תפריט עמוד

העיר התחתית של חיפה – טיול אורבני

טיול בעיר התחתית של חיפה עובר דרך שכונות עם היסטוריה מרתקת, שווקים מלאי חיים, בתי קפה ומסעדות מצוינות. ועל הכל שורה אווירה של דו-קיום, או ליתר דיוק רב-קיום, בין שלל תושביה של העיר אשר משנה את פניה לאורך כל שעות היום

איש לא יודע מי ייסד את חיפה. במקורות היא נזכרת כחיפא, כיפא וחיפה. המשמעויות השונות מתחבטות בין "חוף יפה" למילה הארמית סלע (כיפא) או כיסוי (חיפוי). כך או אחרת, חיפה עברה אלפי גלגולים מאז הוקמה ולפעמים נדמה שגם כשההיסטוריה תחדל מלהתקיים – חיפה עוד תהיה שם.

חיפה של היום היא עיר פועלים מאובקת, עם בניינים מטים לנפול. חיפה של אחר הצהרים היא עיר סטודנטיאלית שוקקת – בתי הקפה של רחוב מסדה מתמלאים ואורות הניאון נדלקים במושבה הגרמנית. חיפה של הלילה היא עיר מתנמנמת, להוציא כמה מועדונים שמארחים ליינים קבועים, שיעניינו גם את הבליינים התל-אביבים ביותר. חיפה של סוף השבוע – זה כבר עולם אחר. האבק שוקע, אותם הבתים המתפוררים מקבלים זוויות אור חדשות, ההיסטוריה של חיפה כמו קמה לתחייה וכמעט אפשר לשמוע את ספינות התיירים האיטלקיות.

העיר התחתית והנמל מהכרמל. ביום בהיר אפשר לראות מכאן עד ראש הנקרה | צילום: שאטרסטוק

טיול אורבני בחיפה שונה מטיול בכל עיר אחרת. חיפה מפורסמת בדו-קיום הערבי-יהודי שבה, אך הכותרת הזו עושה עוול לעשרות הזרמים האחרים השוחים כאן. בין הבהאים לאחמדים, ליוצאי ברית המועצות ועדות המזרח לסוגיהם, כולם עיצבו את חיפה לעיר הנבנית שהיא היום – וכולם אחראים במידת מה על אופייה הנוכחי, והעתידי.

ואדי סאליב ושוק הפשפשים
אם הזדמן לכם לטייל כאן בשבת, העצה הטובה ביותר היא לעשות טיול רגלי לשכונת ואדי סאליב ההיסטורית, שנבנתה על מורדות ההר בחיפה ונקראה על שם צלב (צאליב) שנמצא חקוק על סלע במערה. בעברה הייתה זו שכונה מוסלמית של אנשי תרבות, הגות ואקדמיה. בעפרה ההיסטורי טמון גם מרד ואדי סאליב שהרעים ב-1959, עשור לאחר שנטשו את השכונה הערבים, ולא הרבה שנים לאחר ששוכנו יוצאי ארצות האסלאם בשכונה המקוללת.


הבתים הנטושים של ואדי סאליב נראים כאילו הם שייכים לארץ אחרת | צילום: נועה בורשטיין-חדד

המבנים בשכונה הנטושה נראים כמו מארץ אחרת – תקרות גבוהות, אריחים מעוצבים, ציורי קיר ורצפה… בימים אלו עומלת עיריית חיפה על פרויקט שימור בשכונה, שאמור להפוך אותה לשוקקת תיירים. עד אז, נתנחם במבנים המקסימים, שבמדרגות המחברות ביניהם יושבות קשישות ומוכרות בגדי יד שנייה לעוברים והשבים.

טיפ להרפתקנים: הבתים אמנם לא חסומים מלהיכנס אליהם, אך מצבם בהחלט לא מושלם, אם החלטתם לבדוק איך הם נראים מבפנים – היזהרו והשתדלו לשמור על מרחק מהחלקים המתפוררים.

