תפריט עמוד

קלוז' נאפוקה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה ויפה, פארקים ירוקים, מוזיאונים מצוינים, חיי לילה תוססים ואפילו מכרה מלח שאפשר לשוט בו - קלוז' נאפוקה. בבירת חבל טרנסילבניה ברומניה, לא ישעמם לכם לרגע. הנה כמה מקומות וחוויות שלא כדאי לוותר עליהם

מחפשים יעד זול, קרוב יחסית, מרתק ומפתיע ? יש לנו הצעה בשבילכם – קלוז' נאפוקה (Cluj-Napoca). העיר השנייה בגודלה ברומניה ממוקמת בצפון-מערב המדינה ונחשבת לבירת חבל טרנסילבניה. זוהי עיר סטודנטיאלית תוססת עם מרכז עתיק מקסים ונופים הרריים מסביב שמהווים יעד מושלם לטיולי יום. טיסות ישירות וזולות הופכות את קלוז' ליעד מומלץ במיוחד לביקור.

אז מה יש לעשות בעיר ובסביבתה? הנה כמה חוויות שלא כדאי להחמיץ:

סיור רגלי במרכז העתיק

כמו הרבה ערים אירופיות אחרות, גולת הכותרת של קלוז' היא המרכז העתיק שלה, עם רחובות מרוצפי אבן המשובצים בכנסיות בארוקיות ובתים ימי ביניימיים.  כיכר האיחוד (Piaţă Unirii), הגדולה בכיכרות העיר, היא לב לבה של העיר העתיקה. בכיכר וסביבה מרוכזים כמה מהמונומנטים החשובים בעיר, ובהם פסלו של מתיאש קורבינוס, מלך הונגריה מהמאה ה-15, וכנסיית מיכאל הקדוש הרומית קתולית. הכנסייה השנייה בגודלה ברומניה ואחת מהמרשימות במדינה נבנתה במאה ה-15 בסגנון גותי. מבנה נוסף שלא תוכלו להתעלם ממנו הוא ארמון באנפי (Bánffy) הבארוקי מהמאה ה-18, שמאכלס את בית העירייה ואת המוזיאון לאמנות של קלוז'. הכיכר גדושה בבתי קפה ומסעדות, בהן אפשר לשבת, לתפוס שמש ולצפות בעוברים ושבים. מפעם לפעם, בעיקר בקיץ, מתקיימות בכיכר הופעות. כיכר מרכזית נוספת היא Piaţă Mihai Viteazul, שסביבה בתים צבעוניים יפים ובמרכזה מזרקה נאה.

כיכר האיחוד על המונומנטים שלה | צילום: Glen Berlin, שאטרסטוק

כיכר האיחוד על המונומנטים שלה | צילום: Glen Berlin, שאטרסטוק

תצפית מפארק צ'טטויה

התצפית היפה ביותר על קלוז' נשקפת מפארק צ'טטויה (Parcul Cetăţuia) ששוכן על גבעה בגובה 405 מטר בצפון המרכז ההיסטורי של העיר. מהביצורים ההבסבורגיים שהוקמו כאן במאה ה-18 נשארו רק חלק מהחומות, מבנים בודדים ושני שערים, אבל עדיין נעים לטייל כאן וליהנות מתצפית על העיר, במיוחד בשעת השקיעה.

תצפית על העיר מפארק צ'טטויה | צילום: PICTOR PICTURES, שאטרסטוק

תצפית על העיר מפארק צ'טטויה | צילום: PICTOR PICTURES, שאטרסטוק

ביקור במוזיאון

בקלוז' יש כמה מוזיאונים משובחים ואם אתם מתעניינים בהיסטוריה, תרבות ואמנות כדאי לבקר לפחות בחלקם. המוזיאון לאמנות של קלוז' ששוכן בארמון באנפי המרשים מציג יצירות של טובי האמנים הרומנים. אל תוותרו על המוזיאון הטרנסילבני לאתנוגרפיה שלו שני אגפים. אגף אחד ממוקם בארמון רדוטה ובו פריטים ובגדים בהם נהגו להשתמש באזורים הכפריים של טרנסילבניה. האגף השני הוא למעשה מוזיאון פתוח שממוקם בפארק Romulus Vuia ובו מבנים של בתי חווה מאזורים שונים בטרנסילבניה ובהם גם טחנות רוח וכנסיות עץ. במוזיאון יש גם סדנאות בהן ניתן לחזות בהדגמות של מלאכות קדומות שונות. הנחל שזורם בשטח הפארק, העזים המשוטטות והסנאים שמקפצים בין העצים תורמים לאווירה הפסטורלית במקום.

