אתרי חובה
אירלנד למתחילים 
פסטיבלים גדולים, אתרים ידועים, טירות נטושות, אתרי קבורה מרהיבים, וכמובן – בירה

צילום: מארק ג'ונס

כתבו: שלי בוקשפן וזהר בר-אור

1. מבשלת גינס, דבלין
המפעל המקורי שבו החל ארתור גינס לייצר בשנת 1759 את הבירה המפורסמת שלו. המוזיאון בנוי ככוס בירה ענקית מזכוכית, ומשולבים בו צינורות וקורות ברזל מן המפעל המקורי. לו מולאה ה"כוס", היא היתה יכולה להכיל 14.3 מיליון פיינט גינס.

2. טריניטי קולג', דבלין
עוד אחת מהאטרקציות שאסור לפספס בדבלין. טריניטי קולג' (Trinity College) מפורסם בעולם כולו בעיקר בזכות הספרייה העתיקה שלו, שבה נמצא "The Book of Kells" – כתב יד מן המאה השמינית שעוטר בידי נזירים אירים בימי הביניים באיורי חיות וזימה.

3. מחוז וויקלו
מחוז וויקלו (Wicklow) שמדרום לדבלין מכונה "הגן של אירלנד", על שום שפע הנהרות, האגמים וההרים שבו. אחת האטרקציות כאן הם הגנים של בית פאוורס-קורט (Powerscourt House and Gardens), פסטיבל הגנים השנתי (אוגוסט), המנזר שבגלנדנלוך (Glendalough) ומפגש הנהרות אוונמור (Avonmore) ואוונבג (Avonbeg).

4. טירת קילקני, מחוז קילקני
טירת קילקני (Kilkenny) היתה ביתם של הבטלרים, משפחה שבאה לאירלנד ב-1171. הבאטלרים היו המרקיזים והדוכסים של אורמונד. ב-1967 מכרו צאצאי משפחת באטלר את הטירה לממשלת אירלנד תמורת חמישים ליש"ט, וב-1976 נפתח המקום למבקרים. מסביב לטירה יש גנים מטופחים, ובקיץ מתנהל במטבח העתיק בית תה מקסים.

5. העיר קורק ואבן בלארני, מחוז קורק
עיר הנמל קורק היא השלישית בגודלה באירלנד. היא נמצאת על אי בשפך הנהר לי (Lee) ובנויה על יותר גבעות מאשר רומא. לא רחוק מהעיר נמצאת מצודת בלארני (Blarney Castle), שנבנתה על ידי מלך מונסטר ב-1446. במצודה שוכנת "אבן בלארני" המפורסמת. על פי האמונה מי שמנשק אותה מבורך בצחות לשון ובמזל.

6. טבעת קרי
"טבעת קרי" (Ring of Kerry) היא הכינוי למסלול הסובב את חצי האי היפהפה איוורה (Iveragh), במחוז קרי שבדרום-מערב אירלנד. זהו אחד מיעדי התיירות הכי פופולריים, ויש בו המון המון נוף ירוק-כחול של ההרים הגבוהים ביותר באירלנד ושל חופי האוקיינוס האטלנטי, מנזרים עתיקים ואתרים היסטוריים וארכיאולוגיים רבים.

7. גולוויי, מחוז גולוויי
העיר גולוויי (Galway) נחשבת בירת האמנויות האירית ובירת הסטודנטים האירים. העיר מתעוררת עם רדת החשכה, ואלפי תרמילאים מגיעים אליה מדי שנה. מומלץ לבקר בה בייחוד בזמן פסטיבל האמנויות השנתי (יולי).

8. צוקי מוהר ומגדל או'בראיין, מע' מחוז קלייר
צוקי מוהר (The Cliffs of Moher) המפורסמים, המשתרעים לאורך שמונה קילומטרים וצונחים לתוך האוקיינוס האטלנטי מגובה של כמאתיים מטרים. מגדל או'בראיין (Castle O'Brien's of Bunratty) נבנה בשנת 1835 על ידי קורניליוס או'בראיין, צאצא של אחד ממלכי אירלנד, כדי שישמש כנקודת תצפית לתיירים.

9. ניוגריינג', מחוז מית'
אתר ניוגריינג' (Newgrange), העתיק אף יותר מן הפירמידות, הוא אחד מתלי הקבורה המגליתיים הבולטים בעולם. פעם בשנה – בתקופה של היום הקצר ביותר בחצי הכדור הצפוני – חודרות קרני השמש דרך תעלה חצובה בסלע אל החלל המרכזי של אתר הקבורה. מכיוון שמספר המבקרים שיכולים להיכנס לתל מצומצם ואילו הביקוש עצום, נעשית מדי שנה הגרלה בין עשרות אלפי בני אדם. מאה המאושרים, המחולקים לחמש קבוצות, זוכים לראות את האירוע הדרמטי, שנמשך 17 דקות בלבד, באחד הבקרים שבין 19 ל-23 בדצמבר.

10. איי ארן, מחוז גולווי
שלושת איי ארן (Aran) – אינישמור (Inishmore, הגדול), אינישמאן (Inishmaan, האמצעי) ואינישיר (Inisher, הדרומי) – נמצאים במפרץ גולוויי (Galway). תושבי האיים ידועים בהכנסת האורחים הלבבית שלהם.


אירלנד למתקדמים
כתבו: שלי בוקשפן וזהר בר-אור
שיט באגמים, ספא מפואר, טיולי עגלה בסגנון צועני, שבילי הליכה רגליים, וביקור במולדתו של ייטס. 

