תפריט עמוד

גנים יפים ופחות מוכרים באירופה

אירופה עמוסה בגנים נפלאים, שנמצאים בשיאם באביב. מהגנים של טירת ווילנדרי בצרפת ועד גני טרה נוסטרה באיים האזוריים, הנה המלצות לכמה גנים יפהפיים ופחות מוכרים באירופה, שבכל אחד מהם מומלץ לשוטט בין ערוגות פורחות, מדשאות ובריכות מים

אירופה מפורסמת בגנים היפים שלה, ובאביב כדאי יותר מתמיד לבקר בהם. גנים באירופה נחלקים לסגנונות שונים: הגן האנגלי הוא גן רומנטי, פראי וכביכול טבעי ולא מסודר, עם מדשאות רחבות ידיים ובריכות נוי בעלות מראה טבעי; הגן הצרפתי רשמי ומוקפד עם ערוגות מסודרות בצורות גאומטריות, שיחים ופרחים הגזומים בדקדקנות וסימטריה מושלמת; הגן האיטלקי, אשר החל להתפתח בתקופת הרנסאנס, מאופיין גם הוא בסימטריה ובצורות גיאומטריות, אבל כולל בריכות ומזרקות, פסלים ומערות. הנה המלצות לכמה גנים נהדרים ופחות מוכרים ברחבי אירופה:

הגנים של טירת ווילנדרי, עמק הלואר, צרפת

גני הארמון המפורסמים ביותר בצרפת הם גני ורסאי, אבל יש בצרפת גנים לא פחות יפים, כמו הגנים שמקיפים את טירת ווילנדרי (Château de Villandry) בעמק הלואר.  זוהי דוגמה טובה לדרך בה הצרפתים מעלים לדרגת אמנות את היכולת שלהם ליצור גנים סימטריים ומדויקים להפליא.

הגנים של טירת ווילנדרי. מופת של דייקנות וסימטריות | צילום: Kiev.Victor / Shutterstock.com

הגנים של טירת ווילנדרי. מופת של דייקנות וסימטריות | צילום: Kiev.Victor / Shutterstock.com

למרות שהם נראים כמו הגנים שאפיינו את צרפת בתקופת הבארוק, למעשה הם תוכננו בראשית המאה ה-20 על ידי רופא ממוצא ספרדי ואשתו האמריקאית. הגנים מחולקים לשלושה מפלסים: המפלס האמצעי הוא המפורסם ביותר, עם שיחים הגזומים בדקדקנות ומסודרים בצורות גאומטריות מרשימות. במפלס העליון יש גן מים עם בריכות ומזרקות ובמפלס התחתון יש גן ירק עצום וגן תבלינים.

דוגמה נוספת לאדריכלות הסימטרית בגני טירת ווילנדרי | צילום: Jean , flickr, Baptiste ROUX

דוגמה נוספת לאדריכלות הסימטרית בגני טירת ווילנדרי | צילום: Jean Baptiste Roux, flickr

פרויקט עדן, קורנוול, בריטניה

מרחוק פרויקט עדן (The Eden Project) בקורנוול נראה עתידני משהו, עם כיפות גאודיות שקופות. אבל המראה מבחוץ לא מרמז על פנינת הטבע שמסתתרת בפנים. זהו פרויקט שימור אקולוגי, הכולל גנים פתוחים עם צמחים המתאימים לאקלים המקומי לצד גנים בוטניים שנמצאים בתוך הכיפות הגאודזיות.

פינת חמד בפרויקט עדן | צילום: VanessaC (EY), flickr

פינת חמד בפרויקט עדן | צילום: VanessaC (EY), flickr

חממת ענק אחת מתאימה לאקלים טרופי ובה מעין ג'ונגל עם מפלי מים וצמחייה טרופית, והשנייה לאקלים ים תיכוני, ובה טרסות עם עצי זית, גפנים, מטעי הדרים, ירקות ושדות בר פורחים.

פריחה אביבית בפרויקט עדן | צילום: jonbgem, flickr

פריחה אביבית בפרויקט עדן | צילום: jonbgem, flickr

גני טירת סיסינגהרסט, בריטניה

הבריטים מפורסמים באהבת הגנים שלהם, ואחת הדוגמאות היפות היא הגנים של טירת סיסינגהרסט (Sissinghurst) במחוז קנט. הטירה היתה שייכת בשנות השלושים של המאה הקודמת לסופרת ולמשוררת ויטה סקוויל-ווסט והיא גם זו שתכננה את הגנים ששמרו על קסמם עד היום.

