תפריט עמוד

תערוכת הביטלס – מסע הקסם המסתורי

תערוכה חדשה שמוצגת במוזיאון הילדים בחולון חושפת את המבקרים למוזיקה של הביטלס, הלהקה המשפיעה ביותר בכל הזמנים, דרך התנסויות חווייתיות כמו הופעה חיה, ביקור באולפן הקלטות ועריכת קליפ

אטרקציות משפחתיות נתפסות אצלנו הרבה פעמים כמשהו שאנחנו עושים קודם כל בשביל הילדים. אנחנו מוכנים לנסוע, לבזבז כסף, להשקיע ממיטב זמננו ואפילו לסבול, העיקר שהילדים ייהנו. בגלל זה התערוכה: "הביטלס – מסע הקסם המסתורי" שמוצגת בימים אלו במוזיאון הילדים בחולון היא שינוי מרענן. זוהי תערוכה שההורים הולכים אליה קודם כל בשביל עצמם. הילדים הם רק תירוץ. חלק מהילדים, כמו במקרה הפרטי שלי, מגיעים אליה בהתלהבות, ילדים אחרים מגלים הרבה חשדנות בהתחלה. כך או כך, כולם, גדולים כקטנים, נהנים מאוד בתערוכה הזו ויוצאים ממנה עם חיוך גדול על הפנים.

התערוכה, שעליה עבדו במוזיאון בשנתיים האחרונות, נפתחת בהקרנה של סרטון על ילד שמגלה את הקסם של הביטלס. הסרטון הזה, ללא מילים, מצליח לא רק להראות את ההשפעה האדירה של הביטלס, אלא גם מהווה תזכורת רומנטית לימים ההם שבהם מוזיקה לא היתה שיר בודד שהיינו בוחרים לשמוע ביו טיוב אלא חוויה שלמה, שכללה נסיעה לתל אביב, סיבוב בין חנויות התקליטים והדיסקים, את ההתרגשות הזו שבלשמוע פעם ראשונה אלבום חדש ולהקשיב לא מההתחלה ועד הסוף ואולי גם להזמין כמה חברים לצורך העניין. לא בטוח שהילדים עדיין מתחברים לחוויה בשלב הזה, אבל עד מהרה גם הם יהיו עמוק בפנים.


הביקור בתערוכה מהווה תזכורת נוסטלגית לימי הפטיפון | הצילומים בכתבה: מושי גיטליס

כמו כל התערוכות במוזיאון הילדים, לא מדובר בתערוכה קלאסית אלא במסלול חווייתי מודרך. אחרי הסרט עוברים ביחד עם מדריכת הסיור לגלריית האמנות, שבה לומדים קצת על ההיסטוריה של הביטלס ועל מה שהפך את רביעיית החברים מליברפול ללהקה הכי גדולה ומשפיעה בכל הזמנים. מפליא איך הצליחו לדחוס בזמן קצר כל כך את ההיסטוריה של הביטלס בצורה תמציתית כל כך – מהימים שבהם הופיעו במועדון ה-Cavern בליוורפול, דרך המופע בתוכנית של אד סאליבן שעשה היסטוריה, ועד להחלטה שלהם להפסיק להופיע ולסוף דרכם המשותפת, כמה שנים מאוחר יותר. בדרך סוקרים גם את כל האלבומים שלהם, שומעים דגימה מכל אלבום, ורואים את ההתפתחות שלהם לא רק בסגנון המוזיקלי אלא גם בלבוש, בעיצוב עטיפות התקליטים (כמה אפשר ללמוד מעטיפת Let It Be, היחידה שבה כל אחד מחברי הלהקה מופיע בנפרד, על היחסים הרעועים בין חברי הביטלס בשלב זה) ועוד. לא רק עטיפות אלבומים מוצגות פה אלא גם תלבושות, תצלומים, גיטרות ועוד.

