עשרה אתרים בבודפשט

1. תצפית: מצודת הדייגים
נקודת התצפית המרשימה ביותר בעיר נמצאת, לדעת רבים, במצודת הדייגים, מצודה מרשימה השוכנת בגבעת המצודה שבמרכז בודה. יש סברות שונות בנוגע למקור שמה של המצודה: יש הטוענים כי מהמקום בו היא שוכנת הגנו דייגי העיר על ארמון המלך בימי הביניים, אחרים טוענים כי בקרבת מקום התקיים שוק דגים. כך או כך, כשנבנתה המצודה במאה ה-19 היא לא נועדה להגנה אלא לקישוט בלבד. ואכן, מדובר במצודה מפוארת (ואף מאוד פוטוגנית) בסגנון רומנסקי, עם צריחים, קשתות ועמודים. אבל העיקר הוא נופיה המרהיבים של פשט שנשקפים מן המצודה, במיוחד בשעת שקיעה.

מיקום: הצד המזרחי של גבעת המצודה

2. כנסייה: כנסיית מתיאש
בבודפשט יש לא מעט כנסיות מרשימות, אך אחת הכנסיות שאסור להחמיץ את הביקור בהן היא כנסיית מתיאש (Mátyás). הכנסייה, השוכנת בכיכר השילוש הקדוש שבגבעת המצודה, נבנתה במאה ה-13 בסגנון גותי. כשכבשו התורכים את העיר, בשנת 1541, הם הפכו את הכנסייה למסגד, ועם גירושם של המוסלמים מהעיר שבה הכנסייה לייעודה המקורי. לאורך השנים היה לה תפקיד חשוב בחיי העיר, שכן בה הוכתרו מלכי הונגריה. ב-1867 הוכתר בכנסייה כמלך הונגריה קיסר אוסטריה, פרנץ יוזף, לצלילי מיסה שחיבר במיוחד לרגל האירוע המלחין פרנץ ליסט. מעבר לתפקידה ההיסטורי, זוהי כנסייה יפהפייה ומרשימה עם ויטראז'ים נהדרים.
מיקום: Szentháromság tér

3. ריאה ירוקה: האי מארגיט
בבודפשט יש כמה פארקים גדולים ויפים, כמו הפארק העירוני, שהוא הפארק הגדול ביותר של בודפשט, ופארק המילניום החדש יחסית. אבל הריאה הירוקה הכי יפה בעיר נמצאת באי מארגיט שבבודה, בין גשר ארפאד לגשר מארגיט. באי יש מדשאות ירוקות, עצים, גן חיות, בריכות שחיה, בריכות תרמיות, מזרקות, שרידי מנזרים וגן ורדים מקסים. ניתן לשכור באי אופניים או לערוך בו טיול רגלי. בקיץ נערכים באי אירועי תרבות רבים.

4. מרחצאות: מרחצאות גלרט
ברחבי בודפשט נובעים עשרות מעיינות חמים טבעיים המספקים פינוק ורוגע, חלקם עמיים וחלקם מפוארים. לפינוק מושלם כדאי לבקר במרחצאות גלרט (Gellert) שבמלון גלרט היוקרתי שבבודה. המלון והמרחצאות שוכנים בבניין אר-נובו מרשים מהמאה ה-19, עם עמודי שיש ופסיפסי ענק בצבע כחלחל. במקום בריכת שחייה ושתי בריכות של מרחצאות מים חמים, המצטיינות ביופיין ובניקיונן.
כתובת: Kelenhegyi út 4
אתר אינטרנט

5. רחוב: ואצי אוצה
בין ביקור באתר אחד למשנהו, אחד התענוגות הגדולים בטיול בעיר גדולה הוא לטייל ברחוב, לבקר בחנויות, לשבת בבתי הקפה ולספוג את האווירה. רחוב ואצי (Vaci utca.) הוא מקום מושלם לעשות זאת, על אף התיירים הרבים שפוקדים אותו. זהו מדרחוב קניות תוסס עם חנויות בגדים, ספרים, תקליטים ומזכרות לצד מעדניות בהן מוכרים מעדנים מקומיים ושפע של בתי קפה וברים. המדרחוב מתחיל בכיכר וורשמורטי השוקקת בה יש אמני רחוב ומוזיקאים. ברחוב זה נמצא גם קניון West End, מהגדולים והמרשימים בהונגריה ובאירופה כולה.

