תפריט עמוד

אתרי טבע בגואטמלה

גואטמלה מוכרת בזכות אתרי המאיה המרתקים שלה, אבל לא פחות מהיסטוריה וארכיאולוגיה, יש בה גם טבע יפהפה ושובה לב. יערות גשם, צמחייה טרופית, ציפורים אקזוטיות, מפלים שוצפים, אגמים בצבע טורקיז - הנה כמה מאתרי הטבע היפים והפחות מוכרים בגואטמלה

גואטמלה היא אחד מיעדי הטיול המובילים במרכז אמריקה הודות לתרבות המרתקת שלה ולריכוז גבוה של אתרי מאיה. אבל בגואטמלה יש הרבה יותר מאתרים ארכיאולוגיים – לא כולם יודעים שיש כאן גם אתרי טבע נפלאים, אשר יכולים להתחרות באלה של מדינות אחרות באמריקה המרכזית, דוגמת קוסטה ריקה או פנמה. יש פה יערות גשם עבותים ושופעי צמחייה, עם מגוון גדול של בעלי חיים, הרי געש, מפלים שוצפים, אגמים ועוד אתרי טבע מדהימים.


יער הגשם בפארק הלאומי לגונה דה לצ'ואה | צילומים: שאטרסטוק

בחרנו שלושה אתרי טבע יפים במיוחד בגואטמלה, כולם נמצאים בפנים המדינה, קצת מחוץ למסלול התיירים הרגיל. ההגעה אליהם לא תמיד פשוטה, אבל הטבע הפראי והנופים שתראו מצדיקים את המאמץ.

סמוק שמפיי
אחד מאתרי הטבע הקסומים ביותר בגואטמלה הוא סמוק שמפיי (Semuc Champey), אשר שוכן במחוז אלטה וראפאז במרכז גואטמלה, ליד העיירה לנקין (Lanquín). האתר נראה כמו גן עדן טרופי השופע צמחייה ומים. פירוש השם סמוק שמפיי הוא "מים העוברים דרך הסלע" והוא מתאר את תופעת הטבע הייחודית למקום – נהר הקחאבון (Río Cahabón) זורם בשצף מתחת לאדמה, כאשר מעליו יש מעין גשר אבן גיר טבעי באורך 300 מטר. על הגשר יש סדרה של בריכות רדודות ומפלים שופעי מים הנשפכים זה לזה. לבריכות יש צבע טורקיז מדהים ומימיהן צלולים להפליא, בשונה מהנהר הבוצי שמתחת. בסופו של דבר, הבריכה האחרונה והנהר נפגשים, כאשר הם נשפכים יחד למפל גדול.


בריכות ומפלים באמצע הג'ונגל בשמורת סמוק שמפיי

בשמורה יש גם מערות נטיפים מרשימות, שחובבי ההרפתקאות יכולים לטייל בהן עם מדריך לאור נרות, חוויה מיוחדת במינה. מי שלא חושש מקצת מאמץ יכול לטפס לנקודת תצפית מרהיבה, Mirador, שמשקיפה על כל הבריכות והמפלים. אבל גם אם לא תטפסו לתצפית, התענוג הגדול המחכה לכם כאן הוא הבריכות היפהפיות שניתן לרחוץ בהן. את התמונה משלים יער גשם טרופי, שבו אפשר לראות מינים רבים של ציפורים ססגוניות. ההגעה לאתר לא פשוטה, אך המאמץ בהחלט משתלם כיוון שזהו אחד מאתרי הטבע היפים ביותר במרכז אמריקה.


בריכות טורקיז בשמורת סמוק שמפיי

שמורת ביוטופו דה קצאל
אם בסמוק שמפיי יער הגשם הוא רק חלק מהתמונה, הרי שבשמורת ביוטופו דה קצאל (Biotopo del Quetzal ) יער הגשם הוא הכוכב הראשי. זוהי שמורת יער עננים יפהפייה, עם שפע של עצים, שיחים, שרכים, טחבים וסחלבים – ממש כמו שמדמיינים יער קסום. בעלי חיים רבים מתגוררים כאן, בהם קופים, ציפורים וזוחלים. השמורה מפורסמת יותר מכל כביתה של הקצאל, הציפור הלאומית של גואטמלה. בעוד שהנקבה חומה-אפורה, הזכר בולט בצבעים העזים של נוצותיו: הכנפיים, החזה והראש בצבע ירוק, הבטן אדומה והזנב שחור.


קצאל, הציפור הלאומית של גואטמלה. הזכר מתהדר בצבעים מרהיבים

ממרכז המבקרים שבכניסה לשמורה יוצאים שני מסלולי הליכה: מסלול קצר באורך שני ק"מ ומסלול ארוך שאורכו ארבעה ק"מ. מפעם לפעם חוצים את השבילים פלגי מים ומפלים שתורמים לקסם המיוחד של המקום. ניתן לטבול בהם ולהתרענן מההליכה.

שביל הליכה בשמורת ביוטופו דה קצאל. יער קסום שכמו יצא מהאגדות | צילום: Axel, flickr

הפארק הלאומי לגונה דה לצ'ואה
אחד מאתרי הטבע המפורסמים ביותר בגואטמלה הוא אגם אטיטלן, אבל באזור צפון-מרכז המדינה יש אגם נוסף, הרבה פחות מוכר ומתוייר, אבל שאינו נופל ממנו ביופיו – לגונה די לצ'ואה (Laguna de Lachua). זהו אגם קרסטי עגול, שצבע מימיו טורקיז מהפנט. האגם נמצא בליבו של הפארק הלאומי הנושא את אותו שם, אשר מוקף ביער גשם סבוך. בפארק יש מינים רבים של ציפורים, ובהם חסידות, שקנאים ואנפות, לצד יונקים כמו יגוארים, פומות ומינים שונים של קופים.


אגם לצ'ואה. צבע עמוק ומהפנט

שלושת המקומות הללו הם רק קומץ מאתרי הטבע שתמצאו בגואטמלה – מדינה המפורסמת, ובצדק, בתרבות, בהיסטוריה ובאתרי המאיה שלה, ולצד אלו היא מציעה אפשרויות מרתקות לטיולים בטבע יפהפה, שהוא לא פחות מעוצר נשימה.

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.