מה לעשות ומה לראות באמסטרדם


בית אנה פרנק

בית התעלה מהמאה ה-17 שבו הסתתרה משפחת אנה פרנק מהנאצים בשנים 1944-1942 מושך אליו למעלה מחצי מבקרים מדי שנה, ומרגש גם את הציניקנים הגדולים ביותר. בסיור בבית אפשר לראות את החדרים בהם הסתתרה המשפחה, כולל את החדר בעליית הגג שבו אנה כתבה את יומנה המפורסם. באגף חדש שנוסף לבית המקורי יש תצוגות שונות, מצגות, סרטונים ועוד. בחנות הספרים אפשר לרכוש את היומן של אנה פרנק בשפות שונות, בהן עברית.
כתובת: Prinsengracht 267
טלפון: 31-20-5567105

אתר אינטרנט

מוזיאון ואן גוך
מוזיאון מצוין, שהביקור בו מומלץ בחום. בבניין המודרני והמואר מוצגים באופן כרונולוגי חייו של וינסנט ואן גוך ויצירותיו. זהו האוסף הגדול בעולם של עבודותיו של האמן הגדול, שחייו הסוערים וחסרי השלווה הסתיימו בהתאבדות בכפר קטן הסמוך לפריז. כשרואים את ציוריו העוצמתיים קשה להאמין שבחייו הוא הצליח למכור רק יצירה אחת, וכי ידע מחסור ודאגות כלכליות. בנוסף לעבודותיו של ואן גוך, מוצגות במוזיאון יצירות של אמנים נוספים בני זמנו, בהם גוגן, מונה וטולוז-לוטרק. בחנות המוזיאון יש אוסף מרשים של פוסטרים, גלויות, ספרי אמנות ומזכרות מוצלחות במיוחד.
כתובת: Paulus Potterstraat 7
טלפון: 31-20-5705200

אתר אינטרנט

רייקסמוזיאום (Rijksmuseum)
זהו אחד מעשרת המוזיאונים לאמנות הנחשבים בעולם, ובו אוסף האמנות הגדול ביותר בהולנד. במוזיאון ניתן להתרשם מיצירות המופת הגדולות של תור הזהב ההולנדי, בהן ציורים של ורמיר ורמברנדט.
כתובת:Museumstraat 1
טלפון: 31-20-6747000
אתר אינטרנט

בית רמברנדט
הבית, שבו התגורר הצייר הנודע רמברנדט בשנים 1639 – 1656, משמש כמוזיאון להנצחת חייו ויצירתו. זהו מבנה לבנים אדומות, טיפוסי לאמסטרדם, שנבנה בתחילת המאה ה-17 ושופץ ביד אוהבת בסוף המאה ה-20. אוסף המוזיאון כולל כ-260 מתוך כ-290 הרישומים שרמברנדט עשה בחייו.
כתובת: Jodenbreestraat 4
אתר אינטרנט

מוזיאון סטיידליק (Stedelijkmuseum)
אחד המוזיאונים המובילים בעולם לאמנות מודרנית, בעיקר מהתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. בין אוספי המוזיאון אפשר למצוא יצירות של פיקאסו, מאטיס, מלביץ, מונדריאן, דה קונינג, ראושנברג ואחרים.
 
כתובת: 
Museumplein 10
אתר אינטרנט

מוזיאון המדע (Nemo)
צורתו דמוית הסירה של הנמו בולטת על רקע המבנים ההיסטוריים של העיר (המבנה עוצב על ידי האדריכל האיטלקי הנחשב רנזו פיאנו), ויש בו שפע של עניין ושעשוע למבקרים צעירים. יש כאן תצוגות המסבירות בצורה מרתקת על ה-DNA, המוח, החושים, תהליכים כימיים שונים, מעגלים חשמליים ועוד. על הגג תמצאו קפיטריה וגן משחקים לילדים. המוזיאון נמצא בסמוך לתחנת הרכבת המרכזית של העיר, שמלבד היותה מקום יציאה וכניסה חשוב היא גם מעניינת מאוד מבחינה ארכיטקטונית (ואל תשכחו להציץ בחניון הרב-קומתי לאופניים הנמצא בחזית התחנה).
כתובת: Oosterdok 2
אתר אינטרנט

