את טיול השבת שלנו החלטנו הפעם לעשות ברמת הגולן, שם מזג האוויר נעים בכל עונות השנה. בצומת וואסט (צומת האמיר) המשכנו צפון-מזרחה עד שראינו את השלטים אשר הצביעו על כך שהגענו לפארק עורבים. כניסה נוחה לחניון הרגישה לנו כקבלת פנים נעימה מאוד וכשנכנסנו לשטח הפארק מצאנו את עצמנו במקום ציורי, מטופח ומסודר להפליא.

באמצע חורשת האקליפטוסים קטנה, עם שולחנות פיקניק ומגרש משחקים לילדים, ראינו נחל צר, שהיה כבר יבש ומכוסה בחלקו בצמחייה מלבבת. שני גשרי עץ חיברו בין גדותיו ולאורכו הוצבו פסלי בזלת מרשימים ומעוררי דמיון. זה הוא אחד המעיינות מתוך שניים, עין אברהים ועין אל-בלט, אשר זורמים במתחם זה.

פסל מאבני בזלת בגן אסף שבפארק עורבים | הצילומים בכתבה: יאנה דודלר

יותר מאוחר נודע לנו כי למקום קוראים גן אסף והוא נבנה בשנת 2006 לזכרו של אסף רז ז"ל, בן מושב שעל. פעם בשנה, בחול המועד פסח, מתקיים במקום הזה פסטיבל פיסול בבזלת, כאשר אמני פיסול מהגולן והגליל מתכנסים ובמשך שבוע יוצרים מהסלעים חסרי צורה את פסלי הענק היפיפיים הללו. בסיומו של הפסטיבל הפסלים נשארים במקום להנאת המבקרים הרבים.

בכל שנה נערך בגן אסף פסטיבל פסלים ובסופו נותרים כאן הפסלים המרשימים

הייתי שקועה בצפייה בפסלים כאשר שני הבנים שלי שכבר רצו קדימה אל שרידי הארמון של האמיר, פתאום חזרו והתחילו לקרוא לי למהר לבוא איתם לשם. הם קפצו מסביבי בהתלהבות מדבקת ומיהרתי לבוא אחריהם. ראיתי שבדיוק מול הכניסה לארמון ישנה בריכת שכשוך קטנה (היא נקראת בריכת המעיין המזרחי) אשר הייתה מלאה במים עומדים וממבט ראשון נראתה שטוחה ומכוסה כולה בצמחיית ביצה ירוקה. אבל הילדים המשיכו להסתכל עלי בעיניים מבריקות מסקרנות ואז הבנתי שיש עוד משהו בתוך הבריכה הזאת.

ירוק על ירוק: יש חיים בבריכת השכשוך בגן הארמון

חידדתי את מבטי והתבוננתי בפעם נוספת על המים העומדים, ופתאום ראיתי אותן: קרפדות מיניאטוריות נחו להן בתוך המים ועל דפנות הבריכה והרגישו בטוחות שם כי היה קשה מאד לזהותן עם העור הירוק המבריק שלהן על הרקע של הצמחיה שהייתה כמעט בדיוק באותם גוונים. איזו הסוואה מדהימה! לא פלא שהילדים כל כך אהבו להסתכל על היצורים הללו, בדרך כלל לא פוגשים אותם בחיי היום-יום ועוד בתנאי מחייה טבעיים ונוחים להם.

למתבונן מקרוב מצפות הפתעות קטנות ומשמחות בטיול

כמה דקות אחרי זה כבר היינו בתוך הארמון. למרות ששמענו כי המבנה מוגדר כמבנה מסוכן שאין להיכנס אליו, בפועל הגישה אליו פתוחה וניתן לסייר בתוכו ללא חשש. הוא נבנה במאה ה-19 על ידי האמיר מחמוד פעור, שייח' השבט הבדואי אל-פאדל, אשר אנשיו התיישבו במהלך נדודיהם באזור צומת וואסט. לאמיר הזה היו עוד קרקעות בגולן ובצפון עמק החולה, וכאן בסמוך למקום אשר בהמשך קיבל שם "פארק עורבים", הוא בנה את ארמון הקיץ שלו. ובמקום שבו הוקם קיבוץ הגושרים נמצאים שרידים של ארמון החורף שלו, עליהם עומד היום מלון הגושרים (חלקים מהארמון משולבים בשטח המלון).

