אתרים ואטרקציות בגליל העליון ובעמק החולה 
גן לאומי חורשת טל
גן לאומי ואתר נהדר לפיקניק ולקמפינג, בצפון עמק החולה, בצד הכביש קריית שמונה-תל דן. הגן הלאומי משתרע על פני כ-700 דונם, הכוללים שמורת טבע בת כמאתיים דונם. הצמחייה כוללת חורשת עצי אלון תבור עתיקים וריכוז מפתיע של 11 מיני סחלבים. את שטחה חוצה אחד מפלגי נחל דן, ובה אגם, מפלי מים, כ-250 דונם של מדשאות ואתר קמפינג (הכולל גם חדרים ובונגלוס), וארבעה מעיינות. הכניסה בתשלום.

בית אוסישקין
מוזיאון אזורי לטבע ולארכיאולוגיה של צפון הארץ, השוכן בקיבוץ דן במבנה אבן נאה משנות החמישים בעיצובו של ליאופולד קרקאואר. האתר הוקם לאחר ההחלטה על ייבוש אגם החולה, כדי להציג את עולם החי העשיר של האגם בטרם ייעלם. במוזיאון תצוגה עשירה של עופות, חרקים, דו-חיים, זוחלים ויונקים, וכן אוסף ממצאים שנתגלו בחפירות הארכיאולוגיות בעיר הכנענית ליש שבשמורת תל דן. במקום מוקרנים סרטי טבע וחיזיון אור-קולי, המיועדים לקבוצות בלבד. הכניסה בתשלום.

גן לאומי ברעם
חורבות בית כנסת קדום הן לבו של הגן הלאומי ברעם, הנמצא על כביש הצפון בסמוך לקיבוץ סאסא. בית הכנסת המרשים מתקופת התלמוד בנוי אבני גזית. חזיתו נשתמרה להפליא, וכוללת אכסדרה בת שמונה עמודים. חלונותיו מעוטרים בגמלונים. לצדו ניצבים שרידי בית כנסת קטן יותר. הגן הלאומי כולל גם את הכפר הערבי המרוני בירעים שננטש ב-1948, ובו כנסייה מרונית שעדיין ממשיכה לפעול. הכניסה לגן הלאומי בתשלום. מומלץ להמשיך אל יער עצי האלון המקסים הסמוך. 

מוזיאון האדם הקדמון
למעלה מ-8,000 שרידים שנמצאו בעמק החולה בתקופת האדם הקדמון שאמנון אסף, ליקט ומיין במשך שנים רבות. האוסף כולל כלי חרס, כלי ציד, כלי בית, תכשיטים, כלי זכוכית, כלי נגינה, מלכודות ועוד.
קיבוץ מעיין ברוך. כניסה בתשלום. טלפון: 04-6954611. אתר המוזיאון

אחוזת דוברובין
שחזור של חצר איכרים מראשית המאה, השוכנת בסמוך ליסוד המעלה בדרום עמק החולה. ב-1909 הוקמה במקום חוותו החקלאית של יואב דוברובין, שעלו מרוסיה בתקופת העלייה הראשונה. אחרי שרבים מבני המשפחה נפטרו ממחלת המלריה, העביר בנו של יואב את השטח לקרן הקיימת לישראל. בשנות השמונים של המאה העשרים שוחזרה ושופצה החווה, כולל רהיטים, תמונות של המשפחה, נפחייה שלמה ועוד. במקום יש הדגמות של עבודת קדרות, תערוכות מתחלפות, מסעדה וחיזיון אור-קולי. הכניסה בתשלום.

שמורת נחל עמוד
שמורה מקסימה מצפון-מערב לצומת מירון, על כביש 866 לכרמיאל. בשמורה זורם נחל עמוד, הגבוה בנחלי ישראל, והוא מוקף חורש ירוק ושליו בו מפכפכים כמה מעיינות זכים. הצמחייה בשמורה כוללת חורש ים תיכוני ובו אלה ארצישראלית, כליל החורש ואלון מצוי, שיחי קידה שעירה, עצי דולב, שיח אברהם, ליבנה רפואי ושיזף מצוי. בתקופת הפריחה נצבעת השמורה בגוונים רבים של פרחי כלניות, בן חצב יקינטוני, דבורניות, חרצית, חוטמית זיפנית, רקפות, נוריות, יקינטון ועוד. השמורה משמשת בית למגוון בעלי חיים וציפורים, ובהם תנים, שועלים, חזירי בר ושפני סלע.
מסלולי הליכה באורכים שונים מסומנים בשטח השמורה, וקיים בה גם אתר קמפינג ומזנון. הכניסה בתשלום.

גן לאומי תל חצור
התל הגדול ביותר בישראל שוכן בסמוך לקיבוץ איילת השחר, על כביש מספר 90. האזור היה מיושב בין תקופת הברונזה ועד התקופה ההלניסטית. החלק המרתק של האתר הוא העיר העליונה, המשתרעת על פני 120 דונם. בעיר העליונה כדאי לבקר בחומת הסוגרים והשער מימי שלמה המלך, בניין המחסנים של המלך אחאב מהמאה התשיעית לפני הספירה, שרידי ארמון מתקופת הברונזה המאוחרת, במת פולחן מהמאה ה-11 לפני הספירה, שרידי יסודות מצודה מהמאה התשיעית לפני הספירה ושרידי מפעל המים של חצור. העיר התחתונה משתרעת על פני שטח גדול פי כמה, אך רובו מכוסה בצמחיית בר.
הכניסה בתשלום – הכרטיס כולל כניסה גם למוזיאון עתיקות תל חצור הסמוך, ובו ממצאים שונים שנתגלו בחפירות שבמקום.

