תפריט עמוד

טיול יין בעמק יזרעאל ובגליל התחתון

פסטיבל "בשביל היין" מהווה הזדמנות מצוינת לבקר ביקבי הצפון. טיול לשני יקבים, האחד בעמק יזרעאל והשני בגליל התחתון, מגלה נופים יפים, יינות מסקרנים ואנשים שמגשימים את החלום

טעמתם כבר את יין ארגמן של יקב עמק יזרעאל? פסעתם בשביל המוביל לבקתת העץ של יקב יפתחאל? כשמזכירים את יקבי הצפון חושבים תמיד על הדרך המעפילה לגליל העליון ולגולן. הרעיון לתכנן טיול בפני עצמו ליקבים בגליל התחתון ובעמק יזרעאל נשמע במחשבה ראשונה כפחות אטרקטיבי. מראות הנוף אמנם נופלים בגובהם מהרי נפתלי העוצמתיים, אך כבר בדרך לכאן מגלים כי האזור ניחן ביופי משלו, באטרקציות קולינריות מגוונות וביינות מסקרנים.

בחרנו לבקר בשני יקבים, האחד ותיק והשני צעיר, שיש להם מן המשותף בענייני הבחירות שלהם. כל יקב והסיפור שלו, כל יזם והחלום שהוא מגשים מבציר לבציר, והמפגשים האנושיים עם העושים במלאכת היין מרחיבים את הלב ואת תחושת הגאווה המקומית.

יקב עמק יזרעאל
כשנוסעים בדרך הראשית משקיפים על מאגר המים "אשכול" ואל התל הארכיאולוגי הקדום שקושר בין נימי האדם למקום. לפתע, ללא הכנה מוקדמת, צץ השלט החום "יקב יזרעאל" במיקום בלתי צפוי. הדרך לקיבוץ חנתון עוברת בין חורש אלונים טבעי, חורשות אורנים ונטיעות צעירות של כרמי זיתים. היעדר מוחלט של כרמי ענבים מעורר תהיות, שיזכו למענה כשנגיע ליקב.

יהודה נהר, שהגיע לאזור כחבר קיבוץ חנתון, וג'ייקוב נר דויד, יזם הייטק שעלה מארה"ב, גילו שיש להם אהבה משותפת ליין. הקמת יקב עמק יזרעאל החלה כרעיון שנרקם בעקבות שיחה שניהלו עם יאיר היידו, מאושיות היין הראשונות של שנות התשעים. "את שנינו הנחה צורך ליצירה מקורית משלנו ולכן חשבנו מה אנו יכולים לעשות כדי לחבר את הזנים למקום, וכך התגבש הכיוון של ייצור יין מזנים ישראלים ההולמים את האקלים החם שלנו".


יהודה נהר ביקב עמק יזרעאל. "חיברנו בין עולם ההיי טק לאהבת היין ותחושת השליחות" | צילום: אייל גוטמן

הם חברו ליינן ארי ארל, שמלווה אותם כיועץ יין. נהר למד את נושא היין במכללת תל חי. "כך חיברנו בין עולם ההיי טק לאהבת היין ותחושת השליחות. אני מודה שהבחירה היתה גם רגשית", מספר נהר. "במקום לשכפל את היינות מהזנים הידועים והמצליחים בצרפת ובארץ, דוגמת הקברנה סוביניון, ביקשנו לעשות יין מזנים מקומיים, שעד עתה הוזנחו או שימשו לבלנדים בלבד (ארגמן)".

אין כמו ביקור ביקב וטעימה מודרכת כדי להיווכח שהשניים עומדים באתגר. כשטורקים את הדלת הכבדה של מרתף החביות (העילי) מתנתקים ממזג האוויר החם שבחוץ. בתפאורת החביות, כשניחוח עז של יין אופף את האוויר הקריר, יהודה מנחה את הטעימות ומתבל אותם בסיפורים. תחילה טעמנו יינות לבנים קלילים לקיץ, אך ההתרגשות האמיתית הגיעה עם שלושה יינות מזנים טהורים, כשברקע הוא מספר את הסיפור שמאחורי היין.


