תפריט עמוד

הרי ירושלים – לרדת מהכביש המהיר

ירידה מכביש מס' 1 באזור בית זית תזכה אתכם בנופים ירוקים, פריחות עונתיות וחיות בר, וגם אוכל נהדר, יקבי בוטיק, פינוקי ספא וחווה אורגנית עם היסטוריה מרשימה. הצעה לטיול מלא תענוגות בחיק הטבע, דקות ספורות מירושלים

לפעמים כל מה שנחוץ כדי למצוא שלווה גדולה ולמלא מצברים זה להוריד הילוך ולרדת לזמן מה מהאוטוסטראדה. זה נכון לחיים ונכון גם לכביש 1 בואכה ירושלים. במרחק ירידה קטנה מהכביש הסואן יקבלו את פניכם הרי ירושלים והעמקים בשיפוליהם בפריחה ססגונית, כרמים ובוסתנים, שביניהם נחלים ומעיינות חבויים, יערות שבהם מדלגים עדרי צבאים, פינות חמד רומנטיות שבהן האוויר עדיין צלול ומשעולי נוף בהם ניתן להתנתק מן העולם. ביניהם מתפתלות דרכי עפר לג'יפאים, מסלולים יפים לרכיבה על אופניים, וצפונות לא מעט הפתעות: יקבי בוטיק, לול תרנגולות שהפך לסטודיו של אמן מקומי, טיפול במים שישיב אתכם לרחם, מלון בוטיק בלב חווה אורגנית עטופה ביערות אורן, ובתים שבין כתליהם ניתן לגלות גלריות, אמנים, אופה מקומי ואפילו מבשלת בירה משובחת. כל שנדרש כדי ליהנות מכל אלו היא ירידה קטנה לשולי הכביש המהיר. שם מצפות לכם עוד כמה סיבות טובות לעלות לרגל לאזור ירושלים.

סוד האגם הנעלם (ועוד כמה סודות)
מדי חורף, עם בוא הגשמים, נקווה בעמק החבוי למרגלות מושב בית זית אגם עונתי יפיפה החבוק בחורש אורנים ורכסים ירוקים המשתקפים במימיו. הסכר האחראי למאגר המים הזה, בערוץ נחל שורק, נבנה בכלל כתוצאה מטעות תכנונית שלא הביאה בחשבון את המאפיינים הגיאולוגיים של האזור ואינו ממלא את ייעודו, אבל בזכותו מקבלים הירושלמים למשך כמה חודשים בשנה אגם סודי משלהם, פינת חמד קסומה שנראית כלקוחה מתוך גלוית נוף אירופאית פסטורלית. לאורך גדות האגם תוכלו לערוך טיול קליל או פיקניק רומנטי בין סוסים וכבשים הרועים באחו, פרחי בר והכיפות המוזהבות של כנסיות עין כרם המבצבצות מאחורי הגבעות הגולשות אל העמק, ולשעה קלה להתנתק מן העולם ולתפוס שלווה. לקראת הקיץ האגם הולך ומתייבש ולכן כדי ליהנות ממנו מומלץ להזדרז להגיע לכאן כבר כעת.


האגם למרגלות מושב בית זית. נמצא כאן רק כמה חודשים בכל שנה

הגעה: נוסעים על כביש מספר 1, יורדים במחלף מוצא ופונים ימינה לכביש הגישה לבית זית. בצומת שבכניסה למושב פונים ימינה לדרך עפר המובילה לאגם.

טרם הירידה לאגם תוכלו להצטייד בלחמי מחמצת אורגניים ריחניים ומשובחים אצל אופה הכפר. עומר סלע, אופה בתנור הגדול שבביתו מגוון לחמים עם זרעי חמניות ופשתן, גרעיני דלעת, פיסטוקים, עגבניות מיובשות וזיתים שחורים תוצרת בית ועוד. כל כיכר לחם נאפית במיוחד עבור הלקוח, לכן יש צורך בהזמנה מראש.

הלחמים של עומר סלע, בית זית, טלפון: 054-6773050. בהזמנה מראש בלבד.

