תפריט עמוד

זלצבורג: עשרת הגדולים

עם ארמונות ומבצרים, גנים יפים, עיר עתיקה שנעים לטייל בה, מסורת מפוארת של מוזיקה קלאסית ובתי קפה מענגים, לזלצבורג יש המון מה להציע למבקרים בה. הנה עשרה דברים שכדאי לראות ולעשות בזלצבורג

זלצבורג (Salzburg), אשר שוכנת במערב אוסטריה, בסמוך לגבול עם גרמניה, נחשבת לאחת הערים היפות ביותר באירופה. את יופייה הר יכולה העיר לזקוף הבמידה רבה לנתוניה הטבעיים – העיר שוכנת למרגלות האלפים, מוקפת בתפאורה הררית יפה ובמרכזה זורם נהר זלצך. לאלה יש להוסיף את הארכיטקטורה המרשימה של העיר, ובעיקר של העיר העתיקה הגדושה בכנסיות עתיקות, ארמונות ובניינים בארוקיים מפוארים. בזלצבורג נולד גדול המלחינים הקלאסיים בכל הזמנים – וולפגנג אמדאוס מוצרט, מה שתרם במידה רבה לתדמיתה כעיר של תרבות. ואכן, בעיר יש חיי תרבות עשירים, עם עשרות מוזיאונים לצד מופעים, קונצרטים, תיאטרון ופסטיבלי מוזיקה. הנה כמה מקומות וחוויות שלא תרמו להחמיץ בעיר:

מדריך מסע אחר לאוסטריה

מבצר הואן זלצבורג

על גבעה בגובה 506 מטר החולשת על זלצבורג מתנשא מבצר הואן זלצבורג (Hohensalzburg), אחד מהסמלים הבלתי מעורערים של העיר. בנייתו החלה במאה ה-11 והסתיימה רק 500 שנה לאחר מכן, ובמהלך כל שנותיו לא נכבש אפילו פעם אחת. המבצר, השמור היטב, הוא הגדול ביותר במרכז אירופה. אל המבצר מטפסים ברגל, הליכה שנמשכת כעשרים דקות ממרכז העיר, או עולים ברכבל. כך או כך, מלמעלה נשקף נוף מרהיב של העיר העתיקה והרי האלפים. המבנה מרשים לא רק מבחוץ אלא גם מבפנים, שם אפשר להתרשם מחדרי הנסיכים המעוצבים בסגנון גותי מאוחר ובמיוחד מהחדרים המעוטרים בזהב. במקום פועל גם מוזיאון שמציג כלי נשק ומכשירי עינויים.
כתובת: Mönchsberg 34, אתר אינטרנט


מבצר הואן זלצבורג, מסמלי העיר | הצילומים בכתבה: שאטרסטוק

הבית של מוצרט

התושב המפורסם ביותר של זלצבורג מאז ומעול הוא וולפנג אמדאוס מוצרט, ובביקור בעיר אסור להחמיץ את הבית בו נולד המלחין הדגול ב-27 בינואר 1756. הבית שוכן באחד הרחובות היפים בעיר העתיקה, רחוב גטריידה (Getreidegasse) מס' 9. מוצרט בילה בבית את ילדותו ואת שנות נעוריו, עד שהמשפחה עברה לבית אחר בכיכר השוק (שגם הוא, כמובן, הפך לאתר תיירות). הבית הוסב למוזיאון שמוקדש לילדותו של מוצרט, שהפך לאחד המוזיאונים הכי מתויירים באוסטריה. המוזיאון משתרע על שלוש קומות. הקומה הראשונה מוקדשת לחיי היום יום של מוצרט, ובה מוצגים פורטרטים, מסמכים, מכתבים אישיים וגם כלי הנגינה הראשונים עליהם ניגן מוצרט. הקומה השנייה מוקדשת למוצרט מלחין האופרות וכוללת גם תלבושות ותפאורות אופייניות. בקומה השלישית נמצא החדר בו נולד מוצרט ובה ניתן גם ללמוד על בני משפחתו.
כתובת: Getreidegasse 9


