אדריכלות / בעקבות הזרם הקישוטי – האר נובו

הזרם הקישוטי ששלט באמנות האירופית של סוף המאה ה-19 הותיר גם באיסטנבול שרידים לסגנון שעבר מן העולם

בסוף המאה ה-19 פרח באירופה האר נובו (Art Nouveau; "אמנות חדשה" בצרפתית), סגנון אמנותי שהתפשט עד מהרה לארצות הברית ולמדינות אחרות. האר נובו התאפיין בקווים קישוטיים ומפותלים, והושפע בין השאר מאמנות המזרח הרחוק. במהלך השנים המעטות שבהן שלט בכיפה, הספיק האר נובו להגיע גם לתורכיה, שסולטניה ניסו לחקות את האופנות שרווחו במערב. עבורם היווה האר נובו אמצעי אחיזה בסגנון המובהק של העושר והפאר, שאפיינו את אירופה של סוף המאה ה-19.
חלק מאמני האר נובו הגיעו לאיסטנבול בהזמנת הסולטנים, ואילו אחרים באו אליה כדי להתבשם מריחו האקזוטי של המזרח. אלה גם אלה תרמו לשינוי פני העיר. הקו הפתלתול והמעוגל ועיטורי הפרחים על קירות הבתים, שהיו כה אופייניים לאר נובו, התקבלו בברכה על ידי האמנים המקומיים וגם על ידי תושבי איסטנבול, שכן אלמנטים אלה הזכירו להם את אמנות האיסלאם.
דוגמה לאתר המשלב את הצורות הגיאומטריות של האר נובו הוא מבנה הקבורה של Seyh Zafir, הנמצא בסמוך למלון קונרד (Conrad Oteli. כתובת: Yıldız Caddesi, Beşiktaş). מבנה עות'מאני זה, המעוטר בקווים גיאומטריים סימטריים ונושא השפעה וינאית, הוא פרי עבודתו של האדריכל האיטלקי ריימונדו ד'ארונקו (Raimondo d’Aronco).

פרח מתכת וענפי עלים
ד'ארונקו, שעבד עבור הסולטן עבד אל חמיד השני, הקים באיסטנבול עשרות מבנים בסגנון אר נובו – מבתי עץ (יאלי – Yalı) על שפת הבוספורוס ועד מבנה קבורה ואורוות סוסים (שנהרסו בינתיים) בחצר הארמון שבפארק ילדיז (Yildiz Park).
נקודת המוצא למסלול האר נובו שלנו באיסטנבול היא כיכר טַקסים (Taksim), שממנה נלך בכיוון דרום-מערב במדרחוב איסתיקלל (İstiklal Caddesi). פונים ימינה (צפונה) לסמטת מיס (Mis Sokak), שבמספר 21 בה ניצב מבנה אר נובו, שעיטורי חלונותיו הגיאומטריים מזכירים עבודות של אמנים וינאים.
נחזור למדרחוב איסתיקלל, ונפנה בו ימינה (בכיוון דרום-מערב). ממדרחוב איסתיקלל נפנה שמאלה (דרומה) בסמטת טורנג'באשי (Turnacibaşi Sokak), שבמספר 36 בה יש מבנה אר נובו מרשים, המעוטר בענפי עלים – מוטיב מקובל באמנות האיסלאם. לאחר מכן נחזור למדרחוב איסתיקלל, שבו נמשיך בכיוון דרום-מערב. במספר 401 בו נמצאת חנות Modo Pera, שבעליה שימרו את הגילופים והפיתוחים של עבודות העץ שבמקום.
ציון דרך בארכיטקטורה של סוף המאה ה-19 וראשית המאה העשרים הוא בית בוטר (Botter House), הנמצא במדרחוב איסתיקלל 475. בית זה, שתוכנן אף הוא על ידי ד'ארונקו, הוא הבניין הראשון באיסטנבול המשלב קומות מגורים עם שטחים מסחריים (העות'מאנים נהגו להפריד בין השניים). חזית הבניין כוללת מוטיבים האופייניים לאר נובו, ובהם עבודת הברזל של שער הכניסה לבניין, מעקה המרפסת וארבעת העמודים המתעגלים, המעוגנים בקיר החיצוני באמצעות פרח מתכת בעל שישה עלי כותרת.
באזור אמינונו (Eminönü), ליד סניף הדואר המרכזי, ברחוב שהינשאה פהלאבי (Sehinsah Pehlevi Caddesi), ניצב אחד מבנייני האר נובו היפים בעיר. כדי להגיע אליו, יש לחצות את גשר גאלטה (Galata Köprüsü) שמעל קרן הזהב, וללכת דרומה (ישר). למרות מצבו המוזנח, חלונותיו, המעוטרים בפרחים מסוגננים, יוצרים שלמות מרהיבה.
בניין זה מגלם מבחינות רבות את גורלו של האר נובו, שירד מגדולתו כבר ב-1910, על אף שהשפיע רבות על אמנות המאה העשרים, והוא מהווה גם נקודת סיום הולמת לסיור הקצר שערכנו בעקבות זרם חשוב זה. 

כתבה:  ענת מי-דן