תפריט עמוד

בעין הסערה: מטוס חדשני יחקור הוריקנים

לראשונה נאס"א תפעיל מטוס ללא טייס שיאסוף מידע מדויק ועדכני על התפתחות של סופות טרופיות הנעות מעל האוקיינוסים. המידע יאפשר לדעת מבעוד מועד את הנזק שהסופה עלולה לגרום בהגיעה ליבשה

עונת ההוריקנים בפתח וכמו בכל שנה, גם הקיץ אנשים במקומות המועדים לפורענות ייצמדו לרדיו או לטלוויזיה בניסיון להבין האם הסופה הטרופית המתקרבת לאזורם עלולה להתפתח לסערה הרסנית או שמא היא תתפוגג מעל האוקיינוס בטרם תגיע ליבשה. עד כה מדענים וחזאים נעזרו בתמונות לווין ובנתונים כמו עוצמת רוחות, אחוזי לחות, טמפרטורות וכדומה, כדי לחזות התפתחות של סופות טרופיות – הוריקנים, טייפונים או ציקלונים. אבל השנה, לראשונה אפשר יהיה לדעת במידה רבה של וודאות כיצד הסופה מתפתחת. החל ב-15 באוגוסט ועד סוף עונת ההוריקנים בסתיו נאס"א תפעיל מטוס מחקר ללא טייס שיאסוף נתונים לאורך זמן וממרחק קטן מהסערות המתהוות. המטוס יצויד בראדאר תלת ממדי, מכשירי מדידה ומצלמות משוכללות, ויוכל להתקרב לעין הסערה, לעקוב אחר התפתחותה במשך עשרים שעות ולשלוח מידע עדכני ומדויק. המידע הזה יאפשר לחזות במידה רבה של דיוק לאן מועדות פניה של הסופה, כיצד היא מתפתחת ואיזה נזק היא עלולה לגרום עם הגיעה ליבשה. באופן כזה, אנשים המתגוררים באזורים שנוטים להיפגע על ידי הוריקנים יוכלו להתכונן מבעוד מועד, ובמידת הצורך לפנות את בתיהם ולהימנע מפגיעה.

מטוס המחקר של נאס"א. יאסוף מידע רב בהרבה מזה שמתקבל מלווינים | צילום: NASA/Dryden/Carla Thomas

סופות טרופיות מתהוות באזורים טרופיים מעל מקור מים חמים גדול, כגון אוקיינוסים באזור קו המשווה, ובדרכן הן גדלות וצוברות עוצמה רבה. הסופות הללו נקראות בשמות שונים בהתאם למקום בו הן פועלות: בצפון האוקיינוס האטלנטי הן נקראות הוריקן, בצפון-מערב האוקיינוס השקט הן נקראות טייפון ובדרום-מערב האוקיינוס ההודי הן נקראות ציקלון. אבל בכל שם, יש בהן משום נזק פוטנציאלי עצום לחיי אדם ולרכוש. פעמים רבות הפגיעה הגדולה ביותר אינה בהכרח תוצאה ישירה של הרוח האדירה, אלא דווקא הצפות ומפולות בוץ המגיעות בעקבותיה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.