תפריט עמוד

שייט באיי גלפגוס

איי גלפגוס, בלב האוקיינוס השקט כאלף קילומטר ממערב לאקוודור, הם גן עדן לחובבי טבע, עם מגוון עצום של בעלי חיים ייחודיים שאפשר לראות אך ורק כאן. שייט בין האיים הוא בגדר חוויה מרגשת של פעם בחיים

תארו לעצמכם מקום מרוחק ומנותק, כזה שיש בו רק מעט הפרעות מהעולם החיצון, מה שמאפשר את שימורם ושגשוגם של יצורים ייחודיים, שאפשר למצוא אך ורק כאן. ובכן, יש מקום כזה. איי גלפגוס, המצויים באוקיינוס השקט באזור קו המשווה כאלף קילומטרים מערבית לאקוודור, הם המקום היחיד בעולם בו ניתן לראות מגוון גדול כל כך של בעלי חיים אנדמיים בטבע. העובדה שאין כמעט טורפים באיים ושהמגע עם האדם פחות אינטנסיבי ומזיק מאשר במקומות אחרים אחראית לחוסר הפחד שבעלי החיים מפגינים מבני אדם ואפשר לצפות בהם מקרוב ובאופן אינטימי כמעט. מה שהיה נכון בחלק הראשון של המאה ה-19, בתקופה בה צ'רלס דרווין ערך את תצפיותיו בעולם החי של גלפגוס – תצפיות שהובילו אותו לגיבוש תורת האבולוציה והברירה הטבעית, נכון במידה רבה גם כיום. וזה אחד הדברים שהופך את הטיול באיי גלפגוס למרתק ומיוחד כל כך.


סרטן סלעים אדום בולט בצבעו העז על רקע הסלעים הגעשיים של גלפגוס | צילומים: שאטרסטוק

אז איזה בעלי חיים אפשר לפגוש באיים? נתחיל בצב גלפגוס, הצב היבשתי הגדול בתבל (משקלו יכול להגיע ל-400 ק"ג), שהפך לסימן ההיכר של האיים; פינגווין גלפגוס, הפינגווין היחיד שחי באזור קו המשווה; קורמורן גלפגוס, הקורמורן היחידי שאיבד את יכולת התעופה, וכן איגואנות יבשתיות וימיות, פרושי דארווין, סולות כחולות רגל, כלבי ים ומינים רבים של בעלי חיים, חלקם אנדמיים ואחרים שאפשר לפגוש במקומות אחרים, אך רק פה ניתן להתקרב אליהם במידה רבה.



צבי גלפגוס, שהפכו לסימן ההיכר של האיים

הדרך היחידה לטייל באיי גלפגוס היא בשייט, שנערך במסלול קבוע מראש. נקודת המוצא לטיול היא בקיטו או גואייקיל שבאקוודור, משם טסים לגלפגוס, לרוב לאי סנטה קרוז, ממנו יוצאות מרבית ספינות הטיולים. כשמתקרבים לאי, הספינות עוגנות מול החוף והמטיילים מגיעים לחוף בסירות קטנות. ישנם סוגים שונים של כלי שייט המפליגים באיי גלפגוס – מספינות מפרש איטיות ובסיסיות ועד יאכטות מפוארות ועתירות פינוקים, הכל בהתאם לתקציב ולסגנון הטיול המועדף. הנה כמה מהמקומות המרתקים שעוברים בהם במהלך השייט:


ספינה שטה לצד חופי האי ברתולומי. משמאל – סלע הקונוס המזוהה עם האי

ברתולומי
ברתולומי (Bartolome), אחד הצעירים שבאיי הארכיפלג, מפורסם בנופיו הגעשיים, המזכירים את נופי הירח. סלע הקונוס, Pinnacle Rock, שבקצהו מהווה אתר אהוב במיוחד על הצלמים. מהנקודה הגבוהה באי, 114 מטר, יש תצפית נהדרת על האיים האחרים בארכיפלג. מלבד נופים, האי מציע כמובן מפגש קרוב עם בעלי חיים – בברתולומי מתגוררת אוכלוסייה של פינגוויני גלפגוס ובין ינואר למרץ מגיעות צבות ים כדי להטיל את ביציהן.


