תפריט עמוד

טיול טבע במונטנגרו

טיול בין אזור החוף המפורץ של מונטנגרו לרכסים הגבוהים והדרמטיים יגרום לכם להתאהב במדינה הקטנה והנהדרת הזאת. הוסיפו לכך את קבלת הפנים החמה של תושבי ההרים ותבינו למה יש מי שחוזר לכאן שוב ושוב

בשנת 2009 הגעתי בפעם הראשונה למונטנגרו. רק במטוס פתחתי מפה כדי להבין איפה בדיוק המדינה הזאת נמצאת… אז זאת היתה מדינה צעירה, ששלוש שנים קודם הכריזה על עצמאותה, והיתה האחרונה שנפרדה מיוגוסלביה לשעבר, ולמעשה מהחיבור עם סרביה.

בעשור שקדם לפרידה סבלה מונטנגרו מאוד מהחיבור עם סרביה, המדינה שעוררה את המלחמות הנוראיות ביותר על פני אדמת אירופה מימי מלחמת העולם השנייה, בהן נהרגו 300,000 אנשים. מונטנגרו היתה האחרונה להיפרד מאחר שברית נאט"ו חששה שהיפרדותה תעורר גם בה מלחמת אזרחים. המונטנגרים חיכו בסבלנות לרגע המתאים, ולבסוף הכריזו על עצמאותם ב- 13 ביולי 2006. למרות שהמונטנגרים הם העם הלוחמני ביותר מבין עמי הבלקן ו-500 שנה הקדישו עצמם למלחמה בתורכים, הם לא סבלו ממלחמה בשטחם או נלחמו בגזרות אחרות במהלך המלחמות של שנות ה-90.

טיול ג'יפים במונטנגרו. ההרים של מונטנגרו הם מהדרמטיים ביותר באלפים הדינאריים | צילום: ערן חקלאי

מאז היפרדותם, המונטנגרים משקמים את הכלכלה ומקדמים אותה עם אחוזי צמיחה דו-ספרתיים בכל שנה. היום המדינה מהווה אטרקציה בתחום השקעות הנדל"ן והתיירות. ביוני 2017 מונטנגרו אפילו התקבלה לברית נאט"ו, מה שעורר את כעסם של הרוסים, ואלו לא חסכו בהבעת מחאתם על המהלך. ואם כולם משקיעים בה אז למה לא לקפוץ לביקור?

אחרי הנחיתה, התארגנו לטרק והתחלנו מסע של שלושה שבועות בו חצינו את המדינה ברגל מצד לצד. כבר מהיומיים הראשונים של הטרק הבנתי שהחופים של מונטנגרו, כפי שאמרו רבים, הם החיבור היפה ביותר בין ים להרים. ההרים של מונטנגרו הם מההרים הדרמטיים ביותר של האלפים הדינריים בבלקן, והמונטנגרים הם מהאנשים הנחמדים ביותר במדינות הבלקן.

לאט לאט התבהרה הסיבה למה ההרים המונטנגרים מעולם לא נכבשו על ידי אף מדינה. השטח ההררי, שעושה את מונטנגרו לכל כך יפה ואטרקטיבית מבחינה נופית, הוא שטח הררי קשה ודרמטי, עם תופעות גיאולוגיות מרהיבות של המסה קרסטית. גן עדן לאוהבי נוף הררי, שלג, פריחות, משטחי אחו ירוקים, יערות ואגמים. לאן שלא הלכנו, המראות היו מדהימים. זה היה ב-2009, בשבוע שעבר חזרתי מהסיבוב ה-37 במונטנגרו והעין עדיין לא שבעה מהנופים.

העין לא שבעה מהנופים של מונטנגרו | צילום: שלמה טל

את הטיול במונטנגרו אפשר לחלק לשלושה אזורים: אזור החוף, רכס הדורמיטור ורכס הביאלהסיצה.

