תפריט עמוד

לטייל בשווייץ בתחבורה ציבורית

עם כל הכבוד לשוקולד, לגבינות ולשעונים, הלהיט האמיתי בטיול בשווייץ הוא התחבורה הציבורית המצוינת. את בעיית המחיר פותרים בעזרת כרטיס "סוויס טרוול פאס", שמאפשר נסיעה חופשית ברכבות, באוטובוסים ובספינות, כניסה בחינם למאות מוזיאונים ועוד צ'ופרים. המרוויחה הגדולה - המשפחה המטיילת

תענוג לנסוע ברכבות בשווייץ. מאיפה להתחיל לפרוט את העונג הזה? הן תכופות, מגיעות לכל מקום ובדיוק על הדקה, נקיות, המושבים נוחים ומרווחים, הקונדוקטור הוא סמל האדיבות, בעגלת הקיוסק יש קפה מצוין, בחלק מהן יש "Ticki Park", קרון שעשועים לילדים, וברבות אפילו "קרון שקט" – שיחות מעיקות של השכן בסמארטפון או מוזיקה מצרצרת מהאוזניות שלו – out!


מבעד החלונות הפנורמיים ברכבת נשקפים נופים יפים יותר מכל גלויה | צילום: swiss-image.ch/Robert Boesch

אבל מה שהכי כיף בהן: מהחלונות (הנקיים! לתשומת לב רכבת ישראל) נשקפים הנופים הכי מדהימים שיש. החוויה הזאת עושה קפיצת מדרגה כשמגיעים לרכבות הפנורמיות המפורסמות של שווייץ, כמו ה"גליישר אקספרס", שחוצות את הנופים היפים בעולם, ותוך כדי כך גם מגישים בהן ארוחות גורמה.

אבל הרכבת היא רק ההתחלה. מה שלא עושות הרכבות עושים האוטובוסים בהרים והספינות באגמים. אוטובוס הדואר הצהוב, "הפוסט באס" המיתולוגי של שווייץ, שחוגג השנה 109 שנים לנסיעתו הראשונה, מגיע לכל חור. בכל מחוז כולם מכירים את הנהג שלהם והוא מכיר את כולם, ואין חווה או כפר, נידחים ככל שיהיו, שאין בהם תחנה.


ספינה באגם לוצרן. השיט באגמי שווייץ נעים כל כך עד שקל לשכוח שהוא בעצם עוד אמצעי תחבורה | צילום: SGV Luzern/
swiss-image.chn

השייט באגמים של שווייץ הוא חוויה כל כך נעימה עד שהוא משכיח לפעמים את העובדה שהוא בסך הכל עוד אמצעי תחבורה, שבו עושים החוואים של נידרהורן את דרכם לסידורים בעיר המחוז תון, ותיירי הספא נוסעים מלוצרן לוויצנאו.

כל אלה מרכיבים את המארג המשולב, המתוקתק והמסונכרן להפליא של מערכת התחבורה השוויצרית (Swiss Travel System), שנועדה להביא אותך אל היעד, ולו הנידח ביותר, בדקה היעודה ובדרך הנעימה ביותר האפשרית. מכל המדינות שמומלץ לטייל בהן בתחבורה ציבורית, שווייץ ללא ספק מובילה את הטבלה. נשאר רק לפתור את עניין מחירי הנסיעה הלא זולים. אז גם את זה השוויצרים פתרו. קוראים לזה "סוויס טרוול פאס" (Swiss Travel Pass).


אוטובוס הדואר הצהוב מגיע למקומות הנידחים ביותר ואם יש לכם "סוויס פאס" תוכלו לנסוע בו לכל מקום בחינם | צילום: ST/swiss-image.ch

סוויס טרוול פאס – נוסעים בלי הגבלה ונהנים מצ'ופרים
הדרך היעילה והחסכונית ביותר לטייל עם התחבורה הציבורית היא באמצעות "סוויס טרוול פאס" – כרטיס נסיעה חופשית ברכבות, באוטובוסים ובספינות. טיול כזה הוא כדאי ועתיר בונוסים, בפרט כשמדובר במטיילים עם תיאבון גדול לראות ולחוות כמה שיותר פסגות אלפיניות, ערים עתיקות, אתרי טבע, מוזיאונים ואטרקציות תיירות.