שמורת תל דן
אתר עתיקות וטבע הנמצא בצפון עמק החולה בסמוך לקיבוץ דן, על כביש 99.
פלגי נחל דן, המקור החשוב ביותר של הירדן, מעיינותיו והצמחייה סביבו יוצרים נוף ירוק, שופע ומקסים, הנראה כגן עדן של ממש. הצמחייה השופעת כוללת עצי מילה סורית, ער אציל, הדס מצוי, ערברבה קטנת הפרחים, שערות שולמית, צפצפה מכסיפה, ערבה, אקליפטוס, ספלול החורש, פרע ריחני, קיסוסית קוצנית, אלון התבור, אלה אטלנטית, קוצן גירדו, שרכית הביצה ועוד. השמורה משמשת כמקום מחייתם של הסלמנדרה המצויה ושל מינים שונים של ציפורים, וגם לוטרות נצפות מפעם לפעם שוחות במי המקום.
האתר הארכיאולוגי של תל דן כולל את שרידי היישוב הכנעני ליש. חלקים מהעיר הקדומה שוחזרו, ובהם שער בגובה 2.5 מטרים הבנוי מלבני בוץ, שבראשו קשת מרשימה.
בשמורה שלושה מסלולי טיול באורכים שונים, וחלק מהתוואי מותאם לכסאות גלגלים. הכניסה בתשלום.

מערת פער
שמורת מערת פער נמצאת על כביש הצפון, במזרח עמק סאסא הקרסטי. מי הגשמים יורדים מההרים סביב העמק – חירם, אדיר, הר סאסא וגבעת סאסא – אל הבולען המכונה מערת פער. סביבה משתרע יער ירוק של עצי עוזרר, אלון מצוי ואלון התולע, ובסתיו מנצנצים פרחיהם הצבעוניים של הכרכומים, הסתוונית והחלמונית הזעירה. המסלול הוא קל ומתאים לכל המשפחה, אך יש להיזהר מהחלקה. הביקור במקום מסוכן בימים גשומים בשל הזרימה החזקה.

צוק מנרה
אתר המציע את הרכבל הארוך במדינה ושלל חוויות אתגריות, ונמצא ליד קיבוץ מנרה שבגליל העליון. האטרקציה המרכזית היא הרכבל שאורכו 1,900 מטר, העושה את דרכו ממנרה עד דרום קרית שמונה. הנופים הנשקפים ממנו נפלאים. באתר ניתן ליהנות ממגלשת הרים באורך של 1,200 מטר, המתאימה גם לילדים (מעל גיל 3 ובליווי הורים). כמו כן יש במקום קירות טיפוס, פעילויות סנפלינג ואומגה, הפעלות לילדים, בריכת שחייה וסיורים מודרכים. 


פריחה בעמק החולה
נרקיסים בתל אנפה
בתל הארכיאולוגי שבשוליו המזרחיים של עמק החולה צומח הנרקיס המצוי • מתי: שיא הפריחה בין סוף דצמבר ועד פברואר • אופי הפריחה: מקבצים גדולים לאורכו של השביל הטבעתי המקיף את התל • הגעה: ממערב לכביש 918, 2.5 קילומטרים מדרום לפנייה לכפר סאלד

נופר צהוב בעין תאו
בבריכת מים מופלאה שהיא שמורת טבע מוגנת צומח הנופר הצהוב, צמח רב שנתי שחי במים מתוקים. עליו השטוחים פרושים על פני המים. • מתי: מאי־אוגוסט • אופי הפריחה: פרחים בודדים על פני המים • הגעה: קילומטר מצפון לצומת כ"ח, ממזרח לכביש 90 ובצמוד לו.

תורמוס ההרים
במורדותיה התחתונים של רמת הגולן צומח תורמוס ההרים. מרחוק נראה התורמוס כסוף־אפרפר, כשמתקרבים אפשר להבחין בגוונים הסגולים הרבים. בעבר נהגו לבשל את הזרעים, אך היום זהו צמח מוגן. • מתי: מרס־אפריל • אופי הפריחה: מרבדים • הגעה: ממזרח לכביש 918, מרבד גדול במיוחד נמצא כשני קילומטרים מדרום לקיבוץ גונן

אירוס הדור
בגבעה הצמודה לאתר הארכיאולוגי תל חצור מדרום פורח האירוס ההדור, אחד הזנים הגדולים באירוסי ההיכל. • מתי: אפריל־מאי • אופי הפריחה: מקבצי פריחה בראש המפנה הצפוני של הגבעה (מול תל חצור) ובתחתיתו • הגעה: על כביש 90, ליד איילת השחר.

אירוס הביצות
בעינות נוטרה (עין א־תינה) הטובלים בירק פורח בצהוב אירוס הביצות, הגבוה באירוסים בארץ. • מתי: ינואר־פברואר • אופי הפריחה: פריחה בודדת לאורך חלקו התחתון של הנחל, עד תחתית המדרון • הגעה: ממזרח לכביש 918 (יש שילוט), כחמישה קילומטרים מצפון לגשר הפקק.

אירוס נ צרתי
במצד עתרת, מבצר צלבני מרשים, פורח האירוס הנצרתי, בן משפחת אירוסי ההיכל. לאירוס הנצרתי עלי כותרת עליונים בהירים ביחס לעלי הכותרת הפונים מטה ומנומרים. הוא נשתל לא אחת במקומות שבהם נמצאו בתי קברות ערביים, כך גם כאן. • מתי: מרס־אפריל • אופי הפריחה: מקבצים • הגעה: בסטייה קטנה ימינה מהעיקול החד הסמוך לגשר בנות יעקב ממערב לכביש 91

ממליץ: יותם יעקבסון. תודת המערכת לד"ר מיכאל אבישי על עזרתו