תפריט עמוד

לונדון לצעירים

מחיי הלילה של קמדן, דרך מחזות הזמר בפיקדלי ועד לקרנבל של נוטינג היל - בלונדון תמיד קורה משהו, מעל פני השטח ומתחתיו. ואם אתם צעירים, בגיל או ברוח, ורוצים לגלות את הלב הפועם של אחת הערים הנפלאות בעולם, פשוט צאו לשוטט בגנים, בשווקים ובשכונות

הרבה שנים חלפו מאז נדד ג'ורג' אורוול ברחובותיה הצדדיים של לונדון ותיאר את עוצמתה של הבורגנות הבריטית. זמן רב חלף מאז ישב ג'יימס מתיו ברי בגני קזינגסטון, וטווה בעט את דמותו המיתית של פיטר פן – הנער שלעולם לא מתבגר. מעל ליובל עבר מאז תקופת "לונדון החוגגת", שהפכה את לונדון באופן סופי למרכז היצירה והעניין העולמיים. אך נראה ששום דבר לא יזיז את הכתר מראשה של המלכה הבלתי מעורערת של ערי העולם. היא חיה על ציר תרבותי, שמיקומה הגיאוגרפי לא יכול להגביל או להכיל. היא משפיעה ומושפעת, מלמדת אותנו מה זה רוקנרול, ובדרכה, הופכת כל זר חולף לחלק ממנה.

חשוב לציין, ששום טיול מסודר בלונדון לא יביא אותה אל ליבכם. על מנת לחוות את לונדון הפנימית, צריך לשוטט – והרבה. נגני הרחוב אמנם מקבלים רישיון כדי לנגן במקומות מוכרזים, אבל המעניינים ביותר כנראה יימצאו ברחובות הצדדיים. כך גם חיי הלילה, השווקים, בתי הקפה… למעשה, לונדון כולה היא עיר של גילויים, כיוון שהיא לא מפסיקה לבעוט ולהתפתח, כך באופן קבוע, לכל קלאסיקה קמים מתחרים.

יום שמש נעים מוציא את הצעירים אל גדת תעלת קמדן

טיול רק על פי המלצות יכול להביא אתכם אל לונדון די משמימה, של מונומנטים היסטוריים וקתדרלות, אך אם תצאו למסע בין אתרי החובה ובין אלה המתגלים רק במבט שני או שלישי, תבינו מה הופך אותה לעיר ללא גבולות של זמן וללא גבולות של מקום.

קמדן
רדו בתחנת Camden town ברכבת התחתית (או כמו שכאן נהוג לקרוא לה – ה-Tube), עקבו אחר זרם האנשים ותגיעו לשוק של קמדן – זה אולי המקום היחיד באירופה שלמרות המוניותו ומחיריו המופרכים, מצליח לשמור על מגניבות שלא מוטלת בספק. עוזרים לזה, כמובן, הדוכנים הצדדיים וחנויות המוזיקה הקטנות שתיאלצו למצוא לבד בשיטוט סתמי, אך לא פחות מכך, שוק האוכל הזול שמערבב ניחוחות מכל העולם. נסו את הדוכן האתיופי (עם קפה מעולם אחר), המקסיקני, ההודי או את הפיש & צ'יפס הבריטי והתרווחו על אחד מספסלי-אופנוע הממוקמים סמוך לתעלה החוצה את הרובע.

ספסלי אופנוע בשוק האוכל של קמדן

שכונת קמדן, הממוקמת בצפונה של מרכז לונדון, הייתה ביתם של רבים וטובים. זה מרכז היצירה הלונדוני, הבריט-פופ, הבריט-רוק, נעלי ד"ר מרטינז – כולם נוצרו כאן. הבתים הצבעוניים עם הקישוטים המפלצתיים הם רק פיסה קטנטנה מאווירה השיגעון של השכונה המפורסמת בסצנת הפאנק ובחיי הלילה שלה. אחת מענקיות הרוקנרול של תקופתנו חיה כאן ונהגה לפקוד את הפאבים המקומיים – איימי ווינהאוס, שמול ביתה בשכונה הוקמה אנדרטה ספונטנית של מעריצים. כאן למעשה, החלה דרכה המוזיקלית, ויש שיאמרו גם דרכה הנפשית.


לא רק שהפאנק לא מת, הוא חי ובועט בשכונת קמדן

בצאתכם בלילה, שוטטו בין הפאבים, מומלץ לא להישאר באחד, יש כל כך הרבה ובכל אחד צפויות הפתעות – אם זו הופעה חיה של אמן מתחיל, טורניר ביליארד או ערב המוני של היפסטרים לונדונים. כמו שוק האוכל, גם בזרוע המסיבות תמצאו מגוון רחב; בין סלסה קובנית לבלוז אמריקאי, דרך רוקנרול בריטי, טכנו ושנות ה-80… לילות קמדן תמיד מפתיעים.