לא הרחק משם, ניתן לבקר בסטודיו של איריס פירסט, קרמיקאית בוגרת בצלאל, שיוצרת כלים שימושיים פיסוליים, אותם היא מכנה "תכשיט לשולחן", אבל אפשר גם להגיש ולאפות בהם ואפילו להכניסם למדיח. בסטודיו שלה היא יוצרת, מעבירה קורסים וסדנאות ומציגה את קולקציית "לגונה" – כלים עם מוטיבים של תרבויות עתיקות, בהם שולט הגוון הטורקיז, לצד עיצובים מודרניים.

הסטודיו של איריס פירסט, בית זית, טלפון: 054-5461649. בתיאום מראש.

דרך נוספת ליהנות מיפי האגם והרכסים המשתפלים אל גדותיו היא מעמקי המים החמים המפעפעים בהוט טאב של עץ ומים המשקיף אל כל היופי הזה. זה מסוג המקומות שמתחשק לך להישאר בהם לנצח נצחים. שבנו לכאן לעת ערב להתנסות בטיפול שבו מתמחה המקום: וואטסו (שיאצו במים), שמתבצע בבריכה מקורה שמימיה החמימים נראים כגולשים למי האגם מבעד לקירות הזכוכית הענקיים הפעורים לנוף. העדפתי להגיע לכאן בחשכה, כשאור הירח מרצד על המים ומתמזג באור הנרות הפזורים בגומחות האבן. חשבתי שכך יהיה רומנטי יותר, אבל מהר מאוד הבנתי שאין לכך יותר מדי משמעות: כעבור רגעים ספורים של ערסול במים החמימים בזרועות המטפל, הנפש פשוט מתעופפת לה למקום אחר וכל מה שמסביב מתפוגג יחד עם כל שריד של תודעה. הזרועות שאוחזות בי מערסלות אותי במים המלטפים, משיטות, מטבילות, מותחות ומסחררות בעדינות ואני מתמסרת כולי לידיים הטובות ולמים החמימים שמשילים ממני כל שארית של מתח או מחשבה, ונמוגה בתוך הנעימות הזאת. אל תשאלו אותי מה בדיוק עשה לי שם המטפל, כי אין לי שום מושג. אני רק יודעת שמזמן לא הרגשתי כל כך נפלא. אם ככה זה מרגיש ברחם – איזו שטות הייתה זו לצאת משם.


איזו מין שלווה: ההאט טאב בעץ ומים משקיף על האגם והנוף הירוק

כשהכול מסתיים ומגיע הרגע לעזוב את היכל הרוגע הזה, זה מרגיש כמעט כמו הגירוש מגן עדן, אבל לרגע אחד קצר בלבד, כי מיד ממתין לנו פינוק אחר: שכשוך במים המהבילים של ההוט טאב באוויר הלילה הצונן תחת שמים זרועי כוכבים. הצוות מקפיד להיעלם מהשטח ולאפשר פרטיות מוחלטת. עם עצמכם, עם הנוף והאווירה, עם בן זוג אהוב. לאור הירח הופכים האגם והרכסים המקיפים אותו לצללים, מסביב נשמעות פעיות הכבשים ויללות התנים מן העמק ובתוך הג'קוזי הלוהט חמימות המים ושלווה גדולה מחלחלים פנימה. יש בחיים רגעים שבהם נגמרות המילים – אפילו לי – וזה בהחלט היה אחד מהם.

עץ ומים, בית זית, טלפון: 02-5332395. שעות פתיחה: א'-שבת 22:00-8:00, בתיאום מראש. אתר אינטנרט

אוכל, שתייה ומה שביניהם
הפתעה מענגת נוספת בבית זית ציפתה לנו במסעדת דרך הגפן, שהתגלתה כחגיגה אמיתית לעין ולחיך. בתוך צמחיה שופעת ופריחה ססגונית פזורות פינות ישיבה אינטימיות בין שלל סחלבים ורקפות, פלג מים המתפתל בין העצים, גינת ירק וצמחי תבלין ומסלעות מהן מפכים מפלונים הנשפכים לבריכת חבצלות מים. פינות ישיבה נוספות פזורות סביב האח המבוערת בפטיו המחופה זכוכית שקופה שמכניסה פנימה את הגן.

