תפריט עמוד

תיירות שיתופית: לטייל כמו מקומי

טיילתם בחצי עולם, ישנתם במלונות של רשתות בינלאומיות ואכלתם במסעדות מפורסמות? מה דעתכם לנסות משהו אחר לגמרי: לינה בבתי מקומיים, ארוחות בבתים פרטיים, נסיעה עם שותפים לדרך. עולם התיירות משנה את פניו והופך ליותר שיתופי, ואתם מוזמנים להצטרף לטרנד

עולם התיירות עובר שינוי עצום בעשורים האחרונים. אם פעם היינו מנסים לדחוס כמה שיותר מדינות בטיול אחד, היום רבים בוחרים לטייל קצת אחרת: להישאר יותר זמן בכל מקום, להכיר אותו לעומק, להתנסות בטעמים מקומיים ובצורות לינה יותר מיוחדות. לשינוי הזה יש כמה סיבות. אחת מהן היא הירידה התלולה במחירי הטיסות והעובדה שכיום אפשר לטוס בקלות כמעט לכל פינה ברחבי תבל. סיבה נוספת היא הגלובליזציה: כשאותן רשתות של בתי מלון, מסעדות מזון מהיר וחנויות נמצאות בכל מקום – בין אם אתם בטוקיו, לוס אנג'לס, ברלין או תל אביב – יותר ויותר מטיילים מחפשים דווקא את השונה והייחודי על פני הזהה והמוכר.

כדי להכיר באמת את המקום שבו אתם מטיילים, כדאי לישון, לאכול, לטייל ולבלות באופן שיקרב אתכם אל אורח החיים המקומי. בשנים האחרונות יש פריחה של מיזמי תיירות שיתופיים שנועדו בדיוק לשם כך: לגרום לכם להרגיש כמו מקומיים בלינה, באוכל, בנסיעות ובבילויים. ויש לכך בונוס נוסף: הוזלה משמעותית של עלויות הטיול.

במקום ארוחה במסעדה השייכת לרשת בינלאומית, אפשר ומומלץ להתנסות בטעמים מקומיים  | צילומים: שאטרסטוק

סוג כזה של טיול לא מתאים לכל אחד. מי שמעדיף מלונות נוחים עם ספא, חדר כושר, שירות חדרים ושאר הפינוקים, לא יתפה על ידי החסכון בעלויות שהתיירות השיתופית מציעה. אבל אם יש לכם ראש פתוח ואתם רוצים לחוות טיול מסוג אחר, הנה כמה הצעות לטייל כמו המקומיים:

לינה בבתים של מקומיים
Airbnb
המיזם התיירותי המוכר והמצליח ביותר הוא ללא ספק Airbnb. לטובת מי שעוד לא ממש מכיר, זהו אתר שמתווך בין בעלי דירות – אנשים פרטיים ולא חברות, לבין תיירים פוטנציאליים. המיזם נולד לאחר ששניים ממייסדי השירות, בריאן צ'סקי וג'ו גביה, עברו לסן פרנסיסקו אך לא היה להם מספיק כסף לשלם את שכר הדירה. באותו זמן נערך כנס גדול בעיר וכל המלונות היו בתפוסה מלאה. השניים הציעו למבקרים בעיר ללון על מזרון מתנפח בדירתם כדי לממן את שכר הדירה, והשאר היסטוריה.

מתוך אתר airbnb. אתם בוחרים יעד ותאריך והמון אפשרויות מופיעות לפניכם

לצד לינה בחדר בדירה, אפשר להשיג דרך Airbnb לינה ביחידות דיור בעלות כניסה נפרדת, דירות שלמות, אחוזות, טירות, אוהלי טיפי ועוד ועוד, כך שמי מחפש פרטיות ימצא את מבוקשו, וגם אין צורך לחשוש מתנאים ספרטניים. יש הרבה יחידות אירוח שמציעות תנאים מפנקים במחירים מצחיקים. הכיף הכי גדול הוא האפשרות לחיות כמו מקומי: לגור בשכונת מגורים ולא באזור תיירות, לקנות מצרכים לארוחות במכולת או במעדנייה השכונתית, לשבת בערב בפאב המקומי שלא תמצאו בו אפילו תייר אחד. לפעמים נוצרים קשרים אמיצים עם בעלי הבית, ואפשר לקבל מהם טיפים שלא תמצאו בשום מדריך טיולים.