בית הולדתו של מוצרט | צילום: wjarek / Shutterstock.com

ארמון וגני מיראבל
אחד מהארמונות היפים בזלצבורג הוא ארמון מירבל (Mirabell) אשר נבנה בשנת 1606 על ידי הארכיבישוף וולף דיטריך (Dietrich) עבור פילגשו היהודייה. במאה ה-18 עוצב הארמון מחדש בסגנון בארוקי ומאוחר יותר שופץ בסגנון נאו קלאסי. בארמון המרשים יש כמה מוקדי עניין, כמו גרם המדרגות המפואר, אולם השיש שבו ניגן מוצרט כילד ואשר נחשב היום לאולם החתונות היפה בעולם ומוזיאון הבארוק שמציג אמנות אירופית מהמאות ה-17 וה-18. גולת הכותרת היא הגנים שמקיפים את הארמון, גנים מרהיבים בסגנון בארוקי עם טרסות, פסלים ומזרקות. אם הגנים נראים לכם מוכרים, זה משום שכאן צולמה אחת הסצנות הכי מפורסמות בסרט צלילי המוזיקה.


גני מיראבל, גולת הכותרת של ארמון מיראבל


ארמון הלברון והמזרקות

ארמון מרשים נוסף הוא ארמון הלברון (Schloss Hellbrunn), שהוא למעשה וילה בארוקית שנבנתה במאה ה-17 על ידי מרקוס סיטיקוס, הנסיך-ארכיבישוף של זלצבורג. הסיבה העיקרית להגיע לפה היא הגנים היפים שמקיפים את הארמון, ובהם פסלים, כוכים נסתרים, בריכות ומזרקות. מזרקות השעשועים של הארמון הם מהאטרקציות הבולטות בזלצבורג, בעיקר בקיץ. חלק מהמזרקות גלויות וחלקן מוסתרות ומשפריצות מים בחשאי על המבקרים המופתעים. המזרקות האלה הופכות את הארמון לאחת מהאטרקציות החביבות על משפחות המבקרות בזלצבורג. אטרקציה נוספת בגני הארמון היא תיאטרון הבובות המכני המופעל באמצעות כוח המים. בצמוד לארמון נמצא פארק גדול אשר גם בו צולמו כמה סצנות בצלילי המוזיקה.

הקתדרלה של זלצבורג
הקתדרלה של זלצבורג, זלצבורגר דום (Salzburger Dom), נבנתה לראשונה ב-774, נשרפה כליל ב-1598 ונבנתה מחדש במאה ה-17 בסגנון הבארוק האיטלקי. בחזית הקתדרלה, בצד אשר פונה לכיכר הקתדרלה (Domplatz) יש ארבעה פסלי שיש מרשימים בדמותם של הקדושים רופרט ווירגיליוס, הקדושים המגנים של העיר, ובדמותם של הקדושים פיטר ופול. פנים הכנסייה גדוש ביצירות אמנות יפות ובציורי קיר נהדרים. הקתדרלה היא אתר תיירות פופולרי לא רק הודות לחזותה המרשימה, אלא גם משום שכאן הוטבל מוצרט לנצרות.


הקתדרלה של זלצבורג, הבנויה בסגנון הבארוק האיטלקי

כיכר רזידנץ
אחת מהכיכרות הגדולות והחשובות בזלצבורג היא כיכר רזידנץ (Residenzplatz) שממוקמת בלב העיר העתיקה. מסביב לכיכר היפה נמצאים כמה מהמונומנטים החשובים בעיר, כמו בניין הרזידנץ החדש שמשמש את משרדי הממשל המחוזי, בנייין הרזידנץ ששימש כמושבם של הארכיבישופים של זלצבורג, מגדל הפעמונים אשר פעמוניו מנגנים את יצירותיו של מוצרט והקתדרלה. בלב הכיכר נמצאת מזרקת שיש בארוקית אשר נחשבת ליפה ביותר בעיר.


כיכר רזידנץ, מהגדולות והחשובות בזלצבורג | צילום: Tatiana Volgutova / Shutterstock.com

מדרחוב גטריידה
מדרחוב גטריידה (Getreidegasse) נחשב לליבה הפועם של העיר העתיקה ולרחוב הקניות הראשי של העיר. המדרחוב, אשר מפורסם גם כרחוב הולדתו של מוצרט, גדוש בבניינים עתיקים צרים עם חנויות, כולל של מותגי יוקרה בינלאומיים, גלריות, מסעדות ובתי קפה.


