תפריט עמוד

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

הגליל המערבי הוא אחד מחבלי הארץ היפים והמגוונים בארץ, עם חופים יפהפיים, נחלים, הרים, אתרים ארכאולוגיים ועיר עתיקה ומלאת קסם. מה שלא כולם יודעים הוא שהנוף האנושי בגליל המערבי לא נופל מהנוף הטבעי, והאנשים הם שהופכים את האזור הזה למיוחד כל כך. מיזמים קולינריים, סדנאות, גלריות, יקבים וסיורים מיוחדים הם חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול במקום, לא פחות מהמסלול בנחל כזיב או ביקור בראש הנקרה. בזכות אלה בכל ביקור במקום אפשר להיחשף להפתעות חדשות, באזור שלא מפסיק לצמוח. פסטיבל אביב זמן גליל מערבי שמתקיים בסוף מאי מהווה הזדמנות מצוינת להיחשף לכל העושר של האזור. הנה כמה דברים שתוכלו לעשות בפסטיבל, ממרביתם תוכלו ליהנות לאורך כל השנה:

היסטוריה, ארכיטקטורה ויין בעכו

עכו היא עיר מורכבת ומרתקת, שחיי השיתוף בה יודעים עליות ומורדות. בדיוק לפני שנה היא עלתה לכותרות בהקשרים לא מחמיאים, בעקבות המהומות שהתחוללו בעיר, אבל החיים חזקים מהכל ובסופו של דבר בעכו חוזרים לחיים משותפים. זוהי הזדמנות נהרת לגלות את הפנינה הזו שהיא גן עדן לכל מי שאוהב היסטוריה, ארכיטקטורה, ים ואוכל טוב.

את הסיור בעכו כדאי להתחיל במרכז המידע  JNF-USA שמנוהל על ידי עמותת התיירות זמן גליל מערבי שמארגנת את הפסטיבל. המרכז שוכן בבית אבן יפהפה עם כיפות מקומרות השוכן בעיר העתיקה, בסמוך לשוק העממי, לבזאר התורכי ולשוק הלבן. המבנה הוצת במהומות בשנה שעברה אך שופץ ושוקם ונפתח מחדש. כאן תוכלו לקבל מידע על כל מה שאפשר לעשות בגליל המערבי, לקבל עזרה בבניית מסלול ובמציאת צימרים, מסעדות ואטרקציות, לצפות התערוכות מתחלפות ולקנות תוצרת מקומית. לצד כל אלה, גולת הכותרת היא כמובן מה שקורה מחוץ למרכז, בין הסמטאות.

 

סמטה ציורית בעכו העתיקה | צילום: סימי שאואר

סמטה ציורית בעכו העתיקה

עכו, שידעה כובשים רבים, היא עיר רב תרבותית שההיסטוריה ניבטת בה מכל פינה.  היוונים, הרומים, הביזנטים, הצלבנים, התורכים והבריטים – כולם הותירו בעיר את חותמם, ולא רק הם. ד"ר שלי אן פלג, מורת דרך, ארכיאולוגית ומומחית לשימור מבנים עתיקים, מדריכה אחת לחודש סיורים בעכו, המוקדשים בכל פעם לתרבות אחרת. בפסטיבל היא תערוך ערב איטלקי, כי גם האיטלקים, מסתבר, הטביעו את חותמם בעיר – הצלבנים הראשונים שבנו את העיר הם מגנואה; המקור של אנשי המסדר ההוספיטלרי הוא באמלפי; פרנציסקוס מאסיזי, מייסד המסדר הפרנציסקני, הגיע לעכו לאחר שאימץ חיי פרישות ואילו מרקו פולו הוונציאני בילה בעיר תקופה ארוכה, בזמן שחיכה לאישור מהאפיפיור להמשיך במסעו לסין. הסיור של ד"ר פלג עובר בין סמטאות בשוק הציוריות של עכו ובכל הנקודות האיטלקיות, מסמטת מרוקו פולו, דרך הכנסייה הפרנציסקנית ועד הרובע הגנואזי. חלק מהכיף בסיור הוא שלמרות יופייה והפוטנציאל התיירותי שלה, עכו היא קודם כל עיר חיה, אותנטית ותוססת שחיים בה אנשים אמתיים.

