תפריט עמוד

רום – הטעם של הקריביים

רום מזוהה עם האיים הקריביים, שם החל ייצורו, והוא הפך לחלק בלתי נפרד מסיפורים על שודדי ים ותיבות אוצר נסתרות. מאז הימים של שודדי הקריביים, הוא הפך לאחד ממשקאות האלכוהול הנצרכים ביותר בעולם. איך הכל התחיל ואיזה קוקטיילים אפשר להכין על בסיס של רום

מגלי עולמות שיצאו למרחבי האוקיינוס גילו עוד משהו בדרכם מלבד נתיבים חדשים: את משקה הרום. ייצור הרום החל באי ברבדוס, שם הוא מופק משאריות של קנה סוכר. מרבית מותגי הרום מגיעים מהאיים הקריביים ומאזור שפך נהר דמררה שבדרום אמריקה. במקור הרום כונה Kill Devil, כלומר הורג השטן, לאחר מכן שונה השם לרומבוליון (Rumbullion), שפירושו מהומה רבה, ובהמשך התקצר השם ונשאר – רום.

הרום היה המשקה האלכוהולי הפופולרי ביותר במושבות הבריטיות של צפון אמריקה באמצע המאה ה-18 ומסחר משגשג פרח בין נמלי אירופה, שדרכם עברו ספינות העבדים שהובאו כדי לעבוד בשדות קנה הסוכר שמהם ייצרו את הרום, לבין האיים הקריביים. הצריכה של הרום באותם ימים בארצות הברית הגיעה ל-18 ליטר לנפש לשנה, פי שלושה מצריכת האלכוהול הכללית לנפש כיום בארצות הברית.

מזקקת רום באי ברבדוס. המקור של המשקה באיים הקריביים, ככל הנראה בברבדוס

בקרדי הוא מותג האלכוהול השני הנמכר ביותר בעולם – כל ארבע וחצי שניות נמכר במקום כלשהו בעולם ארגז של 9 ליטרים. דון פאקונדו בקרדי החל לחקור את תעשיית הרום בסנטיאגו שבקובה ב- 1830 וגילה שרוב מותגי הרום, שהיו קיימים באותה תקופה, היו גסים מאוד בטעמם. בקרדי החליט לנסות למצוא שיטה בה הרום יהיה עדין ועשיר יותר בטעמים ובארומות, ולאחר שחבר למדען, גילה שסינון הנוזל האלכוהולי דרך פחם פעיל הופך את המשקה לחלק, שקוף, נקי ועשיר בטעמים, הרבה יותר מהרום שייצרו עד אז.

ב-1862 הקימו פאקונדו ואמליה אשתו את חברת בקרדי, שכללה מזקקת דוד מנחושת, חנות ממכר ועץ קוקוס גדול, שכונה "אל קוקו", האמונה המשפחתית גרסה כי החברה תצליח בקובה כל עוד "אל קוקו" יכה שורשים. ב-1912, כשהביקוש לרום גדל, פתחה חברת בקרדי עוד שני מפעלים, בברצלונה ובניו יורק. המפעל בניו יורק נסגר ב-1920 עקב חוקי היובש, אך בקרדי תקע יתד בלב השוק האמריקאי. בעקבות המהפכה בקובה נמלטה המשפחה לאיי בהאמה ומשם לברמודה.

הרום של בקרדי, שייצורו החל בקובה במאה ה-19, הוא אחד ממותגי האלכוהול הנמכרים ביותר בעולם

לאחרונה השיקה בקרדי מוצר חדש בשם בקרדי אוקהארט. זהו רום מתובל, אשר משלים לחברה נציגות בכל אחת משלושת קטגוריות הרום: מסורתי, בטעמים ומתובל. בקרדי אוקהארט מיוצר משילוב של רומים המרוככים בחביות עץ אלון אמריקאיות ומתובל לאחר מכן במייפל, קינמון, אגוז מוסקט, וניל ודבש. זהו רום נועז, היישר מלב חביות עץ האלון, בעל צבע ענברי, רמיזות של עישון, סיומת חלקה וקטיפתית, ניחוח אלוני עשיר עם רקע של עישון ופירות יבשים.

סוגי רום
רום בהיר – רום פשוט ובסיסי המשמש לרוב עם תוספת של קולה ובקוקטיילים. מזוהה עם האיים הקריביים ומקומות נוספים שהיו בשליטה ספרדית, דוגמת ונצואלה.

רום זהוב – רום מעניין יותר, המגיע עם תוספות של קרמל ומומלץ כתוספות למאכלים.

רום כהה – הסוג האיכותי ביותר, עשיר וכבד, מזוהה עם האיים שהיו בשליטה צרפתית ואנגלית, דוגמת האיטי, ג'מייקה, ארובה ועוד.

פיראטים נושאים חביות של רום באיור משנת 1837

קוקטיילים מפורסמים על בסיס רום
מאי תאי
רכיבים:
60 מ"ל בקרדי כהה
60 מ"ל בקרדי בהיר
60 מ"ל גרנד מרנייה
80 מ"ל סאוור
30 מ"ל ליקר אמרטו
גרנדין
פרוסת לימון חתוכה

אופן ההכנה: לערבב בשייקר את כל הרכיבים. להגיש בכוס הייבול מקושטת בפרוסת לימון.

מוחיטו
רכיבים:
נענע
60 מ"ל בקרדי בהיר
סודה
חצי כוס לימון
3-2 כפות סוכר

אופן ההכנה: מועכים את הנענע, הסוכר והלימון בכוס, מוסיפים רום, קרח וסודה. להגיש בכוס הייבול. 


כמה פשוט ככה טעים – קובה ליברה (ראו מתכון למטה), קוקטייל המכיל רום, קולה וקרח

קובה ליברה
רכיבים:
80 מ"ל בקרדי בהיר
קוקה קולה

אופן ההכנה: מוזגים את הרום לכוס, מוסיפים קולה וקרח. אפשר להוסיף 2 פרוסות לימון. 

דקירי
רכיבים:
60 מ"ל בקרדי בהיר
30 מ"ל סאוור
כפית
קרח כתוש
ניתן להוסיף פירות כמו תות, בננה, תמר, ליצ'י
אופן ההכנה: לערבב בבלנדר את כל הרכיבים

 

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.