הכרטיס הזה מופיע במגוון של קומבינציות. אלה העיקריות:

סוויס פאס (Swiss Pass)
מאפשר נסיעה חופשית ברכבות, באוטובוסים ובספינות, כולל רכבות נופיות כמו ה"גליישר אקספרס", ה"ברנינה אקספרס", ה"גולדן פאס ליין" ואחרות. הוא כולל גם את כל הנסיעות בתחבורה הציבורית ב-75 ערים ועיירות, כניסה חינם ליותר מ-470 מוזיאונים (בהם גם האהובים ביותר כמו מוזיאון התחבורה ואוסף רוזנגארט בלוצרן, המוזיאון הפתוח בבאלנברג ועוד). ויש עוד: 50% הנחה במחירי רוב הרכבלים ורכבות ההרים, 15% הנחה בשבע רשתות בתי מלון, הנחות בסיורים מודרכים וסיורי AudioGuide iPod בשבע הערים הגדולות – בזל, ברן, ציריך, לוצרן, לוזאן, ז'נבה ושאפהאוזן ועוד.

אפשר לרכוש כרטיס ל-4 ימים, 8, 15, 22, או 30 יום. על הימים להיות רצופים, והשימוש בכרטיס ייעשה במהלך חודש אחד.


המוזיאון הפתוח בבאלנברג, אחד ממאות מוזיאונים שה"סוויס טרוול פאס" מקנה להם כניסה חופשית | צילום: swiss-image.ch/Marcus Gyger

סוויס פלקסי פאס (Swiss Flexi Pass)
כרטיס גמיש, שכולל את כל תכני ה"סוויס פאס" אך מאפשר שימוש בימים לא רצופים, לפי בחירת הנוסע.
אפשר לרכוש כרטיס ל-3 ימים, 4, 5, או 6 ימים לא רצופים, במשך חודש אחד.

5-2 אנשים שנוסעים יחד יקבלו הנחה של 15% ממחיר "סוויס פאס" ו"פלקסי פאס".

סוויס פאס צעיר (Swiss Youth Pass)
סוויס פאס לצעירים עד גיל 26 – כולל את כל תכני הסוויס פאס במחיר נמוך ב-25%. אפשר לרכוש כרטיס ל-4 ימים, 8, 15, או 22 ימים רצופים, לשימוש במשך חודש אחד.

סוויס קארד משפחתי (Swiss Family Card)
זהו סוויס פאס שכולל, בנוסף לכל התכנים שהוזכרו, בונוסים משפחתיים מיוחדים (יש להזמינו מראש): נסיעות חינם לילדים עד גיל 16 המלווים על ידי הורה. לילדים הנוסעים עם מבוגר שאינו הורה, או ללא ליווי – הנחה של 50% ממחיר כל כרטיס נסיעה במערכת התחבורה השוויצרית.

אפשר לרכוש את כל סוגי ה"סוויס פאס" אצל סוכני הנסיעות בארץ, ואפשר בשדות התעופה ובכל תחנות הרכבת בשווייץ. אין צורך לקנות כרטיס למחלקה ראשונה, מחלקה שנייה ברכבות השוויצריות מספיק מפנקת.


הנסיעה ברכבות פנורמיות, דוגמת רכבת הקרחונים המפורסמת, כלולה אף היא ב"סוויס פאס" | צילום:
swiss-image.ch / Christof Sonderegger 

כך זה עובד – יום טיול לדוגמה
הדרך להפיק את המקסימום מהסוויס פאסים היא לתכנן מראש את הטיול. לשם כך תוכלו להיעזר באתר הרכבות השוויצרי – www.sbb.ch , שהוא ידידותי מאוד. עם הקלדת יעד היציאה ויעד ההגעה מציגה המערכת לא רק את לוח הזמנים ומשך הנסיעה, אלא גם את הפוסט באס שעליכם לקחת אחרי הרכבת ואת השעה שבה יצא אל הכפר על ראש ההר, שם בחרתם את הצימר המושלם מול פסגה מושלגת. במקרה שיש להחליף רכבת יסייע לכם המידע באתר לדעת כמה דקות יש לכם להחלפה וכדומה.