6. הנקודה היהודית: בית הכנסת הגדול
בודפשט היתה, עד מלחמת העולם השנייה, מרכז יהודי משגשג ופורח. מרבית היהודים התגוררו ברובע היהודי שוקק החיים בפשט. אי אפשר לבקר בעיר מבלי לבקר בכמה אתרים יהודיים, כמו המוזיאון היהודי ואתרי ההנצחה לשואה. מבין בתי הכנסת בעיר, אזור להחמיץ את בית הכנסת הגדול שברחוב דוהני. בית הכנסת, שנבנה בשנים 1859-1854 היה בעת בנייתו השני בגודלו בעולם, ובו מקום לכ-3,000 מתפללים. זהו בית כנסת מפואר ומרשים, עם אלמנטיים גותיים, מורים וביזנטיים. בבית כנסת זה ערך תיאודור הרצל, שנולד בבית הסמוך, את בר המצווה שלו. בית הולדתו של הרצל משמש כיום כמוזיאון היהודי.
כתובת: Dohány utca 2-8

7. ארכיטקטורה: בית הפרלמנט
בבודפשט מבנים מרשימים רבים, אך אחד המרשימים מכולם, ויש הטוענים שאף באירופה כולה, הוא בית הפרלמנט (Országház). בית הפרלמנט של בודפשט נחשב לאחד מהגדולים בעולם – הוא משתרע על שטח של 17,700 מ"ר ויש בו כ- 700 חדרים, 27 חצרות פנימיות ותשעים פסלים. המבנה, שהקמתו נסתיימה ב-1904, בנוי בגנון ניאו גותי. כמו הפרלמנט הבריטי הנשקף מהתמזה, גם בניין זה נראה ברוב הדר מהדנובה. הביקור בבית הפרלמנט הוא במסגרת סיור מודרך הנמשך כ-45 דקות.
כתובת: Kossuth tér 1-3
אתר אינטרנט

 8. מוזיקה: בית האופרה
הביקור בבית האופרה של בודפשט הוא חובה לא רק עבור חובבי המוזיקה אלא עבור כל מי שמתעניין בארכיטקטורה. בית האופרה, שנחנך בשנת 1884, נחשב לאחד המבנים החשובים ביותר בהונגריה. קירותיו מכוסים במאות ציורי פרסקו, ויש בו פסלים רבים. בשנות השמונים של המאה העשרים, כמאה שנה אחרי שהוקם, שופץ בית האופרה.ניתן לבקר במקום במסגרת סיור מודרך, אך מומלץ עוד יותר להתרשם מיופיו של המקום במסגרת צפייה באחת מן האופרות שמועלות מדי ערב במקום.
כתובת: Andrássy út 22v
אתר אינטרנט

9. היסטוריה מקומית: בית הפחד
אחד המקומות המעניינים ביותר ללמוד בהם על עברה האפל של הונגריה הוא בית הפחד (Terror Háza). מקום זה, ששימש בעבר כמשכנה של המשטרה החשאית ההונגרית משמש היום כביתו של אחד המוזיאון הטובים ומעוררי הצמרמורת בהונגריה. הוא הוקם לזכרם של קרבנות הקומוניזם והפאשיזם ומטרתו לתעד ולהנציח את החיים תחת משטרים מדכאים בהונגריה. בשנת 1944 שימש הבניין כמפקדתם של הנאצים בעיר ובמרתפיו נחקרו ועונו אזרחים הונגרים רבים. לא הרבה השתנה כאשר המשטרה הקומוניסטית השתמשה בבניין בשנים שלאחר מלחמת העולם.
הכתובת: VI. Andrássy út 60.
אתר אינטרנט

10. טיול יום: ברך הדנובה
בעת הביקור בבודפשט כדאי לנצל את קרבתה של העיר לברך הדנובה, האזור בו נהר הדנובה מתעקל כמו ברך ומשנה את כיוון זרימתו ממזרח לדרום. זהו אזור של נופים פסטורליים וערים יפהפיות. מומלץ לצאת לטיול אל העיירות והאתרים שבברך הדנובה. התחנה הראשונה, במרחק של כ-20 קילומטר מבודפשט, היא סנטאנדרה (Szentendre), עיירת אמנים ובה רחובות ציוריים, גלריות ומוזיאונים ייחודיים, בהם מוזיאון המרציפן. במרחק עשרים קילומטר, על ראש צוק, יושבת מצודת וישגראד, שממנה נשקף נוף נהדר של הדנובה. כשבעים קילומטר מבודפשט נמצא אסטרגום (Esztergom), מקום משכנו של הארכיבישוף ושל הקתדרלה הגדולה באזור.