תפריט עמוד

אזרבייג'ן – לאן כדאי לטייל

אזרבייג'ן פחות מוכרת משכנותיה גאורגיה וארמניה, אבל היא מציעה שפע של עניין למטיילים בה. יש בה עיר בירה תוססת ומלאת חיים, הרים דרמטיים, אתרים עתיקים ואפילו עיירה שכל תושביה יהודים

לא רבים מכירים את אזרבייג'ן ועוד פחות מכך טיילו במדינה ההררית היפה, השוכנת ברכס הקווקז. שלא כמו שכנתה ממערב, גאורגיה, המוכרת ומטוילת, או אפילו השכנה השנייה ממערב, ארמניה, שאף אותה המטיילים גילו בשנים האחרונות, אזרבייג'ן נותרה מבחינת סוד כמוס עבור רוב הישראלים. יתכן שנתקלתם בשם כשאזרבייג'ן אירחה את הארוויזיון בשנת 2012 או אם אתם חובבי ספורט ודאי עקבתם אחרי המשחקים האירופים שהתקיימו ב-2015 בבאקו, בירת אזרבייג'ן.

לטובת מי שרוצה להכיר יעד מרתק, הן מבחינה נופית והן מבחינה תרבותית, הנה כמה מקומות שכדאי לבקר בהם במהלך טיול באזרבייג'ן:

נופי הקווקז בצפון אזרבייג'ן

באקו: עיר עתיקה וגורדי שחקים חדשניים
באקו,
בירת אזרבייג'ן והעיר הגדולה במדינה (ובקווקז כולו), אוחזת בכמה תארים מעניינים הקשורים למיקומה הגאוגרפי, 28 מ' מתחת לפני הים: זוהי עיר הבירה הנמוכה ביותר בעולם והעיר הגדולה בעולם שנמצאת מתחת פני הים. באקו (Baku), השוכנת בחצי האי אפשרון, על חוף הים הכספי, מכונה "עיר הרוחות", בשל הרוחות החזקות הנושבות באזור.


מאחורי בתי העיר העתיקה של באקו מזדקרים גורדי השחקים העתידניים של העיר החדשה

העיר מורכבת מערבוביה מרתקת בין חדש לישן – העיר העתיקה מוקפת חומה עם מבוך של סמטאות מרוצפות אבן ושלל מבנים מרשימים, ולעומתה, בעיר החדשה יש שלל גורדי שחקים מודרניים, כולל מגדלי האש העצומים – תוצאה של כספי הנפט הזורמים למדינה. בין אתריה המרשימים של העיר העתיקה נזכיר את ארמון שירוואנשה (Şirvanşahlar Sarayı) ואת מגדל העלמה (Qız Qalası) מהמאה ה-15, אתרי מורשת עולמית. כמו כן יש כאן מסגדים רבים, בהם מסגד יום השישי המרשים. בבאקו יש כמה מוזיאונים מרתקים, דוגמת מוזיאון השטיחים, שנמצא בבניין הנראה כשטיח מגולגל והמוקדש לאמנות אריגת השטיחים האזרית, ומוזיאון הספרים המיניאטוריים, הכולל אלפי ספרים זעירים, בהם ספרי תהילים בעברית. לאורך חוף הים נמתחת טיילת יפה, שממנה נשקף קו הרקיע המרשים של העיר, ובלילה רבים פוקדים את המסעדות, המועדונים, בתי הקפה והברים הרבים.

סמטה בעיר העתיקה של באקו

חצי האי אפשרון (Abşeron), שבקצהו נמצאת באקו, מנוקד במבצרים מהמאה ה-14. האתר המרשים ביותר כאן הוא מקדש האש (Atashgah), שנמצא ב- Surakhani, פרבר של באקו. המתחם המתומן, שנבנה במאה ה-17, כולל חדרים לנזירים המקיפים מזבח שבו בערה אש תמידית, תוצאה של גז טבעי אשר בקע באופן ספונטני מהאדמה. לאחר שהחלו לשאוב באופן מסחרי את הגז והנפט באזור, האש הקדושה כבתה.