מבט מלמעלה על גני סיסנגהרסט | צילום: Neil Alexander McKee, flickr

מבט מלמעלה על גני סיסנגהרסט | צילום: Neil Alexander McKee, flickr

הגן הגדול מחולק לכמה גני משנה: גן ורדים מטופח, הגן הלבן ובו דליות לבנות, כלניות, אירוסים וגלדיולות, הגבול הסגול עם חגיגה ססגונית של פרחים ורודים, סגולים וכחולים, גן הקוטג' עם פרחים אדומים, כתומים וזהובים וגן תבלינים ריחני. בין הגנים השונים שתולים פרחי בר, שמעניקים תחושה פראית ושומרים על המגוון הביולוגי במקום.

פריחה ססגונית בגן הקוטג' בטירת סיסינגהרסט | צילום: JR P, flickr

פריחה ססגונית בגן הקוטג' בטירת סיסינגהרסט | צילום: JR P, flickr

גני נינפה, לציו, איטליה

רבים כוללים במהלך טיול ברומא גם ביקור בגני טיבולי היפים, אבל רק מעטים יודעים שבמרחק 40 ק"מ מבירת איטליה נמצא גן יפה לא פחות, שיש המכנים אותו "הגן הרומנטי בעולם". אלו הם גני נינפה (Ninfa), שאפשר להתרשם בו גם משרידי העיר הרומית שהיתה פה בעבר. בגן יש נוף טבעי יפה עם אלונים, ברושים וצפצפות, כרי דשא, אגם, נהר ופלגי מים.

גני נינפה. שרידים רומיים ופריחת ויסטריות

גני נינפה. שרידים רומיים ופריחת ויסטריות | צילומים: שאטרסטוק

בגנים יש למעלה מאלף מינים של עצים וצמחים, בהם ארזים, ברושים, עצי אגוז, דובדבן ועוד, שיחי ורדים, לבנדר, יסמין, ויסטריה ובאביב – מרבדי רקפות. כל אלה הופכים את הביקור כאן לחגיגה ססגונית, שופעת צבע ומים. מיקום הגנים ושפע המים והצמחייה שבהם מושכים לפה ציפורים רבות, בהן ציפורים נודדות.

יער במבוק בגן נינפה

יער במבוק בגן נינפה

וילה לנטה, בניאייה, איטליה

הגן של וילה לנטה  (Villa Lante) נחשב לאחד מגני הרנסאנס היפים באיטליה. פרחים, שיחים, מזרקות ופסלים הם חלק מהנוף, ולצדם מערות ומפלים שתורמים למראה הטבעי של המקום. ליופי תורמים גם אגם טבעי, יער קסום וחממות זכוכית ענקיות, שבהן גדלים עצי תפוזים, מינים רבים של קמליות, צמחים טרופיים ועוד.

הגן של וילה לנטה. גן איטלקי עם בריכות ושפע של צמחייה | צילום: ValerioMei / Shutterstock.com

הגן של וילה לנטה. גן איטלקי עם בריכות ושפע של צמחייה | צילום: alerioMei / Shutterstock.com

הגן היפני בהאג, הולנד

באביב אין כמו טיול פריחה בהולנד, כולל עצירה בגני קוקנהוף המפורסמים. אם אתם מעדיפים להימנע מהצפיפות והתורים בקוקנהוף, תשמחו לגלות שבהולנד יש עוד הרבה גנים יפים והרבה פחות מתוירים. אחד מהם הוא הגן היפני (Japanese Garden) בהאג, שפתוח רק שמונה שבועות בכל שנה, בסתיו ובאביב. הגן המרהיב ביופיו נמצא בתוך פארק קלינגנד והוא הוקם בראשית המאה ה-20 על ידי מרגריט ברונס ואן ברינן, בעלת השטח, אחרי שביקרה ביפן והתרשמה עמוקות מיפי הגנים שם. היא הקימה את הגן שלה בהשראת הגנים היפניים שראתה ובעזרת פריטים דקורטיביים אותנטיים שהביאה עמה משם.

הגן היפני בהאג. יכול להתחרות בהצלחה בגני יפן

הגן היפני בהאג. יכול להתחרות בהצלחה בגני יפן

הגן מעוטר בפנסי אבן יפניים, פסלי בודהה, מקדש קטן, בריכות מים וגשרים החוצים אותן. בגן צומחים עצים ופרחים אופייניים ליפן, והאזוב שמכסה את הקרקע תורם לאווירה הקסומה. באביב עצי הדובדבן פורחים ובסתיו השלכת האדומה צובעת את הנוף.

הגנים המלכותיים בלאקן, בריסל, בלגיה

גנים נוספים אשר פתוחים רק תקופה קצרה במהלך השנה הם הגנים המלכותיים בלאקן (Laeken), שבצפון בריסל. הגנים, אשר מקיפים את ארמון המגורים של מלך בלגיה, נפתחים לקהל הרחב למשך שבועיים בלבד – מאמצע אפריל ועד תחילת מאי, זמן שבו הפריחה האביבית בבריסל מגיעה לשיאה. הגנים משתרעים על שטח עצום שבו יש אגם, מדשאות, יער קסום ולא פחות מ-15 חממות ענקיות בסגנון אר-נובו.