הבתים הצבעוניים של קמדן. אם אתם צעירים, בגיל או ברוח, זאת השכונה בשבילכם

גני קזינגסטון ונוטינג היל
הגן המופלא הזה ממוקם בשולי הייד פארק המפורסם. כאן, כאמור, נכתב הספר האלמותי על הילד הנצחי. זהו משטח דשא עצום המשתרע סביב נחל קטן, עם ציפורים, סנאים ואווירה ימי-ביניימית. כמעט אפשר לראות את המטפלות בכובען המסוגנן, מוליכות ילדים בעגלות. קחו ספר טוב ומוזיקה ובלו יום שמש נהדר בגן הזה. אם אתם תזזיתיים מדי עבור פארק, עלו לרובע נוטינג היל הסמוך, ותיהנו משיטוט בין חנויות ספרים, אופנה ודיסקים שיחזירו אתכם לשנות ה-90 העליזות. השכונה העדינה והמסוגננת הזו מקיימת בכל יום שבת את שוק פורטובלו הצבעוני – זה אחד האייקונים של לונדון, ותמצאו בו דוכני עתיקות לצד בגדי וינטג' מטריפים (223A Portobello Rd London, W11 1LU).

גני קנזינגטון. לשבת ליד האגם ולחשוב על פיטר פן, שנולד בגנים הנפלאים האלה | צילום: שאטרסטוק

השכונה הזו אמנם חתומה על אחד האירועים החשוכים והגזעניים של לונדון, אבל היום היא מאופיינת ברב-תרבותיות מרשימה. אם תגיעו לכאן באוגוסט תזכו לקחת חלק בקרנבל נוטינג-היל, שהוא מסיבת הרחוב הגדולה ביותר באירופה. הקרנבל הוא מסורת של הקהילה הקריבית שהתיישבה בשכונה והוא סמל לקוסמו-פוליטיות המופלאה של לונדון.

הקרנבל בנוטינג היל, מסיבת הרחוב הגדולה מסמלת יותר מכל את הרב-תרבותיות של השכונה

רובע ווסטמינסטר
ללונדון יש כמה מרכזים. אחרי שהכרנו את קמדן ונוטינג היל, הגיע תורה של כיכר פיקדילי. היא שוכנת ברובע ווסטמינסטר ומהווה את מרכז התרבות הקלאסי של העיר. מחזות הזמר המפורסמים של לונדון מוצגים סביב הכיכר, בתיאטראות הפרוסים ברובע, ואין סיכוי לעזוב את לונדון בלי לצפות לפחות באחד (דוכני כרטיסים ממוקמים לאורך כל השדרה המרכזית). כך גם הגלריות לאמנות, המוזיאונים הגדולים ואפילו נגני הרחוב העיקריים של העיר. גם הצ'יינה טאון של לונדון ממוקמת כאן, בסמוך לתחנת המטרו של Leicester square. תוכלו ליהנות כאן מאוכל סיני אותנטי ובקניות זולות במיוחד.

כיכר פיקדילי ביום. בלילה, הכיכר מוארת בשלטי ניאון ססגוניים | צילום: Julian Love/London and Partner

הצד האחר של הביג-בן
אם אנחנו כבר במחוזות הקלאסיקה, ואם לא יצא לכם להיות כאן בטיול בר/בת-מצווה, תנו קפיצה לארמון בקינגהאם, בדרככם אל גני קזינגסטון או לדרשות יום ראשון של משוגעי הייד פארק. אין צורך להכביר במילים על הארמון המופלא, בו שותה משפחת המלוכה הבריטית את התה שלה בכל יום בארבע, אבל כן שווה לדבר רגע על הביג בן.

הוא שוכן במרחק של כרבע שעה הליכה מהארמון, ומעבר לטיול רומנטי על גדות נהר התמזה, שיט בתעלה או שקיעה נוגה בין מחוגיו, תוכלו לפגוש כאן את אנשי הדאון-טאון האמיתיים. אין הרבה רוקנרול בעוני, אבל אם תרצו לגעת בעוני של לונדון – תמצאו אותו דווקא כאן, באזור המפורסם והמפואר. על הגשר שתחת הביג-בן יסתובבו נערים שישדלו אתכם להמר על הפאונדים האחרונים במשחק הניחוש הנודע "איפה הכדור", אנשים בתחפושות של חיילי הארמון במקרה הטוב יציעו לכם להצטלם, ובמקרה הרע פשוט יצטלמו אתכם ויכריחו אתכם לשלם. וגם זו לונדון – העוני שייך לה לא פחות מהפאר.

