תפריט עמוד

סדנאות רוחניות: להתחבר לאני הפנימי

השילוב בין חופשה לסדנה רוחנית יכול להועיל לגוף ולנפש ולפעמים קל יותר לחולל שינוי מעמיק באורח החיים דווקא כשנמצאים רחוק מהבית. הנה כמה הצעות לסדנאות רוחניות ברחבי העולם - מיוגה בצפון הודו ועד טקסים שמאניים במדבר באריזונה

בשביל לעשות שינוי פנימי לא צריך בהכרח להרחיק לקצות תבל, ובכל זאת, הרבה פעמים קל יותר לחולל שינוי באורח החיים ולהגיע להארה דווקא כשנמצאים רחוק מהבית, מהשגרה, מהמטלות והלחצים.

כשיוצאים לחופשה, הכוללת גם סדנה רוחנית, הרבה יותר קל להיות פתוחים לקראת השינוי שבדרך ולהיות פנויים למשימה שלפנינו. בונוס מיוחד בחלק מהסדנאות הוא נוף יפה ומרחיב נפש, שמשרה אווירה רגועה ומסייע בהפחתת מתחים. נותר רק לקוות שאת הכלים שרכשנו, נצליח ליישם גם בחיי היום-יום. וגם אם לא, הרווחנו חופשה רגועה, נטולת לחצים ומלאת חוויות.

הנה המלצות לכמה סדנאות רוחניות ברחבי העולם:

ויפאסנה בהודו

ויפאסנה היא שיטת מדיטציה בודהיסטית, אשר התפרסמה בעיקר הודות לעובדה שהיא מתבצעת בשתיקה מוחלטת במשך כעשרה ימים, למעט ראיונות עם המורה בעת הצורך (שגם אותם ניתן לקיים במשך זמן מוגבל בלבד בכל יום). אבל השתיקה היא רק אחד האמצעים להשיג את מטרות הוויפאסאנה, שהן שחרור מוחלט והארה מלאה.

משתתפות בסדנת ויפאסאנה. שתיקה היא רק אחד האמצעים להשיג המטרות - שחרור מוחלט והארה מלאה

משתתפות בסדנת ויפאסאנה. שתיקה היא רק אחד האמצעים להשיג את המטרות – שחרור מוחלט והארה מלאה | צילום: Igor Chus / Shutterstock.com

ויפאסנה פירושה "לראות את הדברים כפי שהם באמת". זהו תהליך של טיהור עצמי, המתבצע על ידי התבוננות פנימית. הוויפאסנה אמורה להסיר את שלושת הגורמים לסבל: השתוקקות, דחייה ובורות. תהליך הטיהור לא פשוט ודורש משמעת עצמית רבה. בנוסף לשתיקה, נדרשים המשתתפים בסדנאות ויפאסנה להימנע מהרג כל יצור חי, להימנע מלגנוב, להימנע מכל פעילות מינית, להימנע מדיבור שקר ולהימנע מחומרים משכרים למיניהם. התזונה במהלך הסדנאות היא צמחונית, אסור לקיים קשר עם החוץ, הלבוש צריך להיות פשוט וצנוע, אין ליטול תרופות ויש הפרדה מוחלטת בין נשים וגברים. לוח הזמנים כולל השכמה ב-4:00 בבוקר ושעות רבות של תרגול מדיטציה מדי יום. למרות הכללים הנוקשים, רבים מהמשתתפים בסדנאות מדווחים על כך שהוויפאסנה מסייעת להם להתמודד עם המתחים ובעיות החיים באופן שליו ומאוזן, כך שנראה שהמאמץ משתלם.

פגודה מוזהבת ב-Dhamma Giri, מרכז הוויפאסאנה הגדול בעולם

פגודה מוזהבת ב-Dhamma Giri, מרכז הוויפאסאנה הגדול בעולם | צילומים: שאטרסטוק

כמו טכניקות רוחניות רבות, גם את הוויפאסנה כדאי במיוחד ללמוד בהודו. בהודו יש מרכזים רבים ללימוד וויפאסנה, כאשר הגדול מכולם, שהוא גם מרכז הוויפאסנה הגדול ביותר בעולם, הוא Dhamma Giri שבאיגטפורי (Igatpuri), מרחק כשלוש שעות נסיעה ממומבאי. במקום מתקיימות סדנאות מדיטציה מעל 40 שנה. הסדנאות מתקיימות פעמיים בחודש למשך עשרה ימים בכל פעם. הסדנה, הלינה והמזון לא עולים כסף, ובסיום הקורס, כל משתתף יכול לתרום כראות עיניו. אתר אינטרנט

