אוכל 
סמבה צלחת
חומרי גלם נפלאים ושיטות בישול מסורתיות, טעמים פורטוגליים, אפריקאיים ואינדיאניים שמתמזגים בצלחת, אמונות על איך האלים אוהבים את התבשילים שלהם, קינוח מתוק, תה מר ועוד כוס קפה אחת לדרך 

כתב: דני ססלר

לכתבה המלאה>>


לינה
סלוודור דה באיה היא עיר תיירותית מאוד וככזו יש בה הרבה מאוד בתי מלון ואכסניות, אך הדבר המומלץ הוא לשכור דירה או חלק ממנה לתקופת הביקור. תושבים רבים, בעיקר בקרבת הים, באזור באהה (barra) שנחשב יוקרתי ולאורך אוונידה אושניקה (Avenida Oceanica) שהוא הרחוב שנמתח לאורך החוף ושבו עוברות תהלוכות הקרנבל, משכירים דירות, חדרים, עליות גג ואפילו חניונים בתקופת הקרנבל. מומלץ להגיע לאזור הקניון הגדול – shopping barra – ומשם להתחיל את החיפוש. ככל שתקדימו להגיע כך תשיגו דירה טובה יותר ובמיקום מועדף. 

יש כמה ישראלים שחיים בסלוודור ועוסקים בהשכרת דירות ובניהול אכסניות. אחד המקומות המפורסמים ביותר שעוברים מפה לאוזן בקרב המטיילים היא פוסדה מרקוס באוונידה אושניקה (השדרה הצמודה לחופים). את האכסנייה מנהלת קרן:
כתובת: Avenida Oceanica 281
טלפון: 55-71-32645117
אי-מייל: pmarcos@atarde.com.br
אפשר ללון במקום או לשכור דרכם דירה. 

דרך האי-מייל הזה אפשר לברר גם בעברית (אבל עדיף באנגלית) על דירות להשכרה בעיר: koficohostel@hotmail.com.

אכסנייה נוספת בבעלות ישראלית היא "הכושית המשוגעת"


פסטיבלים ואירועים

הקרנבל
צאצאי העבדים השחורים שהובאו מאפריקה במאה ה-17 על ידי הפורטוגלים מרוכזים בעיקר במדינת באיה, בצפון מזרח ברזיל הביאו איתם מסורות שנמהלו באלו של האינדיאנים ושל הכובשים עצמם ויצרו שעטנז תרבותי מיוחד במינו שהופך את הקרנבל המפורסם בעולם לחגיגת חושים בלתי מתווכת. אם בריו דה ז'ניירו צופים ברקדנים ובתהלוכות מהטריבונות ביציעים, הרי שבסלוודור כולם מתערבבים עם כולם. משאיות ענק עם רמקולים אדירים ועליהן מיטב הלהקות בברזיל חולפות אט אט ברחובות ואחריהן משתרך שובל של חוגגים בכל הגילים. 
הקרנבל נמשך חמישה ימים ומתחיל עם רדת החשיכה עד אור הבוקר. המשאיות והתהלוכות מתחילות לנוע לאט מאזור המגדלור שבאוונידה אושניקה וממשיכות לסיבוב ברחבי העיר וכך הלאה במשך כל הלילה. האווירה מטריפה, המקומיים והתיירים שותים לשוכרה, רוקדים ושרים. 
לעתים השמחה גולשת לאלימות וישנה אופציה לקנות חולצה שהיא כרטיס כניסה לאזור המוגן של המשאיות. 
בסלוודור ישנם עוד קרנבלים מקבילים והם מתרחשים באזורים אחרים של העיר ונחשבים ליותר רגועים, למשל זה שבפלוריניו.
באתר הרשמי של הקרנבל תוכלו לקבל פרטים על החגיגות הצפויות השנה. 

פסטיבלים נוספים
כיאה למדינה שמובילה במספר ימי החופשה בשנה מתקיימים בעיר לא פחות מ-20 פסטיבלים מדי שנה, בעיקר בחודשים דצמבר, ינואר ופברואר. 
פסטה דה נוסו סניור דוס נביגאנטס (Festa de Nosso Senhor dos Navigantes) – החג לכבוד האל של יורדי הים ב-31 בדצמבר וב-1 בינואר; לבאגם דה איגרז'ה דו בונפים (Lavagem da Igreja do Bonfim) – שמונה ימים שמתחילים ביום חמישי השני בחודש ינואר שבו שוטפות מאמינות את מדרגות כנסיית בונפים המפורסמת, תוך שירת מזמורים אפריקאיים; חגה של ימאנז'ה – אלת הים האפרו-ברזילאית (המקבילה בחשיבותה למריה אצל הקתולים) נחוג ב-2 בפברואר בטקסים מיוחדים. המקומיים באים לחוף כדי להעלות לה מנחות ולבקש משאלות. הם מביאים לה פרחים, בושם, סבונים ובובות, ועורמים אותם בסלי קש גדולים על החוף תוך שירה וריקודים. לפנות ערב עומסים הדייגים את הסלים על סירותיהם הקטנות, יוצאים אל הים ומגישים את המנחות לימאנז'ה. לפי האמונה, אם תאסוף ימאנז'ה את תשורותיהם מהגלים אל המצולות, תהייה שנת ברכה לדיג ולשיט. 
מלבד החגים השנתיים אפשר לצפות במופעים על בסיס יומיומי של חברי דת הקונדומבלה – שילוב אמונות אפריקאיות וברזילאיות. מדי ערב נערכים טקסים במקדשי הטריירוס (Terreiros) השכונתיים.


הקרנבל של סלבדור
הקרנבל של ריו דה ז'נירו הוא אמנם המפורסם והמיוחצן מכל הקרנבלים של ברזיל, אבל הוא אינו היחיד. הקרנבל של מנאוס מתרפק על המורשת האינדיאנית, זה של סאו פאולו הוא הילולת רחוב המונית, אבל הקרנבל של סלבדור בבאהיה נחשב לגדול ביותר בעולם. מיליון וחצי בני אדם רוקדים יחד, בקרנבל רחוב סוער, חג של קצב, מין ואלימות

ד"ר גלעד חסקין

לכתבה המלאה>>