זהו עמוד ארכיון, התאריך עבר ואירוע זה אינו תקף עוד

טיול לבוסניה – דובדבן הבלקן

בוסניה – דובדבן הבלקן – 8-15.10.
טיול עומק תרבותי החושף את הפסיפס הבלתי אפשרי של דתות, תרבויות, היסטוריה. נופי שלכת מדהימים, חשיפה למוזיקה, מחול והמסורת האתנית המקומית. פירמידות מסתוריות,ערי ימי ביניים ציוריות, ועוד
מדריך: דורון הרי

טיול לבוסניה – דובדבן הבלקן

מועדון מסע אחר – תרבויות עולמי בשיתוף עם דיזנהאוז

ישבנו, אמיר (Emir) ואני בחצר ביתו, על גדת הנהר, בואך אגם יבלניצה (Jablanica). שותים קפה שחור שהכינה בתו, מתמוגג מנכדיו היפים, מתענגים על נוף גן העדן הנשקף מן הסוכה הסמוכה לבית. יש לו כל מה שצריך האדם כדי להיות מאושר. משפחה עוטפת ואוהבת, פרנסה בשפע, בית על שפת הנהר עם נופים שמימים. מגלגל סיגריות, שותה שליבוביץ', מחבק את הנכדים. "בוסניה היפה, היא הדובדבן של הבלקן" היה נוהג לומר, עוד בימים שלפני המלחמות. "הדובדבן המדמם" הוסיף כשנפגשנו באוגוסט 2008.
פעם, כשהייתה יוגוסלביה, היווה הביקור בבוסניה את השיא, הדובדבן של הטיול. חבל ארץ יפה זה, אולי היפה ביותר בכל הבלקן, נזנח בגלל המלחמה האכזרית שהייתה כאן בשנים 1992-1995. בוסניה – הרצגובינה, זהו שמה המלא של המדינה הצעירה (1993), שהיא לא רק היפה ביותר, אלא גם המעניינת ביותר מבחינת המגוון האתני ושלל התרבויות אשר ממלאות אותה. שני ספרים אשר נכתבו על ידי הסופר החשוב ביותר בדברי ימי הבלקן, איוו אנדריץ, האחד, עליו זכה בפרס נובל: 'גשר הדרינה', והשני, 'ימי הקונסולים', מתארים את מרקם החיים העדין של בוסניה, מימי הכיבוש הטורקי ועד לפתחה של מלחמת העולם השנייה. חיים משותפים בהרמוניה מושלמת של מוסלמים מ3 זרמים, נוצרים קתולים ואורתודוקסים, יהודים, אלבנים ואחרים, על פיסת קרקע הררית ומבותרת. למרותכל הניסיונות של המעצמות השונות ששלטו כאן ליצור מצב של 'הפרד ומשול'. עד 1995, תמיד היו ידי שליט/ כובש זר משולבות בהוויה המקומית, והשאירו את חותמן. עד 1992 הם לא גרמו לבני הדתות השונים להתפצל ולשנוא אחד את השני. "אחים לאותה פיסת קרקע" כתב איוו אנדריץ. כל זה התפוצץ, התרסק והפך לעשן נמוג במלחמה ההיא, הנוראית ביותר שידע העולם אחרי מלחמת העולם השנייה (יותר ממאה אלף הרוגים, 30 אלף נעדרים). היום, לאחר הסכמי דייטון (1995), חזר השקט. הסיור בבוסניה הרצגובינה, 7 ימים, בהם נבקר בבירה סראייבו (ירושלים של הבלקן), מוסטאר והגשר, נהר נרטווה, וישגראד ונהר הדרינה, שייט/ רפטינג, שמורות הטבע הידועות: קרביצה, סוטייצקה, ייצה, טראווניק, ועוד.

לפרטים נוספים והרשמה>>

תכנית הטיול:

יום מספר 1: טיסה לדוברובניק, טרינייה, טיינטישטה, נהר דרינה, וישגראד.
טיסת בוקר מתל אביב לדוברובניק. נסיעה קצרה (כ 10 דקות למעבר בגבול, חציית הגבול לבוסניה – הרצגובינה, הגעה לעיר טרבינייה, טיול קצר בשוק המקומי משולב עם ארוחת בוקר. נמשיך בנסיעה, נעצור לתצפית על אגם בילצ'ה (Bilec'a), מכאן הדרך מטפסת על שולי רכס זלנגורה (ההר הירוק) בואכה העיירה גאצקו (Gacko). עיירה שהיא בעצם שוק מרכזי לכפרים החקלאים שבסביבה. משם אנו גולשים לכוון עמק סוטייטצקה, (Sutjeska). דרך נוף הרהיבה ביופייה מובילה אותנו לטיאנטישטה (tjentiste) אתר הקרבות המפורסם ביותר מדברי ימי המלחמות של הפרטיזנים במלחמת העולם השנייה. כאן נערך אחד הקרבות הקשים והעקובים מדם בימי מלחמת העולם השנייה ("סטלינגרד" של הבלקן). בין 127 אלף חיילים מצבאות גרמניה ובני בריתה לבין 22 אלף לוחמים מצבא הפרטיזנים של טיטו. כאן הוכרעה הכף במלחמה בין הפרטיזנים היוגוסלביים (טיטו). לבין הנאצים. נמשיך בדרך נוף מרהיבה דרך נהר ביסטריצה, קירות הסלע סוגרים עלינו, והדרך חולפת לאורך הקניון המרהיב. בעיר פוצ'ה (Foc'a) אנו חוברים אל נהר הדרינה המגיע מדרום. משם, נסיעה של כשעה וחצי לעיר וישגראד.