המוזיאון הפתוח מציג מבנים של בתי חווה מאזורים שונים בטרנסילבניה ולא כדאי לוותר על הביקור בו

המוזיאון הפתוח מציג מבנים של בתי חווה מאזורים שונים בטרנסילבניה ולא כדאי לוותר על הביקור בו

אחד המוזיאונים המרתקים והמפתיעים הוא מוזיאון הרוקחות, ששוכן במבנה של בית המרקחת העתיק ביותר בקלוז, מהמאה ה-16. המבנה מעוטר בציור קיר יפהפה מ-1766, ויש בו כלי רוקחות כמו סירים, בקבוקים ומאזניים, לצד תרופות שהיו מקובלות בימים עברו ונעלמו מן העולם, כמו אבקת אלמוגים ועיני לובסטר בהם נעשה שימוש הודות לתכולת הסידן הגבוהה שבהן.

אל תוותרו גם על המוזיאון היהודי, אשר מתמקד בסיפורים אישיים על בסיס עדויות אישיות, מכתבים, מסמכים וזיכרונות.

בקלוז' יש גם סצנת אמנות תוססת, ולצד המוזיאון לאמנות של קלוז' יש בה המון גלריות כמו Galeria Quadro לאמנות מודרנית ו- Fabrica de Pensule המחתרתית יותר באופייה.

ירוק בעיניים

הריאה הירוקה של קלוז' היא הפארק המרכזי (Parcul Central) הסמוך למרכז העיר, ובו שבילים המתפתלים בין מדשאות, עצים ושפע של צמחייה. בפארק זורם קטע של נהר Someşul Mic River, ויש מזרקה מרשימה ואגם מקסים בו ניתן לשוט בסירות דמויות ברבורים.

אם אתם רוצים עוד בריחה קטנה לטבע, בקרו בגן הבוטני (Grădina Botanică) שהוא אחד מהיפים ברומניה. הגן משתרע על שטח של 140 דונם, ובו למעלה מ-10,000 מיני צמחים מכל העולם.  גן יפני מקסים עם גשר עץ מעל בריכת המים, ביצות מנגרובים סוב-טרופיות, חממות של צמחים טרופיים, גן קקטוסים, פלגי מים ומפל הם חלק מההפתעות שמצפות לכם בגן.

שייט בסירות דמויות ברבורים בפארק המרכזי של קלוז' | צילום: PICTOR PICTURES, שאטרסטוק

שייט בסירות דמויות ברבורים בפארק המרכזי של קלוז' | צילום: PICTOR PICTURES, שאטרסטוק

לילה באופרה

גם אם אופרה אינה כוס התה שלכם, ביקור בבית האופרה של קלוז'  (Opera Națională Română Cluj-Napoca) הוא חוויה מומלצת, ולו בשל המבנה הנאו-בארוקי המרהיב מ-1919 שנחשב לאחד המבנים המפוארים ביותר בעיר. פנים המבנה מרהיב לא פחות מן החוץ וכולל עיטורי זהב ומושבים בצבע ארגמן. במקום מוצגים לא רק מופעי אופרה אלא גם בלט ותיאטרון.

בית האופרה המפואר של קלוז' | צילום: PICTOR PICTURES, שאטרסטוק

בית האופרה המפואר של קלוז' | צילום: PICTOR PICTURES, שאטרסטוק

פסטיבלים

קלוז' נהדרת בכל עונה, אבל הקיץ הוא עונת הפסטיבלים של העיר, עם שורה של אירועים מלהיבים. הפסטיבל הגדול ביותר בעיר הוא Electric Castle, פסטיבל מוזיקה שמתקיים מדי יולי בטירת באנפי (Castelul Bánffy). בפסטיבל יש הופעות של מוזיקאים מקומיים ובינלאומיים מז'אנרים שונים – רוק, אינדי, היפ הופ ואלקטרוני, כשההופעות מתקיימות על עשר במות שונות כך שכל אחד יכול למצוא משהו לטעמו. לצד ההופעות יש מיצבים אמנותיים. פסטיבל נוסף הוא פסטיבל Untold למוזיקה אלקטרונית שמתקיים באוגוסט ומארח שורה ארוכה של מוזיקאים בינלאומיים נחשבים כמו ארמין ואן ביורן, דיוויד גואטה וטייסטו. בחודש ספטמבר מתקיים בפארק המרכזי פסטיבל ג'אז בפארק, שנחשב לאחד מהפסטיבלים הקטנים הטובים באירופה, עם הופעות של מוזיקאים בינלאומיים נחשבים (השנה, בין היתר, יופיעו בפסטיבל אסף אבידן ואבישי כהן) ואווירה מצוינת. אם אתם מעדיפים בילוי רגוע יותר, נסו את פסטיבל הסרטים הבינלאומי של טרנסילבניה (TIFF), פסטיבל קולנוע נחשב שמתקיים ביולי/אוגוסט.