מוזיאון השעווה
הסניף האמסטרדמי של מוזיאון השעווה של מדאם טוסו נמצא בכיכר דאם, הכיכר המרכזית של העיר. בנוסף לדמויות של כוכבי טלוויזיה, זמרים ואישים מפורסמים מפוסלים בשעווה ולבושים בתלבושות אופייניות, תוכלו לפגוש כאן גם נציגים של בית המלוכה ההולנדי.
אתר אינטרנט

כיכר דאם
הכיכר המרכזית של העיר, עמוסה תמיד בתיירים ובמקומיים. הכיכר מוקפת מבנים היסטוריים ואטרקציות תיירותיות: הארמון המלכותי, הכנסייה החדשה, האנדרטה הלאומית ומוזיאון מדאם טוסו. חובבי השופינג יכולים לבקר בחנות הכלבו המצוינת De Bijenkorf, שהסניף הראשי שלה נמצא בכיכר, או להמשיך למדרחוב Kalverstraat היוצא מהכיכר ובו אינספור חנויות מכל הסוגים. בסביבת הכיכר יש מסעדות ובתי קפה רבים.

כיכר ליידספליין
אחת הכיכרות הגדולות בעיר ואזור בילויים תוסס. בכיכר יש ריכוז גדול של מסעדות, בתי קפה, פאבים, מועדונים וקופי שופס, והיא נמצאת במיקום מרכזי – על קו התפר בין מרכז העיר העתיקה לשכונות החדשות. ליידספליין ממוקמת בסביבת כמה מאתרי התיירות המרכזיים, בהם הרייקסמוזיאום, מוזיאון ואן גוך והפארק הגדול והמקסים וונדלפארק.

וונדלפארק
הריאה הירוקה המקסימה של אמסטרדם מהווה מקום לפעילות, טיולים ומפגשים בכל עונות השנה: בקיץ שולטים כאן מופעי רחוב, רולר בליידס, אופניים, ג'וגינג, מופעי תיאטרון פתוחים ופיקניקים; בחורף מחליקים על האגם הקפוא. אם מזג האוויר מאפשר, מומלץ מאוד לשכור אופניים (יש כמה חנויות השכרה באזור ליידספליין וליד הפארק עצמו) ולהצטרף למקומיים ברכיבה בשבילי הפארק, בין מדשאות רחבות ידיים ופינות מיוערות ושלוות. בתום הטיול או במהלכו כדאי לעצור באחד מבתי הקפה הפזורים ברחבי הפארק.

הגנים הבוטניים
אי של שקט, שלווה ויופי במרכז אמסטרדם. הגנים הבוטניים, שנוסדו ב-1638, הם מהוותיקים בעולם. אלפי צמחים מרהיבים מרחבי העולם מרוכזים מאחורי הכניסה המונומנטלית.
כתובת: Plantage Middenlaan 2a
טלפון: 6259021-20-31
אתר אינטרנט

רובע האורות האדומים
מקבץ רחובות במרכז העיר שבו נשים העוסקות בזנות מציגות עצמן בחלונות ראווה המוארים באורות אדומים. למרות התדמית המפוקפקת, בשעות היום מטייל כאן גם קהל מהוגן למדי ואפילו משפחות. הארכיטקטורה ברובע מרשימה, וגם הכנסייה הישנה
(Oudekerk), הכנסייה העתיקה ביותר באמסטרדם, נמצאת כאן ושווה ביקור.

תעלות
התעלות של אמסטרדם, שמעניקות לעיר את אופייה המיוחד, נמתחות לאורך 100 ק"מ, ומעליהן עוברים כ-1,500 גשרים. התעלות היפות והמוכרות ביותר הן אלה המקיפות כחגורה את העיר העתיקה: תעלת Singel, תעלת האדון (Herengracht), תעלת הקיסר (Keizersgracht) ותעלת הנסיך (Prinsengracht). מומלץ מאוד לשוטט על גדותיהן, להתרשם מהבתים הטיפוסיים, לשבת באחד מבתי הקפה המשקיפים על המים, לחצות את הגשרים היפים או להצטרף לשיט תעלות. עוד דרך מעניינת להכיר את החיים על המים היא ללון בבית סירה. פרטים על השכרה קצרת מועד של בתי סירה באתר האינטרנט.