על הצד הקולינרי מנצח השף אילן ניב המוציא תחת ידיו מגוון מנות מצוינות על טהרת המטבח החלבי הים תיכוני, שמשלבות ביצירתיות בין המטבח המקומי למטבח האיטלקי והדרום צרפתי ודנות את הסועד לגעגוע עד הביקור הבא. סביר שתתענגו כאן על כל מנה שתדגמו, אך בכל מקרה אל תחמיצו את הסביצ'ה טונה אדומה, שבנגיעות עדינות ניב עושה לטעם שלה יופי של דברים, וסלט בית זית, המשלב פטריות פורטבלו, אספרגוס ועגבניות שרי צלויים במחבת עם רוטב בלסמי על מצע לבבות חסה, בצל אדום, גבינת עיזים, פקאן מסוכר ורוטב פרמג'אנו משגע, שיוצרים ביחד סימפוניה של טעמים. מי שירצה לקחת עמו גם הביתה משהו מהיופי והטעמים של המקום ימצא כאן גם מעדנייה המציעה מכל טוב, וכמובן גם משתלה פעילה.

קפה מסעדה דרך הגפן, רחוב דרך הגפן 1, מושב בית זית. כשר וסגור בשבת. טלפון: 02-6502044

מכאן תוכלו לעשות גיחה קצרה למבשלת השחר: מבשלת מיקרו בוטיק עטורת פרסים המתמחה בבירות המיוצרות בעבודת יד מחומרים טבעיים בלבד, ללא פסטור או סינון. הברומסטר רוני קלדרון מייצר כאן סוגים שונים של בירה ומארח מבקרים במרפסת ביתו לטעימות מלוות בהסברים.

מבשלת השחר, מבשרת ציון, בתיאום מראש טלפון: 052-3594779

אם אתם יותר בעניין של יין מצאנו בשבילכם בסביבה גם יקב בוטיק משפחתי מיוחד: יקב יהודה, הממוקם על גבעה קטנה בכניסה למושב שורש. על השביל הפונה אליו נפתחה ליקב תחרות לא צפויה בדמותם של שני ילדים חמודים, בני המושב, שהבחינו כי מגיעים לכאן אנשים שמתעניינים בשתייה ומציעים להם לרכוש כוס מיץ פטל מעשה ידיהם בשלושה שקלים…


אבי יהודה, בעליו של יקב יהודה, יקב בוטיק משפחתי במושב שורש

ביקב הקטן פגשנו את אבי יהודה, כורם ויינן שפעל רבות לחידוש כרמי היין האיכותיים בהרי יהודה לאחר השריפה הגדולה שהתרחשה באזור לפני שנים. היקב שלו מתמחה ביינות אדומים יבשים המתיישנים בחביות עץ אלון צרפתי למשך 20 חודשים לפחות, ומייצר מדי שנה כ-6,000 בקבוקים הנמכרים אך ורק במקום. במשך שנים הוא מטפח כאן את כרמיו ויינותיו ביצירתיות ואהבה רבה ובכל בקבוק נמסך גם משהו מנשמתו. את הגפנים שלו הוא מכנה "הילדים שלי בשדות", וליינותיו הוא קורא בשמות בנותיו ונוסך בהם מאפיינים התואמים את תכונות הבת שעל שמה נקראו: כוח ועוצמה, עדינות, שובבות, עושר של צבעים וטעמים. סדרת יינות נוספת, "סולם יעקב", נוצרה לזכר אחיו ומשמרת זיכרון כאוב. בסופי שבוע ניתן לבקר ביקב לסדנת טעימות מתובלת בהסברים על היינות ותהליך הפקתם.