חוויה מיוחדת מצפה למבקרים בחדר ה-Being a Beatle. במרכז החדר יש במה עם תופים וגיטרות, ובצד יש תלבושות אופייניות לביטלס מתקופות שונות – מהחליפות בשחור לבן של תחילת הדרך ועד לחליפות הפסיכודליות של סוף שנות ה-60. כאן אפשר ללבוש את החליפות, לעלות על הבמה ולהתנסות בהופעה חיה, עם מוזיקה של הביטלס ועם כל הפוזה הכרוכה בכך, חוויה שמשאירה את כולם, גם את המבוגרים שבחבורה, עם חיוך גדול על הפנים. חוויית ההזדהות עם חברי הביטלס לא נגמרת כאן. בחדר הצמוד מוצגות דמויות חברי הלהקה ודרך חידון טריוויה אפשר ללמוד פרטים משעשעים על כל חברי הלהקה, שמוכיחים שגם הכוכבים הכי גדולים הם בני אדם. למי היו שישה חתולים? מי לא אהב פיצה? מי נכשל פעמיים במבחנים למקהלת בית הספר? ומי עזב את האולפן בזעם אחרי שלקחו לו את הוופל שתכנן לאכול? נשאיר לכם לגלות את כל אלה בתערוכה.


באולפן ההקלטות אפשר להתנסות בנגינה

חדר נוסף שסוחף את המבקרים הוא אולפן ההקלטות, מגרש המשחקים של הביטלס ושל כל המוזיקאים. כאן מכירים את כלי הנגינה השונים ומתנסים בנגינה, בוחנים איך נשמע כל כלי לחוד ואיך זה נשמע כשכולם מנגנים ביחד, וגם מתנסים במשחק בערוצי סאונד במיקסר. אם בתחילת הדרך הביטלס הסתפקו בגיטרה-בס-תופים, הרי שבהמשך הדרך הם נפתחו לעוד כלים וסגנונות, ואחת הדוגמאות הטובות לזה היא השיר Strawberry Fields Forever שכולל מגוון עצום של כלים, כולל מרקס, חצוצרות, סיטאר, צ'לו, טמבורין, מלוטרון ועוד. כל ילד אחראי על הפעלתו ערוץ אחר, כך שלפעמים שומעים רק את הגיטרות, לפעמים את התופים והמרקס, לפעמים רק את השירה ולפעמים הכל ביחד.


חוויה נוספת באולפן ההקלטות היא המשחק בערוצי סאונד במיקסר

לבסוף, בתחנה משעשעת ומרגשת כאחד, שומעים את השיר All you need is love כשיר שמאחד לבבות ומחבר בין אנשים מתרבויות שונות. צופים בקליפים של אנשים מרחבי העולם ששרים את השיר הזה – מילדי בית ספר בארה"ב וחברי חוג תיאטרון ברחובות, דרך זמרים ונגנים חובבים מהודו, יוון, ספרד, ארגנטינה, אוסטרליה ועוד ועוד. לאחר מכן מתיישבים ליד מחשב עם תוכנת עריכה ועורכים מכל הגרסאות האלו קליפ, תוך שימוש באפקטים של עריכה.


בסיום המסלול עורכים קליפ לשיר All You Need Is Love

ברגע שהתערוכה נגמרה, הילדה כבר שאלה מתי אפשר לבוא שוב וזה אומר הכל. מדובר בתערוכה שהיא גם חינוכית, כזו שגם מי שמעולם לא שמע על הביטלס וגם מעריצים מושבעים יוכלו ללמוד ממנה; גם מהנה מאוד וגם מגבשת, הודות ליכולת שלה לקרב את הילדים לעולם המוזיקלי של ההורים שלהם. אבל יותר מהכל, מדובר בתערוכה שמצליחה לחולל שינוי, ממש כמו הלהקה שלה התערוכה מוקדשת. בדרך הביתה הילדה כבר התחילה לתכנן את הלהקה שהיא תקים עם החברות שלה, וזה חותם ששום בילוי בלונה פארק לא היה מצליח להשאיר.

בתמונה הפותחת: בחדר Being a Beatle מתנסים בהופעה חיה עם כל הפוזה הכרוכה בכך | צילום: מושי גיטליס

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...