תפריט עמוד

בעקבות פריחת הדובדבן ביפן

מעבר ליופייה הרב, לפריחת הדובדבן יש משמעויות סמליות עמוקות בתרבות היפנית. הפרחים העדינים, שנושרים וקמלים בתוך ימים ספורים, נושאים בתוכם את ההבנה כי יופי הוא דבר רגעי וכי כולנו בני חלוף

בימינו, ימים של טכנולוגיה מתקדמת ווירטואליות מואצת – יש משהו מרענן בתופעת טבע שמסוגלת לרגש ולהניע מיליוני בני אדם. ביפן, ישנן שתי עונות בשנה הגורמות למיליוני יפנים ולמספר נכבד של תיירים לצאת אל הפארקים, הגנים, העיירות הקטנות ולחיק הטבע, ולהתפעל ממנו בכל הדרו – אלו עונות הסתיו והאביב. בסתיו, צבעי השלכת צובעים את עלוות העצים בשלל גוונים, מזהוב בוהק ועד אדום עמוק. אמנם זוהי תקופה נפלאה לטיול ביפן, אבל עונת האביב, לדעת רבים, מתעלה עליה.

לפריחת הדובדבן המתרחשת בחודשי האביב (סביב מרץ-אפריל) יש ערך מוסף, מעבר ליופיה הרב, היא נושאת בחובה גם משמעויות סמליות עמוקות בתרבות היפנית. לא בכדי מככבת פריחת הדובדבן (סאקורה ביפנית) ביצירות אמנות רבות לאורך ההיסטוריה היפנית. המוטיב חוזר על עצמו בציורים, בשירים, בביטויים ועוד. הפריחה כה חשובה ליפנים עד שהם מארגנים יציאות לצפייה בפריחה, הנקראות הנאמי (hanami) במסגרות שונות – למשל, במסגרת בית ספרית, שכונתית ואפילו מקומות עבודה מוציאים את עובדיהם בצורה מאורגנת לצפות בפריחה.


הפריחה העדינה של עצי הדובדבן מסמלת את העובדה שהיופי בחיים הוא בר חלוף | צילומים: שאטרסטוק


טיול מאורגן ליפן בזמן פריחת הדובדבן מעניק למטיילים הצצה אל ההיסטוריה. באופן רשמי, מסורת ההנאמי החלה כבר במאה ה-8, כשהיפנים יצאו לחזות בפריחת השזיף. אולם ביצירות עתיקות נאמר כי המנהג החל אפילו בתקופה מוקדמת יותר, כבר במאה ה-3 לספירה. בתקופת היאן, שהחלה בסוף המאה ה-8, פריחת הדובדבן קטפה את הבכורה ומאז השתרש מנהג הצפייה בפריחת הדובדבן ולא בפריחת השזיף היפני.

בתחילה, המנהג היה בלעדי לשכבות הגבוהות בחברה, אך לאט לאט חלחל גם אל הסמאורים ובהמשך גם אל פשוטי העם. כיום, האירוע כה נפוץ עד שמדי שנה המכון המטאורולגי של יפן מפרסם מבעוד מועד תחזית לגבי המועדים השונים של שיא הפריחה ברחבי יפן. הפריחה מתחילה בדרום המדינה, ומתקדמת צפונה ככל שמזג האוויר מתחמם. זה מסייע רבות בתיכנון טיולים ליפן בזמן הפריחה, כדי לכוון לתאריכים הטובים ביותר לצפייה במראה הנהדר. בנוסף, ישנה רשימה שפרסם איגוד פריחת הדובדבן של יפן, שבה מופיעים 100 המקומות הטובים ביותר לצפייה בפריחה, עם ייצוג לכל מחוז ומחוז במדינה.