אזור החוף
אזור החוף עשיר בערים עתיקות מהתקופה הוונציאנית. הוונציאנים, שהיו מעצמה ימית, הוזמנו לשמור עבור המונטנגרים על אזור החוף האדריאטי לפני בערך 600 שנה. הם ישבו באזור הזה עד שנפוליאון כבש את ערי החוף שלהם ומוטט את האימפריה הימית הוונציאנית. בודבה, קוטור, פרסט ועוד אלו הן ערי חוף עתיקות ויפות, הבנויות אבן ואווירה של ים בניחוח איטלקי. הן מהוות תחליף מצוין לדילים של התורכים ומושכות אליהן קהל רב ומגוון מכל רחבי העולם. גם בתקופת יוגוסלביה ערי החוף המונטנגריות היו ידועות בייחודן, פתוחות לקהל התיירים מכל רחבי העולם וכל המי ומי הגיעו לבקר בהן וליהנות מכמה לילות קסומים בין ההרים לים.

קוטור, חומות העיר העתיקה מוקפות חפיר מלא במים | צילום: ערן חקלאי

בשנים האחרונות ממשלת מונטנגרו פועלת רבות להגדיל את נפח התיירות ועל כן מקדמת פרויקטים שנותנים מענה לכל סוגי האוכלוסייה – משפחות, צעירים, מבוגרים, ובמיוחד הם מנסים שוב למשוך את עשירי העולם. המלונות הקומוניסטים המעופשים עוברים שיפוצים והופכים למלונות 5 כוכבים בסטנדרט מערבי – ובמחיר מזרחי.

פרשט, אחת מערי החוף העתיקות והיפות של מונטנגרו, עם אווירה של ים בניחוח איטלקי | צילום: שאטרסטוק

השינויים שנראים במדינה מבחינת תשתיות של כבישים ותיירות מעוררים פליאה והופכים את החוויה של הטיול במונטנגרו למפנקת ומהנה. בין השאר, המונטנגרים מבינים כי ההרים שלהם הם אטרקציה מיוחדת ומוצלחת ומסוגלים לספק כל מה שטיול ג'יפים טוב צריך. לכן לאחרונה יש לא מעט השקעה בתשתיות לטיולי הג'יפים שהישראלים מאוד אוהבים, גם מבחינת המסלולים וגם מבחינת האטרקציות על הדרך. פארק של חבלים, אומגות ארוכות מעל קניונים עם מים סוערים, קניונינג ורפטינג בנהרות טורקיז הם רק חלק ממה שהמקומיים מציעים היום למטיילי ההרים. למרות זאת, עדיין לא ניתן למצוא מפות שטח טובות, כך שלא פשוט להתמצא בשטח לבד. על כן, החברות הישראליות יודעות להציע מגוון רחב של הצעות זולות וכיפיות להכיר את השטח ההררי.

רפטינג בנהר הטרה | צילום: עירית רוט

רכס הדורמיטור
רכס הדורמיטור, המצוי בסביבת העיירה ז'אבליאק, הוא הרכס הגבוה ביותר במונטנגרו. הוא מתרומם עד למעל 2,500 מטר וכולל 18 אגמים ו- 22 פסגות דרמטיות ביותר. הטיפוס לפסגת הרכס אינו ארוך במיוחד, אבל דורש כושר טוב ויום שלם לעלות ולרדת (למי שמתקשה לעלות ברגל, יש מעלית סקי לפסגת הסבין קוק ששווה לנסות אותה). הנוף מלמעלה הוא יצירה אלוהית מרהיבה. במקום הזה קל להבין מדוע בחרו הפרטיזנים של טיטו במלחמת העולם השנייה להתרכז דווקא על הרכס הזה וממנו להילחם בגרמנים.

הרכס היפה מוקף ברמה גבוהה, המוקפת מכל עבריה בקניונים אדירים ועמוקים. הקניונים, כמו זה של הטרה, מכוסים ביערות שדרכם ברחו הפרטיזנים מהגרמנים. ביערות הללו מתווה השטח כל כך קשה, שהעצים מתים מזקנה ולא מכריתה. על רמת הדורמיטור עצמה הצניחו הבריטים חלק מהצנחנים היהודים ואספקה וסיוע לכוחות של הפרטיזנים.