נופים געשיים מהפנטים באי ברתולומי 


איזבלה
האי הגדול ביותר בארכיפלג הוא איזבלה (Isabela), שמשתרע על שטח של 4,600 קמ"ר, וזהו גם האי הפעיל ביותר מבחינה געשית עם לא פחות משישה הרי געש שהתמזגו יחדיו. כאן נמצאת גם הפסגה הגבוהה ביותר בגלפגוס – הר הגעש וולף בגובה 1,707 מטר. הודות למאפייניו הייחודיים, האי הזה מציע עולם חי עשיר ומרתק, רוב אוכלוסיית צבי הענק של גלפגוס מתגוררת פה, כמו גם קורמורני גלפגוס, הנמצאים במערב האי, שם ניתן להתרשם מיכולת השחייה המרשימה שלהם. קורמורנים ניתן לראות גם במפרץ אורבינה (Urvina Bay), בו מקננים גם פינגוויני גלפגוס ושקנאים חומים. באזור זה אפשר לפגוש גם את הלטאות המפורסמות של גלפגוס, כמו האיגואנה הימית הייחודית לאיים. האי חביב במיוחד על צוללים – אחד מאתרי הצלילה והשנירקול הטובים נמצא במפרץ טגוס (Tagus), עם עולם תת ימי עשיר וססגוני שכולל כוכבי ים ומינים שונים של דגים. במי המפרץ אפשר לפגוש יונקים ימיים, דוגמת לווייתנים ודולפינים וכאן נמצאים גם אתרי קינון של הסולה כחולת הרגל.


רגע של קרבה בין סולות כחולות רגל בגלפגוס



ג'נובזה
האי ג'נובזה (Genovesa), המכונה גם אי המגדל, שוכן בצפון הארכיפלג. למרות היותו קטנטן ומרוחק, כדאי להשקיע את המאמץ הכרוך בהגעה אליו, ולו בשביל לראות את הציפורים הרבות המקננות באי – יסעורים, פריגטות, סולות אדומות רגל, שחפים ממינים שונים ועוד.


זכר פריגטה באי ג'נובזה בתקופת החיזור והרבייה

פרננדינה
האי פרננדינה (Fernandina), השוכן ממערב לאיזבלה, הוא הצעיר שהאיים ואחד הגדולים שבהם. זהו אי פעיל ביותר געשית, עם נופים וולקניים צחיחים וזרמי לבה שהתקשו. בפונטה אספינוסה (Punta Espinosa) יש ריכוז גבוה של איגואנות ימיות. אפשר לראות פה גם קורמורנים, פינגווינים וסרטנים אדומים. לא רק בעלי חיים יש פה אלא גם צמחייה מיוחדת – בהליכה על מישורי הלבה באי ניתן לראות מיני קקטוסים הייחודיים לגלפגוס.


פינגוויני גלפגוס, הפינגוווין היחידי שחי באזור קו המשווה

סן סלבדור
סן סלבדור (San Salvador), המוכר גם בשם האי ג'יימס, הוא אחד המעניינים בארכיפלג, עם נופים געשיים הכוללים הרי געש וחופים עם חול שחור, לצד מגוון גדול של בעלי חיים כמו איגואנות, אריות ים וסרטנים. צוללים יזכו לראות גם כרישים, תמנונים ויצורים ימיים נוספים.