דוכן תבלינים בשוק של עכו | צילום: סימי שאואר

דוכן תבלינים בשוק של עכו

הסיור מסתיים במרתף היינות של מלון האפנדי, שם אפשר ליהנות מטעימות יין ונשנושים, ולא פחות חשוב, לפגוש את האיש שמאחורי המלון, אורי ירמיאס, הוא אורי בורי. ירמיאס הוא איש שיחה מרתק ולא פחות חשוב, איש חזון. במהלך המהומות בשנה שעברה המסעדה שלו הוצתה, זמן קצר אחרי שהתאושש מתקופה ארוכה של סגרים. למרות זאת, ירמיאס הוא מאמין גדול בחיים משותפים, והוא מספר שבתקופת הרמדאן נציגי הדתות השונות בעיר נפגשו כמה פעמים מתוך החלטה לשמור על רגיעה ולהמשיך בחיים משותפים.

ד"ר שלי אן פלג ואורי ירמיאס במרתף היינות של מלון האפנדי

ד"ר שלי אן פלג ואורי ירמיאס במרתף היינות של מלון האפנדי

מלון האפנדי ראוי לכתבה שלמה משל עצמו, וכדאי מאוד שתשריינו לכם לילה, ולא רק בגלל שלא תרצו לנהוג אחרי טעימות היין. יש מקומות שתמונות עושות להם עוול וזהו אחד מהמקומות האלו, שהיופי והאסתטיקה ניכרים בכל פינה שלהם. המלון שוכן בשני ארמונות מפוארים ששימשו אנשי אצולה עות'מאניים במאה ה-19. המבנים עברו תהליך שיפוץ ושימור מקיף על ידי משמרים מומחים ואמנים מוונציה, והאורחים נהנים בחדרים מרצפות מקוריות, מתקרות מצויירות מאמבטיות פרי סטנדינג ומהקפדה על כל הפרטים הקטנים.  גולת הכותרת היא בגג המלון, בו נערכות מסיבות שקיעה, תראו לא רק את הים הכחול המפרש מולכם, אלא את כל הגליל, כמו גם את גגות עכו וצריחי המסגדים.

ד"ר שלי אן פלג תקיים ערב איטלקי עם טעימות יין ב-25.5 בשעות 20:00-17:00 בעלות של 165 שקלים למשתתף. טלפון: 072-3971617

מלון האפנדי
רחוב לואי התשיעי, עכו
טלפון: 074-7299799

טבע ואוכל טוב במתת

ביישוב מתת שנמצא בגובה 840 מטר מעל פני הים תכלו להחליף את החוויה האורבנית בטבע פראי. כשהולכים בחורש הסבוך, קשה להאמין שרק לפני ארבעים שנה היה פה הר טרשים קירח. כרמית ארבל רומבק, מורת דרך שמתגוררת במתת, מספרת שלכל היופי הזה אחראים תושבי מתת, ובראשם דינה יוגב ששתלה ונטעה והפכה את המקום הזה לגן עדן ירוק. כרמית מספרת שהמגוון האקולוגי במתת הוא מדהים. ביישוב הקטן שרק כ-50 משפחות מתגוררות בו, יש למעלה מ-20 מינים של תאנים, תותי עץ ממינים שונים, אגוזי מלך, דובדבנים, שזיפים, רימונים ועוד, והמגוון הזה יוצר איזון אקולוגי שמשרת את בעלי החיים והתושבים.