מי שמוכן לוותר על הפינוקים בבית המלון, יגלה שלינה בדירה מקומית יכולה להיות חוויה מקסימה

איך זה עובד? האתר מאוד ידידותי, עם מנוע חיפוש שמאפשר לבחור ביעד, בתאריכים ובמספר המטיילים, ולסנן את התוצאות לפי טווח מחיר, סוג לינה מועדף (דירה, חדר בתוך בית וכדומה) ועוד. לפני שמזמינים חשוב לקרוא את תנאי הבית ואת תנאי הביטול, וכדאי מאוד להתכתב עם בעלי הבית ולתאם ציפיות.

קאוצ'סרפינג
אפשרות נוספת, חינמית לגמרי, מתאימה למטיילים נועזים, לרוב צעירים יותר. קאוצ'סרפינג (Couchsurfing), גלישת ספות בעברית, מקשר בין מטיילים דלי תקציב לבין אנשים שמוכנים להציע ספה, מיטה או חדר בביתם, ללא תשלום. הרעיון הוא לא רק ליהנות מלינה בחינם, אלא בעיקר ליצור חברויות עם אנשים מכל העולם. קהילת הקאוצ'סרפינג מארגנת גם אירועים חינמיים על בסיס שבועי לחבריה באלפי ערים בעולם.


מתוך אתר קאוצ'סרפינג. צורת טיול המתאימה בעיקר לצעירים בגיל או ברוח

איך זה עובד? כל חבר באתר פותח פרופיל ומספר קצת על עצמו ועל סגנון החיים ותחומי העניין שלו. במנוע החיפוש אפשר להזין את העיר שבה מתכננים לבקר ולצפות בפרופילים של מארחים פוטנציאליים באותה עיר. חשוב להגדיר גם את סטטוס הספה שלכם, כלומר, האם אתם יכולים לארח בביתכם. אל דאגה, השימוש באתר פתוח גם למי שאין באפשרותו לארח, ואם אתם עדיין רוצים להכיר חברים חדשים מהעולם אבל אין לכם אפשרות לארח תוכלו לקחת מטיילים שבדיוק מגיעים לעיר שלכם לסיור היכרות בעיר או לבירה בבר השכונתי.


בקאוצ'סרפינג לא רק ישנים על ספה של מקומיים, אלא גם יוצאים לבלות איתם

בקאוצ'סרפינג יש סיכון מסוים, מעצם העובדה שנכנסים לדירה של זר מוחלט ומבלים בה את הלילה. מומלץ לקרוא חוות דעת של מתארחים קודמים, אותן המארח לא יכול להסיר או לערוך, מה שיכול להוות סינון ראשוני (אם כי לא מוחלט). כדאי גם להתכתב עם המארח לפני הנסיעה, לקבל התרשמות ראשונית ולראות אם יש ביניכם כימיה וחשוב להגיע עם ראש פתוח, עם נכונות לחלוק שירותים עם זרים ובמצב רוח ידידותי שיאפשר לכם לנהל שיחות ארוכות לתוך הלילה. בתמורה תקבלו לא רק לינה בחינם, אלא גם אפשרות להכיר אנשים מתרבות אחרת ואולי גם ליצור חברויות אמיצות לאורך זמן.

לטייל עם מקומיים

אפשרות נוספת ליצור חברויות עם מקומיים מבלי לתפוס להם את הספה הפנויה בבית, היא פשוט לטייל בחברתם. מה יכול להיות נחמד יותר ממדריך צמוד, תושב העיר, שמכיר לכם מקומות שלא מופיעים במדריכי התיירים, מספר אנקדוטות וסיפורים עסיסיים שרק בני המקום יודעים ויושב אתכם בבית הקפה השכונתי החביב עליו? גם אם הוא מדבר אנגלית קצת עילגת או לא ניחן בכישורי הדרכה יוצאי דופן, אין כמו לטייל בעיר זרה עם בן המקום ולשוחח כמו שמדברים עם חבר טוב.

מתוך אתר With Locals. מדריך מקומי יכיר לכם את המקומות שתיירים לא מגיעים אליהם בדרך כלל

ישנם כמה אתרים שמאפשרים להכיר מקומיים שייקחו אתכם לטיול בעיר, חלקם מדריכים מקצועיים שגובים תשלום על השירות, אחרים עושים זאת לגמרי בחינם, מתוך רצון להכיר לתיירים את עירם האהובה ולפגוש חברים חדשים, ממש כמוכם. אחד האתרים הפופולריים הוא With Locals, שמציע חוויות עם מקומיים – מטיול מודרך בלונדון ועד קטיף תה באחוזה בסרי לנקה, לצד ארוחות בבתים מקומיים. השירות ניתן בתשלום, אך לרוב הוא זול יותר משירותים של מדריך מקצועי. אתר אחר הוא Show around, בו תוכלו למצוא תושבים שישמחו לקחת אתכם לסיבוב היכרות עם העיר, חלקם יעשו זאת תמורת תשלום (לרוב סמלי) וחלקם בחינם.

