מסלול מכושף / הנביא

יש הרואים במרלין המכשף אמצעי לחיפוש האמת הפנימית; אחרים מאמינים פשוט שחזונו על הקמת קמלוט, ממלכת השלום, הביא ללידת ארתור. האתרים, המיתוסים, הסיפורים, האגדות והפולקלור על אודות מרלין

דמות בתחפושת מרלין | צילום: יוסי מוצפי

כתבה: תחיה אלתר

"מרלין השתמש בקסמיו כדי להכין את ארתור ליצור ציוויליזציה מסוג חדש. ולמרות שלמרלין היה הכוח, ממלכת קמלוט התבססה על צדק ולא על כוחנות, על שירות ולא על שתלטנות"
(R.J Stewart and John Matthews, Merlin Through the Ages, A Blandford Book, 1995)

על מרלין המכשף (Merlin the Wizard) נכתבו מאות ספרים, ודמותו היוותה השראה ליוצרים בתחומים שונים. בין שחי במציאות ובין שלאו, לא ניתן לדבר על דרום-מערב אנגליה בלי מרלין (או בלי ארתור). אם תרצו, מרלין הוא מצב נפשי, תהליך החיפוש עצמו, ולא המטרה.
אנחנו פגשנו במרלין לראשונה בחנות ספרים. עד עכשיו לא ברור לנו למה נכנסנו בבוקר ההוא לחנות הספרים הקטנה שבפינת הרחוב, למה הלכנו יחד לעבר אותו מדף ספרים, ומדוע הושטנו שנינו את היד אל אותו הספר, ספרו של דיפאק צ'ופרה (Deepak Chopra), "דרכו של הקוסם" 
(The Way Of The Wizard; תרגום: נואית לוינסון, הוצאת מודן, 1997). באמצעות הספר יצאנו למסע קסום, ובו דרקונים, אבירים, תככים ומזימות, מלכים, ערים מפוארות, שולחן עגול אחד וכשפים לרוב.
יצוין כי המסלול שלהלן עוקב אחר סיפור חייו הרשמי של מרלין, ומתמקד בנקודות ציון הלקוחות מסיפורים וממיתוסים. עדיין לא נכתב מחקר היסטורי-מדעי על אודותיו. האתרים על כל פנים, אמיתיים לחלוטין.

החונך המלכותי
ג'פרי ממונמאות' (Geoffrey of Monmouth) הוא שהעלה על הכתב את עלילות התקופה בספרו "ההיסטוריה של מלכי בריטניה" ("History of The Kings of Britain"). גם אם קשה לדעת עד כמה היה הדיוק ההיסטורי נר לרגליו, הרי שבזכות ספרו (שהתפרסם בלטינית), "חיי מרלין" (Vita Merlini), יש בידינו כיום סיפורים, אם לא מידע של ממש, על המכשף.
לפי "חיי מרלין" וסיפורי פולקלור אחרים, וורטיגרן (Vortigern), אחד המלכים הבריטיים, הביא לממלכתו שכירי חרב סכסונים, כדי להילחם ביריביו. אלא שיותר ויותר סכסונים מילאו את אנגליה. כאשר בניו המודחים של המלך שקדם לוורטיגרן הגיעו בראש צבא, ברח וורטיגרן לוויילס, שם ביקש להקים מבצר. אלא שהיסודות שקעו פעם אחר פעם. וורטיגרן התייעץ בדרואידים (Druids; "יודעי עץ האלון" בקלטית, שכן הם נהגו לערוך טקסים ליד עצי אלון) – אנשי דת קלטים, שהגיעו לאיים הבריטיים ממערב אירופה באלף הראשון לפני הספירה, ומתוארים כקוסמים וכנביאים. תשובתם של הדרואידים היתה שאת אבני היסודות יש לחבר בדם של ילד חסר אב.
אחד משליחיו של המלך, שיצא למצוא ילד שכזה, הגיע לעיר קארמרת'ן (Carmarthen) בדרום ויילס, שם מצא ממזר חסר אב בשם מרלין.
בקארמרת'ן ניצב עד לאחרונה עץ אלון עתיק, שזכה לכינוי "האלון של מרלין" (Merlin's Oak). קרוב לוודאי שמרלין, ככל דרואיד מסור, היה שמח לאלון משלו, רשום בטאבו. אבל לא מכבר, בעת הרחבת אחד הכבישים במרכז העיר, נכרת העץ, למרות הנבואה המקומית, שהזהירה כי "ביום שבו ייפול העץ, תיפול גם קארמרת'ן" ("When Merlin's Oak shall tumble down, then shall fall Carmarthen town").
וכך הובאו מרלין ואימו בפני המלך. האם סיפרה לוורטיגרן שאביו של מרלין היה "ישות זהובה", שכן הבחור הצעיר והיפה, שממנו הרתה, נעלם כרוח בכל פעם שבן תמותה היה נכנס לחדר. בינתיים החל מרלין מתנבא. מתחת לגבעה שעליה ביקש להקים את המבצר, אמר הילד למלך, יש אגם מים, השואב אליו את אבני המבצר ויסודותיו. בתחתית האגם, מתחת לשתי אבנים חלולות, חיים שני דרקונים, הדרקון האדום והדרקון הלבן. הילד הוסיף, כי שני הדרקונים יילחמו זה בזה, וכי הלבן ינצח. פירוש הדבר היה, כי הבריטונים, המיוצגים על ידי הדרקון האדום, יובסו בידי הסכסונים, אנשי הדרקון הלבן. ואז, מספרת המסורת, המשיך הילד בנבואתו ואמר כי יקום מלך, ארתור שמו, שיָצֵר את רגליהם של הפולשים הסכסונים. הילד אפילו הזהיר את וורטיגרן ממותו שלו.
היתה זו תחילתה של ידידות מופלאה בין הרב-מג מרלין לבין מלכי בריטניה, אומרת האגדה, ברית שגולת הכותרת שלה היתה הקמת קמלוט (Camelot), בירת ממלכת השלום של ארתור.