אורי צור וכרמית ארבל רומבק בנופים הירוקים של מתת | צילום: אנטולי מיכאלו

אורי צור וכרמית ארבל רומבק בנופים הירוקים של מתת | צילום: אנטולי מיכאלו

כרמית לקחה אותנו לסיור נעים בחורש, שבסיומו הגענו לביתו של אורי צור, שף מקומי צעיר שחי ועבד בתל אביב, במסעדות כמו פרונטו, שילה וטוטו. הקורונה הביאה אותו לגור במתת, קרוב לטבע, ומאז הוא ממש לא מתגעגע. היום אורי, שכולו שופע אנרגיות חיוביות ומלא תשוקה לחיים ולבישול, משתמש בטבע שמסביב לביתו במעבדת ניסויים. הוא מלקט, מתסיס, כובש ואופה ויוצר מנות שמבוססת על ירקות ועשבי תיבול עונתיים שכמותן לא תאכלו בשום מקום אחר. אנחנו טעמנו כמה מנות מארחות הטעימות שלו, כולן מתפוצצות יצירתיות, לא שגרתיות ובעיקר, טעימות להפליא.

אורי צור עושה ניסויים במטבח שלו במתת

אורי צור עושה ניסויים במטבח שלו במתת

בין היתר הוא מכין מרק שקדים קר עם ארטישוק, עלי גפן, שקד ירוק, ושמן מעלי תאנה; לחם מקמח חומוס שמזכיר במרקם שלו פולנטה אפויה, עם עגבניות מותססות, קישוא זוקיני צלוי, גבינת מסחה של מחלבת שירת רועים ודבש מהמכוורת של מתת; לחם שיפון עם סלק, גבינה כחולה מגורדת ואגוז מלך מותסס  – מנה קלאסית עם טוויסט שהופך אותה למענגת במיוחד, וברוסקטה מלחם מחמצת עם אבוקדו בליים כבוש, שסק, פלמידה אדומה כבושה ורוטב מהאבנרו מותסס. יש גם פסטה, במקרה שלנו זו היתה פסטה מחיטת דורום מלאה עם פריקי, שום, מרוות ירושלים, גבינת תום עיזים של שירת רועים וקרמבל פרורי לחם על יוגורט קשיו.

במטבח של אורי צור: לחם מקמח חומוס עם עגבניות מותססות, קישוא זוקיני צלוי, גבינת מסחה ודבש מהמכוורת של מתת

במטבח של אורי צור: לחם מקמח חומוס עם עגבניות מותססות, קישוא זוקיני צלוי, גבינת מסחה ודבש מהמכוורת של מתת

בפסטיבל אפשר יהיה ליהנות מסיור וארוחה  – כרמית תיקח אתכם לסיור במתת שיסתיים בארוחת טעימות צמחונית עונתית בביתו של אורי. כמה? 165 ש"ח. פרטים נוספים בטלפון 072-3971215
בנוסף, אורי צור יקיים ארוחת טעימות אביבית במחלבת שירת רועים בקיבוץ לוטם, אליה ישודכו גבינות מובחרות של המחלבה ויין של יקב שטרן. כמה? 300 ש"ח. פרטים נוספים בטלפון 072-3957566

לגעת בשדה

מקום נוסף שיגרום לכם לחוש את החיבור לאדמה ולטבע הוא לגעת בשדה, החווה החקלאית של דור פינטל שממוקמת בתפן. פינטל הוא עוד אחד מנפגעי הקורונה שהפך את המשבר להזדמנות. עד מרץ 2020 דור היה מורה דרך שהדריך בעיקר תיירים מחו"ל. כשהתיירים האחרונים שלו חזרו הביתה והשמיים נסגרו, דור היה עסוק במחשבות מה לעשות עכשיו. כמה ימים אחרי זה חבר הציע לו לאסוף תוצרת חקלאית פרימיום מחקלאים, כזו שבדרך כלל מגיעה למסעדות שהיו סגורות באותה עת, ולהביא אותה הביתה לאנשים שלא יכלו לצאת בגלל הסגרים, וכך העסק של דור החל לקרום עור וגידים. מספר הלקוחות הלך וגדל, אתר האינטרנט הוקם במהירות שיא, ועם הזמן דור הבין שלצד הפירות הכי טעימים שיש וירקות מובחרים, עדיף לגדל את העלים הירוקים והעדינים בעצמו, כדי שאפשר יהיה לקטוף אותם ממש באותו יום בו הם מגיעים לצרכן הביתה. כך הפך דור ממורה דרך לחקלאי.

