תפריט עמוד

מעלה קורצ'אק: טיול מעורר השראה

"מעלה קורצ'אק" בגליל העליון הוא יוזמה של סופרת הילדים מיריק שניר, ואיש החינוך ומדריך הטיולים יואב יעקובי. מעלה קורצ'אק הוא הדרך להזכיר את העשייה האצילית של יאנוש קורצ'אק ולהמשיך את מסעו החינוכי הנועז בארץ ישראל אשר נקטע באכזריות, וזאת מתוך אמונה שלמה שערכי תורת החינוך שהגה והגשים בחייו, הם נצחיים ונדרשים לנו לדורות הבאים

"כמה מפליא שאפשר להתבונן שעות ארוכות: ביער, בעץ אחד בו, בעלה אחד שעליו, בעורק אחד של עלה – ושעות מפליאות זורמות ועוברות בנשמה…"
יאנוש קורצ'אק

"מעלה קורצ'אק" הוא יוזמה חדשה של סופרת הילדים מיריק שניר, ואיש החינוך ומדריך טיולים יואב יעקובי. מעלה קורצ'אק הוא הדרך שלנו להזכיר את העשייה האצילית של יאנוש קורצ'אק ולהמשיך את מסעו החינוכי הנועז אשר נקטע באכזריות, וזאת מתוך אמונה שלמה שערכי תורת החינוך שהגה והגשים בחייו, הם נצחיים ונדרשים לנו לדורות הבאים.

לקריאה נוספת: מסעותיו של קורצ'אק בארץ ישראל

רחל סגל רבינוביץ בת כפר גלעדי, צעירה בת 94 הביעה בפני בני משפחתה טענות נוקבות על כך שאין אנו מנציחים את חלומו הגלילי של יאנוש קורצ'אק. במהלך השנים תמיד סיפרה על ביקורו של קורצ'אק בבית הספר ועל המפגשים המרתקים איתו. היא הייתה בת 10 והתרשמה ממנו עמוקות. המורה שלה, אביה, מרדכי סגל שהיה מחנך צעיר, וכבר פעיל ומוכר במערכת החינוך הקיבוצית, הכיר את קורצ'אק והזמינו לביקור בכפר גלעדי בכדי להחליף ביניהם דעות  וכדי ללמוד מניסיונו העשיר ומגישתו החינוכית. לימים הקים סגל את סמינר הקיבוצים ואת אורנים והיה למנהלם במשך עשרות שנים.

רחל סגל בתו זכרה שבעקבות אותו ביקור, היה לקורצ'אק חלום עליו כתב ביומן הגטו ותבעה מאתנו לא לשכוח אותו ולהנציחו בדרך כלשהי.

מטיילים ראשונים במעלה קורצ'אק

מטיילים ראשונים במעלה קורצ'אק

אימא של מיריק - רחל סגל (משמאל) הייתה ילדה כשפגשה את קורצ'אק. היא בקשה שלא נשכח את האיש שהלך עם הילדים

אימא של מיריק – רחל סגל (משמאל) הייתה ילדה כשפגשה את קורצ'אק. היא בקשה שלא נשכח את האיש שהלך עם הילדים

ד"ר יאנוש קורצ'אק היה רופא ילדים וסופר שזכה להכרה רבה בפולין ומחוצה לה. כמחנך הוא היה ממבשרי ההכרה בזכויות הילד ומראשוני המנסחים אותן. בית היתומים שלו ושל סטפה, שותפתו לגישה החינוכית וליישומה, התנהל החינוך הדמוקרטי כשבבסיס משנתו עומדים אהבת הילדים וכבודם. לטענתו, חינוך וערכים יכולים להשפיע רק מתוך יחס של כבוד, הערכה ודיאלוג. לכל ילד עולם פנימי משלו מלא ועשיר ואין לזלזל ברצונותיו ובדברים המעסיקים אותו. בתפיסת עולמו האמין קורצ'אק כי אסור שהחינוך יבוא מתוך פחד וכי חינוכו של הילד חייב לאפשר התפתחות חופשית. חינוך אינו חיקוי התנהגות אלה השפעה הדדית.

מטרת החינוך צריכה להיות הקניית עצמאות ותחושת אחריות והילד צריך לקחת חלק פעיל בתהליך חינוכו וללמוד מתוך עולם החוויות וההתנסות שלו.

קורצ'אק ביקר פעמיים בארץ ישראל ב-1934 וב-1936.

במסעו השני "חרש" את הארץ מדרומה ועד לצפונה, כשהנקודה הכי צפונית אליה הגיע הייתה כפר גלעדי.

