תפריט עמוד

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל הפרטים בפנים

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, שיתקיים השנה בפעם ה-23, הוא הרבה יותר מחגיגה קולינרית – זוהי הזדמנות נהדרת ליהנות מהנופים הפסטורליים של האזור (לא במקרה הפסטיבל מתקיים בחודש מרץ, כשהגבעות הירוקות של האזור מתכסות בפריחה משגעת), לפרגן לעסקים מקומיים קטנים וליהנות מהמפגש עם הבשלנים המקומיים, כולם מגשימי חלומות (חלקם לאורך כל השנה ואחרים רק בתקופת הפסטיבל).

במטה יהודה אין אטרקציות גדולות, ובזה, במידה רבה, טמון הקסם של האזור. במקום לרוץ מאתר אחד לאטרקציה אחרת ולסמן וי, במטה יהודה אפשר להאט ולנשום. ליהנות מנופי הגבעות הירוקות, המכוסות במרבדים של תורמוסים, ללגום כוס יין (מטה יהודה הוא אזור יין מוכרז, הראשון בישראל), לאכול אוכל טוב שבושל עם הרבה אהבה ולנהל שיחה עם האנשים שמאחורי כל זה.  התיירות באזור היא אישית, לפעמים בחצר האחורית של הבית, במובן המילולי של המילה. הפסטיבל החל את דרכו כחלק מיוזמה למצוא אפיק פרנסה לבשלניות מקומיות. לימדו אותן להפוך את הבישול לפרנסה, הן התחילו לבשל לאנשים בפסטיבל, וחלקן המשיכו להתפרנס מבישול כל השנה. בשונה מהמגמה הרווחת בעולם, כאן המבוגרים משכו את הצעירים.  הצעירים ראו כי טוב והחלו לפתוח ביוזמות קולינריות משלהם. היום הפסטיבל הוא סיפור הצלחה, שמושך מדי שנה המוני מבקרים מכל הארץ, שמתאהבים באזור, בתושביו וכמובן באוכל. בפסטיבל יש השנה 77 משתתפים, 20 מתוכם חדשים. הנה ההמלצות שלנו:

הנוף הנשקף מיקב צובה | צילום: סימי שאואר

הנוף הנשקף מיקב צובה | צילום: סימי שאואר

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד ביד השמונה

מלון לוגוס ביד השמונה משקיף בנוף פסטורלי של הרים ויערות, ובקתות העץ שלו טובלות בצמחייה וירק (עם הרבה רקפות שמציצות מכל פינה בחודשי החורף). מלבד הנוף, השקט והשלווה, אחת האטרקציות המרכזיות של המלון היא הבראנץ' שמתקיים בו בכל יום שישי בין 12:00-8:00, ולא רק בתקופת הפסטיבל. הבראנץ', אשר פתוח בתשלום גם לקהל הרחב ולא רק לאורחי המלון,  הוא אחד מהבראנצ'ים הייחודיים, הטעימים והבריאים בארץ, וכולו על טהרת הסלואו פוד. הבראנץ'  מופעל על ידי קייטרינג לואיזה, שהשף שלו, נדב מלין, הוא הנציג של תנועת סלואו פוד בישראל. בהתאם, כל מרכיביו נעשים במקום – מהמטבלים, הממרחים והרטבים, דרך הגרנולה ועד הלחמים שנאפים במקום. בהתאם לעקרונות תנועת הסלואו פוד, כל המרכיבים עונתיים וטריים, נקיים מכימיקלים וומיוצרים ומסופקים עם  דגש על ייצור וסחר הוגן.

הרכיבים בבראנץ' של יד השמונה, כולל המטבלים, הגרנולה והקרקרים - מיוצרים במקום | צילום: סימי שאואר

הרכיבים בבראנץ' של יד השמונה, כולל המטבלים, הגרנולה והקרקרים – מיוצרים במקום | צילום: סימי שאואר

במזנונים יש שפע יצירתי, בריא ומשמח שלא תראו בשום מקום אחר – אגף המנות החמות, כולל למשל, מסבחה, גאלט פטריות וגבינה כחולה, מאפה פילו עם גבינות גאורגיות, קיגל ללא סוכר על בסיס דלעת, מאפה טבעוני על בסיס קמח חומוס ופטריות, סמבוסק מנגולד וחומוס ועוד. באגף הסלטים, תמצאו, לצד סלט פטוש רענן וסלט קלמנטינות ושומר, גם סלט תפוחי אדמה באטר עם קרם קשיו וסלט קינואה עם דלעת ערמונים. ומה עוד? יש פירות מיובשים ללא סוכר ופירות טריים, קרקרים נהדרים ללא גלוטן מקמח טף, מוצרי חלב וגבינות של מחלבות מקומיות, לאבנה טבעונית על בסיס בורגול מותסס ועוד. יש גם עמדה בה מוכנות ביצים בהזמנה אישית, ובר קינוחים מפתה במיוחד, עם גאלט תפוחים, פאי תפוחים ביין, טארפלס שוקולד מופלאים, עוגת גבינה ניו יורקית, קראמבל תפוחים טבעוני ועוד.