במסגרת הפסטיבל משפחות מוזמנות לחווה של דור, שהיום יש בה חממות של עלים ירוקים כמו קייל, בזיליקום ועלי סלק שגדלים בשיטה הידרופונית, ובשדות שבהם הוא מגדל ירוקים ודלועים הכל באופן ידני. המבקרים במקום לומדים על חקלאות הידרופונית וחקלאות מסורתית, נוגעים, מריחים, קוטפים וטועמים, ויש גם פיתות דרוזיות בטאבון אותן אוכלים עם עשבי התיבול שמלקטים. בשאר השנה המקופ פתוח לקבוצות בתיאום מראש.

מתי? 27.5, 13:00-11:00. כמה? 35 שקלים למבוגר, 45 שקלים לילד, כולל תה ופיתה בטאבון. פרטים נוספים בטלפון: 072-3971619

דור פינטל בחממות שלו ליד תפן. ממורה דרך לחקלאי

דור פינטל בחממות שלו ליד תפן. ממורה דרך לחקלאי

יין וקפה ביקב שטרן

באזור הגליל המערבי יש ריכוז גדול במיוחד של יקבים, ואחד מבעלי השם שבהם הוא היקב של ג'וני שטרן בקיבוץ תובל. הדרך לקיבוץ, שמשקיפה על נופי ההרים והים, תעשה לכם חשק לעבור לאזור בהקדם האפשרי. היין של ג'וני ייתן לכם עוד סיבה להישאר.  לא תמיד זה היה ככה. ג'וני מספר שהוא התחיל לעשות יין אחרי שביום האחרון במילואים בחברון הוא ראה שכולם מעמיסים ארגזי ענבים. הם סיפרו לו שהם עושים יין והוא החליט שהוא רוצה גם. בלי שום ידע בתחום הוא התחיל להכין יין בבית, כתחביב, וייצר כ-200 בקבוקים בשנה. יום אחד, במהלך קורס של הכרת עולם היין, הוא הביא את היין הביתי שלו. הוא שם לב שהמרצה פותח את הבקבוק, מריח את הפקק ולא טועם את היין. כשהוא שאל אותו למה הוא לא טועם מהיין, המרצה ענה: "אני יותר מדי זקן בשביל לשתות יין רע". ג'וני נעלב. מאוד. והוא החליט לפתוח יקב בשביל לעשות יין נהדר ולהוכיח למרצה שלו שהוא טעה. מאז הוא התמקצע בתחום, ושלוש שנים אחרי האירוע ההוא, בתחרות יין שבה אחד השופטים היה אותו המרצה, היין שלו זכה במדליית זהב.

ג'וני שטרן וגנאדי קוזקביץ' נהנים מיין טוב ביקב שטרן

ג'וני שטרן וגנאדי קוזקביץ' נהנים מיין טוב ביקב שטרן

מאז היינות של ג'וני זכו בעוד הרבה מדליות ופרסים בתחרויות מקומיות ובינלאומיות, והיקב מייצר 30 אלף בקבוקים בשנה. ובהם יינות אדומים ולבנים. זהו אחד מ-15 יקבים בארץ אשר לא מוסיפים כימיקלים ליין, מה שתורם לאיכותו של היין.

במרכז המבקרים שבמקום מתקיימים סיורים מודרכים שכוללים הסבר על תהליך הייצור, סיור בחדר החביות וטעימות יין, ואחת לכמה זמן ג'וני, שבעברו לימודי מנהל בתי מלון וטבחות בתדמור, עורך ארוחות נושא מיוחדות סביב שולחן העץ הכבד שהוא בנה בעצמו. בפסטיבל יתקיים ערב איטלקי, שיכלול ארוחה בת שש מנות בליווי יינות היקב.  מה בתפריט? פוקאצ'ה עם מטבלים, ארנצ'יני – כדורי אורז מטוגנים במילוי פטריות ופרמזן על מצע של רוטב עגבניות; רביולי בטטה עם כבד אווז ברוטב כמהין; לינגוויני שחור עם פילה דג, אספרגוס, כרשה ובצל סגול; ראגו בשר בביול איטי עם ניוקי תפוחי אדמה וערמונים ולקינוח – טירמיסו.