יקב יהודה, מושב שורש. בסופי שבוע 16:00-11:00, ימים א'-ה' – לקבוצות, בתיאום מראש. טלפון: 054-4638544

שכשוך במעיין וביקור בחווה
מכאן אפשר להמשיך להפוגה מרעננת במעיין עין לבן המוקף בעצי תאנה, שקד ואגוז ולהשתכשך בבריכות הטובלות בבוסתנים אליהן זורמים מימיו הצוננים. מעט מערבה באותו רכס ניתן לבקר במעיין עין איתמר (עין אל בלד), שבו נרצח איתמר דורון ז"ל על ידי מחבל כשירד לטבול במימיו.

הגעה: דרך עפר המסומנת בסימון שבילים כחול ("דרך נדב") היוצאת מהקצה התחתון של מגרש החניה של גן החיות התנ"כי. ממעיין עין לבן לאיתמר: הליכה של כשניים וחצי קילומטרים מערבה לאורך דרך העפר המסומנת בכחול ובהמשך הופכת לסימון שחור.

אם השכשוך במים עורר את תאבונכם, לא הרחק משם תמצאו את קפה איתמר, הקרוי על שמו של איתמר דורון ז"ל וממוקם בלב משתלה ססגונית במושב אורה בהרי ירושלים, במקום שבו על פי האמונה הנוצרית ביקרה מרים, אמו של ישו, את אמו של יוחנן המטביל.


שולחן עמוס כל טוב בקפה איתמר, שממוקם במשתלה במושב אורה

בין עצי דקל וצפצפה מכסיפה, ערבת נחלים, סחלבים יפיפיים ומפל מפכה פזורות פינות ישיבה נינוחות, בהן מוגש מבחר של ארוחות בוקר עשירות, מני דגים ומנות חלביות מצוינות. טובות במיוחד היו מנות של פילה מוסר ים על פטריות פורטבלו צלויות עם קרם ארטישוק ירושלמי וארטישוקים צלויים וברוסקטה ניסואז עליה נערמים טונה צרובה, עגבניות, ביצי שליו, שעועית ירוקה, בצל סגול וזיתים, שביחד יוצרים בפה חגיגה של טעמים. מכיוון שזוהי משתלה פעילה, גם את הפרחים על שולחנכם תוכלו לקחת עמכם הביתה.

קפה איתמר, משק 46 מושב אורה. סגור בשבת. טלפון: 02-6424093

לא הרחק משם, במושב עמינדב הסמוך, גילינו את סטודיו קדום. שם, במבנה צנוע שהיה בעבר לול, יוצר הקדר אליעזר ארליך כלים שימושיים יפהפיים בסגנונו הייחודי המושפע מהנופים, ההיסטוריה והצבעים של אזור המדבר וים המלח, שבו חי מרבית שנותיו. עבודותיו מאופיינות בגוונים טבעיים וגלזורות בסיסיות. בסטודיו שלו הוא יוצר, מציג את עבודותיו למכירה ומקיים סדנאות לחובבים ולאמנים צעירים.

סטודיו קדום, רחוב הערבה, מושב עמינדב. הביקור בתיאום מראש, סגור בשבת. טלפון: 052-3840965.


עמק הארזים. הבנייה האורבנית דחקה את הצבאים אל העמק, שבעונה מתכסה בפריחה מקסימה

נסיעה קצרה מעמינדב תיקח אתכם לעמק הארזים, שבעונה מתכסה כולו בפריחה מרהיבה של רקפות. כאן תוכלו לטייל בין מעיינות חבויים, מטעים, בוסתנים, כרמי זיתים ויערות אורן, ולפגוש צבאים, שועלים ותנים שחגורת העיר המתקרבת דחקה אותם להתרכז באזור. בין כל אלו ממוקמת חוות טור סיני, חווה אורגנית ששורשיה שלובים בנופי העמק ובהיסטוריה של מדינת ישראל מראשית ימיה.

