תפריט עמוד

הר מחיה: שביל ציורי הסלע

שביל חדש שנחנך לאחרונה בהר מחיה מוביל לריכוז גדול של ציורי סלע מרתקים. יש מסלול קצר המתאים למשפחות ומסלול ארוך שנועד למיטבי לכת

ציורי סלע מסתוריים קיימים בנגב מזה 3,000 שנה. רובם אינם ידועים לציבור, ומוכרים למדריכי טיולים, חוקרים וארכיאולוגים מקומיים בלבד. יוצא דופן הוא הר כרכום, המשופע בציורי סלע רבים ומוכר לחובבי טיולים, אך הגישה אליו בעייתית ומוגבלת עקב אימוני צה"ל במקום. בקרב החוקרים קיים מזה שנים דיון ער בנושא הסיכון בחשיפת הציורים לציבור עקב הנזק שעלול להיגרם להם. אך באביב 2017, נחנך שביל חדש בהר מחיה, שם נמצא ריכוז גדול של ציורי סלע באזור קטן יחסית, שמאפשר לציבור הרחב ליהנות סוף סוף ממראה הציורים העתיקים.

זה התחיל מיוזמה של תלמיד כיתה ז' מקיבוץ שדה בוקר, שמיפה אלפי ציורים ברחבי הנגב במסגרת פרויקט מחויבות לקהילה. בעקבותיו נעשה מחקר מטעם אוניברסיטת בן גוריון, שגילה עוד עשרות אלפי ציורים. לראשונה הציורים נרשמו, תועדו, נחקרו ומופו בהרחבה. ליאור שווימר מרשות הטבע והגנים טוען שהיוצרים הם כנראה מתקופת הברונזה הביניימית (2000-2400 לפנה"ס), שבאו לסחור בנחושת. אחד הציורים המיוחדים שניתן לראות במסלול בהר מחיה הוא של צייד רכוב על סוס שצד יען באמצעות חנית.

השביל החדש בהר מחיה מאפשר לכל מטייל לראות ציורי סלע עתיקים | צילומים: אופק רון-כרמל

את המסלול ניתן לעשות בשני אופנים. האופציה הקצרה מתחילה ממצפור ליפא גל, הסמוך לחוות כרמי עבדת. משם יוצאים שני שבילים נוחים באורך של כקילומטר אחד. ניתן ללכת במסלול מעגלי קטן שלוקח כחצי שעה, או במסלול מעגלי ארוך יותר שלוקח כשעה ורבע. ניתן להגיע למסלול עם רכב פרטי ויש בו חניה נוחה.

האופציה השנייה היא ארוכה יותר – מסלול חדש בשם "שביל התיישבות תרבות וקהילה" שנחנך במרץ 2017. אורכו כ-3 ק"מ והשלמתו לוקחת כ-5 שעות. תחילת המסלול באוהל יהלה קמפ הסמוך לחניון העליון של עין עבדת. שם אפשר לפגוש את סאלם אל וואג’, צעיר בדואי שיכבד אתכם בתה וישמח לספר לכם על הפזורה הבדואית בנגב מנקודת מבטו. משם השביל עולה להר מחיה ולמצפור ליפא גל, שם אפשר להתרשם מציורי הסלע העתיקים.

עשרות אלפי ציורי סלע נחשפו ותועדו באזור הר מחיה

לאחר מכן השביל יורד אל חוות כרמי עבדת, שם תוכלו לטעום יין מהיקב המקומי. מהחווה המסלול ממשיך מעלה ומסתיים בשנטי במדבר, מעון לנוער בסיכון, שם אפשר לסייר (בתיאום מראש, לקבוצות בלבד). השביל מסומן בסימון פיקטוגרפי מיוחד של ציורי סלע.

המסלול הקצר
סוג המסלול: מסלול מעגלי
נקודת התחלה וסיום: מצפור ליפא גל, סמוך לחוות כרמי עבדת
איך מגיעים? לבאים מצפון: נוסעים דרומה על כביש 40. כ-7 ק"מ אחרי מדרשת בן גוריון פונים ימינה אל חוות כרמי עבדת בעקבות השילוט. נכנסים לדרך עפר, עוברים את החווה מצד ימין וממשיכים מעלה עד למצפור ליפא גל, שם משאירים את הרכב. לבאים מדרום: ממצפה רמון נוסעים צפונה על כביש 40. כ-10 ק”מ אחרי גן לאומי עבדת פונים שמאלה אל החווה בעקבות השילוט וממשיכים לפי ההוראות למעלה.
אורך המסלול: כ-1 ק"מ. מעגלי קצר – חצי שעה הליכה. מעגלי ארוך – שעה ורבע הליכה.
למי מתאים? למשפחות

מבט מקרוב על ציורי הסלע העתיקים

המסלול הארוך
סוג המסלול: קווי, יש צורך בהקפצת רכבים
נקודת התחלה: אוהל יהלה קמפ הסמוך לחניון העליון של עין עבדת.
איך מגיעים? לבאים מצפון: נוסעים דרומה על כביש 40. כ-8 ק"מ אחרי מדרשת בן גוריון פונים שמאלה לחניון העליון של עין עבדת. מאירים את הרכב והולכים לכיוון דרום-מזרח עם השביל המוביל למאהל (במפות גוגל הוא נקרא "האוהל הבדואי"). לבאים מדרום: ממצפה רמון נוסעים צפונה על כביש 40, כ-3 ק"מ אחרי גן לאומי עבדת פונים ימינה אל עבר החניון העליון של עין עבדת, ממשיכים לפי ההוראות למעלה.
נקודת סיום: שנטי במדבר (הקפצת רכבים: נוסעים דרומה על כביש 40, כ-5 ק"מ אחרי מדרשת בן גוריון פונים ימינה אל עבר כפר הנוער שנטי במדבר).
אורך המסלול: 3 ק"מ, כ-5 שעות הליכה
למי מתאים? למיטבי לכת

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

    • מסע אחר אונליין הגיב:

      מדובר במסלול מאתגר, שכולל עליות וירידות. חמש שעות זה הזמן שיכול לקחת למי שרוצה ללכת בקצב איטי ולעצור בדרך לתצפיות, מנוחה וכדומה. כמובן שמטיבי לכת שמעדיפים לא לעצור בדרך יכולים לסיים את המסלול בזמן קצר יותר

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...