סירה 2013 של יקב יזרעאל | צילום: אייל גוטמן

שלושה יינות מזנים טהורים מכרמים יחידים, כל כרם באזור שונה בהשקיה מינימלית, כשכמעט כל שורת גפנים זוכה לטיפול אישי. קריניאן 2013 וסירה 2013 הם זנים שהתאקלמו לפני שנים רבות בישראל וזוכים לעדנה ברוח החיפוש אחר זנים ההולמים את האקלים המקומי. ארגמן 2013 הוא זן שפותח בישראל ומצא את ייעודו בעיקר להשלמת טעם וצבע של בלנדים (ממסכים), נבצר מכרם יחיד בגבעת נילי.

"דווקא בחו"ל, גילינו שהיעדר דעה קדומה מביא לפתיחות ליין הארגמן הבלתי מוכר וסקרנות לזן שהוא הכי ישראלי שיש", מסכם נהר באופטימיות ומספר בהתלהבות על הארגמן מבציר 2014.

ג'ייקוב נר דויד, יזם היי טק שעלה מארצות הברית והקים יחד עם נהר את יקב יזרעאל | צילום: אייל גוטמן

מידע מעשי: במרכז המבקרים של היקב יש חנות נאה וניתן להזמין סיור טעימות המלווה בסיפור של המקום. פתוח: ראשון-חמישי 15:00-9:00, שישי בתיאום מראש, סגור בשבת. כשר. טלפון: 8708701 -04, אתר אינטרנט

יקב יפתחאל
הדרך להקמת היקב של הדס וצביקה אופיר עברה בשדות ובכרמים שלהם, כבני הדור השלישי למשפחות של חקלאים באלון הגליל. "במשך שנים גידלנו כרמים ליין ומכרנו את הענבים ליקבים שונים", מספר צביקה. המשוב שקיבלו עודד אותם להקים יקב משלהם, בו תוססים הענבים מכרמיהם הגדלים באדמות הגיר בשולי נחל ציפורי.

השם שנבחר ליקב היה בהשראת שמורת הנחל בשם זה וההתיישבות הקדומה . הישוב יפתחאל מוזכר בספר יהושע ובמקום נערכו חפירות שהעלו שרידים משלל תקופות. לעשיית היינות, בחרו לגדל חמישה זנים שמתאימים לאקלים המקומי ולהפיק מהם בעיקר יינות זניים טהורים: קברנה סוביניון, מרלו, שירז, סנג'ובזה ופטיט סירה. היינן קובי טוך מלווה את היקב כבר למעלה מעשור.


צביקה אופיר בין חביות היין ביקב יפתחאל שבאלון הגליל | צילום: אורי מלצר

בשביל המוליך למרכז המבקרים שפע צמחי תבלין ופרחים שמכניסים לאווירת הניחוחות ורומזים גם על תחום עיסוק פרחוני של צביקה. ב"בקתה", מבנה עץ מסיבי שהועבר בשלמותו מהרי האפלצ'ים (סיפור מעניין בפני עצמו), לצד היינות מוצגים מבחר צנצנות דבש. צביקה הוא גם כוורן (או דבוראי למי שמעדיף) וגם בתחום זה קנה לו שם כשידע לייצור בדלנות ולצד דבש מפרחי הדרים, שכבר זכה בפרסים, מי שטועם את דבש פרחי החרוב שלו – מתמכר.

הדרך לבקתה, מרכז המבקרים של יקב יפתחאל, מעוטרת בצמחי תבלין ופרחים | צילום: אורי עיני

לסיום הביקור זכיתי ללגום כוסית מפטיט סירה ספשיאל רזרב 2010 עשיר ומורכב בטעמו ומידת עפיצותו, שעדיין גבוהה, מלמדת על שמירת איכותו בעתיד.

מידע מעשי: מרכז מבקרים "הבקתה" של יקב יפתחאל פתוח בשישי 14:00-10:00 ובשבת 17:00-10:00. באמצע השבוע בתיאום מראש בטלפון: 052-2824644, 9861466 -04, אתר אינטרנט

אם אתם בסביבה, מומלץ לבקר גם ביקב טוליפ שבכפר תקוה, ליד טבעון. באזור ישנם יקבים משפחתיים קטנים שטרם נערכו למבקרים, אך יינותיהם כבר מדברים איכות. יקב שדות במושב שדה יעקב כבר קונה לו מוניטין וביקב סריג במושב מרחביה עושי היין הם מקצועניים ויועצים ידועים בתחומם.

בתמונה הפותחת: מרכז המבקרים של יקב יפתחאל

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.