חצרות פנימיות
אחד הסודות המקסימים של העיר: ברחבי אמסטרדם פזורים 47 הופייס, מבנים שהוקמו מהמאה ה־14 ואילך כדי לספק מגורים מוגנים לנשים בודדות ולנצרכים. המבנים הללו נבנו מסביב לחצרות פנימיות המטופחות בשקידה הולנדית טיפוסית, עם עצים ושיחים, אדניות פורחות ופינות שקטות להתבודדות. הבחיינהוף (Begijnhof) ליד כיכר ספאו (Spui) במרכז העיר, הוא המוכר והמתויר ביותר, והשריד היחיד שנותר מהופייס שנבנו בימי הביניים. רובם של ההופייס האחרים נבנו במאות ה־17 וה־18, ואפשר למצוא ריכוז גדול שלהם ברובע היורדאן.

רובע יורדאן
היורדאן (Jordaan), על שם נהר הירדן, נמצא בשולי אזור התעלות של מרכז אמסטרדם. זוהי אחת השכונות המקסימות בעיר, עם בתים נאים, גלריות, חנויות בוטיק, חצרות פנימיות (הופייס), כיכרות וגינות מטופחות. בעבר זאת היתה שכונת עוני שאיכלסה מהגרים ופועלים מבתי חרושת הסמוכים, כיום צריך להיות בעל הון לא מבובטל כדי לקנות פה דירה. בשבתות מתקיים שוק פשפשים גדול ברחוב לינדרסטרט ושוק אורגני קטן ונעים סמוך לכנסייה הצפונית (Noorderkerk), שאף בה כדאי לבקר. אחרי השיטוט ברחובות ובשווקים, מומלץ לשבת בבית קפה או פאב מקומי ולהתיידד עם תושבי השכונה.
 
תצפית על העיר
משלושה מגדלים המצויים בכנסיות עתיקות ברחבי העיר נשקפים נופים מרהיבים של העיר: הכנסייה המערבית (Westerkerk), הכנסייה הישנה (Oudekerk) והכנסייה הדרומית (Zuiderkerk). את הטיפוס למגדל של הכנסייה המערבית (כ-85 מטר) אפשר לשלב עם ביקור בבית אנה פרנק הסמוך. למעשה, אנה פרנק כתבה ביומנה על צלצול פעמוני הכנסייה הזו.
Westerkerk – כתובת: Prinsengracht 281
Oudekerk – כתובת: Oudekerksplein 23
Zuiderkerk – כתובת: Zuiderkerhof 72

בתים צרים
הבית הצר ביותר באירופה (ואולי בעולם כולו) מצוי בכתובת Oude Hoogstraat 22. רוחבו 2.02 מטרים בלבד (בכניסה הראשית) ועומקו שישה מטרים. אמנם בכתובת Singel 7 יש עוד בית צר – רוחבו רק 1.1 מטר – אך מכיוון שזוהי הכניסה האחורית והכניסה הקדמית רחבה יותר, הוא אינו אוחז בשיא הנחשק. לא רחוק משם, ב-Kloveniersburgwal 26, נמצא עוד בית צר, רוחבו 2.44 מטרים, שהיה ביתו של העגלון של מר טריפ, סוחר אמיד שבנה לעצמו בשנת 1660 בית, שנחשב עד היום לבית המגורים הפרטי הרחב ביותר בעיר – 22 מ', כמעט פי עשר מביתו של העגלון! (Kloveniersburgwal 29).

טחנות רוח
אמנם טחנות רוח הן סמלה של הולנד, אבל באמסטרדם עצמה נותרו שמונה טחנות בלבד, מהן רק אחת עדיין פועלת שלא למטרות תיירות. תחנת מולן ואן סלוטן (Molen van Sloten) נבנתה ב-1847 בפאתי אמסטרדם, ובזכותה מפלס המים בתעלות הסביבה נשאר בגובה שהוא אמור להיות. הטחנה פתוחה לקהל, ויש בה מעלית לנכים. טחנת רוח נוספת שפתוחה לביקורים היא De Otter, אחת משכיות החמדה של אמסטרדם שנבנתה ב-1638. טחנת De Gooyer משמשת כיום כמבשלת בירה ובר. אפשר להצטרף לסיור במבשלה ואחת לחודש, בשבת הראשונה בחודש, אפשר לחזות בטחנה בפעולה. 
Molen van Sloten – כתובת: Akersluis 10,
אתר אינטרנט
De Otter – כתובת: Gillis van Ledenberchstraat 78
De Gooyer – כתובת: Funenkade 7