יוגה ברישיקש

רישיקש שבצפון הודו היא אחד המרכזים הרוחניים הגדולים בעולם. העיר מלאה בתיירים מהמערב, שממש כמו הביטלס לפניהם, באים להעשיר את עצמם בשלל סדנאות, ממדיטציה ועד פילוסופיה הודית. יותר מכל מזוהה רשיקש עם היוגה, וכמי שנושאת את תואר "בירת היוגה העולמית" אין מקום מתאים ממנה לחופשת יוגה וללימוד מעמיק ורציני של הנושא. רבים מתושבי העיר עוסקים ביוגה ונמנעים מאכילת בשר, ובעיר יש בתי ספר רבים ליוגה, ומדי קיץ גם מתקיים בעיר שבוע היוגה הבינלאומי.

טכניקות היוגה השונות הן רבות מספור, אבל כולן מיועדות להשיג מטרה אחת: איחוד בין התודעה והנשמה, מצב בו החושים מתכנסים פנימה ואין מחשבות שמסיחות את תשומת הלב. בדרך כלל הדרך להגיע לאיחוד הזה היא על ידי משמעת פיזית ותנוחות שונות, מה שמכונה האטה יוגה. להאטה יוגה יש זרמים רבים, כמו שיווננדה, איינגר, אשטנגה ועוד.

תרגול יוגה על גדת הגנגס ברישיקש

תרגול יוגה על גדת הגנגס ברישיקש

מבין בתי הספר הרבים ליוגה ששוכנים ברישיקש, מומלץ במיוחד להגיע לאשראם Parmarth Niketan שבו מתקיים שבוע היוגה הבינלאומי. באשראם העצום בגודלו (כ-1,000 חדרים) מתקיימות סדנאות יוגה רבות למתחילים ולמתקדמים, בשפה האנגלית, שאורכן משתנה ונע מעשרה ימים ועד חודש. הסדנאות כוללות תרגול גופני, לימוד התנוחות השונות, תרגילי נשימה, מדיטציה, תפילות, שירה ועוד. כל מי שמתארח באשראם חייב לעמוד בסדרה של כללים נוקשים, בהם הקפדה על תזונה צמחונית, לבוש צנוע, השתתפות בטקסים, איסור על צפייה בטלוויזיה ועוד. בנוסף להדרכה מצוינת נהנים המשתתפים מנוף הרים מרהיב ומגנים נפלאים שמקיפים את האשראם. אתר אינטרנט

זן בקיוטו, יפן

זאזן היא צורה ייחודית של מדיטציה בזן בודהיזם. מטרות הזאזן להרגיע את הגוף והנפש, לחוות תובנה ולזכות בסאנסורי – הארה. מדיטציית זאזן מתבצעת בישיבה מזרחית, עם ידיים מקופלות המונחות על תחתית הבטן וגב זקוף. עיני המתרגלים סגורות למחצה, כדי שלא יוסחו על ידי חפצים חיצוניים, אולם לא יתנתקו לגמרי מהנעשה מסביב – הלוחמים הסמוראים נהגו לעסוק במדיטציה הזאת והיה חשוב להם להישאר ערניים. המדיטציה נעשית בשקט, ללא קול, ובמהלכה נושמים נשימות מהבטן.