הבראנץ' ביד השמונה כולל סלטים מיוחדים ונהדרים, כמו סלט תפוחי אדמה באטר עם חמאת קשיו | צילום: סימי שאואר

הבראנץ' ביד השמונה כולל סלטים מיוחדים ונהדרים, כמו סלט תפוחי אדמה באטר עם חמאת קשיו | צילום: סימי שאואר

לכבוד הפסטיבל, ובמסגרת שיתוף הפעולה עם השף-קונדיטורית רות אוליבר כחלק המאבק להצלת השום הישראלי, רקחו מלין ואוליבר כמה מנות מיוחדות על טהרת השום הישראלי, אשר יוגשו גם הן בבראנץ'. בין היתר תוכלו לטעום פה פוקאצ'ה שום, ממרח שום (סקורדליה), פסטו שום ירוק, לבנה עם שום או חמאת שום שחור מותסס.

ארוחות הבראנץ' מוגשות בכל יום שישי במלון לוגוס. יש להזמין מקום מראש בטלפון 02-5942000

יין ומאפים בצובה, מול הנוף

אזור מטה יהודה הוכרז, כאמור, כאזור יין רשמי בישראל, וליקב צובה, שלו 450 דונם של כרמים שמספקים ענבים לכרמי האזור, יש חלק בכך. ביקב מייצרים בין היתר, קברנה, מרלו, סירה, שיראז ושרדונה, אשר בכל שנה זוכה במדליית זהב. במרכז המבקרים שבמקום אפשר ליהנות לאורך כל השנה מטעימות יין מול נוף הכרמים המשגע. במקום מוצעת טעימה מארבע יינות, ואלה מלווים באוכל שהולך טוב עם יין כמו פלטות גבינות, פיצות ועלי גפן ממולאים.

חביות יין ביקב צובה | צילום: באדיבות תיירות צובה

חביות יין ביקב צובה | צילום: באדיבות תיירות צובה

במסגרת הפסטיבל ייארחו בימי שישי את נועה והילי – קונדיטוריות מקיבוץ צובה. כל השנה אפשר ליהנות בימי שישי מעגלה עם המאפים המופלאים שלהן (ובהם מאפה בצק עלים נהדר עם בטטה ובצל מקורמל, מאפה בצק עלין פלפלים קלויים, קרואסון פיסטוק ועוד).  בפסטיבל הן מציעות גם תפריט מיוחד בהגשה, כולל מרק המוגש בליווי מקלות בצק עלים, קישים אישיים במגוון טעמים, סלט אישי קטן של ירקות העונה, כוס יין אדום/לבן ומאפה מתוק מבצק בריוש כרוך לקינוח.  כל זה ב-200 שקלים לזוג, ויש אפשרות להמיר את המנות במנות טבעוניות.

קישים אישיים ומאפי בצק עלים מענגים של הילי ונועה אופות ביקב צובה | צילום: סימי שאואר

קישים אישיים ומאפי בצק עלים מענגים של הילי ונועה אופות ביקב צובה | צילום: סימי שאואר

מתי? ימי שישי בזמן הפסטיבל בין 14:00-10:00.

מעדיפים בשר? בימי חמישי בערב, בזמן הפסטיבל, יארח היקב את מיט טיים מאבן ספיר לארוחה שכוללת שש מנות בשר מהגריל ומהמעשנה, המלווים בירקות מהגריל וסלטים רעננים.

פרטים נוספים בטלפון 02-5347678

ארוחה אתיופית בחוות בר

חוות בר שבקיבוץ צרעה היא חווה חקלאית חינוכית אקולוגית, שבה תלמידים מרחבי המועצה לומדים חקלאות, סביבה וקיימות, מכירים בעלי חיים וצמחים ומתחברים לטבע. בחווה יש ערוגות של ירקות, צמחי תבלין וגם מינים קדומים של חיטה, חממות, בריכת מים, מבוך תבלינים ושטח בר שמושך בעלי חיים רבים. בתוך הלוקיישן הלא שגרתי הזה מארח בישאו טספאי לארוחות המבוססות על המטבח האתיופי. לטספאי יש חיוך כובש וסיפור חיים מרתק. הוא נולד באתיופיה, עלה לארץ כילד במבצע שלמה ובהמשך היה חבר נבחרת ישראל באתלטיקה קלה והתגורר במכון וינגייט. החיים בפנימייה גרמו לו לרצות לעסוק בחינוך ובהדרכת נוער, וזה מה שהוא עושה היום. בתקופת הפסטיבל הוא מוצא זמן לאהבה נוספת שלו – האוכל האתיופי עליו גדל.