המונטנגרים מבינים כי ההרים שלהם הם אטרקציה מיוחדת והם משקיעים בתשתיות לטיולי ג'יפים | צילום: ערן חקלאי

הרמה הגבוהה מכוסה בחודשי החורף בשניים-שלושה מטר שלג. חורף 2012 היה קשה במיוחד והרכס עצמו היה סגור ומנותק למשך חודשיים-שלושה. אפילו ישראל שלחה אז מטוסי אספקה למונטנגרו כדי לסייע לתושבי הרכס הנצור. היום על הרכס ישנם מספר כפרים, שבעבר היו נותרים בבידוד למספר חודשים בתקופת החורף, ולכן פיתחו אורך חיים הררי ומיוחד על מנת שיוכלו לשרוד.

עד היום, אנשי ההרים המונטנגרים מכינים כל הקיץ ערימות של קש, המצטלמות היטב על הרקע של הנוף הירוק. עם הקש שאספו הם מאכילים את חיות המשק בתקופת החורף הקשה. הפלא הגדול הוא שערימות קש אלו עומדות חשופות בגשם ובשלג ואינן נרטבות בשל הסידור המיוחד שלהן. אנשי ההרים מכינים לעצמם בקיץ גן ירק ממנו יאכלו את כל תצרוכת הירקות. מהפרות והכבשים הם מכינים גבינות כבשים ויוגורט, אותם הם גם מוכרים לתיירים וגם אוגרים לתקופת החורף, ומהחזירים הם מכינים פרשוטו – נקניק משוקי חזיר מעושנות בעץ בוק. ככה הייתה בנויה החקלאות המונטנגרית פעם וככה היא עדיין גם היום.

בית כפרי בהרים | צילום. אבי בלום

בגלל היותם אנשי הרים קשי יום, הדבר הכי בולט אצלם הוא הכנסת האורחים הבלתי רגילה. ההולך בהרים חייב להסתמך על עזרה בדרך, אחרת לא יגיע ליעדו. כבר ביום הראשון של הטרק ב-2009 הבנו שעל הדרך אין מקום בו ניתן לקנות מזון, אבל לקבל יש בלי סוף. בטיול הג'יפים האחרון של איילה גיאוגראפית בחג השבועות, עצרנו לרגע ליד בית של מקומי בהרים והוא מיהר להזמין את כל הקבוצה אליו הביתה לכוס של ראקי והוציא גבינה, לחם ביתי ומיץ אוכמניות טרי. מסתבר כי המונטנגרים, שידועים כמאוד חברותיים, אוהבים את ירושלים ומחבבים את הישראלים.


אנשי ההרים הם מכניסי אורחים חמים והמפגש איתם מוסיף הרבה לטיול | צילום: ערן חקלאי

מאחר שהמקומיים אינם מתערבים כמעט במה שהטבע מספק להם, מעורבות האדם אינה פוגעת בסביבה או בטבע המונטנגרי והפריחות בהרים הן בלתי רגילות. בטיול האחרון ראינו המון מרבדי פריחה. מרשימים במיוחד היו מרבדי הסחלבים, מחזה נדיר, שכן הסחלב ידוע כפרח "רמאי", שאינו מציע גמול למאביק והסיכוי שלו לגדול במרבדים הוא נמוך מאוד. אבל בהרים המונטנגרים זה קורה.

המונטנגרים אינם פוגעים בטבע וכתוצאה מכך אפשר לראות הפריחות בלתי רגילות | צילום: מור חלילי

רכס הביאלהסיצה
הרכס מצוי מעל לעיירה קולאשין. פירוש שמו הוא "הרכס הלבן", וזאת בשל משטחי השלג הלבנים בחורף, שהופכים למשטחי האחו הירוקים בקיץ. הייחודיות של הרכס הזה היא בכך שהוא למעשה אי של גרניט בים של גיר. הרכס עצמו בנוי לרוב מסלע גרניט, שנחשף מהגיר שהיה מעליו בעבר. לכן הרי הרכס, שמגיעים לגובה של 2100 מטר, שונים מההרים שמסביב ופסגת הרכס ומרכזו עגלגלים. הדבר יוצר משטחי אחו ירוקים עגלגלים, מה שלוקח אותנו למראות של "היידי בת ההרים". ואכן, הרכס מלא ברועות עדרים מהכפרים שמסביב, הנמשכים לאחו הירוק. הרכס מאוד נוח ומתאים לטיולים רגליים קלים עם כל המשפחה ולטיולי ג'יפים לכל מי שרק רוצה.