לטייל בחברת מקומי שמכיר את הסיפורים הקטנים והפינות הנסתרות של העיר

איך זה עובד? ב-with locals כל שעליכם לעשות הוא להירשם לאתר, להכניס למנוע החיפוש את היעד ואת התאריכים המבוקשים ולבחור אחת משתי קטגוריות: חוויות קולינריות או פעילויות אחרות עם מקומיים. אחרי שבוחרים את הפעילות המבוקשת, יש להמתין לאישור מהמדריך המקומי (מגיע תוך 48 שעות), ולאחר מכן התשלום מתבצע דרך האתר. ב-Showaround העניינים אפילו פשוטים יותר: מקלידים במנוע החיפוש את היעד המבוקש ומקבלים רשימה, בליווי תמונות, של מקומיים שישמחו להדריך אתכם ביעד, כשליד כל מדריך מצוין אם הסיור הוא חינמי ואם לא, מהו התעריף לשעה. יש אפשרות ליצור קשר עם המדריכים באימייל או דרך פייסבוק.

שותפים לנסיעה
לצד הטיסות והלינה, סעיף התחבורה הוא אחד היקרים בטיול, בעיקר כשיוצאים לרואד טריפ ולא לחופשה עירונית. כדי להוזיל עלויות ובאותה הזדמנות להכיר אנשים שלא הייתם פוגשים בשום דרך אחרת, הטרנד החדש, שמחליף את הטרמפים של פעם, הוא מציאת שותפים לנסיעה. אתר בלה בלה קאר (Bla Bla Car), ואתרים נוספים שהגיעו בעקבותיו, מציעים למצוא שותפים לנסיעה ארוכה, בין אם אתם מטיילים שרוצים להגיע מהר ובזול ליעד או שאתם נהגים המחפשים מישהו שישתתף אתכם בהוצאות הדלק ובמקביל יעביר לכם את הנסיעה הארוכה בפטפוטים (ומכאן שמו של האתר).


מתוך אתר בלה בלה קאר, הגרסה העכשווית לטרמפים של פעם

האתר נולד על ידי צעיר צרפתי שרצה לבקר את משפחתו בחג המולד, אבל כל הרכבות היו מלאות. בסופו של דבר, לאחר תחנונים, אחותו הסכימה להסיע אותו. בדרך הוא הבחין בהמוני נהגים הנוסעים לבדם במכונית וחשב שאפשר לנצל את כל המושבים הריקים לטובת אלה שאין להם רכב, באופן שבו כל הצדדים ירוויחו. השותפים חולקים ביניהם את הוצאות הדלק, כך שהנסיעה זולה אפילו בהשוואה לתחבורה הציבורית. יחד עם זאת, היא מציעה את הנוחות של נסיעה ברכב פרטי – הגעה למקומות שלא תמיד ניתן להגיע אליהם באוטובוס או ברכבת, בלי הצורך להחליף קווים בדרך ובלי להצטופף עם הרבה נוסעים נוספים. בעלי מכוניות רבים מדווחים שהם משתתפים במיזם לא רק בגלל הוזלת הוצאות הדלק אלא בעיקר כדי לא להשתעמם בנסיעה הארוכה, ועוד לא הזכרנו את התרומה לסביבה.


הרוקיס הקנדיים. נסיעה שיתופית מוזילה עלויות ומאפשרת להגיע למקומות ללא תחבורה ציבורית

איך זה עובד? נרשמים לאתר, ממלאים פרופיל שבו מציינים אם יש ברשות המשתמש רכב או שהוא מחפש הסעה, מפרסמים לאן נוסעים ומתי. אפשר גם לסמן אם מעדיפים נסיעה שקטה או שרוצים שותף פטפטן. כדי להימנע מוויכוחים, התשלום נעשה מראש, לרוב באינטרנט, כשבלה בלה קאר לוקחים עמלה על כל נסיעה.

שותפים לארוחה
אוכל הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול, והוא מאפשר להתחבר באופן בלתי אמצעי למקום שמטיילים בו, במיוחד אם נמנעים מרשתות מזון מהיר לטובת המטבח המקומי. אוכל הוא גם חוויה חברתית מאוד, שתמיד נעים במיוחד לעשות ביחד. שני הגורמים האלה הם הסיבה לפופולריות ההולכת וגואה של ארוחות משותפות בבתים של מקומיים, ויש כבר כמה וכמה אתרים שמחברים בין אנשים שאוהבים לבשל ולארח ואולי גם מחפשים הכנסה צדדית, לבין אנשים שאוהבים חברה ואוכל וטוב ולא חוששים להתנסות בחוויות קולינריות מיוחדות.