פריחת הדובדבן בשינג'וקו שבטוקיו. באביב היפנים יוצאים באופן מאורגן לסיורי צפייה בפריחה

אמנם מנהג ההנאמי מאופיין בשמחה, אך פריחת הדובדבן מסמלת, יותר מכל אולי, את העובדה שהיופי בחיים הוא בר חלוף. הפריחה המרהיבה קצרת ימים היא, ונועדה לנשור ולקמול. זהו מוטיב מרכזי וחזק בתרבות היפנית, ויפה לראות כיצד הוא מיוצג בתופעת טבע כה מרהיבה. פריחת הדובדבן מגלמת בה עוד מוטיבים תרבותיים ורעיוניים כמו הידיעה כי כולנו בני תמותה, וכן הרעיון של "mono no aware". משמעות הביטוי היא העצבות העדינה של דברים, או הפאתוס שבדברים וגם אמפתיה כלפי דברים. לצד היופי והשמחה, קיים בפריחה גם העצב העדין, או הפאתוס, בעקבות ההבנה כי כל היופי הזה רגעי. זהו מושג שנטבע רק במאה ה-18 ביפן, על ידי מוטורי נורינגה, שכתב הרבה על פריחת הדובדבן. הוא היטיב לתאר את הקשר בין יפן לבין פריחת הדובדבן כשכתב: אם ישאלוני על נפשה של יפן, אומר שהיא כמו פריחת דובדבן פראית הזוהרת בשמש הבוקר.


טירת מצומוטו, אחת הטירות היפות ביפן, מוקפת בעצי דובדבן פורחים

בזמן פריחת הדובדבן, טיול מאורגן ליפן כולל אתרים שונים בהם אפשר לראות את הפריחה וגם את רבבות היפנים המביעים בחגיגיות את הערצתם כלפי תופעה זו. הטיול כולל מקומות כמו:

טוקיו
אזור שינג'וקו הוא מהמקומות הטובים ביותר לראות בהם עצי דובדבן. מדשאות נעימות וסוגים שונים של עצים, הפורחים בזמנים שונים, יוצרים אווירה נעימה המתאימה לביקור במהלך רוב חודשי האביב.

פארק אואנו שוקק אנשים והאווירה שמחה. יש בו מעל 1,000 עצים המסודרים לאורך שדרה.


דרך הפילוסופים בקיוטו, שלאורכה נטועים מאות עצי דובדבן

מצומוטו
טירת מצומוטו – זוהי מהטירות היפות ביפן. ישנם כ-300 עצי דובדבן הנטועים סביב לטירה.

קאנאזאווה
גן קנרוקואן – אין פלא שגן זה, מהגנים המהוללים ביפן, הוא גם נקודה מצוינת לצפייה בפריחה. מעבר לעצים הרבים המצויים בתוך הגן, גם מחוצה לו אפשר לראות את הפריחה.

קיוטו
דרך הפילוסופים – הדרך משתרעת מחוץ למקדש קינקאקוג'י, ולצידיה נטועים מאות עצי דובדבן.

 

יום בבית ספר ביפן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מיפן

נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ
נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ

הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי. בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל גודלו של המסע. יפן הינה מדינת איים מבודדת. מציאות שחייבה את היפנים להקים תרבות מיוחדת האופיינית רק ...

מסע צילום באזורים הכפריים של יפן
מסע צילום באזורים הכפריים של יפן

זה לא היה הביקור הראשון שלנו ביפן, ובכל זאת, הביקור הזה היה אחר. בעוצמות, ברמת ההתרגשות, במפגשים הצילומיים שנוצרו, בטבע המופלא שקיבל את פנינו, בעומק החוויה ובאופן שבו הכל התחבר לכדי הטיול המושלם. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק, זוג ...

יאקיטורי, מטבח ההפתעות
יאקיטורי, מטבח ההפתעות

רעבים בטוקיו? מהיום כבר לא. אחרי עשרות שנים שהקדיש לצרפת, שגמלה לו באזרחות, הסתקרן אביטל ענבר לחוות עולם חדש. הספר "רעבים בטוקיו" הוא פרי התשוקה החדשה. במסעותיו לטוקיו גילה שהגסטרונומיה היפנית היא הטובה ביותר בעולם, שוות ערך למטבח ...