יום מספר 2: וישגראד – סריאבו:
את היום אנו מתחילים בביקור בעיר וישגראד ובגשר המפורסם שנבנה על ידי השולטן סולימאן המפואר במאה השש עשרה. הגשר המפורסם מהרומן "גשר על הדרינה", שזיכה את מחברו איוו אנדריץ' בפרס נובל לשנת 1961. אדם החי במאה ה-21 ראה כמובן גשרים גדולים, יפים ומפוארים ממנו, אבל הגשר הזה היה לסמל אוניברסלי של אחווה וקשר בין יחידים ועמים. אף שהרומן מתאר תקופה היסטורית ארוכה ורחוקה בזמן, הקורא ער לרלבנטיות העמוקה של המסופר ולמשמעות האוניברסלית שהמחבר השכיל להעניק לגשר המסוים הזה ולסיפורי החיים הנרקמים סביבו. בסיור בעיר עם הספר "גשר הדרינה", אנו נחשפים למראות ותמונות, ריחות וטעמים הממחישים את החיים, כפי שהיו כאן במהלך של 350 שנים, אבל הכל רלבנטי לחיים בהווה. באלף השנים האחרונות, על וישגראד לא פסחה אף מלחמה. אבל דווקא תושביה, המוסלמים והנוצרים לא נטלו חלק בזה. הם הקפידו על חיים בשלום זה עם זה במשך כל השנים, אבל השליטים, תמיד גבו את מחיר הדמים מן התושבים של הצד השני. לאחר ארוחת צהרים, נפרד מוישגראד ונצא לכוון סראייבו, בירת בוסניה. כרגיל, דרך נוף יפה. נערוך ביקור קצר בעיירה הציורית פודרומניה (Podromanija). נגיע לסראייבו, נתמקם במלון, נצא לארוחת ערב וטיול בשור העיר העתיקה, בשארצ'יה (Bascarsija).

יום מספר 3: סראייבו:
היום כולו מוקדש לבירת בוסניה וסביבתה. את היום נתחיל עוד לפני ארוחת הבוקר. טיול רגלי לגבעת וראצה (Vraca). שם ממוקם בית העלמין היהודי. בית עלמין עתיק, מרשים ומרגש. בית העלמין הספרדי הגדול ביותר באירופה. נעפיל אל ראש הגבעה שם נמצא אתר ההנצחה המרשים ליהודי יוגוסלביה. נחזור למלוננו לארוחת בוקר ונצא לסיור באתרי העיר. גשר פרינציפ, הנקרא על שמו של הלאומן הסרבי הצעיר שרצח את יורש העצר האוסטרי וגרם לפתיחתה של מלחמת העולם הראשונה, המוזיאון הלאומי בו נמצא בין היתר את "הגדת סראייבו" המפורסמת, השוק העירוני העתיק, המזכיר במראה, בריח ובטעם את הבזאר הגדול של איסטנבול (זמן חופשי בהפסקת הצהרים גם לשיטוט בין הדוכנים. בתי הכנסת של סראייבו, הספרדי והאשכנזי ועוד. ארוחת ערב, ומוסיקה מקומית.

יום מספר 4: טראבניק, ייצה, יבלניצה
נפרדים מסראייבו. נסיעה קצרה מביאה אותנו אל העיר טראבניק. כאן נולד הסופר איוו אנדריץ. העיר מתוארת בספרו, ימי הקונסולים, 6 שנים תחת השלטון הצרפתי, חלון שנפתח לתושביה המוסלמים הבוסנים אל עולם מערבי, נפתח להצצה ונסגר. " בינה עמוקה, עצב ושחוק, כאב וחמדה, יצר ואיפוק, תשוקה וויתור, ייאוש ותקווה שזורים בו באופן מרגש וסוחף". נטייל בעין הכחולה, פארק הסמוך לעיר, בשוק הפתוח, שם עדין מדברים על הזוועות שעוללו הקרואטים בשלהי המלחמה ב 1995. נשמע על ספור האהבה בצל המלחמה של זארה הבוסנית ומקסימיליאן, מפקד הסיירת בחטיבה של כוח ההצלה של נאט"ו. נבקר בבית של איוו אנדריץ שהפך למוזיאון. מטאבניק נמשיך לייצה (Jajce), פרוש השם – ביצה. עיר שהיא מוזיאון פתוח לכל דבר ועניין, אלא שכאן אלו החיים כהווייתם. הקבאב הטעים ביותר בבוסניה, סמטאות ציוריות ורחובות צרים בני יותר מ 500 שנים שהזמן לא עשה שם דבר. מפלי מים בתוך העיר וטחנות קמח ציוריות בשוליה.
בייצה, במהלך מלחמת העולם השנייה נערך הכינוס השני של המפלגה הקומוניסטית. נאום טיטו בוועידת ייצה, ב29 בנובמבר 1943, מהווה גם את הכרזת העצמאות של הפדרציה בסוציאליסטית היוגוסלבית. מעניין כי מי שחיבר את מגילת העצמאות של הפדרציה היוגוסלבית, היה סגנו של טיטו, משה פיאדה, יהודי, יליד בלגרד.
מייצה, אנו ממשיכים דרומה בכביש לאורכו של נהר ורבאס (Vrbas) אתו נגיע לקרבת המפגש עם נהר הנרטבה. את שני הלילות הבאים נעביר ברומבוצ'י, (Romboc'i) שעל שפת אגם רמסקו (Ramsko jezero).