סיפורה של החווה מתחיל בשנת 1933 בטלגרמה ששיגר ביאליק לפרופ' נפתלי הרץ טורצינר (לימים מכותבי מילון בן יהודה ונשיאה הראשון של האקדמיה ללשון העברית) ובה הפציר בו לעלות לארץ ישראל. במשרדי החווה מוצגת עד היום מכונת הכתיבה הנושנה שהביא עמו לארץ. בנו, האגרונום זאב טור סיני ורעייתו סימה, המשיכו את החזון המשפחתי הציוני והחליטו להקים כאן חקלאות אחרת. כדי להתגבר על בעיית המים הם הקימו את המפעל הראשון בארץ לטיהור מי שופכין וניצולם לחקלאות, ונטעו כאן עצי פרי ממינים וזנים שליקטו ברחבי העולם, שרבים מהם עדיין לא היו מוכרים בארץ. בין השאר שלחו את בנם, עודד טור סיני (כיום בעל החווה), שהיה אז נער צעיר, לקליפורניה להגניב עמו משם לארץ את הנקטרינות הראשונות. האדמה התעברה יפה ובאותם ימים סיפקה החווה חלק ניכר מהתוצרת החקלאית של ישראל הצעירה.


צימר בחוות טור סיני. גידולים אורגניים, נופים ירוקים והיסטוריה ארצישראלית

כיום תוכלו לשוטט במרחבי החווה (בתיאום מראש), בין ערוגות הירק, צמחי התבלין והמרפא והבוסתנים השופעים, בהם 2,500 עצי פרי שכסותם לובשת ופושטת צורה ומחליפה גוון בהתאם לעונה, להתבשם מניחוח הפריחה ולהשתתף בקטיף טעימות וליקוט עשבים. ניתן גם לטעום ולרכוש מתוצרת החווה, הכוללת בנוסף לפירות וירקות גם ריבות, שמן זית, ליקרים ויינות המיוצרים ביקב החווה ומבוססים על היבול במקום. אלו מכם שיתקשו להתנתק מהפסטורליה הזו וירצו להישאר יום נוסף, ימצאו בין טרסות האבן צימרים יפהפיים הבנויים מאבן טבעית, בבנייה ירוקה המשתלבת בנוף. בכל אחד מהם יש חלונות ענק מקושתים וחלון נוסף בכיפה שבתקרה, המכניסים פנימה את הנוף ופיסת שמיים, וחצר פרטית שמשקיפה לעמק הנפרש סביב, בה ניתן להתפנק עם ארוחת בוקר עשירה המבוססת על תוצרת החווה. מכאן תוכלו לצאת לטיול נחמד במעיין עין ליפתא ובעינות תלם הסמוכים או פשוט להישאר בחווה, לשוטט בין משעוליה, לשקוע באמבט אבן מעוצב בסגנון מרוקאי, להתרווח בחצר הפרטית של הצימר אל מול הנוף המרהיב של העמק והרכסים, להאזין לשקט ולשכוח לחלוטין כל מה שהיה ומה שעוד יהיה.

חוות טור סיני, עמק הארזים, ירושלים. טלפון: 02-6540702/3. אתר אינטנרט

מפת הרי ירושלים, ישראל
מפת הרי ירושלים, ישראל


לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהרי ירושלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

הרי ירושלים: חו"ל פינת כביש 1
הרי ירושלים: חו"ל פינת כביש 1

אוויר הרים צלול כיין, ואם כבר יין – גם זה יש ובשפע, ארוחות היישר מהשדה אל השולחן ולילה מושלם בחדר שכולו בנוי מעץ אורן פיני. כל אלה נמצאים במרחק קצרצר מירושלים, ממש ליד הכביש המהיר, והם מזכירים לנו ...

ביקור-צילום במערת הנטיפים
ביקור-צילום במערת הנטיפים

"בין החרוטים והפטריות וצבירי הסטלקטיטים והסטלגמיטים, מתבוננים בי בעלי חיים קדמונים; יצורים אגדתיים ודמויות זומבי מהסרטים. בתצורת הגיר הגדולה לימיני אני יכול להבחין באוסף פרצופים הנדחקים אל תוך האבן, מגוחכים, מאיימים, מתריסים, כמו יצאו היישר ממכחולו של הירונימוס ...