גובוסטאן: ציורי קיר והתפרצויות בוץ
כ-60 ק"מ מדרום לבאקו נמצאת שמורת גובוסטאן (Qobustan), אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בשמורה, בעלת פני השטח הסלעיים, התגלו אלפי ציורי סלע (פטרוגליפים) עתיקים, חלקם מתוארכים למאה ה-8 לפני הספירה. בציורים ניתן להבחין בדמויות של בני אדם ובעלי חיים, חלקם בגודל טבעי, סצינות ציד, קרבות, טקסים פולחניים שונים ועוד. ציורים של סירות קנים המזכירות את הסירות הסקנדינביות, הביאו את החוקר תור היירדאל (מסע קון טיקי) להסיק כי מוצאם של הסקנדינביים באזור אזרבייג'ן. בשטח השמורה ישנם מאות הרי געש של בוץ (הריכוז הגדול בעולם של הרי געש מסוג זה), אשר מתפרצים בממוצע מדי 20 שנה ופולטים כמויות גדולות של בוץ מבעבע.

ציורי סלע פרהיסטוריים בשמורת גובוסטאן

שמורת גובוסטאן. סלעים מרשימים והרי געש של בוץ

הצפון ההררי וקהילות יהודיות
נופים מסוג אחר לגמרי נפרשים בפני המטייל צפונה אל גבאלה (Qabala). זוהי עיר ירוקה מאוד, היושבת למרגלות ההרים ונהנית מאוויר צלול ונקי. כ-20 ק"מ מדרום לעיר נמצא אתר ארכיאולוגי מרתק, שנהרס ברובו על ידי כובשים במאה ה-18, ונשכח כמעט לחלוטין עד שהתגלה מחדש ב-1959. זהו אתר גדול וברובו מכוסה בעשב, שהממצאים הבולטים בו הם שני מגדלי שמירה מאסיביים. במוזיאון שבמקום מוצגים ממצאים רבים שהתגלו בשטח.

העיר גבאלה יושבת למרגלות ההרים ונהנית מנופים ירוקים ואוויר צלול

מגבאלה ממשיכים צפונה אל העיירה אוגוז (Oğuz). העיירה, המשמשת כמרכז לייצור שטיחים, ידועה גם בקהילה היהודית שחיה כאן וכדאי לעצור בבית הכנסת הקטן. מכאן ממשיכים אל העיר שאקי (Şəki) הממוקמת בלב הקווקז הגבוה, מוקפת בפסגות מושלגות, אשר נישאות לגובה של 3,500 מ'. שאקי יושבת באזור מיוער, לצד שני נהרות, והיא ידועה במעיינות מינרליים שבה. העיר היוותה מרכז היסטורי ואמנותי חשוב ומיקומה על דרכי מסחר באזור הקווקז מתבטאת בעושר הבנייה, אשר ניכרת רק במבני ציבור אלא גם בבתים פרטיים. המבקרים בעיר יכולים לסייר בין חומות האבן המקיפות את המבצר ולעצור בארמון החאנים, ארמון קיץ שבנה חאן מוחמד חסן ב-1797.

כפר הררי קטן באזור קובה

במקומות רבים בעולם אפשר למצוא קהילות יהודיות, אבל רק בצפון אזרבייג'ן, באזור העיר קובה, נמצאת עיירה שכל תושביה יהודים. סמוך לעיר קובה (Quba), הממוקמת בלב נופים נפלאים של הרים ועמקים דרמטיים והידועה בתפוחים והשטיחים שלה, נמצאת העיירה קרסניה סלובודה (Krasnaya Sloboda). זוהי העיירה היהודית היחידה שנותרה בעולם (מחוץ לגבולות ישראל). בעבר חיו כאן 20,000 יהודים, ואולם רבים מהם עלו לישראל לאחר התפרקות ברית המועצות וכיום מספרם הצטמצם לכמה מאות בלבד. בעיירה פועלים שלושה בתי כנסת ותושביה מדברים בג'והורי, ניב של פרסית יהודית בשילוב מילים באזרית ובעברית.

מפת אזרבייג'ן:

לחצו להגדלה

 

לקריאה נוספת:

אזרבייג'ן – ארץ הרוחות החזקות
אופיים הנוח של האזרים הכתיב היסטוריה מרובת שליטים זרים, אבל בימינו הכל השתנה. ביקור באזרבייג'ן מגלה תרבות קווקזית עשירה, מתינות דתית והכנסת אורחים חמה. גם העתיד נראה ורוד, הודות למרבצי נפט וגז טבעי

צילומים: שאטרסטוק, k calypso, David Davidson

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.