קאטמאי והצפון הרחוק

 

דב גריזלי, היושב בראש מפל בשמורת קטמאי, מחכה לארוחת צהריים: דגי הסלמון הקופצים במעלה הזרם | צילום: אמיר יחיאלי

הפארק הלאומי קאטמאי
בין האי קודיאק לחצי האי אלסקה מפריד מיצר שליקוף (Shelikof Strait), ומעברו השני, ממש מול קודיאק, משתרע הפארק הלאומי קאטמאי (Katmai National Park). לא הרבה מבקרים נכנסים בשעריו אשר בעיירת הדייג בעלת השם ההולם קינג סלמון (King Salmon). אל העיירה אפשר להגיע בטיסות בלבד, וכדי להיכנס לתוך הפארק עצמו יש צורך לטוס במטוסים ימיים קטנים או לשוט לתוכו. מרכז המבקרים של הפארק נמצא במרכז הקניות בעיירה, ומפעיל גם משרד באנקורייג'.

הפארק מצטיין בנוף וולקני דרמטי, ששיאו ב-Valley of Ten Thousand Smokes, שנוצר כתוצאה מהתפרצותו של הר הגעש נוברופטה (Novarupta) בשנת 1912. בפארק כ-14 הרי געש פעילים, ואוכלוסייה בת כאלפיים פריטים של דובים חומים, הנוהרת אחרי כמויות הסלמון העצומות באזור. בחודשים יולי וספטמבר, כשכמויות הסלמון גדולות במיוחד, מתרכזים כארבעים עד שישים דובים באגמים והנהרות הקרובים לכניסה אל הפארק.


הצפון הרחוק
המטיילים הבודדים הפוקדים את הצפון הרחוק של אלסקה, מעבר לחוג הארקטי, מבינים מדוע מכונה המדינה "הספר האחרון". זוהי ארץ בראשית שמספר חיות הבר בה עולה על מספר תושביה, שרובם אינואיטים המתגוררים בקהילות זעירות מסורתיות. אלו נגישות בעזרת מטוסים קטנים היוצאים מאנקורייג' ומפיירבנקס. רכס ברוקס (Brooks Range) מתנשא מעל הרמה ומציע נופים דרמטיים ושוממים מאדם בפארק הלאומי שערי האזור הארקטי (Gates of the Arctic National Park). בשטחו אין אתרי לינה או קמפינג ושאר שירותים, ויש לתכנן את הטיול בו במדוקדק או להיעזר בסיור מאורגן. אל האזור כדאי להגיע בחודשי הקיץ בלבד בשל מזג האוויר הקשה הפוקד את המקום רוב השנה, ולזכור להביא דוחה יתושים – אלו נחשבים לציפור הלאומית של אלסקה על פי הבדיחה המקומית, ומצויים כאן בהמוניהם.

הכביש היחידי שמגיע ממרכז המדינה עד הקצה הצפוני של אלסקה הוא כביש דלטון (Dalton Highway), היוצא מפיירבנקס ומקביל לצינור הנפט טראנס אלסקה. אטרקציות לא ממתינות בצד הדרך, רק מרחבים שוממים בהם נודדים עדרי קאריבו. בסימון המייל 115 עובר קו החוג הארקטי, ושלט המציין זאת מהווה, פחות או יותר, את האתר הממשי היחיד בדרך. כדאי להתייעץ עם משרד התחבורה באשר לתנאי הדרך לפני שיוצאים לנסיעה הארוכה. 

כתבה: יעל רגב