ערוגות שופעות ירק בחוות בר | צילום: סימי שאואר

ערוגות שופעות ירק בחוות בר | צילום: סימי שאואר

המטבח האתיופי נחשב לאחד הבריאים ביותר שיש בנמצא. הוא שופע ירקות, קטניות ועשבי תבלין ונטול גלוטן וסוכרים. הטעמים הדומיננטיים בו הם החריף והחמוץ, ואילו המתוק כמעט ולא קיים. הארוחה האתיופית היא חוויה חברתית. על השולחן מניחים אינג'רה – לחם אתיופי שטוח, רך וחמצמץ העשוי מקמח טף מותסס, וסביבו מטבלי קטניות וירקות.  האינג'רה היא גם הלחם והצלחת, ועליה מעמיסים את המטבלים בתנועת ניגוב וקיפול. הארוחה של טספאי כוללת אינג'רה עם מגוון תבשילים ומטבלים, ובהם שירו – החומוס האתיופי, תבשיל שעועית, תבשיל בטטה, תבשיל כרוב סגול עם לימון כבוש, תבשיל עלי מנגולד מבושלים ומתובלים, תבשיל עדשים ועגבניות ועוד. זוהי הזדמנות נהדרת להכיר טעמים חדשים וגם את התרבות האתיופית. מסביב יש עבודות יד אתיופיות, טאבון שכמותו היה כמעט בכל חצר בית בכפרים באתיופיה, והסברים על חיי הכפר באתיופיה. הארוחה מסתיימת בטקס הבונה המסורתי, הכולל קליית קפה, טחינתו ושתייתו כשלכל שלב יש ברכה ייחודית.

הארוחה האתיופית כוללת אינג'רה מקמח ט, עליה מניחים תבשילים ומטבלים על בסיס קטניות וירקות | צילום: אלדד מאסטרו

הארוחה האתיופית כוללת אינג'רה מקמח ט, עליה מניחים תבשילים ומטבלים על בסיס קטניות וירקות | צילום: אלדד מאסטרו

 

ארוחה קוצ'ינית אצל אסתר ואופירה בכפר אוריה

מקום נוסף להתנסות בו באוכל שאינו מאוד מוכר לחיך הישראלי הוא כפר אוריה, שם מכינות אסתר אליהו וכלתה אופירה, מטעמים מהמטבח הקוצ'יני. רבים בישראל מכירים את המטבח ההודי, אבל את המטבח הקוצ'יני מדרום הודו אי אפשר כמעט לאכול במסעדות בארץ אלא רק בבתים של יהודים יוצאי קוצ'ין. כזהו בדיוק הבית של אסתר, אשר עלתה לארץ מקוצ'ין בסוף שנות החמישים. אסתר לקחה את המתכונים שעברו במשפחתה במשך עשרות שנים ושדרגה אותם. כלתה, אופירה, ממוצא לובי, התאהבה במטבח הזה והיום השתיים מבשלות ביחד את האוכל הקוצ'יני המתובל והטעים להפליא.

אסתר אליהו, כלתה אופירה והנכשדה מכינות מטעמים מהמטבח הקוצ'יני בכפר אוריה | צילום: אלדד מאסטרו

אסתר אליהו, כלתה אופירה והנכשדה מכינות מטעמים מהמטבח הקוצ'יני בכפר אוריה | צילום: אלדד מאסטרו

ארוחה אצל השתיים כוללת שולחן עמוס במטעמים. תמצאו שם מסאלה דוסה – מעין קרפ הודי נטול גלוטן העשוי מקמח כוסמין וממולא בתפוחי אדמה, רוטב קוקוס טחון, זנגוויל, גרגרי חרדל וכוסברה; מנת דג מסורתית עם רוטב צהוב על בסיס קוקוס ובצל, קציצות עדשים כתומות ללא גלוטן, בונדה – מעטפת בצק במילוי תפוחי אדמה או בשר וצנוברים (שמזכיר בטעמו קובה), חטיפים הודיים על בסיס קמח עדשים, קוקוס ובצל, ביריאני – אורז מתובל, תבשיל חומוס עם חרדל ובפלה (תבלין קוצ'יני), תבשיל עדשים וקישוא ועוד מטעמים.  לקינוח יש פייסום – פניני טפיוקה עם קרם קוקוס, הל וקשיו, ומפתיע כמה שזה טעים.

