תפריט עמוד

צילום: תעתועים של חולות קפואים

לכאורה אין קשר בין מדבר יהודה הישראלי לנופים המושלגים של גרינדלוולד בשווייץ. אבל צילומיה של נעמי לשם, המוצגים בתערוכה "חול קפוא" בגלריית טרומפלדור בבאר שבע, חושפים את הקשר בין שני האזורים. פרופ' חיים מאור על הרגע בו הכל עומד מלכת

בתערוכתה חול קפוא, נעמי לשם מציגה תצלומי צבע גדולי ממדים אשר צולמו בנופים המושלגים של שווייץ, ארץ שבה בילתה רבות בילדותה ובבגרותה, ובאתרים מדבריים שונים באזור באר שבע ובערבה. בהתבוננות בכל אחד מתצלומיה המרהיבים ביופיים ניתן להבחין בתעתוע – הצופה מוכרח לכוון את מבטו אל נקודת מיקוד כלשהי בנוף: לפעמים זהו עץ בודד בנוף; לפעמים זוהי גבעה בעלת צבע שונה מצבעי האדמה שמסביבה; ולפעמים אלה תלמים או רצועות של עשבים או פסים שסימנו גלגלי רכב חולף.

צהוב (צולם בגרינדלווד, שווייץ) | צילום: נעמי לשם

זוהי נקודת מיקוד תודעתית, אשר מרכזת את תשומת לב הצופה אל מה שמעל ומעבר לנראה לעין. במבט ראשון, הנוף המושלג או המדברי המונצח בתצלומים נראה "סתמי" או "נשגב", במבט שני, מתגלים בנוף סימנים המעוררים תחושה דומה לזו שנעורה לנוכח תצלומים תיעודיים התצלומים המתעדים את הסימנים שנותרו בנוף.

אדום (צולם בגרינדלוולד, שווייץ) | צילום: נעמי לשם

כמעט בכל אחד מתצלומיה ניתן לזהות אלמנט של צורה וצבע המושך תשומת לב. האלמנט הזה, זעיר בממדיו ביחס לשאר התצלום, הוא בגדר אלמנט חריג, זר משהו בסביבתו, ממש כמו המריחה החומה של האדמה הבוצית על משטח הדשא הירוק. האלמנט הזה יכול להיות קצה של גבעה שחורה או לבנה, סלע חריג, רמז לשביל, אדם זעיר בלבוש צבעוני בתוך הנוף המדברי או הנוף המושלג, אפילו השתברות של קרני שמש שעדשת המצלמה הקפיאה בצורת טרפז צבעוני על גבי שמי התכלת. האלמנט הזה בנוף המצולם הוא סימן מובחן. מקורו טבעי, אנושי-תרבותי או אשלייתי-אופטי, אך תפקידו בצילום לשמש מעין נקודת מגוז: כל הדרכים מובילות אליו והוא ניצב לו כסימן ללא מסומן, כדבר חידה.

מדבר 11 (צולם במכתש רמון) | צילום: נעמי לשם

התצלומים בתערוכה ערוכים בקפידה – אולם של נופים מושלגים, אולם של נופים מדבריים ואולם משולב המכיל גם תצלום של מסלול המראה/נחיתה באתר צבאי במדבר הישראלי. התצלומים ניתנים לזיהוי מיידי מבחינה גיאוגרפית וטופוגרפית. עם זאת, יש בהם אלמנט מתעתע – פני שטח כמעט צחיחים ומרקמים דומים. לרגע נדמה כי הנוף הוא אותו נוף והשוני הוא תוצר תעלוליה של תוכנת עיבוד תמונה או מסנן צבע. המחשבה מצליבה בין חול קפוא ודיונות שלג. החליפו את צבעוניות האחד במשנהו והרי לכם שווייץ במדבר או מדבר בשווייץ.

שביל (צולם בגרינדלוולד, שווייץ) | צילום: נעמי לשם

אולם נעמי לשם איננה משתמשת בשירותי הפוטושופ והעריכה הדיגיטלית. תצלומיה מצולמים בצילום אנלוגי, נסרקים דיגיטלית ומודפסים ללא כל עיבודי תמונה. החול הקפוא והשלג המסנוור קופאים במצלמתה אל תוך קיפאון הזמן שרק המצלמה יכולה לחולל אותו. קיפאון התמונה מנציח את הנוכחות הבראשיתית הנשגבה של נופיה.

מדבר 14 (צולם במכתש רמון) | צילום: נעמי לשם

קיפאון הוא אנטי תזה למציאות המדברית: דיונות חול נעות ונדות ופתיתי שלג מפשירים ומתמוססים; "הכול זורם". לעומת זאת, בצילומיה של לשם הכול עומד מלכת. התעתוע האופטי הזה מתגלה כאחד מן האמצעים של לשם לעסוק באספקטים מוקפאים של זיכרון ומוות במסווה מתעתע של תיעוד נופים יפים.


דיונה (צולם בגרינדלוולד, שווייץ) | צילום: נעמי לשם

חול קפוא – התערוכה

עמי לשם היא זוכת פרס פרס קונסטנטינר לאמן ישראלי בצילום מטעם מוזיאון תל אביב לשנת 2009, הציגה תערוכות יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות, תערוכות קבוצתיות במוזיאון ישראל, ירושלים, במוזיאון ריטברג, ציריך, במוזיאון נורטון לאמנות בפלורידה ועוד עבודותיה נמצאות באוספים מוזיאליים, ציבוריים ופרטיים בארץ וברחבי העולם. חיה ועובדת בקריית אונו.

התערוכה "חול קפוא" תוצג בגלריית טרומפלדור בבאר שבע, בניהולה האמנותי של המחלקה לאמנויות של אוניברסיטת בן גוריון בנגב. התערוכה פתוחה לקהל בימי ראשון ורביעי בין השעות 10:00 ל-17:00 ובימי שישי עד השעה 14:00. כתובת: רחוב טרומפלדור 19, באר שבע, טלפון: 08-6247706. נעילת התערוכה ב-29 במרץ 2017.

ים המוות (צולם בים המלח) | צילום: נעמי לשם

בתמונה הפותחת: פסים | צילום: נעמי לשם

פרופ' חיים מאור – ראש המחלקה לאמנויות באוניברסיטת בן גוריון בנגב

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.