ההפתעה של הערב היא גנאדי קוזקביץ', הבעלים של אישו קפה, שמתארח להרצאת קפה מרתקת וטעימות רגע לפני שהטירמיסו מוגש. גנאדי הוא מורה דרך שגילה לפני 17 שנה את עולם הקפה. במשך שנים רבות זה היה תחביב, שכלל מחקר וניסוי במכונות קפה שונות, חלקן בנות עשרות שנים, שמצא בטיולים בארץ ובעולם, ולמידה והתנסות בקליית קפה ביתית ומקצועית. כשהגיעה הקורונה וגנאדי מצא את עצמו עם עתיד תעסוקתי מעורפל ושפע של זמן פנוי, הוא החליט להפוך את התחביב למקצוע. הוא השתלם בשיטות קליה מקצועיות, רכש מכונת קלייה גדולה וחדשה ופתח את בית הקלייה שלו.

גנאדי מאישו קפה מכין ביצ'רין ביקב שטרן

גנאדי מאישו קפה מכין ביצ'רין ביקב שטרן

גנאדי לא רק מכין קפה משובח. בביתו שבאשחר, מול נוף עוצר נשימה של עמק חילזון, הוא מקיים סדנאות וכיתות אמן בנושא קפה שכוללות סיפורים שגנאדי מפליא לספר, הסבר על סוגי הקפה השונים, על אזורי הגידול ועל דרכי הכנת הקפה, קליית קפה וכמובן טעימת משקאות על בסיס אפסרסו, קפה בחליטה קרה (Cold Brew) ולקינוח – אפוגטו או ביצ'רין – משקה קפה טעים להפליא עם גנאש שוקולד וקצפת. כדי שהקפה החומצי ייספג היטב, הסדנאות נפתחות בארוחה קלה על בסיס מנות שגנאדי מכין במטבח שלו, כמו עוגת עלי גפן או קרפצ'יו.

ארוחה איטלקית עם טעימות יין והרצאת אורח של גנאדי מאישו קפה ביקב שטרן
איפה? קיבוץ תובל מתי? 26.5, 23:00-19:00, כמה? 320 שקלים, לא כולל שירות
פרטים נוספים בטלפון: 072-3957695

סדנת קפה באישו קפה
איפה? אשחר מתי? 27.5, 15:00-12:00, כמה? 150 ש"ח לאדם כולל קפה, כוס יין והמנה המוגשת
פרטים  נוספים בטלפון: 072-3971661

 

עוד בפסטיבל

פסטיבל אביב זמן גליל מערבי מס' 9 יתקיים בתאריכים 28-20 במאי 2022 ברחבי הגליל המערבי ויכלול למעלה מארבעים אירועים, בהם טיולים, אירועים קולינריים, סדנאות ואירועי תרבות, מוזיקה ואמנות. בין היתר יתקיימו סיורי ליקוט, מפגש עם חרש ברזל, סדנת קליעת סלים מנייר ממוחזר, סדנאות שוקולד, ארוחות שף מיוחדות, סיור בכפר המחול עם טעימות בירה ועוד. אירוע הפתיחה יתקיים ביום שישי, 20.5 בקיבוץ איילון ויכלול שוק איכרים ויריד תוצרת גלילית, עם סדנאות, פעילויות לילדים והופעות מוזיקליות. את התכנייה המלאה אפשר לראות באתר הפסטיבל

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות

חורף בגליל המערבי: קפיצה קטנה לחו"ל
חורף בגליל המערבי: קפיצה קטנה לחו"ל

הכפרים הנוצריים בגליל המערבי מקושטים ומוארים בימים אלה לקראת חג המולד, וזו הזדמנות מצוינת לבקר באזור, בו יחגגו את זו השנה העשירית את פסטיבל החורף עם שלל סיורים, סדנאות, מופעים וחוויות קולינריות