טקס תה יפני. גם זה חלק מהזן בודהיזם

טקס תה יפני. גם זה חלק מהזן בודהיזם

קיוטו היא המקום המושלם להתנסות בזאזן. העיר, הממוקמת במרכז האי הונשו, נחשבת למרכז התרבותי והרוחני של יפן, עם יותר מ-2000 מרכזי דת – כ-1,600 מקדשים בודהיסטים וכ-400 מקדשי שינטו. מקדש טאיזו-אין (Taizō-in), שהוקם בראשית המאה ה-15, מציע למבקרים בקיוטו להתנסות באספקטים שונים של זן. הפעילויות אורכות זמן קצר, לעתים רק שעה אחת, מה שמאפשר לכל מטייל בקיוטו, החפץ בכך, לקבל הצצה לזן בודהיזם, מבלי להתחייב לשהות ארוכה או לתרגולים מפרכים. בין השאר, המבקרים במקדש יכולים להתנסות בזאזן, להשתתף בטקס תה, לשמוע הרצאת הסבר מפי נזיר, להשתתף בכיתת קליגרפיה או לשלב סיור בקיוטו עם ארוחה בודהיסטית צמחונית במסעדה הבודהיסטית היחידה בעולם המעוטרת בכוכב מישלן. אל תוותרו על סיור בגן של המקדש, דוגמה מצוינת לגני זן יפניים, שבהם המעט הוא עולם ומלאו. ההשתתפות בכל אחת מהפעילויות האלה דורשת הרשמה מראש, פרטים נוספים באתר המקדש

סדנאות באי היווני פארוס

מרכז טאו'ס, שהוקם על ידי ישראלים בקצה הצפוני של האי היווני פארוס, הוא מרכז רוחני שמציע שיעורי יוגה וטאי צ'י, מפגשי זן, מדיטציות ומגוון רחב של סדנאות. בנוסף לסדנאות חד פעמיות, אפשר להצטרף לתכנית ארוכת טווח, מחודש עד שלושה חודשים, המשלבת עבודה ולימודים רוחניים. המשתתפים בתכנית הזאת לנים בכפר הסמוך ונוטלים חלק בתרגולים וסדנאות, כמו מדיטציה, יוגה ותנועה, וכן עובדים כמה שעות בכל יום בעבודות שונות במרכז, בהן גינון, בישול או עבודות משרדיות. ימי ראשון הם ימים חופשיים, במהלכם אפשר לנוח, לטייל ברחבי האי, להשתזף, לחגוג במסיבות חוף וכדומה. מחיר התכנית ארוכת הטווח כולל לינה, השתתפות בפעילויות יומיות וארוחת צהריים בכל יום.

נוף מרחיב לב במרכז טאו'ס שבפארוס

נוף מרחיב לב במרכז טאו'ס שבפארוס | באדיבות Tao's ©

בנוסף, יש כאן מגוון גדול מאוד של סדנאות ופעילויות יומיות, כמו מדיטציה, יוגה, ריקוד חופשי, טנטרה, העצמה נשית, טאי צ'אי, פילטיס ועוד. אחדים מהמורים הם ישראלים.

בניגוד למרכזים רוחניים אחרים, האווירה בטאוס אינה סגפנית, ובמקום ישנה מסעדה אסיאתית טובה, לא צמחונית בניגוד למצופה, ובר קפה עם מסיבות והופעות חיות. השהייה במקום מתאימה למי שמעוניין בחופשה שלווה, רחוק מטרדות היום יום, יחד עם התפתחות אישית ורוחנית. אתר אינטרנט

להתחבר לאמא אדמה בקוסטה ריקה

גם בקוסטה ריקה קיים מרכז רוחני שהוקם על ידי ישראלים ומושך אנשים רבים מכל העולם. את מרכז פאצ'ה מאמא (PachaMama, "אמא אדמה") הקים המורה הרוחני טיוהאר, וסביבו התקבצה קהילה של כמה עשרות אנשים, בהם משפחות, רבים מהם ישראלים החיים במקום דרך קבע.

סדנת "מי בפנים" (who is in) בפאצ'ה מאמא

סדנת "מי בפנים" (who is in) בפאצ'ה מאמא | באדיבות PachaMama ©

הטבע, כרגיל בקוסטה ריקה, הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה. המרכז הוא למעשה כפר אקולוגי הממוקם ביער, לא רחוק מחופי האוקיינוס השקט. גם כאן, בדומה למרכז טאוס ביוון, מתקיים שילוב של נופש בטבע בתנאים נוחים, יחד עם עבודה והשתתפות במדיטציות ובסדנאות רוחניות. התכנית מצריכה התחייבות לשהות של שישה שבועות לפחות – אפשר להאריך את השהות לשישה חודשים או  לשנה. במהלך השהות במרכז המשתתפים עובדים 25 שעות בשבוע (במטבח, בגן, בתחזוקה, בניקיון ועוד) ושאר הזמן מוקדש למדיטציות, כולל מדיטציה אקטיבית ומדיטציה שקטה בישיבה, ולצמיחה אישית. המשתתפים נהנים מלינה בכפר האוהלים או בבקתה ביער, בהתאם לעונה, ומהשתתפות חופשית בסדנאות שמתקיימות מדי יום, כמו יוגה, ריקוד וכו'. השוהים במרכז נדרשים לא להביא איתם חומרים מזיקים או שאינם מתכלים, את מוצרי ההיגיינה האורגניים והמתכלים אפשר לרכוש בחנות שבמקום.