ביקורו בכפר גלעדי ארך כשבוע ימים וכלל טיולים רבים עם סגל והילדים, בין השאר להרי נפתלי המתנשא מעל הקיבוץ וצופה לחרמון.

חלומו עליו הוא כותב ביומן הגטו בחודשים האחרונים לחייו: "היה על בניין בית יתומים גדול בהרי הלבנון בקרבת כפר גלעדי…". קורצ'אק מפרט ביומנו את תוכניותיו ומתאר את החדר השקוף שיבנה לעצמו על גג כדי שבזמן הכתיבה הוא לא יחמיץ אף שקיעה ואף זריחה ואת הכוכבים בלילה.

קשר מיוחד זה של קורצ'אק לארץ ישראל לגליל ולכפר גלעדי לא ידוע לציבור הרחב וראוי לאזכור והנצחה.

בשלב ראשון תכננו מסלול באורך של כ-5 ק"מ בדרך עפר נוחה היוצאת מבית האבן (כיתת הלימוד בה ביקר קורצ'אק) ועולה לעבר מצפה עדי ומושב מרגליות. המסלול מתאים לכל המשפחה, אפשר גם לצעוד בו מלמעלה למטה. לאורך המסלול תצפיות נוף נהדרות וציטוטים קצרים, מרגשים ומעוררים מחזונו החינוכי ההומאני יוצא הדופן של קורצ'אק. המעלה מוקדש גם לסטפה שותפתו ונועד להעלות ולהעצים את העשייה החינוכית ולמען הדורות הבאים ברוח קורצ'אק והחינוך הקיבוצי אותו העריך, וברוח חינוך בר-קיימא המכבד את זכויות האדם מיום היוולדו. בעתיד יוכל מעלה קורצ'אק להוביל למרכז אשר יעסוק במורשתו החינוכית האנושית-חלוצית של אדם נדיר זה.

תיאור המעלה

בווייז יש לרשום קיבוץ כפר גלעדי בית השומר. בנקודה זו יש להחנות את הרכבים. אפשר ומומלץ מאוד להתרשם מהנוף הנהדר מהמדשאה של בית השומר ואף להיכנס לביקור במוזיאון בטרם תצאו לצעידה במעלה קורצ'אק. במוזיאון – בשעות הלמידה בלבד – אפשר לבקש מהשומר להיכנס ולהתרשם מבית האבן בו ביקר קורצ'אק. אם סגור או שלא איפשרו לכם כניסה, המשיכו בהליכה מערבה לכיוון המחצבה עד הסלע ליד השער המערבי. שם תוכלו לקרוא על ביקור קורצ'אק בכפר גלעדי. מכאן צאו דרך השער לפי סימון העפיפון. קטע הדרך הקצר עד למחצבה פחות נעים, אבל שדרת העצים שניטעו ע"י מכינת מעין ברוך מייפה אותו עד הגיעכם לחניית המחצבה, כאן היצמדו לכביש הראשי, עקפו את קוביות הבטון והתחברו למעלה ולחורש שיילווה אותנו לאורך כל המסלול. אחרי כ-2 ק"מ תגיעו לאבן החלום שם תוכלו ליהנות מהנוף לקראו ולהתרגש מחלומו של קורצ'אק. על סלעים ב"מעלה קורצ'אק" יהיו ציטוטים ואמירות שלו שמטרתם לעורר דיון ומעגלי שיח בהשראתם.

המשיכו במעלה, תיהנו מהחורש, מהנוף ומהאוויר הטוב עד שתגיעו לכביש הגישה למצפה עדי שם מסתיים המעלה.
ניתן ללכת את המסלול בעליה או בירידה. רמת הקושי בעליה – בינוני. מתאים לאוהבי לכת.
המסלול אינו מסומן בצבע אלא בשלטי "עפיפונים".

לסיום – ציטוט נוסף של קורצ'אק:

"המחנך שאינו דוחק וגודש אלא משחרר,
אינו מושך אלא מעלה,
אינו מדכא אלא מעצב,
אינו תובע אלא שואל,
יחווה יחד עם הילד הרבה רגעי השראה…"
יאנוש קורצא'ק, עם הילד, עמוד 283

מפת מסלול מעלה קורצ'אק:

באדיבות עמוד ענן

באדיבות עמוד ענן

——————-

יואב יעקובי – מדריך טיולי ג'יפים טיולים לכל המשפחה וטיול ויה פראטה במצוק מנרה
פרטים על טיולים עם יואב כאן
כתבות נוספות של יואב יעקובי

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...