גינות הכיס של מנהטן

בכרך הסואן שאינו נח לרגע שולבו בכל פינה אפשרית גינות קטנות, כתמי ירק וצבע שנועדו לצמצם את ההשפעה המנכרת של רצף בטון ואספלט. בשל גודלן הן זכו לכינוי גינות כיס (Vest Pocket Gardens). יש בניו יורק כ-750 כאלה, ובכמה מהן מגדלים התושבים ירקות. אחת הגינות היא פארק גרינאייקר (Greenacre) שברחוב 51, בין השדרה השלישית לשנייה. עם הכניסה אליה מרגישים בעולם אחר: בגינה קטנטונת, בינות לגורדי השחקים, יושבים דיירי האזור, קוראים ספר או עיתון, פותרים תשבץ, משוחחים, לוגמים משקה. כמו נעצר הזמן. אין כאן ולא כלום מהקצב המטורף של ניו יורק, והצליל השולט הוא פכפוך מפל המים שברקע. פה מסוגל הניו יורקר הממוצע, שבמקום אחר חושש אפילו ליצור קשר עין, לחייך ולפתוח בשיחה. עיתונאי אחד כינה את המקום נווה מדבר. ממש לידו נמצא בית הכנסת שאליו מגיעים יהודים שעובדים באו"ם (Sutton Place Synagogue). הגן פתוח בכל ימות השבוע ונסגר עם רדת החשכה. הכניסה חופשית. הגעה: קו 6 לתחנת Street/Lexington Avenue st51 ומשם מזרחה כ-350 מטר ברגל, או באוטובוס של השדרה השנייה (downtown) או השלישית (uptown), או ברגל מהשדרה החמישית מזרחה לאורך רחוב 51 (הביקור יכול להשתלב בסיור בבניין האו"ם, בתחנת Grand Central ועוד).

גינות כיס נוספות: בפינת רחוב 42 והשדרה הראשונה נמצאת גינה שקטה אחרת שמתאימה למנוחה לאחר סיור בבניין האו"ם. הגינה פתוחה בכל שעות היממה, והכניסה אליה חופשית. גן דאג המרשלד פלאזה (Dag Hammarskjold Plaza) נמצא ברחוב 47, בין השדרה הראשונה לשנייה, כ-300 מטר מהכניסה לבניין האו"ם. בימי הקיץ מתקיים כאן שוק ירקות ופירות ססגוני. יש כאן מזרקה מוארת בלילה, ספסלי ישיבה וגינה קטנה על שם קתרין הפבורן שגרה באזור בעבר. הגעה: באוטובוס היורד בשדרה השנייה או בזה העולה בראשונה או בשלישית. ברכבת התחתית: לכו מזרחה מתחנת Street/Lexington Avenue st51.

באותו אזור תמצאו את פארק ג'יימס גרנט פלאזה (James Grant Plaza) שברחוב 44, בין השדרה הראשונה לשנייה. הגעה: באוטובוס כנ"ל או ברכבת תחתית עד Grand Central ומשם ברגל שני רחובות צפונה ושלוש שדרות מזרחה. 

הגן המזרחי ביותר באזור זה הוא פארק פיטר דטמולד (Peter Detmold), שנמצא בקצה המזרחי של רחוב 51, על גדת הנהר המזרחי. לאזור הזה היסטוריה ארוכה, כי כאן הוקמה בשנת 1693 חווה חקלאית שנקראה מפרץ הצב (Turtle Bay), שם שמשתמשים בו כאן עד היום.