תפריט עמוד

לא לתיירים – המקומות שעוד לא התגלו

לפעמים נדמה שלא נותרה בעולם פינה שאינה מתוירת, אבל למעשה יש מקומות נסתרים, עם טבע פראי ותרבויות מסורתיות שכמעט לא השתנו לאורך השנים. קבלו הצצה לכמה מקומות סודיים (עדיין), שטיול בכל אחד מהם הוא בגדר חוויה יוצאת דופן ומרתקת

בשנים האחרונות מטיילים מגיעים לעוד ועוד מקומות וגם בפינות נידחות, כאלה שעד לפני עשורים ספורים רק הרפתקנים הגיעו אליהן, עומדים היום מלונות פאר וסניפים של רשתות מזון מהיר. ובכל זאת, יש עדיין מקומות מדהימים שנותרו לא מתוירים כלל או כאלה שהמטיילים המעטים המגיעים אליהם עדיין לא פגעו בצביונם. המקומות האלה – מדינות או חבלי ארץ מבודדים – מציעים למי שמגיע אליהם טבע פראי ולא מקולקל, אורח חיים מסורתי והמון עניין ויופי.

ליקטנו כמה יעדים סודיים, לפחות בינתיים, ואם בעבר הטיסות לקצות עולם הפכו את הטיול ליקר להפליא, הרי שמדיניות השמיים הפתוחים הוזילה מאוד את ההגעה ליעדים רחוקים. כל המקומות המוזכרים בכתבה פתוחים בפני ישראלים, כדאי לבדוק לפני הטיול האם נדרשת אשרת כניסה והאם יש מגבלות כלשהן על טיול עצמאי באזור:

פפואה ניו-גיני
פפואה ניו-גיני (Papua New Guinea), הנמצאת בחצי המזרחי של האי גיניאה החדשה, היא אחת מאותן מדינות שמציעות שילוב מנצח בין טבע פראי לבין חוויה תרבותית מרתקת ומפגש עם שבטים פראיים שעדיין שומרים על אורחות חייהם האותנטיים, בלי הצגות לתיירים. על אף שמטיילים מגיעים כבר שנים רבות לכאן, ריחוקו של האי, הנמצא מצפון לאוסטרליה, היעדר התשתיות התיירותיות ותנאי הטיול המאתגרים מגבילים את התיירות ושומרים על הצביון האותנטי.


גבר מהקבוצה האתנית הולי (Huli), אחת הגדולות בפפואה ניו-גיני | צילום: Amy Nichole Harris / Shutterstock

פפואה ניו-גיני מהווה גן עדן לאוהבי טבע, עם ג'ונגלים עבותים, נהרות שוצפים, הרים מיוערים, חופים מדהימים ואתרי צלילה מצוינים. כל אלה מהווים את בית למגוון מינים של בעלי חיים: בין היתר, תוכלו לפגוש פה יונקי כיס כמו ווליבי וקנגורו, יונקי ביב כמו קיפודן נמלים אוסטרלי, תנינים, צבי ים ומינים רבים של ציפורים, כשהמיוחדות מכולן הן ציפורי גן העדן המפורסמות בטקס החיזור יוצא הדופן שלהן (ראו סרטון). לא רק טבע יש בפפואה ניו-גיני, אלא גם שבטים מסורתיים: שישה מיליון התושבים שגרים פה דוברים לא פחות מ-800 שפות שונות ומשתייכים למאות שבטים, שלכל אחד מהם מאפיינים ומנהגים מיוחדים. לאורך השנה מתקיימים פסטיבלים ססגוניים והצפייה בהם היא חוויה יוצאת דופן.

טקס החיזור המיוחד של ציפור גן העדן בפפואה ניו-גיני

ונואטו
מדינת האיים ונואטו (Vanuatu), המורכבת מ-83 איים געשיים, היא אחד המקומות הבתוליים שנותרו על פני כדור הארץ. בשונה מאיים אחרים באוקיינוס השקט שבהם יש תשתית תיירות מפותחות, בוונואטו אין מלונות ענק, התושבים מתפרנסים בעיקר מחקלאות ומדיג, הטבע נשמר וכמוהו גם טקסים מסורתיים. אחד הטקסים המפורסמים הוא טקס הקפיצה אשר מתקיים באי פנטקוסט (Pentecost) ובמהלכו הגברים קופצים מגובה 30 מטר כשהם קשורים בקרסוליהם, וזאת כדי להבטיח את הצלחת יבולי היאם.