לגדל את ארתור
המלך אות'ר פנדרגון (Uther Pendragon) התאהב נואשות באיגריין (Igraine) היפה, אשתו של האציל גרליוס (Gerlius), שחי בטירת טינטג'ל (Tintagel). מרלין הסכים להפעיל את כוחותיו ולסייע לאות'ר, בתנאי שיקבל לרשותו את הילד שייוולד לאות'ר ולאיגריין. וכך, לאחר שאות'ר סילק בתכסיסים את גרליוס מהטירה, שינה מרלין ללילה את מראהו של המלך, כך שייראה כמו גרליוס. אות'ר בדמות גרליוס בילה עם איגריין ליל אהבים, שארתור הוא תוצאתו. לפי האגדה, למרגלות טירת טינטג'ל נמצאת מערה, שממנה צפה מרלין בנעשה ושמר על ארתור.
כדי להגיע לכפר טינטג'ל, נוסעים מבוסקסל (Boscastle, נקודת הסיום של מסלול קורנוול) דרומה, בכביש B3263. אם אתם באים מדבון, יש לנסוע בכביש A30 בכיוון דרום-מערב. כשלושה מייל (כחמישה קילומטרים) אחרי העיר לאונסטון (Launceston), פונים מערבה (ימינה) בכביש A395. בצומת עם כביש A39פונים דרומה (שמאלה), וליד קמלפורד (Camelford) פונים ימינה בכביש B3263, המוביל לטינטג'ל.
הכפר טינטג'ל עמוס כיום במסורת מרלין וארתור. מומלץ לסייר במרכז הכפר, ולהיכנס לחנויות המוכרות מזכרות העוסקות במרלין ובארתור.

