תפריט עמוד

קפריסין: טיול לאורך החוף המערבי

מעיירת הנופש היפה פאפוס אפשר לצאת לטיולים יומיים להרים, לכפרים עתיקים, לכרמים וליקבים. הצעה לטיול לאורך החוף הצפוני-מערבי של קפריסין מפאפוס לחצי האי אקאמאס

הטיסות הישירות לפאפוס, שבשנת 2017 הוכרזה בירת התרבות האירופית, מהוות הזדמנות מצוינת לצאת לטיולים בחוף המערבי של קפריסין.

פאפוס היא נקודת מוצא נוחה לטיולי כוכב יומיים להרי הטרודוס ולכפריהם העתיקים והשמורים, לדרך היין או למסלול נינוח לאורך החוף הצפוני-מערבי. אנחנו בחרנו באפשרות האחרונה והצטרפנו לטיול ג'יפים של חברת Safari George עם פול סמית', נהג ומדריך ממוצא בריטי, ידידותי וידען, שניכר עליו שהוא אוהב את עבודתו.

מפרץ רודף מפרץ
רצועת החוף הצמודה לפאפוס נשלטת על ידי מלונות חוף בדרגות תיירות שונות. מעט צפונה משם מתגלה מפרץ יפהפה, קורל ביי (Coral Bay) שמי הים חצבו בו מערות תת מימיות. מפרץ רודף מפרץ. הודות למים הצלולים כאן וברוב חופי קפריסין, זכו 49 מחופי האי באות מטעם ארגון Blue Flag האירופי המחייב שמירה על מים נקיים, חוף מטופח ונגיש לכל.

מפרץ לארה (Lara Bay) מצפון לפאפוס | צילום: יעל עופר

מפרץ לארה (Lara Bay) מצפון לפאפוס | צילום: יעל עופר

מדרגות אבן מובילות אותנו למתחם בו שוכנת כנסיית St. George הכפרית והצנועה שבקרבתה קפלה קטנה. כאן התגלו קברים חצובים בסלע ושרידי סרקופגים ופסיפסים. זוג חקלאים קשיש מעבד חלקת אדמה קטנה ומלקט צמחי מאכל מול נוף המפרץ עוצר הנשימה, שהוא מנת חלקם היומית.

דרך לא סלולה עולה מעט צפונה למפרץ לארה הדרומי והצפוני המפורסם בפרויקט הצלה של צבי הים, שנקבותיהם באות להטיל ביצים בגומות שהן חופרות בחוף. דרך עפר שעבירה לג'יפים בלבד מובילה צפונה לאורך החוף המפורץ לאקאמאס (Akamas), אך הרשויות לא מעודדות נסיעה בתוואי משיקולים סביבתיים ומאשרות כניסה לטיולים מאורגנים בלבד.

אנחנו פונים מזרחה ונוסעים לאיטנו בין יערות אלונים, חרובים וכרמי זיתים וגפנים. בנוף הפסטורלי, בין טרסות וחורש ים תיכוני, האהוב על ציירים וצלמים, מגיחה מולנו, לפתע, קבוצת גברים חסונים מצוידים ברובים שנראים מעט מגוחכים. מתברר שזהו טיול צייד של תיירים מרוסיה. את הדי היריות העדפנו לא לשמוע ומי ייתן והענף התיירותי המפוקפק הזה יבוטל לאלתר.

חצי האי אקאמאס. גן עדן לחי ולצומח | צילום: לשכת התיירות של קפריסין

קליעת סלים ואריגת בדים
הכביש צפונה (כביש E709) מחבר בין כפרים, חלקם ננטשו בידי תושביהם התורכים לאחר הפלישה התורכית לאי ב-1974. בית בד מסורתי על אם הדרך מעיד על תעשיית שמן הזית המזוהה עם האי מזה דורות. במרכז הכפר פאנו ארודס (Pano Arodes) שוכן בית הקפה של אקיס בו מגישים קפה קפריסאי מבושל. זקני הכפר, המשחקים בקלפים סביב השולחנות הקבועים, משמשים תפאורה למקום כבר בשעות הבוקר המוקדמות.

Ineia הוא אחד הכפרים ההרריים שלא השתנו מזה מאות שנים וממנו ניתן לצפות לעבר נופי אקאמאס המרתקים, לצאת לטיול בשבילי העפר, לשתות קפה ולבקר במרכז לקליעת סלים מסורתית. במקום תצוגה מרהיבה של סלים ששימשו ככלי קיבול בימים שהפלסטיק טרם השתלט על חיינו, בהם צמד סלים תאומיים שהיו מניחים על גב החמור, סל לאחסון בקבוקי יין ואחר ששימש להעברת תרנגולות לשוק האזורי. ניתן לרכוש מהמוצרים וכן לקחת חלק בסדנאות יומיות. הפרויקט נתמך על ידי משרדי התעשייה והתיירות ומנוהל על ידי ג'ורג'יה מאנוליס, מאירת הפנים, אוסטרלית במקור (טלפון: +357 26 33 25 62).