1. צפון אירלנד
רוב התיירים הישראלים בוחרים לבלות את חופשתם בדרום האי ובמערבו, אך מומלץ מאוד לבקר גם בצפון. שכונות המריבה בערים בלפסט (Belfast) ודרי (Derry) הן יעד מרתק, וכביש החוף בין שתי הערים שופע מצוקים, חופים זהובים ואטרקציות מעניינות כמו ג'איינטס קוזווי (Giant's Causeway, סוללת הענק). הקוזוויי עשוי אלפי עמודים וולקניים משושים ומתומנים ענקיים (כמו בבריכת המשושים, רק בקנה מידה עצום) המזדקרים מהים. האגדה מספרת כי ענק יצר אותם כדי לבנות גשר לסקוטלנד.

2. שיט נהרות ואגמים
אירלנד בורכה בשפע אגמים, תעלות ונהרות. שיט נינוח באחד מהם הוא דרך מצוינת ומרגיעה לראות נופים ואתרים היסטוריים. שלושת נתיבי המים הפנימיים העיקריים הם נהר שנון (Shannon) במרכז אירלנד, התעלה הגדולה (Grand Canal) שמחברת בין דבלין לשנון, ונתיבי המים של ארנה שבצפון אירלנד. יש סירות לשניים ועד עשרה אנשים, ולרוב השכירות היא על בסיס שבועי (1,000-500 אירו, תלוי בעונה).

3. מדיטציה בודהיסטית
גם לאירלנד יש מרכז בודהיסטי: Dzogchen Beara. המרכז נמצא במיקום אידיאלי – פסגת הר ירוק בחצי האי בֵרה (Beara) שבמערב קורק, צופה אל האוקיינוס – ומתנהל תחת הדרכתו של הלאמה הטיבטי סוגיאל רינפוצ'ה. למבקרים מוצעות סדנאות מדיטציה ליום אחד, לסוף שבוע ולשבוע שלם, בהדרכת הלאמה ומאסטרים טיבטים אחרים.

4. פסטיבל ספינות עץ, בולטימור
מי שנמצא בבולטימור (Baltimore) שבמערב מחוז קורק בסוף מאי, כדאי לו מאוד לבקר בפסטיבל סירות העץ המסורתיות, הכולל תחרות בניית סירות, משט מפואר, פעילויות שיט לילדים וחגיגה קולינרית של מאכלי ים. אסור לפספס את שני האיים הקטנים והיפהפיים הנמצאים מדרום-מערב לבולטימור – קייפ קליר (Cape Clear) ושרקין (Sherkin). השמועה אומרת כי הפאבים פתוחים שם כל הלילה (הגעה במעבורת מנמל בולטימור).

5. מולדתו של ייטס, מחוז סליגו (Sligo)
בין שאתם מעריצים את שירתו של וויליאם באטלר ייטס ובין שלא, ביקור באזור שנתן השראה לרבות מיצירותיו, ושבו גם נקבר, הוא חוויה שתיחקק בזיכרונכם. כדאי לבקר באגם גיל (Gill) ובאי אינישפרי (Innisfree), שייטס הנציח אותו בשיר.

6. טיול בסגנון הצוענים
אם מתחשק לכם לשחק אותה צוענים אירים, צאו לטיול בקרון הנגרר על ידי סוסים. זוהי עוד דרך רגועה ליהנות מסיור באזורי הכפר. הקרון, שנראה כמו חצי חבית, יכול להלין עד חמישה אנשים, וטיול של שבוע עולה 700-400 אירו, תלוי בעונה. אגב, תידרשו גם להאכיל את הסוסים ולטפל בהם.

7. לגור בטירה/ בית חווה
הטירות המפוארות ובתי החווה המסורתיים באירלנד ממוקמים כולם בנופים יפהפיים ומציעים סביבה ייחודית בתנאי לוקסוס. ברבים מהם אפשר להתנסות בדיג ובקורסים לבישול כפרי. מאפיין ייחודי נוסף של חופשה מסוג זה הוא האפשרות להכיר מקרוב את האוכלוסייה המקומית.
www.manorhousehotels.com; www.irishfarmholidays.com

8. ללכת בשביל וויקלו, מחוז וויקלו
אירלנד מציעה אינספור מסלולי הליכה רגליים, בכל הרמות. שביל וויקלו (Wicklow) הוא שביל ההליכה המסומן הוותיק ביותר באירלנד, והוא מתפתל לאורך 127 קילומטרים – מדבלין ועד הקצה הדרום-מערבי של מחוז וויקלו. גן עדן לתרמילאים. מי שרוצה ללכת את כל 127 הקילומטרים יזדקק לכעשרה ימים.

9. גבעת טארה, מחוז מית'
הגבעה הקדושה של טארה (Tara) היא עוד אתר קבורה מגליתי חשוב, ולפני כאלף שנים שימשה מקום מושבם וקבורתם של מלכי אירלנד הקדומים. כדאי למהר ולראות את טארה בהקדם, משום שבקרוב ייסלל בסמוך אליה כביש מהיר, ואף שהושמעו מחאות רבות נגד תוכניות הסלילה, נשקפת לה סכנה.

10. דלפי, ספא ציורי במחוז מֵיו
אתר נופש מפנק שזכה לשבחים במגזינים ועיתונים בעולם כולו. הספא ממוקם בעמק דלפי (Delphi) שבדרום-מערב מחוז מיו. מסביב הרים, חופים, אגמים נהרות והמון שקט ושלווה. הספא מפואר מאוד, ותוכלו ליהנות כאן ממגוון טיפולים, אוכל אורגני ומפעילויות רבות כמו הליכה, קיאקים, אופניים, סוסים ועוד.