קהל משולהב וזיקוקים בפסטיבל Untold בקלוז' | צילום: Melinda Nagy, שאטרסטוק

קהל משולהב וזיקוקים בפסטיבל Untold בקלוז' | צילום: Melinda Nagy, שאטרסטוק

ברים ובתי קפה

קלוז' היא עיר סטודנטיאלית צעירה וככזו, יש בה המון מקומות מצוינים לשתות בהם, בין אם אתם חובבי אלכוהול ובין אם אתם מעדיפים קפה. אחד מהברים האופנתיים בעיר הוא Enigma, בר מעוצב להפליא עם פסלים קינטיים  וקוקטיילים מצוינים, כולל כאלה עם בירה! בר נוסף ששווה לבקר בו הוא Insomnia, שהקהל שלו מורכב בעיקר מאמנים ושחקנים.

אם אתם מאנשי הקפה, תמצאו בקלוז' תרבות קפה מפותחת למדי, שריד לימי האימפריה האוסטרו-הונגרית. Meron היא רשת בתי קפה עם קפה משובח שנקלה במקום ושבעה מיקומים שונים ברחבי העיר. Sisters הוא בית קפה היפסטרי עם אווירה ברלינאית. יש בתי קפה שמגישים אוכל מצוין, כמו Eggcetera שמגיש בראנצ'ים לאורך כל היום.

בית קפה בעיר העתיקה של קלוז' | צילום: Giannis Papanikos, שאטרסטוק

בית קפה בעיר העתיקה של קלוז' | צילום: Giannis Papanikos, שאטרסטוק

קניות

בבירת רומניה יש כמה קניונים מצוינים, אחד הגדולים שבהם הוא Iulius Mall Cluj ובו 230 חנויות של מותגים מקומיים ובינלאומיים, בתי קפה ומסעדות, מתחם שעשועים לילדים, מתחם טרמפולינות ומתחם אולמות קולנוע. בצמוד לקניון יש פארק ירוק. קניון נוסף הוא VIVO Cluj Napoca, ובו חנויות של מותגים מובילים, עשרות מסעדות ובתי קפה, ג'ימבורי ובתי קולנוע.

אם אתם מעדיפים קניות עם קצת יותר אופי, תמצאו בעיר כמה חנויות יד שניה מצוינות. Helofita היא אאוטלט גדול שמתמחה בבגדי יד שנייה במצב טוב ולו כמה סניפים ברחבי העיר. גם Tabita היא רשת של חנויות יד שנייה בה אפשר למצוא הרבה מציאות וינטג'יות.

אם אתם מעדיפים בגדי מעצבים, תשמחו לדעת שבקלוז' יש פקולטה לעיצוב אופנה, ומעצבים צעירים רבים פותחים חנויות בעיר. אחת החנויות המעניינות היא Dopium Urban של המעצבת כריסטינה טלפטין שלוקחת בגדים ישנים, ממחזרת אותם ויוצרת מהם בגדים אחרים לגמרי.

שייט באגם התת קרקעי בסלינה טורדה | צילום: omihay, שאטרסטוק

שייט באגם התת קרקעי בסלינה טורדה | צילום: omihay, שאטרסטוק

טיול למכרה המלח סלינה טורדה

אם יש טיול יום אחד שאתם לא רוצים להחמיץ בקלוז' הרי שזהו ביקור במכרה המלח סלינה טורדה (Salina Turda) אשר נמצא במרחק נסיעה קצרה מהעיר. עמוק מתחת לפני הקרקע מסתתר מכרה מלח מרשים אשר נסגר ב-1932 ונפתח ב-1992 כיעד תיירותי. המתחם כולל, בין היתר, אולם ענק ובו נטיפי מלח מרהיבים בשלל צורות, אגם תת קרקעי שאפשר לשוט בו בסירת פדלים, ואפילו פארק שעשועים תת קרקעי עם גלגל ענק,  מיני גולף, טניס שולחן, באולינג ועוד.

אתר מכרה המלח

למידע נוסף – מדריך מסע אחר לרומניה

חיי הכפר בטרנסילבניה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.