חממה טרופית בגנים המלכותיים של לאקן | צילום: jbdodane, flickr

חממה טרופית בגנים המלכותיים של לאקן | צילום: jbdodane, flickr

הביקור בגנים המלכותיים כולל הליכה לאורך מסלול מסומן בשטח הפתוח, אבל רובו מתמקד בחממות, שבהן שתולים צמחים מכל העולם. בין השאר תראו פה שרכים, במבוק, דקלים ואוסף עצום ומרשים של פרחים ושיחים פורחים – קמליות, אזליאות, סחלבים, ורדים, ויסטריות גרניום ועוד.

חממת האזליאות בגנים המלכותיים של לאקן | צילום: Live in Belgium, flickr

חממת האזליאות בגנים המלכותיים של לאקן | צילום: Live in Belgium, flickr

גן דסאו-ורליץ, גרמניה

העיר דסאו (Dessau), הממוקמת מדרום לברלין, במפגש הנהרות אלבה ומולדה, היא ביתו של גן דסאו-ורליץ (Dessau-Wörlitz), אשר משתרע על שטח של 140 קמ"ר ונחשב לגן הגדול באירופה. הגן, שהוקם בסוף המאה ה-18 על ידי הנסיך לאופולד השלישי, הוא אחד מהגנים האנגליים הראשונים בגרמניה ובאירופה בכלל. שליש משטחו של הגן מכוסה במים, מה שתורם לאווירה השלווה. לצד אגמים ותעלות מים, יש כאן גם יערות, שדות וכמובן שלל פרחים.

גן דסאו-ורליץ. שליש משטח הגן מכוסה במים

גן דסאו-ורליץ. שליש משטח הגן מכוסה במים

בנוסף לנוף טבעי, הגן מעוטר בפסלים ויש בו כמאה מבנים, בהם ארמונות, כנסיות, בתי כנסת, גלריות הגדושות באוצרות אמנות ועוד, כולם ראויים לביקור, והם שהעניקו לו תואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

הגשר הלבן בגני דסאו-ורליץ. בסתיו יפה פה לא פחות מבאביב

הגשר הלבן בגני דסאו-ורליץ. בסתיו יפה פה לא פחות מבאביב

הגנים של מצודת סביליה, ספרד

אנדלוסיה, חבל ארץ בדרום ספרד, מפורסם בארמונות המוריים שלו, שסביבם גנים יפים עם טרסות ובריכות נוי. הגנים של ארמון האלהמברה בגרנדה הם המפורסמים מכולם, אבל בצלם חוסים הרבה גנים לא פחות יפים כמו הגנים של מצודת סביליה (Real Alcazar ). כמו רבים מהגנים של האזור הגנים בנויים בסגנון המודחר ויש בהם בריכות, תעלות ומזרקות, והם מעוטרים בפסלים ואריחים צבעוניים.

תעלות ועצי הדר בגנים של מצודת סביליה

תעלות ועצי הדר בגנים של מצודת סביליה | צילום: Cristian Balate / Shutterstock.com

במתחם יש כמה גנים, בהם הגן המורי, גן המשורר, הגן האנגלי ואחרים. למעלה מ-170 מינים של פרחים וצמחים גדלים פה, כולל עצי נוי ועצי פרי.

הגנים של מצודת סביליה, המעוצבים בסגנון מורי

הגנים של מצודת סביליה, המעוצבים בסגנון מורי | צילום: The World in HDR / Shutterstock.com

גני טרה נוסטרה, האיים האזוריים, פורטוגל

האיים האזוריים, שנמצאים באוקיינוס האטלנטי ושייכים לפורטוגל, גדושים בפינות חמד רבות, טבעיות ומלאכותיות. גני טרה נוסטרה (Terra Nostra Botanical Gardens) באי סן מיגל מהווים דוגמה טובה לשילוב בין השניים. הגנים הוקמו ב-1775 על ידי הקונסול האמריקאי באי, שבנה פה את בית הקיץ שלו. היום הגנים פתוחים לקהל הרחב (בתשלום), ויש בהם אפילו בית מלון.

בריכות עם צמחי לוטוס עצומים בגני טרה נוסטרה

בריכות עם צמחי לוטוס עצומים בגני טרה נוסטרה

על פני 125 דונם תמצאו מערות, בריכות, פלגי מים וצמחים מכל העולם, בהם שושנת האלפים, קמליות ומאות מינים של שרכים. בלב הגנים מסתתרת בריכה גאו-תרמית, שמימיה מגיעים לטמפרטורה של 40-35 מעלות. אפשר לטבול במים החמים וליהנות מכל היופי מסביב.

המעיין החם בגני טרה נוסטרה

המעיין החם בגני טרה נוסטרה

בתמונה הפותחת: טירת ווילנדרי והגנים המקיפים אותה | צילום: שאטרסטוק

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.