מתוך אתר meal sharing. ארוחות של בשלנים מקומיים בחברת אנשים מכל העולם

האתר המוכר ביותר בתחום הוא Eat With (לאכול עם), אשר נולד על ידי הישראלים גיא מיכלין ושמר שוורץ והפך לסיפור הצלחה בינלאומי, עם מאות מארחים בכ-50 מדינות. יש אתרים נוספים בתחום כמו Meal Sharing, שהחזון שלו הוא שאנשים ייהנו מאוכל מבושל וביתי בכל פינה על הגלובוס. סוד הקסם של הארוחות הוא לא רק באוכל עצמו, שיכול להיות מהטובים והמפתיעים שתטעמו בטיול, אלא בעיקר במפגש עם תרבות אחרת ולא פחות חשוב – בישיבה סביב שולחן גדול עם אנשים ממקומות שונים בעולם, שכולם צמאים לשוחח וליצור היכרויות חדשות. הרעיון הזה כל כך הצליח עד שגם מקומיים רבים הולכים לארוחות האלה. המחיר לא תמיד זול יותר ממחירה של ארוחה במסעדה, אבל היין והשירות כלולים במחיר, וכמותם גם החוויה יוצאת הדופן שלא תמצאו בשום מסעדה.


ארוחה משותפת הופכת זרים מוחלטים לחברים קרובים בתוך זמן קצר

איך זה עובד? לאתר נרשמים אנשים שרוצים לבשל ולארח בביתם. הם עוברים סינון קפדני, שבמהלכו נבחנים כישורי הבישול שלהם כמו גם יכולתם לארח, לתקשר ולחבר בין אנשים. כל מארח מציג את עצמו, עם פרטים על הארוחה והתפריט, מחיר הארוחה והתאריך שלה. ההזמנה וגם התשלום נעשים מראש דרך האתר.

מבלים ביחד

כל מי שנסע לבד, בין אם לחופשה עירונית, טיול תרמילאים או נסיעת עבודה, מכיר את הסיטואציה: הערב מגיע, מתחשק לכם לצאת לבלות – לשבת בבר נחמד, להאזין למוזיקה חיה או לרקוד במועדון טרנדי – אבל ממש לא נעים לכם לעשות את זה לבד. אפליקציית Party with a local נועדה בדיוק למצבים האלה: היא משדכת בין אנשים בעלי תחומי עניין משותפים לבילוי משותף, בין אם בבר, במועדון או במסיבה פרועה. זוהי דרך נהדרת להעביר ערב מוצלח, להכיר חברים חדשים ולהגיע למקומות הבילוי הכי טובים, אלה שהמקומיים ממליצים עליהם.

מתוך Party with a Local, אפליקציה המיועדת למי שלא רוצה לצאת לבלות לבד בעיר זרה

איך זה עובד? מורידים את האפליקציה, נרשמים וממלאים פרופיל אישי בו מספרים קצת על עצמכם, איזה סוג מסיבות אתם אוהבים, מהן ההעדפות המוזיקליות שלכם, מהם המשקאות האלכוהוליים החביבים עליכם וכדומה. בהמשך מסמנים כמה נתונים כמו האם אתם מעשנים, האם אתם מעדיפים בר, מועדון או פאב עם הופעות חיות ועוד. בהתאם לנתונים האלה וליעד בו אתם נמצאים, האפליקציה משדכת לכם מועמדים מתאימים לבילוי באותו ערב.


גם מי שמעדיף לטייל לבד, ישמח מדי פעם להעביר ערב נעים בחברת חבר מקומי חדש

לקריאה נוספת:

מגמות, טכנולוגיות וחידושים בעולם הטיולים
מגמות, טכנולוגיות וחידושים בעולם הטיולים
מתי בפעם האחרונה ראיתם מישהו מסתובב בעיר זרה עם מפה? הדרך בה אנחנו מטיילים משתנה ומתעדכנת ללא הרף. מההחלטה לאן לטייל ותכנון המסלול, דרך חוויות ייחודיות בחברת מקומיים ועד לגיבוי התמונות שצילמתם במצלמה – הנה כמה טכנולוגיות וחידושים שיהפכו כל טיול למוצלח ומהנה יותר


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.