חלקת הנדל"ן שמתחת להר
אחרי הסיור במרכז המסחרי של הכפר, נבקר בטירת טינטג'ל (עקבו אחרי השילוט). לפני העלייה לטירה, אתם עשויים להיתקל באדם מבוגר העומד על הצוק, בגדיו מעידן אחר וכל כולו אומר מסתורין. למרות מראהו המוזר, לאיש יֶדע עשיר בהיסטוריה של המקום ובתרבותו, בעיקר בכל הנוגע למרלין. הוא גילה לנו את הספר השני בנושא: "21 לקחי מרלין" (The 21 Lessons of Merlin), מאת Douglas Monroe (Llewellyn Publications, St Paul, Minnesota, 1997).
טירת טינטג'ל בנויה על צוק גבוה החודר אל הים, ורק מעבר צר מחבר אותה ליבשה. הודות לג'פרי ממונמאות', התמסדה המסורת שכאן היתה קמלוט. אבל בינתיים קמו תיאוריות פולקלוריסטיות מתחרות, ואחת מהן קובעת שבירת ממלכתו של ארתור שכנה בקרליון (Caerleon), בדרום-מזרח ויילס.
בכל מקרה, כדי להגיע לטירת טינטג'ל יש לטפס בהרבה מדרגות, אך המאמץ שווה. הנוף מלמעלה מרהיב, והממצאים שהתגלו במקום מעניינים. הטירה שימשה בעבר את הצבא הרומי. לאחר מכן היא הפכה למבצר קלטי, ובמאות החמישית והשישית לספירה היתה למקום מושבם של מלכים קלטים.
בדרך חזרה מהטירה אפשר לרדת לחוף ולבקר במערות שמתחת לצוק, שם התגורר, שוב – לפי המסורת, מרלין המכשף.
שעות פתיחה: אפריל-ספטמבר 18:00-10:00, אוקטובר 17:00-10:00, נובמבר-מרץ 16:00-10:00
טלפון: 44-1840-770328

בטינטג'ל כדאי לבקר גם בבית הדואר העתיק (Tintagel Old Post Office), השוכן במבנה שהוקם במאה ה-14 (סגור בחורף).
טלפון: 44-1840-770024 

אנדרטת הניצחון
מרלין המשיך לעזור לאות'ר, וכְשפיו אִפשרו לו לנצח במלחמתו נגד הפגאנים. האגדה מספרת עוד כי מרלין כישף אבני ענק והביא אותן מאירלנד, כדי להקים אנדרטה לזכר הקרב שהתרחש בסטונהנג' (Stonehenge).
כדי להגיע לסטונהנג', נוסעים מטינטג'ל בכיוון דרום-מזרח, עד כביש A39, שבו פונים צפונה. בצומת הכבישים A39 ו-A395 פונים בזה האחרון מזרחה, עד להצטלבות עם כביש A30, שבו נוסעים בכיוון צפון-מזרח. בצומת עם כביש A303 פונים בכביש זה בכיוון צפון-מזרח. כחמישה מייל (כשמונה קילומטרים) לפני איימסברי (Amesbury) נמצאת הפנייה לסטונהנג'.

עלה בסערה השמיימה?
העיירה גלנסטונברי (Glastonbury) נמצאת בלב מחוז סאמרסט (Somerset). לפי המסורת, המחוז היה מכוסה בעבר בים, וגלסטונברי עצמה היא האי אוולון (Avalon), אי הנשמות הטובות ומקום מנוחתו האחרונה של ארתור.
זמן קצר אחרי מות ארתור, נעלם גם מרלין. סר גאווין (Gawain), אחד האבירים המקורבים לארתור, היה האחרון שראה את מרלין. סר גאווין היה בין היוצאים בעקבות הגביע הקדוש (Tha Holy Grail), מסע המסמל את החיפוש הרוחני הפנימי. לאחר שהראה לסר גאווין את הדרך לחיפוש זה, אמר מרלין, "איש לא יראני או ישמע אותי עוד", ונעלם.
כדי להגיע לגלסטונברי מסטונהנג', חוזרים לכביש A303, ונוסעים בו מערבה עד סופו, שם פונים בכיוון צפון-מערב בכביש A372. הכביש מגיע אחרי כמה פיתולים אל כביש A39, שבו פונים מזרחה. גלסטונברי עצמה נמצאת בצומת הדרכים A39 ו-A361.
בעיירה היפה הזאת יש חנויות המתמחות ברפואה אלטרנטיבית, בספרי העידן החדש, בנרות, בקריסטלים ובעבודות אומנות שונות. בעיירה מגוון מסעדות, בתי קפה ופאבים, שחלקם מתאימים לצמחונים ולטבעונים. פרטים נוספים בלשכת התיירות המקומית, The Tribunal.
כתובת: 9 High Street
טלפון: 44-1458-832954