יער עננים בקוסטה ריקה. הקרבה לטבע מקלה על הקרבה לאחרים ולעצמך

יער עננים בקוסטה ריקה. הקרבה לטבע מקלה על הקרבה לאחרים ולעצמך

במהלך השנה מתקיימים במקום אירועים ופסטיבלים שונים, ויש גם סדנאות קצרות בנות יום אחד עד ימים אחדים, שההשתתפות בהן כרוכה בתשלום בלבד ולא בעבודה במקום. הסדנאות כוללות יוגה, ויפאסנה, תנועה, מוזיקה, הילינג ועוד. אחת הסדנאות הפופולריות בפאצ'ה מאמה היא סדנת ניקוי רעלים, הנמשכת חמישה ימים וכוללת תזונה אורגנית שמבוססת ברובה על מיצים מהירקות הגדלים במקום, שיעורי יוגה, מעגלי תמיכה ועוד. אתר אינטרנט

שמאניזם באריזונה

העיר המדברית סדונה (Sedona) מוקפת בנופים מדבריים מרהיבים והיא מהווה מוקד משיכה למיסטיקנים, מטפלים אלטרנטיביים ושאר טיפוסים רוחניים, המאמינים שיש בסדונה אנרגיות מיוחדות. במוקדים רבים בעיר מתקיימות סדנאות שונות, מיוגה והילינג ועד חיזוק הזוגיות. אחת הסדנאות המיוחדות היא מסע שמאני, המתקיים במדבר באזור סדונה.

טקס התנתקות מחבלי העבר, פתיחת המסע השמאני בסדונה

טקס התנתקות מחבלי העבר, פתיחת המסע השמאני בסדונה

על פי האמונה השאמנית, לכל אדם יש רוח שומרת המגנה עליו בכל מהלך חייו, רוחות אלו הן אנרגיות הסובבות ביקום ומסייעות לבני אדם. במסע השמאני הרוחות הללו מתגלמות בצורת בעלי חיים, צמחים, אנשים, דמויות מיתיות ועצמים דוממים – הכל על פי מערכת האסוציאציות של היוצא למסע. על מנת לצאת למסע שמאני, על המוח להיות במצב הדומה לטראנס, שמושג בדרך כלל על ידי התבודדות, תיפוף מונוטוני ובחברות מסוימות גם על ידי שימוש בסמים. באמצעות המסע ניתן, לפי האמונה, לרפא כל בעיה פיזית ונפשית.

נופי המדבר האדומים באזור סדונה מתאימים לא רק למסעות פיזיים אלא גם למסעות רוחניים

נופי המדבר האדומים באזור סדונה מתאימים לא רק למסעות פיזיים אלא גם למסעות רוחניים

המסע השמאני בסדונה מתקיים במתכונת של אחד על אחד במשך חמישה או שישה ימים, כאשר לכל משתתף יש מדריך רוחני אישי. המסע נפתח בטקס מיוחד של קריעת חבלים, שמטרתו לפתוח את הלב, לסלוח ולהשתחרר מקשרים כואבים. לאחר מכן עובר המשתתף טקסים שונים, מדיטציות עמוקות, צפייה בשמי הלילה זרועי הכוכבים, על מנת לתת פרספקטיבה על החיים, תיפוף לילי, צום ועוד. בתום המסע המשתתפים אמורים להכיר את עצמם טוב יותר, ליצור קשרים בריאים יותר, להיות מחוברים לטבע ולחיות חיים מאוזנים. בשביל להשיג את כל המטרות המיוחלות הללו תצטרכו להיפרד מיותר מ-2,000 דולר, מחיר שאינו כולל את ההגעה לסדונה. אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.