אוכל
גסטרונומיה של דו קיום 
האוכלוסייה המגוונת של חיפה משפיעה על המבחר שאפשר לטעום בה. הצעה למסלול שבו ימצאו כולם את מבוקשם

שוק תלפיות, "הקניון" הראשון בארץ ישראל. במבנה המקורה, הנמצא בשיפולי הכרמל, אפשר למצוא מגוון מוצרים | צילום: איתמר גרינברג

כתב: רפי שתיים

התווי ההררי של חיפה ומספר מסעדותיה, הקטן ביחס לגודל אוכלוסייתה, מקשים על בניית מסלול גסטרונומי. אמנם יש רחובות מסוימים שבהם מִקבץ מסעדות, שישביעו את רצונותיו ותאבונו של המטייל-הסועד; אבל גם הם לא מאפשרים היכרות אמיתית עם מה שיש לחיפה – עיר שבה חיים יהודים, מוסלמים ונוצרים, בהאים ואחרים בכפיפה אחת – להציע בתחום האוכל.

אי אפשר להתעלם מהשֶבר באמון בעקבות אירועי הטרור של השנים האחרונות, ויהודים רבים עדיין מדירים את רגליהם ממסעדות בבעלות ערבית. העונש קולקטיבי מדי, ומראה שלמרות הקִרבה הפיזית שבין הקבוצות, שורר ביניהם עדיין חוסר הבנה והכרה בסיסי. לכן בחרתי את הנתיב המוביל ממוזיאון חיפה שבהדר הכרמל, דרך ואדי ניסנאס הססגוני ועד לשדרות בן גוריון, למרגלות הגנים התלויים היפהפיים של הבהאים. המסלול אינו מתאים לימי ראשון, שבהם כל החנויות והמסעדות בוואדי סגורות.

מוזיאון חיפה (כתובת: רחוב שבתאי לוי 26, טלפון: 04-8523255) מציג תערוכות אמנות מודרנית מהארץ ומהעולם, וזהו מקום טוב להתחיל את המסלול, אם הבטן עדיין לא מקרקרת. המדרגות היורדות לוואדי ממוקמות כמאתיים מטר מפתח המוזיאון. שלט גדול מורה על התחלתו של "מסלול של דו קיום", מסלול בעל צורה משולשת, המסומן במפה שבשלט בכפות רגליים (שגם מצוירות על הכבישים בצהוב).

עם הכניסה לוואדי (בעיקר בימי חול סואנים) משתנה האווירה הדוחקת של רחובות הדר. הרעש וזיהום האוויר נעלמים, ואת החושים כובשים ריחות בישול, מוזיקה הבוקעת מחצרות הבתים והיצירות שנשארו מפסטיבל "החג של החגים", המתקיים כאן מדי שנה בחודשי החורף. בדרככם אולי תיתקלו בבית מלאכה רועש לעיבוד עץ או במוסך מאולתר, אבל האווירה היא של כפר מנותק ושליו. בתי האבן מכוסים באנטנות מרובות ענפים ובצלחות לוויין, ציורי הקיר הענקיים מביטים על חצרות שבהן תלויה כביסה, גרפיטי בערבית וכרזות שונות מזדקרים בין דוכני מזון וחנויות לצעצועים. קיטש סימפטי.

הרחוב הראשי הוא רחוב ואדי. במספר 44 בו יש בית קלייה לפיצוחים, וממול, במספר 41, פועלת מאפיית "פלפלה" (טלפון: 04-8644678), המציעה סוגים שונים של פיתות. במספר 34 יש מכולת קטנה בשם "מטר מטר", שמחוץ לה שלטים המזמינים את העוברים ושבים לאכול במקום או לקחת הביתה חומוס ופול, שניהם תוצרת עצמית, כמו גם סוגי הזיתים הרבים, החצילים והמלפפונים הכבושים.

במורד הרחוב, ממספר 29 והלאה, תוכלו לקנות את כל הירקות שיעלו על דעתכם, ועוד עשבים וצמחי בר שמעולם לא הכרתם. הירקנים נחמדים, ובדרך כלל יוכלו לספר לכם על הסחורה. מדי פעם, כשהמוכר לא יודע להמליץ על שיטת בישול או תבלון מתאימה, מתפתחת בנושא שיחה בין הקונים. בחורף תמצאו כאן עלי סיינה, הדומים לעלי גפן ומשמשים למילוי; עלי חוביזה לבישול; עילֵת', עולש בר; תרד ערבי; עלי זעתר ריחניים; חצילים זעירים או גדולים ומכורכמים; עכוב (עכובית הגלגל), צמח קוץ שטעמו מיוחד; ופיג'אן (פיגם מצוי),עשב בעל ריח עז, המשמש לתיבול זיתים כבושים. יש המאמינים שריחו מבריח שדים ומקל על צירי לידה. במקום יש גם הררי פטרוזיליה, כוסברה ושמיר, שנמכרים בזרים נדיבים, במחיר של כמה גבעולים בסופרמרקטים.