נהר התמזה ולצדו כמה מהאתרים המפורסמים של לונדון, בהם הביג בן | צילום: Julian Love/London and Partner

קניות באוקספורד
בגלגולו הקודם, רחוב אוקספורד היה מעוזם של מעצבים צעירים ונועזים, אך עם השנים השתלטו עליו חנויות המותגים והיום כמעט ולא ניתן לספור אותם. זה רחוב הקניות הראשי של לונדון, בו תמצאו הכל מהכל – מרשת Primark, שהפכה לסמל לקניות רבות וזולות, דרך חנויות מותגים יקרות יותר, חנויות לנעליים בלבד, כלבו או דברים לבית… זה אחד הרחובות העמוסים ביותר בלונדון, והקניות כאן לא זולות. לא מומלץ להגיע הנה בסוף השבוע ההומה, אך בהחלט מומלץ שלא לפספס את חווית הקניות הזו. אתר אינטרנט

גם אם אתם מעדיפים שווקים, שיטוט ברחוב אוקספורד (בתמונה) הוא חלק מהחוויה הלונדוניתת | צילום: שאטרסטוק

איפה ישנים?
לונדון היא עיר יקרה. זו הסיבה שרבים מהצעירים נוהרים לברלין, ברצלונה או מדריד בניסיון למצוא אלטרנטיבה זולה. אבל, כאמור, אין קלאסית כלונדון, ואם כבר החלטנו להגיע לכאן, לפחות ננסה לחסוך כמה פאונדים על הלינה. ראשית, מומלץ לפתוח משתמש באתר couch-surfing הנפוץ כאן מאוד – כך תוכלו בקלות למצוא לינה חינמית וחברים בריטים. אם בכל זאת אתם מעדיפים ללון בהוסטל, הנה כמה אופציות זולות:

Central hostel
ההוסטל הזה מציע חדרי שינה משותפים של שמונה מיטות וארבע מיטות וכן חדרים זוגיים, והכל במחירים זולים במיוחד (החל מ-15 אירו למיטה בחדר משותף). המיקום שלו מרכזי מאוד, בבייזווטר, מרחק הליכה משכונת נוטינג היל ושוק פורטובלו. כתובת: 26 Princess square, בייזווטר

Duke of York
כאן מציעים לכם חדרי שינה משותפים של 15 מיטות וחדרים של ארבע מיטות במחיר שמתחיל ב-15 אירו למיטה. רובע פדינגטון, שבו נמצא ההוסטל הזה, לא מעניין במיוחד, אבל הוא מרכזי וקל להגיע ממנו לשאר נקודות העניין. כתובת: 45 Harrowby street, פדינגטון


חדר ב-St. Christophers Inn, הוסטל בשכונת קמדן

Phoenix Hostel
ההוסטל הזה ממוקם ברחוב שקט, במרחק הליכה למוזיאון שרלוק הולמס, גלריות קטנות וחנויות ספרים מעניינות. קרוב מאוד נמצאת תחנת Edgware של הטיוב, שתיקח אתכם למקומות מעניינים בעיר.
כתובת: 6 daventry street, מרילבון, אתר אינטרנט

Smart Camden Inn
לפי השם לא קשה לנחש באיזו שכונה ההוסטל הזה ממוקם… יש כאן חדרים משותפים עם 14 מיטות וחדרים של שמונה מיטות (מחיר למיטה החל מ-21 אירו). היתרון בלינה בקמדן הוא שאפשר לצאת לבלות בלי להסתבך עם סידורי חזרה להוסטל בשעות הקטנות של הלילה. כתובת: 55-57 Bayham street, קמדן, אתר אינטרנט

St. Christophers Inn
הוסטל נוסף הממוקם בקמדן, עם חדרים משותפים של שמונה מיטות ושש מיות (מחיר החל מ-19 אירו). כתובת: 48-50 Camden High street, קמדן, אתר אינטרנט

איפה שלא תבחרו לישון, חשוב שתזכרו שלונדון של יום שונה מאוד מלונדון של לילה. הבריטים המנומסים מתגלים כשתיינים לא מאוד מכובדים ברגע שהשמש שוקעת. בלונדון מקובל לצאת לבלות עם תום העבודה, כלומר, בשעות הערב המוקדמות, ולחזור בשעה מוקדמת – עד חצות הרחובות נוטים להתרוקן. בסופי השבוע לעומת זאת, רחובות קמדן ונוטינג היל הומים צעירים שיכורים שמחפשים את המסיבה הבאה עד שעות הבוקר המוקדמות.

 

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.