הארוחה מוגשת בכל יום שישי במהלך הפסטיבל, בשעות 16:00-10:30 במסגרת קבלת שבת מוזיקלית, שכוללת הופעה של המוזיקאי מאור מדמון שמשלב טבלות הודיות ומלילים מקוצ'ין עם כלי נגינה מערביים ואתניים. בימי שבת בין 13:00-11:00 תתקיים פעילות קצב למשפחות, בשילוב כלי הקשה ותיפוף גוף, שתלווה באירוח קל של מאפים קוצ'יניים וחטיפים מסורתיים.

יש להזמין מראש בטלפון 052-3000995, 052-5544478

שולחן גדוש במעדנים קוצ'יניים אצל אסתר ואופירה בכפר אוריה | צילום: אלדד מאסטרו

שולחן גדוש במעדנים קוצ'יניים אצל אסתר ואופירה בכפר אוריה | צילום: אלדד מאסטרו

סיטופיה: אירוח, קולינריה ומעשים טובים

התחנה האחרונה שנמליץ עליה היא מתחם האירוח סיטופיה. עוד לפני האוכל, מדובר במתחם אירוח בוטיק יפהפה בסגנון טוסקני, שנפתח לפני חודשים ספורים בכפר אוריה. מדובר בבית אבן גדול שבו ארבע סוויטות, לכל אחת מהם כניסה נפרדת. הסוויטות מעוצבות בטוב טעם, ובכל אחת שולט צבע דומיננטי אחר. אורחי כל הסוויטות נהנים מגישה לחצר פנימית יפה שנראית כאילו נלקחה ממגזין לעיצוב, שבלבה בריכת שחייה (מחוממת בחורף) המוקפת דק עץ עם פינות ישיבה ורביצה מזמינות. במתחם הזה יש גם סאונה. ארוחת הבוקר מבוססת על רכיבים טריים, עונתיים ומקומיים. היא כוללת לחם מחמצת מאפה בית, מטבלים וממרחים שטסה מכינה, גרנולה ביתית, יוגורט, פירות המיובשים במקום ועוד.

מתחם האירוח סיטופיה יארח את האירוע הסוגר של הפסטיבל | צילום: סימי שאואר

מתחם האירוח סיטופיה יארח את האירוע הסוגר של הפסטיבל | צילום: סימי שאואר

בזמן הפסטיבל יתקיים במקום אירוע מיוחד – המתחם יארח את השף קונדיטורית רות אוליבר ואת בוגרת מאסטר שף תאיר מורדוך לאירוע הסוגר של הפסטיבל ב-31.3. האירוע יכלול ארוחת צהריים, יין משובח והרצאה של תאיר מורדוך על הגשמת חלומות. באירוע אפשר יהיה לשמוע על הפרויקט "מטבח משלהן". מדובר בספר בישול יוצא דופן שהוא פרי שיתוף פעולה בין עורכת הספר יעל כלב לבין איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית ובו מתכונים של 50 נשות אוכל מובילות בישראל, אשר כל הכנסותיו מיועדות למניעה של אלימות מינית בחברה הישראלית על ידי חינוך והסברה.

יש להזמין מקום מראש במספר הטלפון 054-9949300

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 של מטה יהודה יתקיים במשך שלושה סופי שבוע, בימים חמישי-שבת, בתאריכים 9 במרץ – 1 באפריל. הפסטיבל יתקיים במסעדות, בבתיהם של בשלנים מקומיים, ביקבים וגם במיקומים מיוחדים בטבע, ויכלול ארוחות שף מיוחדות, אירוח בבתים, סלסלות פיקניק, ארוחות בראנץ', סיורי ליקוט וסיורים קולינריים, שוק לילה, טעימת יינות, סדנאות מיוחדות (כמו סדנת כבישת ירקות או סדנה להכנת גבינות), ארוחות בשילוב מופעים מוזיקליים ועוד. כל הפרטים באתר תיירות מטה יהודה.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים

מערת קבורה מימי פרעה רעמסס השני נחשפה במפתיע בפלמחים
מערת קבורה מימי פרעה רעמסס השני נחשפה במפתיע בפלמחים

כמו להיכנס לסט התפאורה של אינדיאנה ג'ונס: מערת קבורה מימי פרעה רעמסס השני, ובה עשרות חפצים שלמים, נחשפה במפתיע בגן הלאומי פלמחים. המערה, שהתגלתה במקרה ע"י טרקטור שהלם בסלע במהלך עבודות פיתוח, נפרצה לראשונה מאז שנסגרה בידי אנשים לפני ...