ואדי סאליב. עד שהשכונה תשופץ ותשוחזר, אפשר לשוטט (בזהירות) בין הבתים המרשימים | צילום: נועה בורשטיין-חדד

אחרי הירידה מהשכונה שחולשת על ההר, המשיכו לרחוב קיבוץ גלויות, שם דרום ספרד תתגלה אליכם בדמות שוק הפשפשים של חיפה. לצד חנויות בוטיק וברים קטנים תמצאו אינסוף רוכלים ומוצרי פשפשים שלא היו מביישים אספני עתיקות רציניים. סביב השוק אפשר להסתובב לפחות שעתיים ועדיין לגלות עוד ועוד סמטאות חדשות וענתיקות מרגשות. את הרחובות מעטרים מבנים מהתקופה העות'מנית ותקופות שקדמו לה ומסגדים מיוחדים.

שוק הפשפשים החיפאי. אינספור רוכלים ומוצרים מכל הצורות והזמנים  | צילום: נועה בורשטיין-חדד

המושבה הגרמנית
המושבה הגרמנית, המשתרעת למרגלות הגנים הבהאים, נבנתה על ידי אנשי כת הטמפלרים במאה ה-19. אותם אנשים האמינו שהתיישבות בארץ הקודש תביא לגאולת העולם ולחזרתו של ישוע. הם השתמשו בכרכרות, הקימו תעשייה, ניצלו את משאביה הטבעיים של חיפה כעיר נמל וייסדו קווי נוסעים ליפו, עכו ונצרת. המושבה שלהם הייתה יוצאת דופן ביחס לסביבה החיפאית, היתה זו תקופת האימפריה העות'מנית וחיפה של אותם ימים לא היתה יותר מעיירה קטנה. לאחר שבמלחמת העולם השנייה תמכו הטמפלרים בנאצים, הם גורשו מהארץ והחליפו אותם עולים יהודים מהונגריה.


הגגות האדומים של השכונה הגרמנית מכיוון הגנים הבהאים | צילום: תומר שלוש

לאחר שנים רבות של הזנחה, זכתה השכונה לעדנה מחושבת בשנות ה-90, והיום היא מהווה את מרכזה האדריכלי והתיירותי של חיפה. הבתים שוחזרו ושומרו, חלקם הגדול הפך לבתי קפה ומסעדות, והרחוב הראשי של השכונה, הצופה אל הגנים הבהאים, הפך לסמלה של חיפה. מומלץ לשבת כאן לארוחת צהריים נחמדה, לצפות אל הרחוב, לטייל בין המבנים העתיקים ולגלות את נפלאותיה של המושבה הנעלמת. בתחתית שדרות בן גוריון ישנו קניון של עודפי מותגים, גם זו אטרקציה חביבה של המושבה.

בית אוליפנט בשדרות בן גוריון 16 במושבה הגרמנית | צילום: Hanay, cc by sa 3.0

מחוץ למושבה הגרמנית, אם אתם מחפשים מקום טוב לארוחת צהריים, בו תוכלו לפגוש בכל הגווארדיה החיפאית, גשו למסעדת חאלד עדווי. זה מוסד מוכר ביותר, אמנם מרוחק מהמוקדים המרכזיים לתיירות בעיר, אבל שווה את הנסיעה. בתפריט – מנות ערביות קלאסיות, סלטים מוקפדים, דגים צלויים במידה מדויקת, בשר ועוף מצוינים. המסעדה ממוקמת במתחם תחנת דלק סונול, רחוב רב אלוף יעקב דורי 20.

צלחת מטוגנים במסעדת חאלד עדווי. אמנם לא בעיר התחתית, אבל האוכל שווה את המרחק

ואדי ניסנאס
זו שכונה שנמצאת כשני קילומטרים מהעיר התחתית. גם כאן תמצאו שוק נחמד ("שוק הוואדי") ובו בעיקר ירקות ופירות, ולצדו את מוזיאון חיפה לאמנות. השכונה עמוסה במסעדות עממיות ודוכני פלאפל שנחשבים לטובים בארץ.

אמנם ואדי ניסנאס שמרה על אופייה הערבי ברבות השנים, אך היא סמל ישראלי לרב תרבותיות ודו (או אפילו תלת) קיום. בחודש דצמבר בכל שנה מתקיים כאן פסטיבל החג של החגים, לשלוש הדתות המרכזיות בעכו. ושני יוצרים מרכזיים תיארו אותה והושפעו ממנה ביצירותיהם – סמי מיכאל ואמיל חביבי.