חוף בוונואטו | צילומים: שאטרסטוק

ונואטו נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בדירוג מדד האושר העולמי. יש להניח שלאורח החיים המסורתי יש תרומה לכך, כמו גם לנופים הגעשיים היפים ולחופים המדהימים שבהם שוניות אלמוגים ססגוניות. אחד האיים המרתקים בוונואטו, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה תרבותית, הוא האי טנה (Tana), שבו כפרים מסורתיים עם בקתות עץ וקש. תושבי האי לבושים לבוש מסורתי שמורכב מחצאיות קש לנשים וכיסוי חלציים לגברים. בטנה ניתן לטפס על הר הגעש הפעיל יאסור  (Yasur) ולצפות אל הלוע שלו שבו לבה זרחנית.


התפרצות של הגעש יאסור באי טאנה בוונואטו

באפין, טריטוריית נונאווט, צפון קנדה
נופים מסוג שונה לגמרי מחכים לכם באי המבודד באפין (Baffin Island). האי, ששוכן בטריטוריית נונאווט (Nunavut) שבצפון-מערב קנדה, עצום בגודלו – שטחו 507,451 קמ"ר, מה שהופך אותו לאי החמישי בגודלו בעולם. בכל השטח העצום הזה מתגוררים כ-11 אלף תושבים בסך הכל, מה שאומר שהפיתוח כאן מועט ושהטבע, הכולל קרחונים, פיורדים, דובי קוטב ולווייתנים, נשמר פה היטב.

בשונה ממקומות נידחים אחרים, העובדה שהאי נמצא בקנדה פירושה שיש בו תשתיות תיירות נוחות למדי, בעיקר בבירה, איקאלואיט (Iqaluit). חברות טיולים מקומיות מציעות פעילויות והרפתקאות מיוחדות, כמו שייט לצפייה בלווייתניים, חתירה בקיאק בין גושי קרח, טיפוס על קירות הפיורדים התלולים, ספארי אופנועי שלג לצפייה בדובי קוטב, דהירה במזחלות רתומות לכלבים ועוד. בחורף אפשר לראות פה גם את הזוהר הצפוני.

דב לבן באי באפין

עולם החי העשיר כולל דובי קוטב, לוייתני בלוגה, ניבתנים ואיילי צפון ובקיץ מגיעות לכאן מיליוני ציפורים נודדות. בבאפין יש שני פארקים לאומיים שבהם ניתן ליהנות מהטבע המרהיב: פארק סירמיליק (Sirmilik), שבו קרחונים, שדות קרח ושלג, ופארק איויוטוק (Auyuittuq) שבדרום האי המתאפיין בפסגות גבוהות, כיפות קרח ופיורדים. תושבי האזור הם אינואיטים, אשר טריטוריית נונאווט היא המקום היחידי בקנדה בו הם נהנים משלטון עצמי. באי חיות כמה קהילות של אינואיטים המתפרנסות מדיג, ציד ותיירות.


אינוקשוק, סמל אבן אינואטי שנועד לציין כיוון ומרחק, באי באפין

פרובינציית צ'אקו, פרגוואי
פרובינציית צ'אקו (Chaco), היא אחד האזורים הפחות מיושבים בשטחה של אמריקה הדרומית: היא משתרעת על כשישים אחוזים משטחה של פרגוואי, אבל רק כשני אחוזים מתושבי המדינה מתגוררים בה. למרות שהאזור מאבד חלק מהפראיות שלו בשנים האחרונות ויערות רבים נכרתים, הוא נותר מיוחד במינו, עם יערות גשם טרופיים, נהרות, ביצות, סוואנות ומישורים צחיחים.


אם ובנה בפרובינציית צ'אקו בפרגוואי | צילום: Herr stahlhoefer

פירוש השם צ'אקו הוא ציד, והאזור, למרות האיסורים השונים, אכן חביב מאוד על ציידים, בשל מגוון בעלי החיים הרחב החיים פה – יגוארים, פומות, קפיברות, קופים, תנינים, טפירים, ארמדילים ועוד. בנהרות הצ'אקו יש למעלה מ-400 מיני דגים ובשמי האזור מעופפות ציפורים ממינים שונים, בין היתר זהו אחד ממקומות המקלט הגדולים של עוף הננדו. הטבע הפראי הולך יד ביד עם מפגש אנושי מרתק. תושבי האזור הם אינדיאנים החיים במאות קהילות ושומרים במידה על אורח חייהם המסורתי.

מנופי פרובינציית צ'אקו העצומה בגודל

הרי פמיר, טג'יקיסטן
רכס הרי פמיר (Pamir) הוא מהגבוהים בעולם (הפסגה הגבוהה ביותר ברכס, איסמעיל סומני, מתנשאת לגובה 7,485 מטר). מרביתו נמצאת בטג'יקיסטן, אך גם במדינות השכנות – קירגיסטן, אפגניסטן ופקיסטן. רק מטיילים מעטים מגיעים לכאן, בעיקר הרפתקנים שרוצים לצאת לטרק בנופים רבי הוד ומוכנים להתמודד עם בעיות נגישות, היעדר תשתיות תיירות ותנאי אקלים קיצוניים. אבל אין ספק שהנופים שפוגשים פה מהווים פיצוי הולם על הקושי.

