מאה שנה מתחת לאדמה

> בכל יום נוסעים ב־14 הקווים של המטרו בפריז כארבעה מיליון בני אדם

> ב־19 ביולי 1900 עלה הנוסע הראשון לקו מספר 1 של המטרו, שדהר במהירות של 30 קילומטר בשעה. הקו נחנך לאחר 20 שנות דיונים וויכוחים לכבוד התערוכה העולמית שהתקיימה בפריז, אבל ההתחלה לא היתה קלה: ב־10 באוגוסט 1903 נחנקו למוות 84 נוסעים בקו מספר 2, עקב שרפה שנגרמה בשל תקלה חשמלית. אחרי האסון הוחלפו בהדרגה קרונות העץ במתכת. שבע שנים מאוחר יותר, בינואר 1910, הוצפה כל מערכת המנהרות של הרכבת התחתית, בעקבות גשם כבד שירד על פריז והביא לעליית מפלס המים של נהר הסן בשישה מטרים (!) תוך עשרה ימים. סירות הוכנסו למנהרות כדי לחלץ את הנוסעים, המטרו הושבת באופן זמני ושב לפעול במלואו רק באפריל של אותה שנה.

> לקראת חגיגות המאה למטרו החליטו הצרפתים לבנות קו מיוחד, שיציג את עליונות המטרו הפריזאי. לאחר תכנון ובנייה ארוכים נחנך קו 14, שזכה לשם "מטאור": את הנהג מחליפה מערכת ממוחשבת והקו כולו מופעל ללא יד אדם, הרציפים בנויים מאבן גרניט והשאר עשוי ממתכת מבריקה ומזכוכית. במקום רציפים רגילים נבנו קירות זכוכית, שחוצצים בין הנוסעים לפסים כדי למנוע נפילות. כאשר נכנסת רכבת לתחנה, נפתחות הדלתות של קירות הזכוכית באופן אוטומטי, בתיאום עם דלתות הקרונות.

> הרציפים בתחנת המטרו ארט אה מטייה, הקרובה לטכניון, נבנו כצוללת מתכת מצופה פליז, בהשראת ספרו של ז'ול ורן "20 אלף מיל מתחת למים".
5לכבוד יום הולדתו זכה המטרו לשחזור היסטורי מקיף, ובמסגרתו חודשו 86 שערי כניסה לתחנות שהפכו לסמל של המטרו.
את השערים עיצב בשנים 1898־1901 הקטור גימאר, מבכירי האדריכלים הצרפתים בסגנון האָר־נובו, אך עם השנים הנחושת הוריקה ושלטי ה־Metropolitain האדומים דהו. בכיכר אבס אפשר לראות כניסה מקורית של גימאר, שנשמרה בשלמותה.

> תחנת קרואה רוז' נסגרה בשנות השלושים של המאה הקודמת עקב מיעוט נוסעים, ומאז היא לא בשימוש. נוסעי קו 10 התרגלו לראות רציפים נטושים כשהרכבת עברה בתחנה. במסגרת פרויקט מאה השנה למטרו הפכה התחנה ל"חוף ים" – הרציף נצבע מחדש והואר, על הרצפה פוזר חול והוצבו כסאות נוח, שמשיות ואף בובות שמשתזפות או רוחצות במים.

> כללי ההתנהגות המטרו, לפי הסופר והעיתונאי פול ג'נסי, אמריקאי שחי בפריז: 
א. שמרו על שתיקה.
ב. קראו ככל שתחפצו. המטרו הוא הספרייה הציבורית הגדולה בעיר.
ג. אם אתם נוסעים שלוש תחנות ומטה, אל תשבו.
ד. צרפת היא מדינה סוציאליסטית. במטרו יש הרבה סוציאליסטים שרוצים לשחרר את הארנק או את הכיס שלכם. שמרו עליהם.
ה. אל תתנו כסף לקבצנים. זה יגרום לכך שהם ימשיכו.
ו. תיהנו מהנסיעה. אומרים שבפריז נמצאים המוזיאונים היפים ביותר. למעשה, המוזיאון הכי יפה הוא האנשים שנוסעים במטרו. בהו בהם כמה שתרצו.