יום מספר 5: אגם רמסקו ושמורת הר וראן:
יום בשמורה, טיול רגלי, כפרים אותנטיים. את היום נעביר בכלי רכב קטנים אשר יובילו אותנו אל אזור אגם בילדיניה (Blidinje Jezero), משם טיול רגלי של כשעתים- שלוש אל הר וראן. מן השבילים נשקפים נופי האגמים שמסביב, והרכסים המתנשאים לרום של יותר מ 2000 מטרים.
לאחר הטיול הרגלי נמשיך עם הרכב בדרכי הנוף. נגיע בחזרה לאזור אגם רמסקו, ונקנח את היום באירוח בביתה של משפחה מקומית המתקיימת מדייג, גידול כבשים, ייצור גבינות. אפשרות לארוחת ערב בבית המשפחה.

יום מספר 6: רפטינג בנרטבה, ורלה בונה, מוסטאר:
את היום אנו מתחילים בנסיעה במעלה קניון נהר הנרטבה, ממקום בשם גלבטיקו, אנו מתחלים את השייט בקניון הנהר. 18 קילומטרים לאורך הקניון, לא מסוכן אבל מרגש… בדרך נרד מן הסירות לתצפיות, מסלולים קצרים והפסקות לקפה ופיקניק לצהרים. בשעות אחר הצהרים, נמשיך לאורך נהר הנרטווה, נגיע לורלה בונה, המעיין הנחשב לגדול והשופע ביותר באירופה.
לאחר ביקור במקום, ניסע לתחנתנו האחרונה להיום, העיר מוסטר, בה נעביר את הלילה האחרון. ארוחת ערב במסעדה מקומית וטיול ערב לגשר המפורסם ולסמטאות היפות.

יום מספר 7: לשמורת מפלי קרביצ'ה (Kravice), פוציטלי, דוברובניק.
בבוקר עוד נטייל מעט במוסטר. משם ניסע לכוון דרום, נערוך סיור קטן בכפר הציורי פוצ'יטלי. משם אל שמורת מפלי קרביצ'ה. אולי אתר הטבע היפה באזור. טיול רגלי של שעתים מגלה לנו שמורת טבע מדהימה ביופיה, שפע מים, טחנות קמח,
מי שעוד יחפוץ להעצים את החוויה, יוכל לקפוץ וליהנות מן המים הקרירים.
משם אנו שמים פעמינו לכוון דוברובניק. החלק האחרון של הנסיעה בבוסניה, ציר נסיעה יפה ההולך לאורכו של נהר טרבישקה ולאורכה של פופובה פוליה, תוך שאנו עוברים בדרך כפרים עתיקים, כנסיות ומסגדים במעורב. נגיע לעיירה טרביניה, בה למעשה מסתיים הסיבוב שלנו בבוסניה והרצגובינה. מכאן מרחק נסיעה של דקות למעבר הגבול ולשדה התעופה של דוברובניק ממנו נמריא בחזרה לארץ (22:00).

המחיר כולל:
• טיסה תל אביב דוברובניק וחזרה, כולל מיסים והיטלי דלק.
• לינות במלונות בדרגת תיירות ותיירות טובה.
• 3 ארוחות ביום כול ארוחות צהרים בבתי מקומיים, פיקניקים ומסעדות.
• מים מינרלים.
• רפטינג בנהר נרטבה.
• מדריך מקומי דובר אנגלית.
• מדריך ישראלי –
• טיפים לכל נותני השירותים בחול כולל סבלות מזוודות.
• כל הכניסות והפעילויות הרשומים בתכנית.

המחיר אינו כולל:
• דמי שתייה למעט מים שיסופקו על ידינו.
• ביטוחים אישיים לבריאות, גניבות, אבדנים וכדומה.
• הוצאות אישיות כמו מזכרות ומתנות.
• כל הוצאה שאינה מופיעה בסעיף "המחיר כולל"
• שינויים במחירי הטיסות, ודלק עלולים להשפיע על המחיר.