סנטה קרוז
האי המיושב והמפותח ביותר בגלפגוס הוא סנטה קרוז (Santa Cruz) שבמרכז הארכיפלג, בו מרוכזים מרבית שרותי התיירות באיים. כאן נמצאת גם תחנת המחקר ע"ש צ'ארלס דארווין וכדרי מאוד לבקר. למרות הפיתוח היחסי, סנטה קרוז הוא אחד המקומות הטובים לצפייה בצבי גלפגוס – באי חיים 11 מיני צבים, שאפשר לראותם, בין השאר, בשמורת הצבים ובמרכז הרבייה של תחנת המחקר.  מומלץ גם לצאת לסיור רגלי אל לוע הר הגעש, שם ניתן לצפות במינים שונים של ציפורים. להשלמת החוויה כדאי לבלות בטורטוגה ביי (Tortuga Bay), אחד החופים היפים באי, עם חול לבן, צמחיית מנגרובים ועולם תת ימי עשיר.


לא רק בעלי חיים ייחודיים יש בגלפגוס, אלא גם צמחים אנדמיים, כמו הקקטוסים האלה באי סנטה קרוז

אספניולה
האי אספניולה (Espanola) הוא האי העתיק ביותר והדרומי ביותר בארכיפלג, אבל למרות ריחוקו מדובר באי פופולרי בקרב המטיילים, אולי בשל בעלי חיים שמתגוררים רק באי זה, ובהם אלבטרוס הגלפגוס, העוף הגדול ביותר החי באיים, כאשר כאן נמצא אתר הדגירה היחיד בעולם של מין זה. האתר המעניין ביותר באי הוא פונטה סווארז (Punta Suarez), שבו אפשר לראות, מלבד אלבטרוסים, גם איגואנות צבעוניות. שחפים, סולות ממינים שונים וגם אריות ים. לצד מגוון גדול של בעלי חיים מציע האי גם נופים יפים, כשבין היתר יש פה גייזר ימי שמתפרץ לגובה 29 מטרים.


אלבטרוסים באי אספניולה. כאן נמצא אתר הדגירה היחיד בעולם של אלבטרוס גלפגוס

סן קריסטובל

בירת איי הגלפגוס, Puerto Baquerizo, נמצאת באי סן קריסטובל (San Cristobal), המזרחי ביותר בארכיפלג. למרות זאת, גם פה יש טבע פראי ומגוון גדול במיוחד של בעלי חיים, ובהם צבי ענק, איגואנות ימיות, פריגאטות, שחפים, סולות כחולות ואדומות רגל, דולפינים ואריות ים. לצד בעלי החיים, יש פה גם נופים נהדרים. באי זה נמצא מקווה המים המתוקים El Junco, הגדול ביותר באיים, השוכן במכתש של הר געש שנכחד. יש פה גם נופי הרריים יפים, שמהם אפשר ליהנות מתצפיות נוף, כמו אלה שנשקפות מראש גבעת הפריגטה או מגבעת סן חואקין, הגבוהה ביותר באי.


מקוה המים המתוקים אל יונקו, הגדול ביותר בארכיפלג

פלוריאנה
האי פלוריאנה (Floreana) שבדרום הגלפגוס הוא האי הראשון בארכיפלג בו היתה התיישבות אנושית, ולכן הוא מציע לא רק טבע ונופים אלא גם היסטוריה ותרבות. כאן, למשל, נמצא משרד הדואר ההיסטורי מהמאה ה-18 שבו נהגו ציידי לווייתנים להשאיר מכתבים למשפחותיהם כדי שספינות הנוסעות בכיוון ההפוך כמובן שגם כאן מוקד המשיכה המרכזי הוא הטבע, ובין היתר ניתן לראות פה להקות גדולות של פלמינגו לצד צבי ים, אריות ים, סולות וסרטנים.


איגואנה ימית באי פלוריאנה

סנטה פה
האי הקטן סנטה פה (Santa Fe) מציע, לצד מושבות של אריות ים, סוגים שונים של איגואנות ומינים רבים של ציפורים, ובהן שחפים ויסעורים, גם הצצה לצמחייה המיוחדת של האזור, כשאחד המאפיינים יוצאי הדופן של האי הוא ריכוז גבוה של עצי צבר עצומים.

 



הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.