חוויה של טעמים וריחות
בשלב זה מגיעים למזלג: רחוב ואדי ממשיך משמאל, בירידה, ומימין נמצא רחוב יוחנן הקדוש. ממש במזלג, מימין, נמצאת מסעדת "נדימה", אחת המסעדות החביבות בסביבה. בעלת הבית קמה מוקדם בבוקר ומבשלת מטעמים פשוטים (המסעדה נסגרת ב-14:00). כאן אפשר לטעום מאכלים עונתיים, כמו במיה ולוביה, וגם מנות המוצעות בכל ימות השנה, ובהן חומוס עם פול או בלעדיו; מג'דרה; ממולאים; טבולה וסלט חצילים. השירות חביב ואדיב, הפיתות זה עתה נאפו במאפייה הסמוכה, הירקות באו היישר מהדוכן הקרוב והזיתים הסוריים מעולים.

מי שרוצים להמשיך ולתור את חנויות הירקות והחמוצים יוכלו לפנות ימינה ברחוב יוחנן הקדוש, שבמספר 32 בו יש עוד מאפייה, מאפיית "אלוואדי". מי שיפנה שמאלה, במורד רחוב ואדי, ימצא במספר 32 את החנות של ויקטור הדייג ("דגי הוואדי"), שמביא סחורה מהנמל ומ"תנובה". בדרך כלל אפשר למצוא שם סרטנים כחולים ושרימפס מנומר טרי (קריסטל), דגים טריים עונתיים, וגם דגי בריכות. על המדרכה יש ארגזי דגים שרק הגיעו, ליד הסירות והרשתות.

כשתעברו במקום, תתקשו להתעלם מריחות הקפה העולים מ"קפה חיפה", שנמצא בסמטה הקטנה, בין הבתים 23 ו-21 ברחוב יוחנן הקדוש. מכונת הקלייה מדיפה ריחות משכרים של קפה קלוי, ובעל הבית נוהג לכבד את הלקוחות בקפה חם ובחיוך. במקום יש גם פירות יבשים, תבלינים וקטניות, טחינה גולמית ותה.

בהמשך רחוב ואדי ניצבים משני צידיו שני מוסדות ידועים: דוכני הפלאפל "הזקנים" (במספר 18; טלפון: 04-8514959) ו"מישל" (במספר 21; טלפון: 04-8517054) התפרסמו בעקבות סדרת כתבות שנועדה למצוא את הפלאפל המושלם. מאז עברו כמה שנים, ושני הדוכנים עדיין נחים על זרי הדפנה. הדיון בשאלה מי יותר טוב הפך את המקום למוקד עלייה לרגל. הכדור של "הזקנים" מתובל בכמות גדולה יותר של כמון מצרי, ולכל לקוח מוגש אחד שנטבל בטחינה סמיכה. הקובה שלהם טרייה וטעימה. "מישל" עושה כדור פחות מתובל, אבל גם הוא מצוין.

תענוגות בעיר התחתית
ההצטלבות הבאה היא עם רחוב ח'ורי (מי שהלך ברחוב יוחנן הקדוש יפנה שמאלה, עד סוף הירידה). בפינת הרחוב ניצבת מאפיית חורי (כתובת: ח'ורי 43. טלפון: 04-8517057) שמפיצה ניחוחות מעורבבים של פיתות ומאפים מתוקים, ומיד אחריה פועל האטליז המפורסם "האחים סבאח" (כתובת: ח'ורי 43. טלפון: 04-8529246). מיני הבשרים רבים, קבלת הפנים נעימה, ויש גם מוצרים מוכנים למחצה, כמו שוֹק כבש ממולאת, מעורב ירושלמי מצוין וקבאבים. בשבתות ובערבי חג ייתכן עומס קונים כבד. בפינה שמעבר לכביש יש מכולת, ולה מקרר עם סלטים די טובים. החומוס משובח במיוחד, יש סוגי חמוצים רבים, וגם מיני מאפה עם בשר או סבאנח (תרד בר).

אחרי שחוצים את רחוב ח'ורי הופך רחוב ואדי לרחוב שחאדה, שם יש קונדיטוריה חדשה יחסית, "עבד אלהאדי" (כתובת: שחאדה 3. טלפון: 04-8513886), המוכרת ממתקים ערביים במגשים ענקיים, וגם עוגיות שונות. מומלץ להימנע מעוגות הקרם ה"אירופיות", המוצלחות פחות.