"היידי בת ההרים" חיה וקיימת במונטנגרו | צילום: ערן חקלאי

בחורף העיירה קולאשין הופכת לעיירת סקי אטרקטיבית שמקיימת פעילות תיירותית ענפה. אופציות הלינה וההסעדה הן רבות ומוצלחות, ויש כאן מלונות עשויים מעץ וצימרים משפחתיים. בולט במיוחד הוא מראה הכוורת של מלון ביאנקה, שכולל גם ספא נחמד.

גולת הכותרת של הטיול ברכס היא אגם הביוגרדסקה. מסלול הליכה נהדר מוביל אל האגם, ויש בו כל מה שטיול יער טוב צריך לכלול. זהו אגם ירוק מוקף ביער עצי אשור ואולמוס. הפארק ניתן במתנה למלך ניקולא על ידי תושבי האזור כשטח ציד מלכותי וניקולא הפך אותו לפארק הלאומי. זה היה הפארק המוכרז השני בעולם, כבר ב-1878. מאז העצים שם לא נכרתו כמעט בכלל. העצים שמתים ביער מפתחים אוכלוסיות של פטריות המפרקות אותם, ותופעות היער הנראות בין העצים מדהימות והן משוות למקום תחושה של יער טרופי ירוק עד. גם העצים העצומים מזכירים את "שרי העצים" מהסרט שר הטבעות, עם הזקן הירוק של הטחב הגדל עליהם, שיוצר מראה מרהיב המקשט את נוף היער, כשברקע אגם הטורקיז היפהפה.

אגם ביוגרדסקה. כל מה שטיול טוב ביער כולל | צילום: שלמה טל

אחד הדברים הטובים במונטנגרו הוא העובדה שבכל עונה שתבואו, היא תציע לכם צבע נוף מעט אחר, אבל תמיד יפה. לכל מקום שתבחרו ללכת, גם אם טעיתם בדרך, היא תציע לכם המון יופי וכיף. כך שמי שברגל – ייהנה מהפסגות האדירות, מי שברכב – ייהנה מנסיעות יפות, מי שבג'יפים – ייהנה מהאירוח המקומי, מהפריחות ומהנוף הירוק הבלתי רגיל, ומי שבאוטובוס – ייהנה מהנוף מהחלון והביקור באתרים קלילים ומהנים עם הליכות קצרות ומרהיבות.

ערן חקלאי – אקולוג, בעל תואר שני במדעי הטבע וסביבה, מדריך טיולים בחברת איילה גיאוגרפית

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממונטנגרו

"תעביר את זה הלאה" נוסח סרביה-מונטנגרו
"תעביר את זה הלאה" נוסח סרביה-מונטנגרו

מפגשים חוצי גבולות מהסוג השלישי בסרביה ומונטנגרו. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק משתפים אותנו בסיפור רצוף מפגשים חמים ותשורות נפלאות. לא היינו מאמינים, אבל יש תמונות

מסע צילום בסרביה ומונטנגרו
מסע צילום בסרביה ומונטנגרו

נופים עוצמתיים, שמצידם האחד הרים גבוהים, ומנגד קניונים עמוקים שופעי מים, כפרים עתיקים אותנטיים ומזמיני אורחים, יחד עם עושר אטרקציות, והכל מתובל באוכל בלקני משובח: רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק טיילו וצילמו בתחילת הסתיו בדרום סרביה-צפון מונטנגרו.

חוזרים אחורה בזמן – מונטנגרו
חוזרים אחורה בזמן – מונטנגרו

מונטנגרו, או בשמה השני צ'רנה גורה, נחשבת בין יודעי דבר לאחת הפנינים היפות באירופה. הרים גבוהים ושחורים, שהעניקו למדינה הזעירה את שמה, מפרצים עמוקים, כנסיות עתיקות ונופים מרשימים, כל אלה מושכים לכאן מבקרים שהגיעו במיוחד, או שהגיחו ליום-יומיים ...