע מביקור בסלובניה ביולי-אוגוסט, אך אם אין ברירה, רצוי להזמין מקום מראש. בתאריכים אחרים, לא תתקשו למצוא מקום לינה בלי הזמנה מראש.
אתר לשכת התיירות הסלובנית משמש מנוע חיפוש ומאפשר לבצע הזמנות לכל המקומות שניתן ללון בהם בסלובניה. לרוב יפורטו כאן גם המחירים (בדרך כלל ניתנת הנחה ללילה שלישי או למשפחה). אפשרות אחרת היא לפנות ללשכות המידע לתיירים, שקיימות ביישובים רבים. מנסיוני, הן תמיד יעילות במציאת מקום לינה.

קמפינג
עשרות אתרי קמפינג פזורים ברחבי המדינה, רבים מהם מצויים בחצר אחורית של בית פרטי. זו הדרך החסכונית ביותר ללון, אלא שיש להכין מראש שקי שינה ואוהלים. באתרים תמצאו שירותים, לעתים גם מקלחות חמות. חנויות למזון יש רק באתרי הקמפינג הגדולים. על חיבור חשמל לאוהל או לקרוואן נהוג לגבות תשלום נוסף, ויש אתרי קמפינג שמשלמים בהם גם עבור מקלחת חמה.

אכסניות
האכסניות בסלובניה נקיות ומסודרות. בחדר יהיו בדרך כלל ארבע עד שש מיטות. בחלק מהאכסניות, בעיקר באלה המיושנות יותר, אין שירותים צמודים לכל חדר. 

בקתות בהרים
לנוודים היוצאים למסע של כמה ימים בהרים יש אפשרות ללון בבקתות מחסה בהרים, הנקראות קוצ'ה (Koca). בקוצ'ות הלינה היא על משטח אישי והמקום מחומם. למעט זאת, אין אחידות ברמת הבקתות: לפעמים אין מקלחות, ויש מקומות שאין בהם מים זורמים. האוכל יקר, וארוחת בוקר עשויה להתגלות ככוס קפה, פרוסת לחם וקצת ריבה או חמאה. בירה, לעומת זאת, יש כמעט בכל מקום. 

בתים פרטיים ובתי חווה
זוהי האופציה המומלצת ביותר למטייל הממוצע, הן בגלל המחיר והן בגלל החוויה. תמורת סכום סביר אפשר ללון בבתים נקיים ומסודרים, עם ארוחות, מקלחות ושירותים ועם אירוח לבבי. המחירים מתחילים ב-30 אירו, ויש מקום להתמקחות קלה. בדרך כלל יתחשבו במחירים למי שנשאר לילה שלישי ולמשפחות. 
בית חווה מומלץ: Penzion Krek בכפר ריבנו בלד. 386-4-5741701.
 

 


 

עם הילדים: פשוט נהדרת
סוד ההתאמה של סלובניה לטיול עם ילדים הוא בשילוב של נופים נפלאים, מקומיים מסבירי פנים ומחירים נוחים. לזה נוספים ריגושים כגון רכיבה על סוסים, ירידה למערה ושיט בנהר

כתבה: דלית מילשטיין 

בסלובניה שופעת המים אפשר לצאת לרפטינג סוער אן לשיט רגוע, או פשוט ליהנות
ממראה המים ושאונם | צילום: ברוך גיאן

לכתבה המלאה»
 


 פסטיבלים ואירועים
מה עושים בקיץ בליובליאנה, לאן ילכו חובבי התחרה, איפה גדלה הגפן העתיקה בעולם
ליקט וערך: דורעם גונט
 
 

סטרה טרטה, גפן בת יות מ–400 שנה
צילום:
Jerry Sherek,
www.sherek.com
פסטיבל התחרה
צילום: Marko Razpet

 

סלובניה אינה מפגרת אחר המדינות המתוירות ביותר באירופה, ומציעה מגוון עצום של אירועי תרבות ופסטיבלים. לצד חגיגות עממיות ודתיות בכפרים, מתקיימים גם אירועים מפוארים בקנה מידה בינלאומי (מרביתם בערים הגדולות ליובליאנה ומריבור). בחורף שמור מקום מיוחד לאירועי שלג, מאליפויות עולם בהחלקה ובקפיצות סקי ועד תחרות לבניית ארמונות בשלג. חשוב לזכור: פרטים עשויים להשתנות, וכדאי לבדוק עם המארגנים סמוך למועד האירוע. מידע נוסף אפשר למצוא בלשכת התיירות הרשמית של סלובניה.

מאי-יוני > פסטיבל Druga godba למוזיקת עולם
זהו פסטיבל קטן אך איכותי, שיקרוץ לחובבי הז'אנר, אוהבי המוזיקה האתנית. המופעים מתקיימים באולמות שונים בליובליאנה, הכניסה בתשלום. 

יוני-יולי > פסטיבל לנט במאריבור
פסטיבל לנט ("Festival Lent") הוא אירוע בינלאומי רב משתתפים בן שבועיים, הכולל מופעי רחוב, קונצרטים, הופעות מחול ובלט, אירועי ספורט, פסטיבל פולקלור ופסטיבל ג'אז.

יולי-אוגוסט > פסטיבל הקיץ של ליובליאנה
זהו אולי אירוע התרבות הגדול במדינה. מגיעים אליו יותר מאלפיים אמנים מעשרות מדינות, והם מעלים מופעי תיאטרון, אופרה, מחול, מוזיקה ועוד. המופעים מתקיימים, בין היתר, בטירה של ליובליאנה, בתיאטרון הקיץ Krizanke, במלון Union Grand ובכנסיות שונות בעיר. 

יולי > פסטיבל התחרה של ז'לזניקי
חובבי תחרה לא יחמיצו את האירוע המייחד את העיירה ז'לזניקי (Zeleznikih), שמתקיים כבר עשרות שנים: תשעה ימים של פסטיבל אתני מקומי הכולל אינספור אירועים של תרבות מקומית, ספורט, אוכל ומשקה, ובעיקר – הצדעה לרוקמות התחרה המסורתיות, בתערוכות מסודרות ובדוכנים מאולתרים. 

נובמבר > פסטיבל הסרטים בליובליאנה
פסטיבל סרטים בינלאומי, המציג סרטים זרים לצד קולנוע סלובני.

ינואר-פברואר > עונת ספורט החורף
סלובניה התברכה בשלג רב ובכמה אתרי סקי טובים. בחורף היא מארחת אירועי ספורט חורף חשובים, ביניהם את "שועל הזהב", תחרות מהסבב העולמי של סקי נשים, המתקיימת באתר הסקי פוהורייה (Pohorje). תחרות מסבב אליפויות הגברים מתקיימת באתר הסקי קראנסקה גורה (Kranjska Gora).

סוף ינואר או תחילת פברואר > תחרות בניית ארמונות שלג
תחרות יוצאת דופן נערכת בפארק המלך Matjaž שבצ'רנה נה קורושקם (Črna na Koroškem), לשם מגיעים משוגעים מכל הסוגים שבונים ארמונות מפוארים ופסלים מרשימים – והכל משלג.