מדרחוב גטרייידה העמוס הקונים ומטיילים | צילום: Albert Pego / Shutterstock.com

מוזיאון הטבע
אם אתם מבקרים בזלצבורג עם ילדים, אל תוותרו על מוזיאון הטבע והמדע (Haus der Natur). זהו מוזיאון גדול עם תצוגות אינטראקטיביות המוקדשות לנושאים כמו חלל, אנרגיה, טכנולוגיה, בעלי חיים, גאולוגיה, קריסטלים, דינוזאורים, גוף האדם ועוד. יש פה תצוגת זוחלים מהמרשימות באירופה ואקווריום עם 42 מכלי תצוגה, אשר בימי שני וחמישי בשעה 10:15 ניתן לצפות בו בהאכלה של כמה מהיצורים הימיים שמתגוררים במקום, ובהם כרישים, תמנונים ופיראנות.
כתובת: Museumspl. 5, אתר אינטרנט

בתי קפה
גם אם בתי הקפה של זלצבורג לא זוכים לאותה תהילה שאופפת את בתי הקפה של וינה, הם מהווים חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית ומקום נהדר להתענג בו על אספרסו עם חלב מוקצף ועוגה טובה. בדומה לווינה, יש בזלצבורג הרבה בתי קפה קלאסיים עם ויטרינת מאפים מפתה ומלצרים בלבוש אלגנטי. בית הקפה הוותיק בעיר הוא Tomaselli, שהוקם ב-1703 ונמצא במיקומו הנוכחי מאז 1760. בית הקפה המפואר אירח לא מעט מפורסמים, כשאחד מיושביו החשובים היה לא פחות ממוצרט. ממש בסמוך נמצא Cafe Fürst, שם החלו לייצר ב-1890 את כדורי השוקולד מוצרט (MOZARTKUGEL) שהפכו ללהיט עולמי. המקום הוא אתר חובה לכל חובבי המתוקים. אם תרמו לאכול זאכרטורט, תוכללו לעשות זאת בסניף המקומי של Café Sacher, אח לסניף המקורי בווינה. המוזיקאים של זלצבורג, ובעיקר חברי התזמורת הפילהרמונית של העיר, נוהגים לפקוד את קפה קונדיטוריה Niemetz שנמצא בסמוך לאולם הפסטיבלים.


קפה Tomaselli, הוותיק בעיר | צילום: Sergiy Palamarchuk / Shutterstock.com

פסטיבלי תרבות
זלצבורג היא עיר של פסטיבלים, אשר לאורך השנה מתקיימת בה שורה ארוכה ומכובדת של פסטיבלי מוזיקה ותרבות, ובהם שבוע מוצרט וימי התרבות של זלצבורג. הגדול והחשוב מכולם הוא פסטיבל זלצבורג שמתקיים במשך חמישה שבועות מדי קיץ ומושך חובבי מוזיקה מכל העולם. הפסטיבל מציע תכנית תרבותית עשירה עם טובי המנצחים, הסולנים והנגנים בעולם.

סרטון: מדרגות לגן עדן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מזלצבורג

טיול באוסטריה: לגלות את מחוז שטיירמארק
טיול באוסטריה: לגלות את מחוז שטיירמארק

מחוז שטיירמארק, במרכז אוסטריה, מציע אינספור הרפתקאות ואטרקציות בלב הטבע היפהפה. אופיר יהושפט, שליחת מסע אחר אונליין לשטיירמארק, טיילה ברגל ביער ולאורך נהר, טיפסה ברכבלים לנקודות תצפית מופלאות, גלשה באומגות, חצתה גשרי חבלים, הלכה על קרחון ולא הפסיקה ...

טיול בזלצבורג והסביבה: כמה ירוק, ככה מתוק
טיול בזלצבורג והסביבה: כמה ירוק, ככה מתוק

זלצבורג נמצאת במיקום אידיאלי, מוקפת בהרים, יערות ואגמים. בעיר תוכלו לאכול שוקולד מצוין (כאן נולד כדורון השוקולד מוצרט, על שם בן העיר המפורסם) ולטייל ליד הנהר ובין ארמונות וגנים. ומחוץ לעיר, בסביבה הקרובה, מחכות הרפתקאות אתגריות והמון ירוק. ...

טיול באוסטריה – שטרודל עם נוף
טיול באוסטריה – שטרודל עם נוף

שבוע של נופים מסחררים, עם הרים אדירים שראשיהם בשמיים, עמקים ירוקים ושטופי שמש, אגמים ומפלים, עיירות מקסימות ואנשים מאירי פנים שמחכים למטיילים הישראלים. שטרודל שזה עתה יצא מהתנור והוגש מול הנוף הירוק היה הדובדבן שבקצפת. טיול באוסטריה, מחבל ...