תפריט עמוד

הגן הבוטני בירושלים: Seeing The Invisible

תערוכה בינלאומית של מציאות רבודה שמתקיימת בימים אלה בגן הבוטני בירושלים היא סיבה מצוינת לבקר בגן, ששווה לחזור אליו בכל עונה

הגן הבוטני של גבעת רם הוא אחת מההפתעות הנעימות בירושלים. בלב העיר הגדולה נמצא הגן המקסים הזה שמהווה מקום מפלט מושלם מהמולת העיר. האגם המלאכותי הגדוש בצמחי מים, פלגי המים, החממה הטרופית, ובעיקר הצמחים  – למעלה מ-6,000 זני צמחים מעל העולם – כל אלה ישכיחו מכם שאתם בלב העיר הגדולה.

אני אוהבת לחזור ולבקר בגן הבוטני בעונות שנה של השנה, ולראות איך משנה את מראהו וצבעיו בכל עונה. באביב אפשר לחזות בחלקה האסייתית בפריחה יפה של צבעונים ופרחי בר וכן בפריחה מרהיבה של עץ הדובדבן, בקיץ יש מופע פריחה מדהים של פרח הלוטוס ועכשיו, בסתיו, אפשר לראות שלכת יפה בחלקת אמריקה הצפונית  שבה עצים נשירים כמו מילה, אלון, דולב ומייפל.

דרך האפליקציה תוכלו לראות יצירות אמנות שמשתלבות עם הסביבה האמתית ולא נראות באופן אחר | צילום: אבי חיון

מה שלא פחות נחמד הוא שהגן מציע מגוון אירועים בכל שנה ובכל עונה, מאירועים לכל המשפחה בקיץ ועד פסטיבל אורות בחורף. בימים אלה (ועד אוגוסט 2022) מתקיימת בגן תערוכה יוצאת דופן – Seeing the Invisible. התערוכה המדוברת מתקיימת במקביל ב-12 גנים בוטניים ברחבי העולם (ביניהם הגן הבוטני המלכותי של אדינבורו, הגן הבוטני קירסטנבוש בדרום אפריקה והגנים הבוטניים המלכותיים של מלבורן) ונולדה ביוזמת הגן הבוטני בגבעת רם.

התערוכה מציגה 13 עבודות מציאות רבודה של 13 אמנים ישראלים ובינלאומיים מובילים, ובהם סיגלית לנדאו הישראלית, דייטו מנבה היפני ואיי וי וי הסיני. מה זה אומר עבודות מציאות רבודה? הכוונה ליצירות אמנות שנעשו בטכנולוגיית AR, ללא המגבלות החלות על עבודות אמנות פיזיות, אשר אינן נראות לעין בלתי מזוינת, אך ברגע שמתבוננים בהן דרך האייפד או הטלפון הנייד, לאחר שמורידים את האפליקציה Seeing the Invisible,  מתגלה יצירת תלת ממד גדולת ממדים שמשתלבת עם סביבתה. הטכנולוגיה מאפשרת לראות את היצירה ואף לשוטט בה. אותה יצירה יכולה להיות מוצגת בין קקטוסים עצומים בגודלם בגן הבוטני של טוסון, אריזונה, בתוך יער עצי סקויה באדינבורו או במרחבים הירוקים של הגן הבוטני בירושלים.

זקיף המלח של סיגלית לנדאו | צילום: באדיבות הגן הבוטני

במהלך השיטוט בתערוכה חיכו לנו הפתעות רבות. אחת מהן היא זקיף המלח העצום שיצרה סיגלית לנדאו, אשר מרבה לעסוק בים המלח ביצירותיה. זקיף המלח הסוריאליסטי משמש בחזונה של לנדאו גשר מלח צף שמחבר בין ישראל, הרשות הפלשתינית וירדן. בסמוך נמצאת יצירה מרהיבה של האמנית האמריקאית שרה מיוחס – פסנתר כנף שמעליו מעופפות ציפורים אשר מפעם לפעם, במעופן, נוחתות באקראי על קלידי הפסנתר ומפיקות צלילים.

פסנתר הכנף של שרה מיוחס | צילום: מילי שאואר

עבודה מהפנטת אחרת היא של האמן והתקליטן היפני דייטו מנבה, בה הוא נראה מפזז באופן בלתי אפשרי וללא הפסקה לצלילי מוזיקה אלקטרונית. היצירה מופקת מסריקות MRI של מוחו של האמן כאשר גלי המוח שלו מתורגמים לתנועה דיגיטלית. יצירה מעניינת נוספת היא אל תשכחיני של אורי גרשט, שבמרכזה נמצא זר פרחים מרהיב שכאשר המבקרים מתקרבים אליו הוא מתנפץ לרסיסים והאוויר מתמלא בזכוכית, עלי כותרת, גבעולים וחרקים הנושרים על הקרקע. גם יצירתו של איי ויי ויי, כלוב מוזהב, היא מעניינת ומעוררת מחשבה. הכלוב המוזהב מאפשר לצופה להיכנס פנימה ולהשקיף כל הגן הבוטני דרך הסורגים, כמו אסיר או ציפור שנלכדה.

זר הפרחים של אורי גרשט | צילום: באדיבות הגן הבוטני

לא נגלה לכם את כל ההפתעות שמחכות לכם, אבל כן נסיים בטיפ: החיסרון היחידי של התערוכה הוא שהיא מאלצת את המבקר להיות מחובר לטלפון, על מנת לא להחמיץ את היצירה הבאה, וגורמת לו להתבונן בגן מבעד למסך הטלפון. ההמלצה שלי היא, לאחר שתסיימו לצפות בכל היצירות, לכבות את הטלפון ולצאת לסיור נוסף בגן. הגן הבוטני של ירושלים הוא פנינה גם כפי שהוא, בלי אטרקציות מיוחדות, וכדאי להקדיש זמן נוסף לסיור בו תהיו בנוכחות מלאה עם הטבע שמסביב.

פרטים נוספים באתר התערוכה ובאתר הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים.

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מירושלים

חגיגת אורות בגן הבוטני בירושלים
חגיגת אורות בגן הבוטני בירושלים

הגן הבוטני האוניברסיטאי גבעת רם בירושלים בסיוע משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים הכינו לנו מיזם אמנותי מנצנץ שלקוח נדמה היישר מארצות הקור. בתוך הגן נתחם מסלול מיוחד באורך של כקילומטר, המתפרש על שטח של כ-14 דונם, בו ...

שוק מחנה יהודה ונחלאות – ירושלים מתעוררת
שוק מחנה יהודה ונחלאות – ירושלים מתעוררת

בקושי התאוששנו מהקורונה והתחילו המהומות בירושלים, אבל זה ממש לא אומר שאתם צריכים לוותר על טיול בעיר. אפשר לשוטט בסמטאות הצרות של נחלאות, לבקר בשוק מחנה יהודה ביום ולחזור אליו בערב, לאכול נהדר – מאוכל שמבושל על פתיליות ...

מסביב לעולם בירושלים: הפנים הפחות מוכרות של ירושלים
מסביב לעולם בירושלים: הפנים הפחות מוכרות של ירושלים

היא ענקית, מורכבת, מגוונת ומסובכת, וגם אם הייתם בה עשרות פעמים, ירושלים תמיד מפתיעה. רשמים מטיול בן כמה ימים בירושלים, דרך שכונות חילוניות וחרדיות, בין דוכני שוק ומסעדות שף, בבתים של נשים מקומיות, על חומות העיר העתיקה ובטחנת ...