אם כבר הגעתם לגלסטונברי, כדאי לבקר גם במנזר גלסטונברי (Glastonbury Abbey), שראשיתו כנראה במנזר בנדיקטיני שהוקם בשנת 673 לספירה. המנזר עלה בלהבות ב-1184, וב-1190 נבנה מחדש. בעת הקמת המנזר המחודש טענו הנזירים, כי ראו בחזונם אבן, ועליה הכתובת בלטינית: "כאן שוכב המלך ארתור הנודע באי אוולון" ("Hic iacet sepultus inclitus Rex Arturus in Insula Avalon", ובאנגלית: "Here Lies buried the renowned King Arthur in the Isle of Avalon"), ומתחתיה קבר ובו גופת גבר. הסיפור הזה הפך את גלסטונברי לאתר עלייה לרגל.
טלפון: 44-1458-832267

קול התור
אפשר גם להצטרף לסיור מודרך באוטובוס (The Tor Bus), היוצא מ-Magfalene Street שבמרכז העיירה. האוטובוס יוצא פעם בחצי שעה (בין השעות 9:30 ו-17:00), ומגיע אל התור 
(Tor), מגדל נישא הניצב על גבעה המשקיפה על העיירה.
לפי המסורת, הגבעה היתה בעבר אי, שכונה "אי הזכוכית" – מבנה תלת-מימדי, ששימש כשער הכניסה לעולם האחר, לשם נלקח ארתור במותו. לפי אגדה אחרת, קבור הגביע הקדוש מתחת לגבעה.
אחרי הביקור בגבעה, אפשר לעשות טיול רגלי לבאר הסמוכה, "באר הגביע" (Chalice Well), שאינה כלולה במסלול שבו עובר האוטובוס. כדי לחזור למרכז העיירה, עולים על אוטובוס אחר.
חפירות ארכיאולוגיות העלו, שסביב הבאר היה יישוב קדום, ושכבר לפני אלפי שנים התקיימו במקום פולחנים פגניים וקלטיים.
לפי הסברה, מקור מי הבאר הוא בגבעות מנדיפ (Mendip Hills), שמצפון לגלסטונברי. המים ממלאים את הבאר, הנמצאת למרגלות גבעת התור, ומגיעים עד המפל שבקצה "החצר של המלך ארתור" (King Arthur's Court). צינור מים קטן מתחבר מכאן ל"ראש האריה" (Lion's Head), פסל שמפיו נשפכים המים.
שעות פתיחה: אפריל-אוקטובר 18:00-10:00, בנובמבר, בפברואר ובמרץ בשעות 17:00-11:00, דצמבר-ינואר 16:00-12:00
טלפון: 44-1458-831154

איש המארלבורו
העובדה שמרלין נעלם לבלי שוב לא מנעה התפתחות מסורת באשר למקום קבורתו. לפי האגדות, קבור המכשף הגדול בלב הקמפוס של מארלבורו קולג' (Marlborough College), הנמצא, במחוז וילטשייר (Wiltshire). כדי להגיע למארלבורו, ממשיכים מגלסטונברי בכיוון צפון-מזרח, בכביש A361. מעט לפני אייווברי (Avebury), בהצטלבות עם כביש A4, פונים בזה האחרון מזרחה. אחרי כשמונה קילומטרים מגיעים לעיירה מארלבורו.
לפי המסורת, קבור מרלין בתל הנושא את שמו (Merlin's Mound), בתוככי הקולג'. ככל הנראה, מסורת זאת בטעות יסודה.
בלטינית נקרא המקום Merleburgia, שם שהזכיר לרבים את דמותו של מרלין. וכך התגבשה במרוצת הדורות האמונה השגויה, שבתל המלאכותי הזה קבור לא אחר מאשר המכשף הגדול.
מארלבורו קולג'
טלפון: 44-1672-892200


תחיה אלתר – מנהלת חברת Tusboat, אינקובטור טכנולוגי, ויזמית בתחום האינטרנט
יוסי מוצפי – מנחה סדנאות להתפתחות אישית בארץ ובחו"ל, טייס ומדריך טיולים בחו"ל