אחד ממסלולי הטיול היומיים הפופולריים בשווייץ הוא נסיעה למפלי הריין. תכנית הטיול היומי המפורטת כאן מדגימה את העלויות שחוסך לכם ה"סוויס טרופאס":

יצאתם מציריך בבוקר ברכבת (ללא תשלום) לעיירה שאפהאוזן, וממנה בנסיעה קצרה באוטובוס (ללא תשלום) למפלי הריין בנויהאוזן. אתם צועדים לאורך המסלול (מחיר הכניסה סמלי), החושף לפניכם מכל הכיוונים את אשדות המים המפליאים של המפלים הגדולים באירופה, ואחרי הצילומים על רקע המפלים, השתייה והנשנוש במסעדה המקומית אתם חוזרים באוטובוס לשאפהאוזן (ללא תשלום). כל היום עדיין לפניכם ואתם עולים בשמחה על הספינה שמובילה אתכם (ללא תשלום) בשייט מקסים של כשעתיים על הריין, אל אחת העיירות היפות בשווייץ – שטיין אם ריין (Stein am Rhein). אתם מטיילים כשעה במדרחוב על פני חזיתות הבתים המצוירות המפורסמות ומבינים לגמרי למה כולם אוהבים את שטיין אם ריין. הילדים רעבים לאקשן ואתם נוסעים ברכבת הפרברית (ללא תשלום) ל"טכנורמה" בווינטרטור, מוזיאון המדע החביב על ילדים (ללא תשלום). שני חובבי הצילום של המשפחה חותכים אל מרכז הצילום הנודע של וינטרטור (ללא תשלום). הרכבת לציריך (ללא תשלום) מחזירה אתכם העירה, עייפים אך לא מותשים לגמרי. עוד יש לכם כוח? אתם יוצאים לשייט ערב של כשעה (ללא תשלום) באגם ציריך. הבנתם את הפרינציפ.


גם מפלי הריין המדהימים נגישים בקלות בתחבורה ציבורית | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

פה ושם על מפת התחבורה יש חריגים, וכדאי לדעת עליהם: יש רכבות וספינות שאינן כלולות בכרטיס, למשל "רכבת השוקולד" הנוסעת ממונטרה למפעל Cailler, והעלייה אל היונגפראויוך מזכה את מחזיקי ה"סוויס פאס" ב-25% הנחה בלבד, ולא ב-50% כמו בכל שאר הרכבלים ורכבות ההרים. לעומת זאת, העלייה המקסימה אל פסגת הר ריגי, הר הבית של לוצרן, אינה בהנחה, אלא לגמרי בחינם.

את הפרטים המדויקים של תכני הכרטיסים, הנסיעות הכלולות בהם וגובה ההנחות באתרים השונים תמצאו באתר האינטרנט – SwissTravelSystem.com.


מנפלאות התחבורה השוויצרית. מהירה, דייקנית ועוברת בנופים יפהפיים

גם הרכבות הפנורמיות כלולות בכרטיס
הנסיעה ברכבות הפנורמיות כלולה בכרטיסי ה"סוויס פאס" וזה צ'ופר ענק (בכמה מהן יש לשלם רק עבור הזמנת מקום שמור. מחיר לדוגמה: מקום שמור ברכבת הקרחונים, הגליישר אקספרס, בקיץ – 33 פרנק ובחורף – 13 פרנק). כל אחת מהרכבות האלה היא אטרקציה מובילה ברשימת אטרקציות החובה של שווייץ. מסלולי הנסיעה שלהן הם חוויית נוף יוצאת דופן, הנשקפת מחלונות פנורמיים גדולים במיוחד, והנסיעה מלווה בהדרכה קולית, ובכמה מהרכבות גם בארוחה מפנקת (בתשלום).