כניסה לארמון האמיר

איזה מבנה מרשים! השרידים נמצאים במצב שמור יחסית וממש ניתן לזהות את החדרים ואת שלושת החצרות, שלפי הדיווחים ההיסטוריים אחת מהן שימשה כחדר כניסה לפשוטי העם וחיות המחמד שלהם, השנייה שירתה את האמיר עצמו ואת אורחיו המכובדים, והשלישית נבנתה עבור נשותיו של האמיר ושימשה להן כמקום מגורים. תקרות וחלונות גבוהים ומעוטרים בסגנון מזרחי, מעברים צרים בין חדרים גדולים וקטנים – אי אפשר שלא לדמיין את עצמך כאביר, נסיך או מלכה במהלך הסיור בין כותלי המבנה האגדי הזה.

נוף מאחד החלונות של הארמון

אחת החצרות של הארמון

החלונות של הארמון השקיפו על הנוף המשגע אשר משך אותנו לעזוב את האתר ולהמשיך למסלול של פארק עורבים. יצאנו אל השדה הרחב שגבולותיו נסתרים מן העין, ודרך העפר הובילה אותנו אל מאגר המים הנקרא מאגר עורבים. הוא הוקם באחד הערוצים העליונים של נחל עורבים ואוגר אליו את מי הגשמים והמעיינות שמסביב.

מאגר עורבים

בסמוך לו נמצאת שמורת הטבע עינות עורבים, אשר כניסה אליה אסורה. אין בה שבילי הליכה והיא נועדה לשמירה על ביצה ואחו לח. שימור של המערכת האקולוגית המיוחדת של האזורים הלחים כמו זה מאפשרת לציפורים נודדות ובעלי חיים מקומיים להתקיים כאן למרות הקמתם של סכרים רבים ומאגרים אחרים באזור רמת הגולן.

אפשר לטייל לאורך מאגר המים ולהתענג על הנופים המרהיבים

ניתן לטייל לאורך שפת האגם וגם לצאת אל השדות, לנשום את האויר הצח ולהתענג על הנופים המרהיבים. אפשר גם לבקר במרכז המבקרים של הפארק או לצאת למסלול לאורך נחל עורבים. זהו מקום מקסים ומהנה ביותר עבור מי שאוהב טיולי טבע ומוצא עניין באתרים היסטוריים.

פארק עורבים. מקום מקסים לאוהבי טבע ואתרים היסטוריים

מידע שימושי
איך מגיעים? פארק עורבים נמצא מצפון-מזרח לצומת וואסט (צומת האמיר), אפשר להגיע לצומת בכביש 978 או בכביש 959. בחניון שמורת עינות עורבים משאירים את הרכב וממשיכים ברגל אל תוך פארק עורבים, שבתוכו נמצא ארמון האמיר.
כמה הולכים? תלוי ברצון, בכושר וביכולת שלכם. אפשר להסתפק בהליכה קצרה וקלילה בפארק עורבים, מטיבי לכת שמחפשים אתגרים יכולים ללכת במורד נחל עורבים, בשביל המסומן אדום. שימו לב: זהו מסלול קשה ואינו מתאים למשפחות.
מה עוד בסביבה? קיבוץ מרום גולן (חוות סוסים, סיורי טרקטורונים), מאגר בנטל – מאגר מים יפה למרגלות הר בנטל, ההר עצמו, אחד מהרי הגעש הגבוהים בגולן, שמפסגתו יש תצפית מרהיבה על הגולן ועל סוריה, יער אודם, מפל סער, ברכת רם. בעונה, כמה ממטעי האזור מציעים קטיף דובדבנים (בתשלום).