ואדי ניסנאס. סמל ישראלי לרב תרבותיות | צילום: ריטה, שטארסטוק

השכונה עצמה יפה ונעימה לטיול – מסלול המדרגות המוביל אליה מתחיל מרחוב יפה נוף (מול שער הכניסה העליון לגן הבהאי) ויורד ממרום הכרמל עד לפאתי הוואדי. במהלך הירידה נוכל לצפות על מפרץ חיפה, על הים והנמל, ובימים טובים במיוחד – כמעט נוכל לראות את לבנון. בתי אבן, רחובות ציוריים, חנויות תבלינים ומאפים וריח תמידי של קפה… בכניסה לשכונה עומדת הכנסייה השכונתית, וקירות הרחוב מעוטרים בקטעי שירים של משוררים יהודים וערבים. בשכונה בתים של אנשי רוח רבים, כנסיות נוספות (בשל אופייה הקודם והנוצרי של השכונה), קשתות מרהיבות, וגינות מטופחות.

השוק של ואדי ניסנס | צילום: RnDmS, שאטרסטוק

רחוב מסדה
אם באמת הגעתם הנה מתל אביב והתגעגעתם לבתי הקפה והאווירה – טפסו לכם במדרגות העיר אט-אט למסדה. זה הרחוב הסטודנטיאלי של העיר, סביבו אינסוף דירות שותפים מעורבות של ערבים ויהודים, ובתי הקפה בו הם שתי וערב של תרבויות. על הרחוב תמצאו גם חנויות ספרים יד שניה עם מציאות מתחלפות, ילדים מקשקשים בקולי קולות על אופניים, ואווירת אינטלקט מעניינת שתעזור לכם לכתוב את הספר הבא…

אם הגעתם ביום הנכון, אולי תיפלו לתוך אחת ממסיבות הרחוב של השכונה, אך גם אם לא – בירה צוננת מול שקיעת השמש במסדה היא סיום מצוין לטיול עירוני בחיפה.

איפה ישנים?
יום טיול בעיר התחתית של חיפה יבהיר לכם שיש עוד הרבה מה לעשות ולראות כאן, אז למה שלא תישארו ללון? במושבה הגרמנית נפתח לאחרונה מלון חדש: Golden Crown חיפה, מלון שלישי ברשת שיש לה עוד שני מלונות בנצרת.

חדר במלון Golden Crown בחיפה | צילום: אורי אקרמן

המבנה, שהוסב מבניין משרדים למלון, מציע 90 חדרים מרווחים, מעוצבים באווירה חמימה, חלקם עם נוף לנמל, אחרים פונים אל הגנים הבהאים. הצוות אדיב וקשוב, האוכל, באוריינטציה ערבית-ים תיכונית, טעים מאוד, ולצד הטרקלין יש מרפסת גדולה שבה אפשר לשבת בנחת ובר שבו מוגשים מאכלים קלים ומשקאות.
דרך יפו 115, חיפה, טלפון: 04-6393000, אתר אינטרנט

לקריאה נוספת:

חיפה המתחדשת
חיפה המתחדשת
העיר שגולשת ממרומי הכרמל אל חוף הים לא מפסיקה להתחדש. מטיילת חוף חדשה ועד לאזור הנמל המשופץ – הנה כמה דברים שכדאי לעשות במהלך ביקור בחיפה

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מחיפה

חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים
חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים

חיפה מספקת הפתעות רבות גם למי שחושבים שהם מכירים אותה היטב. כך, בכל מקרה, גילתה חיפאית לשעבר בסיור מרתק באזור שבצעירותה נחשב מפוקפק והיום הוא אחד המעניינים בעיר - הנמל, העיר התחתית ושוק הפשפשים. ואחרי יום של מבנים ...

יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60
יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, הנמצא בחיפה, חוגג השנה 60, מספר המסמל ביפן התחלה חדשה. את המאורע יציינו תערוכות חדשות, לצד פעילויות תרבותיות וחינוכיות מגוונות. ויש גם מתנה ייחודית למבקרים

חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית
חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית

הכרמל אמנם ירוק יותר, אבל האקשן האמיתי נמצא דווקא בשכונות שבמורד ההר. טיול בחיפה, בין שכונת הדר לנמל, עובר דרך שווקים פתוחים ומקורים, בתי קפה אלטרנטיביים, אמנות רחוב מלאת צבע, סמטאות תלולות ובתי אבן בסגנונות אקלקטיים. ואפילו בלילה, ...