רכבת הקרחונים, הגליישר אקספרס (Glacier Express), המפורסמת שברכבות הפנורמיות, נוסעת מזרמאט (Zermatt ) בדרום-מערב המדינה לסן מוריץ (St. Moritz) במזרח. שבע שעות וחצי של שכרון נופים (אפשר לעשות גם חלק מהמסלול), 291 גשרים ו-99 מנהרות. פינוק מיוחד: ארוחת צהריים סטייליסטית תוך כדי הנסיעה (43 פרנקים).

הברנינה אקספרס (Bernina Express), עושה את אחד ממסלולי הרכבות התלולים בעולם, מכור (Chur) בצפון שווייץ עד לטיראנו (Tirano) בדרום, עם מגוון מרהיב של נופים, קרחונים, אגמים ופסגות אלפיניות בגובה 2,253 מ', אל דקלים ונופים ים תיכוניים.


הברנינה אקספרס חוצה את שווייץ מצפון לדרום, דרך מגוון מרהיב של נופים | צילום: swiss-image.ch/Franziska Pfenniger

גולדן פאס ליין (Golden Pass Line) חוצה שישה קנטונים, שמונה אגמים ושלושה מעברי הרים, ממונטרה (Montreux) שעל גדות אגם ז'נבה ועד לוצרן (Lucerne). אפשר להזמין מושב VIP בקרון הקטר ולחוות נסיעה בת שעתיים מנקודת מבטו של נהג הקטר.

וילהלם טל אקספרס מתחילה בשייט מלוצרן בספינת קיטור ומסיימת ברכבת עד לוגאנו (Lugano) שבלב הקנטון האיטלקי של שווייץ.


ועוד צ'ופר: ה"סוויס פאס" מקנה הנחה של 50% בנסיעה ברכבלים | צילום:
swiss-image.ch / Christof Sonderegger 

כדאי לדעת!
למערכת הרכבות השוויצרית יש כמה שירותים מפנקים במיוחד עבור התייר, שכדאי להכיר ולנצל בביקור הבא שלכם:

• Fly & Rail (בטיסות של חברת סוויס) – רוצים להיפטר מהמזוודה ולבלות את היום האחרון בשווייץ חופשיים ממטען? תוכלו לעשות צ'ק אין באחת מעשרות תחנות רכבת, יום לפני הטיסה הביתה או בבוקר הטיסה, ולשלוח את המזוודה (במשקל המותר על פי כרטיס הטיסה, והם מקפידים!) החל מ-24 שעות לפני הטיסה. אתם תגיעו ישר לטיסה ואת המזוודה תפגשו שוב רק על המסוע בנתב"ג. מחיר השירות: 22 פרנק שוויצרי.

• Fast Baggage – אתם מבלים בציריך, ורק בעוד יומיים או ארבעה תזדקקו לנעלי ההליכה הכבדות או לציוד החורף לחופשה האקטיבית במטרהורן בזרמאט? תוכלו לשלוח קדימה את הציוד ברכבת, והוא ימתין לכם בתחנה בזרמאט. מחיר השירות: 22 פרנק.
מידע נוסף באתר SwissTravelSystem.com

להזמנת כרטיסי רכבת היכנסו לאתר www.raileurope.co.il

מידע על אפשרויות טיול, לינה ואטרקציות בשווייץ באתר לשכת התיירות השוויצרית MySwitzerland.com

לקריאה נוספת:

רכבת הרים 
רכבת הרים
קרחונים ויערות, עמקים ונהרות, גשרים ומנהרות – נסיעה ברכבת הקרחונים השווייצרית היא חוויה חיובית ביותר
לטייל בתחבורה ציבורית 
לטייל בתחבורה ציבורית
טיול בתחבורה ציבורית, בניגוד למה שרבים מאיתנו עשויים לחשוב, יכול להיות כיף גדול, ומהנה בהרבה מנסיעה ברכב שכור. ולא פחות חשוב: טיול כזה ידידותי יותר לסביבה. כל מה שרציתם לדעת על יתרונות הטיול בתחבורה הציבורית, וטיפים לתכנון נכון של הטיול, בכתבה שלפניכם


שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...