מעט בהמשך, בצומת הסואן של דרך אלנבי ושדרות הציונות, מסתיים הוואדי. מימין נמצא דוכן השווארמה המפורסם של "אמיל" (כתובת: אלנבי 29), המצטיין בשיפודי בשר עגל עם שומן כבש ריחני, טחינה טובה ועמבה. בפינה שממול (כתובת: אלנבי 30) ניצב אברהם, שהכתיר את עצמו מזמן כמלך הפלאפל, ואחריו, במספר 32, פועל פלאפל "בסתוני". שניהם נקיים ושניהם יודעים את התורה, אבל אצל אברהם יש הרבה יותר סלטים. באותו צד יש עוד שווארמה ("שאם") וקונדיטוריה ותיקה וידועה לדברי מאפה ערביים מתוקים, "קונדיטוריית המזרח". במקום נמכרים גם מיני ממתקים מערביים ולימונדה מרווה.

בצידו השני של הכביש פועלות חנויות רבות לדגים ולירקות. ראוי להזכיר גם את חנות המכולת של "סווידאן" (כתובת: אלנבי 39, טלפון: 04-8524306), המחזיקה סוגי יין רבים, תבלינים, ממתקים, קפה ותה, וכל מיני מוצרים מיובאים; את דוכן השווארמה "גנאם", המציע גם סטייקים על האש; ואת אטליז "במבינו" (כתובת: אלנבי 39, טלפון: 04-8512244), שהתפאורה שלו מורכבת ממיני בשר שונים, המאורגנים בסדר מופתי, ומתמונות של קבוצת הכדורגל "מכבי חיפה".

במספר 43 נמצאת מסעדת "אלנבי" הוותיקה (טלפון: 04-8529928), שבה מוצע הרפרטואר הרגיל של המסעדות המזרחיות. אולי זו האופציה הטובה ביותר לארוחה משפחתית, אם הסכמתם כולכם על אוכל מזרחי ישראלי. אם הטיול הסתיים בחוסר הסכמה קולינרי, אפשר להמשיך עוד כמה מאות מטרים, אל שדרות בן גוריון, שבהן יש אופציות רבות: במספר 59 שוכנת "טיוואן" (טלפון: 04-8520088, 04-8532082), מסעדה סינית מהראשונות מסוגה בישראל, ובמספר 55 יש מסעדה ערבית, מסעדת אל דיאר (טלפון: 04-8528939), המציעה גם דגים ופירות ים ברמה טובה. במספר 39 תמצאו מסעדה עירקית פשוטה, "עירקית במושבה" (טלפון: 04-8527715) ובמספר 31 – מסעדה איטלקית מגוונת, די חדשה ולא לגמרי שגרתית. יש שם ריזוטו למיניהם, סוגי פסטה מיוחדים, פירות ים ואומצות.

בית מספר 19, "בית הקשתות", מאגד תחת קורת גג אחת את בית הקפה הקטן "טימין" (טלפון: 04-8535533), המגיש אוכל טעים ולא יומרני וקפה טוב, ואת מסעדת פירות הים "ליבורנו" (טלפון: 9521861), המציעה תפריט של מנה עיקרית, סלטי פתיחה וקפה עבור 47 שקל. מעבר לכביש, במספר 22, נמצא "תרנגול הכפר" (טלפון: 04-8552151), שם אופים עופות בתנור, ומסיימים את הכנתם על גריל פחמים.

שתי האופציות היוקרתיות ביותר נמצאות בקצה המסלול, בבניין "סיטי סנטר" (כתובת: בן גוריון 6) – מעין קניון לא גדול, שלו חלל פנימי מעניין (והמון צמחים מפלסטיק). הראשונה היא מסעדת "איזבלה" האיטלקית (טלפון: 04-8552201), המציעה פיצות, פסטות משובחות, בשרים יוצאים מהכלל, לחם ביתי טעים ואנטיפסטי טוב. השנייה היא מסעדת "הזקן והים" (טלפון: 04-8507777), המרשימה בתקרתה הגבוהה, בבר הסלטים המעוצב בצורת סירה ומוצב על אקווריום ובו דגים חיים, ובמגוון מאכלי ים. אם עוד נותר מי שלא מצא את מבוקשו, מה שקשה לדמיין, ישנה אופציית "סוף הדרך" של "מקדונלדס" בקומה הראשונה.

רפי שתיים הוא גסטרונום בהווייתו ושף בהכשרתו, בעל דיפלומה של "קורדון בלו" בפריז. כַתב האוכל של המקומון החיפאי "כלבו" מאז 1997, ושותף בהקמת אתרי אוכל באינטרנט


פסטיבלים ואירועים
אוקטובר> פסטיבל הסרטים הבינלאומי

דצמבר> פסטיבל "החג של החגים"
הפסטיבל נערך בתקופת החגים של הדתות הגדולות: חנוכה, כריסמס ורמדאן. במסגרת הפסטיבל מציגים אמנים יהודים וערבים את יצירותיהם בואדי ניסנאס.

אפריל> הפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים
בפסטיבל, שמתקיים בחול המועד פסח, מוצגות מספר הצגות במסגרת תחרותית, בצד הצגות אורחות והצגות בערבית. בפסטיבל יש גם הפעלות לילדים, מפגש עם סופרים ועוד.