אגמי טורקיז הנחבאים בין ההרים, מסימני ההיכר של הרי פמיר

אלו נופים עוצרי נשימה, ובמקרה הזה לא מדובר בקלישאה. פסגות מושלגות, צוקים חשופים, אגמי טורקיז הנחבאים בין ההרים, קניונים עמוקים, קרחונים עצומים, מעיינות חמים – כל אלה הם חלק מתמונת הנוף שנגלית למטיילים פה. לצד אלה, יש שרידי מצודות עתיקות שנבנו לאורך דרך המשי וציורי סלע בני אלפי שנים. תושבי הכפרים ההרריים מתפרנסים מחקלאות ומרעיית צאן ולרוב הם מקבלים בסבר פנים יפות את התיירים. מאחר שמלונות נדירים כאן, הלינה במהלך הטיול היא באוהלים או בבתי המקומיים.


הרי פמיר הם מהגבוהים בעולם

קזחסטן

קזחסטן (kazakhstan), למרות היותה המדינה התשיעית בגודלה בעולם, עם מגוון תרבותי וגיאוגרפי עצום, היא אחת המדינות הספורות שבהן התיירות עדיין נמצאת בחיתוליה. למרות זאת, אפשר לטייל פה בנוחות יחסית הודות לעובדה שהיא אחת המדינות המשגשגות כלכלית באזור. העיר הגדולה, אלמה אטה (Almaty), היא כמעט עיר אירופית, עם שדרות רחבות ומוצלות, מרכזי קניות יוקרתים, בתי קפה אופנתיים ואפילו חיי לילה. גם המלונות ברמה טובה ותשתיות התחבורה טובות. עם זאת, כשמתרחקים מהערים הגדולות מגלים את קזחסטן האמתית, זו שבשבילה שווה להרחיק עד כאן.


יורטה, אוהל נוודים בקזחסטן

בקזחסטן יש כמה שמורות טבע, שאחת המרתקות שבהן היא אלמה אטה שבהרי טיאן שאן. המבקרים בשמורה יכולים לחצות ביום אחד מגוון יחידות נוף, ממדבריות ועד למרחבים של שלג נצחי. בשמורה, אשר בה הרים מיוערים, קרחונים ונהרות, חיים מגוון בעלי חיים, ובהם דובים חומים, איילים ודובי שלג. בנוסף לאלה,קזחסטן מתאפיינת בנופים של מישורי עשב עצומים, המשמשים כרי מרעה לסוסים ולבהמות, כיאה לארץ שפירוש שמה הוא "ארץ הנוודים". באזורים אלה לא נדיר לראות יורטות, אוהלי נוודים מסורתיים האופייניים למרכז אסיה, וסוסים, שמהווים פה חיה אהובה וכלי תחבורה פופולרי.


סוסים מהווים חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית

אלבניה
לא חייבים להרחיק עד קצה העולם בשביל לגלות מקומות שהטבע עוד נותר בהם בתולי ושבכפריהם התושבים עדיין מעבדים את האדמה בשיטות מסורתיות. אלבניה (Albania), למרות שהיא נמצאת באירופה, לא זוכה עדיין לפריחה תיירותית כמו יוון ומונטנגרו השכנות.
אלבניה היתה נתונה תחת שלטון קומוניסטי עד 1991, אך בשונה ממדינות אחרות שזכו לגל של תיירים זמן קצר אחרי נפילת הקומוניזם, רק בשנים האחרונות היא מתחילה להיפתח לתיירים.


רצועת חוף יפהפייה בצפון אלבניה

מי שיגיע לאלבניה יגלה בדרום המדינה אתרים ארכיאולוגיים מרתקים, כמו שרידי העיר היוונית אפולוניה והאמפייאטרון של דוראס, לצד ערים עותמאניות עתיקות ומלאות קסם כמו ג'ירוקסטרה ובראט. בדרום יש גם רצועת חוף יפהפייה ובתולית עם מפרצים מבודדים שמעליהם מתנשאים הרים מיוערים וגבעות המנוקדות במטעי זיתים ושקדים. בצפון אלבניה הנופים מזכירים את אלו של מונטנגרו, עם אגמים יפים, הרים מושלגים, יערות צפופים, נהרות ומפלים. האזור משובץ בכפרים הרריים מבודדים עם משקים חקלאיים אוטרקיים המספקים את רוב הצרכים של תושביהם.


בצפון אלבניה הנופים הירוקים מנוקדים בנהרות ובבריכות מים צלולות

בתמונה הפותחת: הרי פמיר, מהרכסים הגבוהים בעולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.