מבט מן הים

שיט לאורך חופי תורכיה של הים התיכון. קאש, קקובה, קאונוס, אנטליה ועוד. אפשר גם להרחיק מערבה עד מרמאריס

מול קאונוס-דליאן. באים בשיט מקאש, למשל, ויורדים פה ושם אל החוף, אל שפך נחל עטור הרדופים וקנים, משתאים אל מול שרידים שנשארו מתרבויות שנכחדו זה מכבר | צילום: דובי טל

כתב:  צור שיזף

הפלגה ביאכטה היא אחד התענוגות התורכיים. זה לא יקר, האוכל מצוין, הים והצוות ידידותיים, החופים נהדרים, האתרים מומלצים, והחברה היא בדיוק מה שאדם מביא מהבית.

אפשר לרכוש חבילות שיט כאלה דרך סוכנים בארץ, או להיכנס לאינטרנט לאתר תורכי עם חברות תיירות שונות ולקבל הצעות. קפדנים יכולים לטוס לתורכיה ולחפש במקומות כמו פניקה, קאש או אנטליה יאכטות פנויות (מדובר בספינות גדולות ונוחות, אשר שישה עד עשרה אנשים יכולים לשהות בהן בנחת במשך שבוע). גם בשיא העונה אפשר למצוא ספינות בהתראה קצרה.

המסלולים גמישים, ואין גבול לאפשרויות. אחרי יום על הים – שום דבר לא חשוב, חוץ מלאכול טוב, לשחות מפעם לפעם, לנמנם בצל, לרדת בעצלות עם הסירה הקטנה לאחד האתרים החופיים שאליהם אפשר להגיע מן הים רק בסירה (קאונוס, דליאן, אולימפוס, קקובה ועוד), להבין את שודדי הים שחיו בעשרות המפרצים והחופים הברוכים האלה של ליקיה, קיליקיה ופמפיליה, ולשמוח על כך שהתורכים יודעים ומבינים תיירות והכנסת אורחים כפי שרק מעטים מבינים.

קאונוס-דליאן
היאכטה מורידה את הנוסעים מול שרטון החול שבשפך נהר הדַלְיָאן, לשם מגיעות סירות קטנות העולות במעלה הנהר ועוצרות באתר העתיק של קאונוס (עתיקות מהתקופה הליקיאנית, בורות מים, תיאטרון עם תצפית יפה אל הסביבה). מכאן ממשיכים במעלה הנהר באיטיות חלומה, עד למרחצאות החמים. אפשר לעצור בכפר עצמו לארוחה משביעה, שכן יש בו מסעדות, חנויות עם מזכרות ובתי מלון למי שרוצה לבלות לילה בסביבה המתוקה. בסופו של הסיור, לפני החזרה לספינה, מהווה החוף שצד אחד שלו מלוח (ים) וצד שני שלו מתוק (נהר הדליאן) אתר רחצה מוצלח. אגב, חוף הים כאן הוא גם אתר הטלה של צבי ים.
האזור שבין קאונוס לפטיה וטלמאסוס מפורץ, ולכל מפרצון בו יש זכות בפני עצמו ויכול להוות מפלט לעגינה. מסיבה זו שימש החוף במשך השנים כחוף שודדי ים ופורעי חוק.

פֶטִיֶה – טֶלמֶסוֹס
זו עיר נעימה, שבה מוזיאון קטן וחביב ובו בעיקר פסלים קטנים מהתקופה הליקיאנית. פטיה 
(Fethiye) יושבת על מפרץ רחב ומשמשת כמקום עגינה והצטיידות ליאכטות. חופי רחצה יפים משתרעים לאורך כמה קילומטרים מדרום לעיר.

קאש
קאש (Kas; ראו מסלול 2) בנויה על צלע הר היורדת למפרץ. מולה שוכן האי היווני קסטלוריזו, שגם אליו כדאי לסטות במסלול השיט.
האי קקובה (Kekova), עם כפריו היפים, מומלץ לביקור גם מן היבשה וגם כשבאים מן הים.

אולימפוס
ליד אולימפוס (Olympos) יש מפרץ יפה שנחל נשפך אליו, ואם מרחיקים מעט אל היבשה אפשר להכין קפה על אש הפורצת באופן טבעי מבין הסלעים, או מפי המפלצת (תלוי במה אתם רוצים להאמין; ראו גם במסלול 1).

אנטליה
בירת האזור היא עיר תיירותית ומודרנית, שבה עוגנות יאכטות לרוב וחנויותיה מציעות שפע שטיחים ומוצרי עור לקונים הפוטנציאליים.