הכפר השכן, Fyti מפורסם במסורת אריגה ייחודית בעיצובי הצורות ובקשת הצבעים מאז ימי הביניים. מוזיאון משפחתי צנוע מציג אריגים ומאפשר גם להתבונן במהלך עבודתם של האורגים. באולם גדול ומרווח מוצבים שלושה נולים שהותקנו בעבודת יד ועוברים במשפחת האורגים לדורותיה. בעונת הקיץ מתקיימים בכפרי האזור פסטיבלי מוסיקה ותיאטרון מלווה בסצנה קולינרית והרבה יין מקומי.

הטבע חוגג
חצי האי אקאמאס שוכן בקצה הצפוני-מערבי של האי. בזמנו, האזור שימש כשטח אש לצבא הבריטי שדחה את גורמי תיירות שביקשו לבנות בתי מלון בנוף הייחודי. כך התפתחה פיסת גן עדן לחי ולצומח, והטבע חוגג כאן ללא הפרעה. עשרות צמחים אנדמיים, כמו הטוליפ הקפריסאי, מיני ורדים ועוד, מגוון של עופות מקננים ובעלי חיים יבשתיים וימיים. ניתן להגיע לאזורים רבים בשבילי הליכה בלבד, המתאימים למיטיבי לכת מצוידים היטב.

פרויקט חינוכי העוסק בשמירה על איכות הסביבה מתקיים השנה כחלק מאירועי בירת התרבות האירופית בחצי האי אקאמאס בהשתתפות תלמידי בתי ספר במטרה להגביר את המודעות לשמירה על הסביבה ולקידום החקלאות והתוצרת המקומית.

הנמל של לאצ'י | צילום: לשכת התיירות של קפריסין

שמחנו להגיע לאתר המפורסם "מרחצאות אפרודיטה". כגודל הציפיה כך גודל האכזבה. השביל המוביל מהחניה לאתר אפוף צמחיה סבוכה. אלא שמה שמכונה "מרחצאות" נראה כמו מקור מים עכור ומעופש שידע ימים יפים יותר. היחידים שמתרגשים הם בני משפחות של תיירים מקומיים שממהרים להצטלם על רקע המערה והמעיין. מכאן יוצאים מספר שבילי הליכה לשמורת אקאמאס.

בקרבת המרחצאות, על קו המים, מספר מסעדות שנראות כמלכודת תיירים. פול המליץ על המסעדה Y & P בכפר לאצ'י (Latchi) הצמוד לעיירה פוליס. זוהי מסעדת דגים ומזטים בבעלות Souli, מלון משפחתי קטן. אין כמו המלצה של מקומיים.

סימני דרך בכרמים
נוף הכרמים המכסה את הגבעות הוא גם מעין משחק "סימני דרך" לארבעה יקבים שונים. הדרך המתפתלת בין הרים ומערות עתיקות הובילה אותנו ליקב סטרנה (Sterna ) בתחומי הכפר קטיקאס (Kathikas), יקב משפחתי עתיק ועתיר מדליות, המציע טעימה מודרכת של יינות לבנים ואדומים ואחד מתוק. את הסיור מובילים בני המשפחה והוא כולל ביקור במוזיאון יין קטן הממחיש משהו מחיי היומיום בימים עברו. ביום שטוף שמש מומלץ לשבת סביב שולחן בחצר ולהתענג על היין ועל הנוף.

בקרבת הכפר שוכן גם יקב ואסיליקון (Vasilikon), שנחשפתי ליינותיו באחת הטברנות של פאפוס והתרשמתי במיוחד מיין לבן המיוצר מזן ייחודי של עינב, Xinistri. היקב שוכן בבניין מודרני עצום ממדים וניתן להצטרף לביקור מודרך, לצפות בשלבי ייצור היין וליהנות מטעימה מודרכת. מרפסת ענקית הצופה אל הנוף מוסיפה רובד נוסף של טעמים ליין.


מלון אלמירה בפאפוס. נוף למפרץ ולנמל הדייגים העתיק | צילום: יעל עופר

איפה לנים?
בכפרים שבאזור פאפוס יש מבחר גדול של מלונות ודירות נופש להשכרה. אנחנו התארחנו במלון אלמירה (Almyra ) היוקרתי המשקיף אל המפרץ ואל נמל הדייגים העתיק הנושק לעיר העתיקה. החדרים מרווחים ומעוצבים בסגנון ים תיכוני מודרני ונקי, צופים אל המפרץ המוגן בשוברי גלים שיוצרים אווירה פסטורלית בכל עונות השנה. בנפרד מהמבנה המרכזי, בנויות סוויטות מפנקות עם גגות שיזוף פרטיים הצופים אל הים ויש גם מתחם ספא מפנק וחדר כושר משוכלל. במלון ארבע מסעדות, כולל מסעדה אסייתית מפתיעה. בערבים מתקיימים מופעי מוזיקה חיה ובבר יש מבחר עשיר של משקאות וארוחות קלות וטעימות. אנשי הצוות, מראשונת המנהלות ועד אחרון המלצרים, מצטיינים באדיבותם ונראה שהאירוח החמים הוא חלק מהדי אן איי הקפריסאי בכלל. אתר אינטרנט

הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות של קפריסין ומלון אלמירה בפאפוס

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.