דרך הבשמים
באזור הערבה עוברת דרך הבשמים הנבטית, שלאורכה היו תחנות ששימשו את השיירות של הבשמים והתבלינים. לאורך קטע העובר ליד צופר התגלו שרידים רבים ומרשימים של הדרך, בהם חניוני לילה (חאן מואה), מאגרי מים, מגדלי שמירה, אתרי פולחן ועוד. הקטע המרשים ביותר של הדרך החוצה את הנגב באלכסון מאזור צופר שבערבה ועד אזור עבדת, וכמה מהתחנות החשבות שבו הן מואה, קצרה ומצד נקרות. דרך הבשמים הוכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

ציר המעיינות
דרך עפר המתאימה לרכבי שטח, שעוברת בשולי הערבה וחוצה בדרכה נביעות קטנות ולצדן ריכוזי צמחייה. הדרך חוצה כמה מעיינות, שרבים מהם אינם שופעים במים (מצפון לדרום): עין זך, עין תמיד, עין שק, עין שחק, עין רחל ומואה.

דרך השלום
כביש גישה פנימי, שאורכו 24 ק"מ, המקשר בין המושבים עידן, חצבה ועין יהב. הכביש עובר לאורך הגבול של ישראל עם ירדן, וחולף בנוף מדברי מדהים למרגלות מצוקי הערבה, דרך חממות, מטעי תמרים, שטחים חוליים ועוד. לאורכה פזורים מצפורים המאפשרים תצפיות נוף אל מושבי הערבה והרי אדום המרשימים. למטיילים באזור מומלץ לנסוע גם ב"דרך החווארים" המובילה למאגרי המים חצבה ועידן דרך תצורות נוף קסומות של בתרונות חוואר.

שמורת שיזף
שמורת טבע עם נופי חולות אדומים ועצי שיטה עתיקים, משופעת במגוון גדול של צמחים ובעלי חיים, חלקם ייחודיים לאזור. בין השאר, אפשר לצפות כאן בזנבנים, ציפורים החיות במבנים חברתיים מרתקים. הכניסה לשמורה מכביש הערבה בק"מ 155.

מרכז יאיר – חקלאות בערבה
מרכז מחקר ופיתוח, ביון עידן לחצבה, שפתוח לסיורים (לקבוצות) ומאפשר הצצה לחקלאות המשגשגת של הערבה – זנים חדשים של ירקות, פירות, דגי נוי, פרחים ועוד. על כביש הערבה פונים לכיוון מושב חצבה, ומיד שמאלה לפני בית ספר שדה חצבה.
אפשרות נוספת להתרשם מהחקלאות המדברית, מתאימה מאוד למשפחות – "מלא הטנא", חממה תיירותית שבה מגדלים באופן אורגני לא פחות מ-25 זנים של עגבניות שרי ו-20 זני פלפלים. אפשר לקטוף, לטעום וללמוד על החקלאות בערבה. על דרך השלום, כארבעה ק"מ מצפון לחצבה.

בית האלוורה
במושב עין יהב גילו את סגולות צמח האלוורה ופתחו מרכז מבקרים להיכרות עם הצמח המופלא.
למידע נוסף >>

פארק ספיר
פארק מקסים ליד הישוב ספיר. בפארק יש אגם, מדשאות, חורשת תמרים, דקלי דום ועצי באובב, מתקני שעשועים ועוד. סמוך לפארק יש גן פסלים – פרויקט פיסול סביבתי משותף לקבוצת אמניות מקומית, "נשים מפסלות במדבר", ותלמידים מבית הספר שיטים, וכן פסלים סביבתיים של הפסל האוסטרלי אנדרו רוג'רס.

חוות האנטילופות
בין מרכז ספיר למושב צופר, חווה ובה אנטילופות אפריקאיות – ראמים, דישונים, קודו, יעלים ואיילים – המסתובבות באופן חופשי בשטח ואפשר לצפות בהן בסיור רכוב. באתר יש גם מרכז מבקרים, תיבת נח וקמפינג ללינת לילה.

מצד חצבה, עיר אובות
מצד משוחזר ובו שרידים של הישוב היהודי מתקופת בית ראשון ושרידי התקופה הרומית והנבטית. במקום נמצאו כלי חרס, מטבעות ושרידי אכסניה נבטית שישבה על הדרך מפטרה לממשית. ליד המעיין החרב במקום צומח עץ שיזף, שנחשב לוותיק בין עצי ארצנו וגילו מוערך באלף שנה. באזור ישנה גם חוות תנינים, קרוקודולו, ובה חיים כאלפיים תניני יאור. פתוח לסיורים, אפשר לתאם מראש סיור לילה.

אשרם במדבר
מרכז רוחני בין צומת ציחור לנאות סמדר. במקום מתקיימות באופן שוטף סדנאות בתחומים שונים הקשורים לעולם הרוח וכן פסטיבלים רוחניים מיוחדים. יש גם פעילויות המתאימות לכל המשפחה. האירוח בחדרים או באתר קמפינג.

שמורת חי-בר יטבתה
שמורת טבע ייחודית ששמה לעצמה למטרה להשיב לטבע בעלי חיים מדבריים שחיו כאן בתקופת התנ"ך. הסיור ברחבי השמורה נעשה ברכבים פרטיים בלוויית מדריך והוא מאפשר מפגש עם בעלי חיים רבים, בהם דישונים, ראמים, פראים, ערודים ויענים. בכלובים חיים טורפי מדבר, דוגמת שועלים, צבועים וקרקלים, וכן נחשים ועופות דורסים. יש גם חדר חושך שבו אפשר לצפות בפעילות של בעלי חיים ליליים כמו מכרסמים, עטלפים ודורסי לילה. השמורה נמצאת על כביש הערבה בק"מ 35, מדרום לצומת יטבתה. הכניסה בתשלום.

פארק תמנע
נופים בראשיתיים ותצורות סלע מרהיבות בפארק המשתרע על שטח של 60 קמ"ר. הסיור מתחיל במיצג אור-קולי הממחיש את החיים באזור בתקופה ששימש לכריית נחושת. מכאן ממשיכים לנסוע בין חלקי הפארק השונים, כולל אתרים גיאולוגיים המוכרים כ"פטרייה", "הקשתות", עמודי שלמה, עמק ציורי הסלע ומכרות הנחושת העתיקים ביותר בעולם. בפארק יש אגם מלאכותי (אפשר לשכור סירת פדלים) ובסמוך לו מתקיימות פעילויות יצירה לילדים. כמו כן ליד האגם אפשר למצוא מסעדה, מרכז מבקרים ושחזור של אוהל מועד, המשכן שליווה את בני ישראל בנדודיהם במדבר. בחודשי הקיץ מתקיימים סיורי שקיעה מודרכים ועם רדת החשכה תאורה מיוחדת מאירה את האתרים הבולטים.
הכניסה מכביש הערבה בק"מ 25. הכניסה בתשלום